Debian en Intel netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48
Ik heb hier (Official netinst images for the "stable" release --> i386) een Debian net install cd gedownload.

In de pc (als server config) zit er een Intel Pro/1000 GT Desktop Adapter.

Probleem: Tijdens het starten van de installatie wordt die netwerkkaart niet gedetecteerd. Nochtans bied Debian support voor zo'n Intel 1000 Mbs nic (onder de drivernaam e1000).
Ik kan die kaart manueel kiezen, maar dan moeten er parameters opgegeven worden (welke?).

Als ik dan kijk naar de driver cd van die Intel kaart, zie ik ook drivers met de naam e1000. Waarom vind Debian dan die kaart per default niet, als de drivers (gelijknamig) er toch in aanwezig zijn?

Ik had ook de mogelijkheid om extra drivers op te geven d.m.v. een floppy. Echter weet ik niet wat of hoe ik net nodig heb. Er staat een file e1000-5.3.19.tar.gz, moet ik die dan uitpakken naar een diskette?

Het is overigens de eerste keer dat ik Debian probeer, mogelijks ter vervanging van huidige server dat nu op Fedora draait.

Alvast bedankt

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Probeer gewoon de driver zonder parameters te laden, als het niet de goede is, geeft Debian een error, als het wel de goede is, ga je (zonder error) verder in de installatie.
Succes verder

• Tom_G
Heb ik dus net geprobeerd, geen resultaat.

Ik kies dus de e1000 driver. Er wordt een voorbeeld parameter gegeven als zijnde "irq=7 io=0x220".
Ik heb die parameter al overgenomen, maar geen resultaat.
Als ik niks ingeef, idem dito.
Er wordt dan een fout ivm modprobe weergegeven.

Overigens heb ik ook die eerder genoemde tar.gz file uitgepakt naar een floppy, maar de installer vind daar dus ook geen drivers. :(

[ Voor 13% gewijzigd door Tom_G op 08-09-2005 14:44 ]

• JaWi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01 21:58

JaWi

maak het maar stuk hoor...

Tom_G schreef op donderdag 08 september 2005 @ 14:33:
Heb ik dus net geprobeerd, geen resultaat.

Ik kies dus de e1000 driver. Er wordt een voorbeeld parameter gegeven als zijnde "irq=7 io=0x220".
Ik heb die parameter al overgenomen, maar geen resultaat.
Als ik niks ingeef, idem dito.
Er wordt dan een fout ivm modprobe weergegeven.

Overigens heb ik ook die eerder genoemde tar.gz file uitgepakt naar een floppy, maar de installer vind daar dus ook geen drivers. :(
Hm, dat laatste kan wel kloppen, aangezien Intel de sources voor de betreffende driver distribueerd en niet de gecompileerde module. Echter zou de driver zonder parameters _moeten_ laden, de door jouw opgegeven parameters zijn die van een SoundBlaster :)
Zou het niet iets anders kunnen zijn? Wat roept de console van de Debian installer (ALT+F4..F6)? Krijg je daar geen "zinnige" foutmelding als de e1000 driver geladen wordt?

Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they hide is vital.

• Tom_G
Ik krijg geen foutmeldingen daar te zien, enkel wat zichtbaar is, is van voorgaande hardware (ide drives enzo).

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-03 13:39
Het kan kloppen dat je geen foutmelding krijgt. Linux werkt volgens het principe, no news= good news, dus het lijkt erop dat het werkt. En als je kijkt met ifconfig, krijg je hem dan ook niet te zien?

Heb even rond gekeken, en de e1000 zou de goede driver moeten zijn: http://linux.derkeiler.co...working/2005-04/0057.html
Gaat welliswaar om Fedora Core 3, maar de laatste die iets meld, geeft aan dat het op alle systemen werkt die hij is tegen gekomen.

• Tom_G
ge-flopt schreef op donderdag 08 september 2005 @ 22:22:
Het kan kloppen dat je geen foutmelding krijgt. Linux werkt volgens het principe, no news= good news, dus het lijkt erop dat het werkt. En als je kijkt met ifconfig, krijg je hem dan ook niet te zien?

