LAN: Hoe? Speedstream 5400

Pagina: 1
Acties:
  • 646 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
goedemiddag.....

wij hebben sinds een tijdje thuis een KPN-OfficeDSL aansluiting en daarbij werd een 4-ports
Speedstream 5400 geleverd.
Sinds vorige week heb ik zelf een computer en nu wil ik dus bestanden overzetten van PC1 naar PC2 (de nieuwe dus..).

Wat ik mij nou afvraag is hoe kan ik dat doen?

Als ik op http://subscriber.communi...riber_networks/5400.shtml kijk word ik ook niet veel wijzer....

PC1 heet van-os
PC2 heet kaduku

Op PC1 staat Windows XP Prof.
Op PC2 staat sinds gister ook Debian Sarge met Samba. Als ik in Debian bij 'netwerkverbindingen' kijk zie ik wel de PC1 maar vanaf PC1 zie ik niet PC2...
Ook het openen van de verbinding van PC2-->PC1 lukt niet... normaal moet ie natuurlijk gewoon
'gedeelde-documenten' openen.

Het is gewoon nodig om bestanden over te zetten van PC1 naar PC2 want dat is nu me eigen pc...
Ook wil ik wel is een 'lan-party' met me broertje doen. :)

Misschien weten jullie welke instelling ik moet veranderen ofzo?
Of als je meer informatie nodig hebt: GIL MAAR! >:)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
Dit is natuurlijk wel heel erg basic... Maar als je niet perse samba hoeft te draaien kan je op die debian bak ook gewoon een simpel ftp servertje draaien.

Dan kan je vanaf je winxp machine alle bestanden overzetten.

apt-cache search ftp voor een lijst :)

apt-get install packetnaam om deze te installeren.

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
Ja dat van die FTP server had ook gekunt... maar gaat mij erom waarom die hem niet in de werkgroep 'thuis' vind??

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
Moet ik soms in me router bij onderstaand menu:

Afbeeldingslocatie: http://www.webfreakz.nl/upload/rip.JPG

niet op bijv 1&2 zetten en Active Mode?

het probleem is ook waarom ik dit topic geopent heb: we hebben van KPN 5 ip addressen gekregen(nee geen netwerk ip's maar van die dingen voor bijv www.whatismyip.com B) )

Dus misschien dat ie het daarom allemaal niet vanzelf pakt...

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
Wat je nu laat zien is je routerings protocol (RIP). Als ik je verhaal zo lees ligt het daar toch niet aan?

Met andere worden je kan gewoon de buurman pingen op ip adres? en vica versa.

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
Ja ik kan wel pingen.... maar het gaan mij erom dat onze 2 pc's 2 verschillende internet-ip's hebben en daarom vraag ik mij af of het wel op de 'normale' manier kan....

zal ik anders een screenshot van ipconfig /all plaatsen?

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 14:45
op pc2 draait sinds gisteren 'ook' debian ? dus ook nog wat anders ? windows misschien ?

als je vanaf je windows pc een samba share wilt zien, dan moet:

* samba goed geconfigged zijn, en dan vooral de rechten van de gedeelde sambafolders, en een samba-user met de juiste credentials. probeer eens een samba user aan te maken met dezelfde naam en password als wat je op je windows bak gebruikt.

voorbeeldje van een share definition in smb.conf:
[chrysocolla]
path = /mnt/drive3
guest ok = no
user = drclaw
writable = yes
create mask = 0755
directory mask = 0755

ook belangrijk daaro:
# Change this for the workgroup/NT-domain name your Samba server will part of
workgroup = WORKGROUP
netbios name = HEIKNEUTER

regeltje in mn smbpasswd:
drclaw:1000:blablabla:bloebloebloe:[U ]:LCT-codehier:

* je firewall op je linux bak moet inkomend verkeer op netbios ports toelaten
Chain INPUT (policy DROP)
target prot opt source destination
ACCEPT tcp -- mijnIP anywhere tcp dpt:netbios-ssn flags:SYN,RST,ACK/SYN
ACCEPT udp -- mijnIP anywhere udp dpt:netbios-ssn

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination

* je firewall op je windows bak moet shares op andere machines kunnen lezen. controleer je services en je firewall setup.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
Ja maar ook op windows(kaduku) ziet ie windows(van-os) niet :|

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

webfreakz.nl schreef op zondag 11 september 2005 @ 13:12:
Ja maar ook op windows(kaduku) ziet ie windows(van-os) niet :|
Ziet? als in 'netwerkomgeving' ?
Kunnen de machines elkaar wel gewoon pingen?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
cmd:

ping kaduku is minder dan 1ms
ping van-os ziet ie niet...

kijk allebei de computers werken via een ander IP adres, het netwerk ip adres is volgens mij ook gelijk het ip adres naar buiten toe....