Heb even rond gekeken, en de e1000 zou de goede driver moeten zijn: http://linux.derkeiler.co...working/2005-04/0057.html
Gaat welliswaar om Fedora Core 3, maar de laatste die iets meld, geeft aan dat het op alle systemen werkt die hij is tegen gekomen.
Dat van die fout: als ik niks van parameter opgeef, en ik enter, dan keert ie gewoon terug met lijst waaruit ik adapter kan kiezen.
Geef ik daar een willekeurige parameter in, dan geeft ie wel fout.

Dus hoe dan ook werkt het in geen van beide gevallen. Ik kan dan dus de distro ook gewoonweg niet verder installeren. Wel heb ik bij experiment eens een andere wel herkende nic erbij gestoken, geïnstalleerd, en dan de driver proberen te installeren. Maar het liep mis bij make install (de precieze fout weet ik niet meer).

Aangezien die server normalitair Fedora draait, en dus ook online is, test ik later nog es wat uit.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-03 12:48

deadinspace

The what goes where now?

Boot die CD eens door op de bootprompt "linux26" te typen, ipv gewoon op enter te duwen? Dan boot de install CD met een 2.6 kernel ipv een 2.4 kernel. Wellicht is de driver in die 2.4 kernel te oud om jouw kaartje al te kennen.

• Tom_G
deadinspace schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 00:38:
Boot die CD eens door op de bootprompt "linux26" te typen, ipv gewoon op enter te duwen? Dan boot de install CD met een 2.6 kernel ipv een 2.4 kernel. Wellicht is de driver in die 2.4 kernel te oud om jouw kaartje al te kennen.
Helaas blijkt dit ook niet te werken. Het enige verschil dat ik ondervind met de standaard boot, is dat ik geen parameters meer moet opgeven voor de nic. Ik kan de nic dus selecteren, enter (ff wachten), dan kan ik verder gaan maar krijg ik terug doodleuk de melding dat er geen nic gevonden is. :(

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-03 21:51
Ik heb zelf een asus p4p800 deluxe met een 3com lom netwerk adapter aan boord. Hiermee heb ik hetzelfde probleem dat de standaard kernel image hem niet kent en de bijbehorende module niet te laden valt. Ik heb de boel dan ook gewoon geinstalleerd zonder netwerk drivers. source van asus gedownd en gecompiled en vervolgens module geladen. Netwerk in de lucht gebracht (aanpassen /etc/resolv.conf en /etc/network/interfaces)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30
Ook wel eens een custom kernel gebouwd, en de drivers van Intel gebruikt? Die werken uitstekend nl!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Tom_G
Candymirror schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 08:17:
Ik heb zelf een asus p4p800 deluxe met een 3com lom netwerk adapter aan boord. Hiermee heb ik hetzelfde probleem dat de standaard kernel image hem niet kent en de bijbehorende module niet te laden valt. Ik heb de boel dan ook gewoon geinstalleerd zonder netwerk drivers. source van asus gedownd en gecompiled en vervolgens module geladen. Netwerk in de lucht gebracht (aanpassen /etc/resolv.conf en /etc/network/interfaces)
Dat ben ik nu aan het proberen. Het installeren van software via ftp heb ik nu door een andere nic laten doen (dus zowel die Intel als die andere zitten er nu in).

Dan probeer ik het installeren volgens handleiding:
1. Move the base driver tar file to the directory of your choice. For example,
use /home/username/e1000 or /usr/local/src/e1000.

2. Untar/unzip archive:

tar zxf e1000-x.x.x.tar.gz

3. Change to the driver src directory:

cd e1000-x.x.x/src/

4. Compile the driver module:

make install

The binary will be installed as:

/lib/modules/<KERNEL VERSION>/kernel/drivers/net/e1000/e1000.[k]o

The install locations listed above are the default locations. They might
not be correct for certain Linux distributions. For more information,
see the ldistrib.txt file included in the driver tar.

5. Install the module:

insmod e1000 <parameter>=<value>

Note that this command may need to be modified for kernel versions later
than 2.4, as follows:

insmod /lib/modules/<KERNEL VERSION>/kernel/drivers/net/e1000/e1000.ko <parameter>=<value>

6. Assign an IP address to the interface by entering the following, where
x is the interface number:

ifconfig ethx <IP_address>

7. Verify that the interface works. Enter the following, where <IP_address>
is the IP address for another machine on the same subnet as the interface
that is being tested:

ping <IP_address>
Ik heb de recentste driver van Intel gedownload, nl. e1000-6.1.16.tar.gz

Ik voer dit dus uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
> cd e1000-6.1.16
> ls
LICENSE
README
SUMS
e1000.7
e1000.spec
ldistrib.txt
src
> cd src
> ls
Makefile
e1000.h
e1000_ethtool.c
e1000_hw.c
e1000_hw.h
e1000_main.c
e1000_osdep.h
e1000_param.c
kcompat.c
kcompat.h
kcompat_ethtool.c
> make install
Makefile:65: *** Linux kernel source not found.  Stop.

Die fout kreeg ik dus ook al hier eerder genoemd, maar nu zie je exact hoe ik te werk ben gegaan.

Iemand een ideetje?

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 00:40
Tom_G schreef op zondag 11 september 2005 @ 16:19:
[...]

Dat ben ik nu aan het proberen. Het installeren van software via ftp heb ik nu door een andere nic laten doen (dus zowel die Intel als die andere zitten er nu in).

Dan probeer ik het installeren volgens handleiding:

[...]

Ik heb de recentste driver van Intel gedownload, nl. e1000-6.1.16.tar.gz

Ik voer dit dus uit:
code:
1
2
> make install
Makefile:65: *** Linux kernel source not found.  Stop.

Die fout kreeg ik dus ook al hier eerder genoemd, maar nu zie je exact hoe ik te werk ben gegaan.

Iemand een ideetje?
Een linux-source pakketje installeren lijkt me wel de oplossing hiervoor. Die foutmelding lijkt me duidelijk genoeg ;).

[ Voor 15% gewijzigd door Jaap-Jan op 11-09-2005 16:25 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Tom_G
En wat of hoe is dat?

• Jaap-Jan
Gevonden in de notes:
Notes: For the build to work properly, the currently running kernel MUST match the version and configuration of the installed kernel sources. If you have just recompiled the kernel reboot the system now.
Bron: http://support.intel.com/support/network/sb/CS-009209.htm

Je moet met 'uname -a' je kernelversie zoeken en dan voor deze versie je kernel-source en kernel-headers installeren.

Op http://www.debian.org/distrib/packages kun je deze pakketjes wel vinden.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Tom_G schreef op donderdag 08 september 2005 @ 22:27:
[...]

Dat van die fout: als ik niks van parameter opgeef, en ik enter, dan keert ie gewoon terug met lijst waaruit ik adapter kan kiezen.
Geef ik daar een willekeurige parameter in, dan geeft ie wel fout.

Dus hoe dan ook werkt het in geen van beide gevallen. Ik kan dan dus de distro ook gewoonweg niet verder installeren. Wel heb ik bij experiment eens een andere wel herkende nic erbij gestoken, geïnstalleerd, en dan de driver proberen te installeren. Maar het liep mis bij make install (de precieze fout weet ik niet meer).

Aangezien die server normalitair Fedora draait, en dus ook online is, test ik later nog es wat uit.
Dit is normaal. Nu kun je bovenaan in die lijst finish klikken en dan gaat de boel verder installen. Is dat niet gewoon het probleem? Normaal krijg je namelijk ook geen melding als het goed gaat, dan gaat ie idd terug naar de lijst.

• Tom_G
Japie_17 schreef op zondag 11 september 2005 @ 16:52:
[...]

Gevonden in de notes:

[...]
Bron: http://support.intel.com/support/network/sb/CS-009209.htm

Je moet met 'uname -a' je kernelversie zoeken en dan voor deze versie je kernel-source en kernel-headers installeren.

Op http://www.debian.org/distrib/packages kun je deze pakketjes wel vinden.
Heb ik geprobeerd via Webmin met apt.

Krijg nu:
Installing package(s) with command apt-get -y -f install kernel-source-2.4.27 ..

.. install failed!

• Jaap-Jan
Tom_G schreef op zondag 11 september 2005 @ 17:18:
[...]

Heb ik geprobeerd via Webmin met apt.

Krijg nu:

[...]
Daar kan ik net zo weinig uit afleiden als jij :).

Type gewoon eens domweg 'apt-get install kernel-source-2.4.27' op de commandline, dan krijg je tenminste output te zien waarmee je wat kunt.

Die output kun je waarschijnlijk wel in Google gebruiken om een zoekterm te formuleren. :>

Pagina: 1