[edit]

Afbeeldingslocatie: http://www.webfreakz.nl/upload/ipconfig.jpg

kaduku: .226
van-os: .230

[ Voor 21% gewijzigd door webfreakz.nl op 11-09-2005 13:25 ]

• Rob
  • Niet online

Rob

webfreakz.nl schreef op zondag 11 september 2005 @ 13:22:
cmd:

ping kaduku is minder dan 1ms
ping van-os ziet ie niet...

kijk allebei de computers werken via een ander IP adres, het netwerk ip adres is volgens mij ook gelijk het ip adres naar buiten toe....
ik zal ipconfig/all ff posten zo...
Ping op ip adres, dat werkt altijd beter.
Als pingen op ip adres maar 1 kant op gaat, dan moet je even de firewall nakijken, want die kan er voor zorgen dat je pings niet meer werken en je netwerkshares niet zichtbaar zijn.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
-Rob- schreef op zondag 11 september 2005 @ 13:25:
[...]

Ping op ip adres, dat werkt altijd beter.
Als pingen op ip adres maar 1 kant op gaat, dan moet je even de firewall nakijken, want die kan er voor zorgen dat je pings niet meer werken en je netwerkshares niet zichtbaar zijn.
Ja maar het 195.73.147.230 (=van-os) ipadres doet het want dat is het ip die je vanaf het internet ook weer benadert.... en niet het netwerk ip...

• Rob
  • Niet online

Rob

Dus van-os heeft 195.73.147.230 en kaduku 195.73.147.226, laat ze elkaar nu eens pingen.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
Kijk want hier op het forum (en op de rest van het internet) maakt 'alles' gebruik van 192.168.x.x maar dat wordt hier thuis helemaal niet gebruikt..... niet dat dat aan mij ligt want de KPN monteur heeft 1 PC aangesloten....

maar ik gaat ff pingen :)

[edit]

Nee hij kan niet pingen vanaf van-os --> kaduku mét de Kerio Personal Firewall aan of uit.

[ Voor 20% gewijzigd door webfreakz.nl op 11-09-2005 13:43 ]

• Rob
  • Niet online

Rob

webfreakz.nl schreef op zondag 11 september 2005 @ 13:35:
Kijk want hier op het forum (en op de rest van het internet) maakt 'alles' gebruik van 192.168.x.x maar dat wordt hier thuis helemaal niet gebruikt..... niet dat dat aan mij ligt want de KPN monteur heeft 1 PC aangesloten....

maar ik gaat ff pingen :)
Mensen die maar 1 ip adres ter beschikking hebben (meestal mensen die aan een particulier lijntje hangen) die gebruiken de 192.168.x.x range ism een NAT-router om meerdere pc's aan te kunnen sluiten. De 192.168.x.x range wordt namelijk niet gerouteerd.
Jij hebt 5 ip adressen (waarvan 1 de router is) dus kan je 4 machines aansluiten zonder NAT gebeuren.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
Idd, ik hoef geen NAT te doen :)

Maar het gaat mij erom dat er zitten 2 kabels in dat routertje dus hij zou ze toch moeten zien?:S

of willen jullie nog zien wat ik kan instellen in dat gekke apparaat.... of ??

En wat zou er gebeuren als ik dat Local Area Network op 1&2 zou zetten en op Active Mode???

[ Voor 43% gewijzigd door webfreakz.nl op 11-09-2005 13:48 ]

• Rob
  • Niet online

Rob

Dus je kan van de een wel naar de andere pingen. Dan is je netwerk goed en ligt het aan de machine die de ping niet terugstuurt.
Heb je de WinXP firewall al nagekeken?

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
er staat op geen van beide een WinXP firewall aan :)
op kaduku staat NVidia Firewall en op van-os Kerio Personal Firewall.

Nou geen van de machines ziet de ander. Dus kaduku ziet zichzelf wel (dôh :P ) maar van-os niet. En van-os ziet kaduku niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.webfreakz.nl/upload/schema.jpg

Bij die pijlen moet een 'denkbeeldige-verbinding' zijn maar die bestaat dus niet...

[ Voor 23% gewijzigd door webfreakz.nl op 11-09-2005 13:59 ]

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
Ik heb nou op kaduku Filezilla server geinstalleerd en daar staat een .iso file van 2GB op en vanaf van-os heb ik geconnect naar die Filezilla server en het duurde maar ongeveer 5 min om dat 2GB bestand binnen te halen waar ik ongeveer 6/7 uur over heb gedaan om te downloaden :) Dus er is wel sprake van een netwerk tussen die 2 anders wat de upload van kaduku-> van-os nooit boven de 512kbit/s geweest (dat is me internet verbinding upload) en dat issie dus wel...

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 14:45
is het niet zo dat XP zelf ook nog eens een firewall heeft ? of iig een optie om 'shares' niet zichtbaar te maken voor anderen ? dat meen ik me te herinneren tenminste..

hier, omdat je op van-os xp prof draait, configureer je va-os shares eens alsvolgt:
http://www.practicallynet.../xp_filesharing/index.htm

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.webfreakz.nl/upload/netwerklocaties.jpg

Pagina: 1