Toon posts:

[Exchange] Server schijf loopt vol door Transaction logs

Pagina: 1
Acties:
  • 711 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

eventjes een situatieschets van de IT in ons bedrijfje:

7 werkstations/gebruikers
1 centrale server met slechts 1 HDD (120Gb HDD 2 partities: 20|100)
hierop draait exchange (2000?), wordt alle gebruikersdata op gestockeerd en draait een productbeheer pakket.

Er is niemand in het bedrijf die een grote IT kennis heeft wat betreft netwerken/servers en het beheer ervan. Ik ben de enige die mij hier wat van aantrek, ben degene die al het grafische werk op
zich neemt en toch een iets breedere PC kennis heeft dan de rest van het personeel.

Probleem:
op ons bedrijfje geraken we bijna in de problemen omdat ik gemerkt heb dat de c-partitie op de server
vol loopt. Slechts 500MB van de 20 GB vrij! Ik heb zitten rondneuzen wat de boosdoener is en toen
botste ik op de MDBDATA map van exchange met daarin een hele hoop log files. Google vertel me dat dit blijkbaar transaction logs zijn die zeker niet zomaar mogen gedelete worden.

Nu is m'n vraag hoe kan ik terug vrije ruimte krijgen onze c-partitie? Ik had deze vraag gesteld aan
een extern IT bureau en er werd me gezegd dat ik van ieder werkstation de mails moet backuppen
naar een PST file en dan bvb. alle mails ouder dan 2004 allemaal verwijderen. Ik heb dit getest op
mijn PC maar zo te zien blijkt er op de server geen ruimte meer vrij te komen, m.a.w. de transaction
logs blijven hierdoor ongewijzigd.

Na deze tegenslag heb ik nog wat op het net rondgezocht en kwam ik bij de oplossing om een
full backup te nemen. Hiervoor heb ik de backup tool van windows2000 gebruikt (accesoires > system tools > backup) en bij backup gekozen voor (zie fig.):

Afbeeldingslocatie: http://www.worldkarts.com/backup.jpg

Nu zou hierdoor die transaction logs geflushed worden maar na de backup was dit niet zo.

Kan er mij aub iemand begeleiden of zeggen wat ik precies moet doen om dit probleem op te lossen?

Thx in advance! _/-\o_
Wouke

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2005 13:39 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als er veel logs files opstapelen op je Exchange server is di meestal een teken dat je Exchange (!!) backup niet meer loopt. Start eens een Exchange backup op en je logfiles zullen automatisch verdwijnen :)

Windows Operating Systems >> Software Algemeen

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:17
De logbestanden worden inderdaad weg gegooid als je een full backup maakt van Exchange. Een andere manier is om het vinkje bij Circular logging aan te zetten maar dit is minder aan te raden omdat je dan in het geval van een eventuele restore niet over de meest recente gegevens kunt beschikken.
zie: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;314605

edit: Ik zit even te kijken naar je screenshot, volgens mij moet je eentje hoger zijn dus bij "microsoft exchange" ipv "microsoft exchange server"

[ Voor 31% gewijzigd door Caeruleus op 08-09-2005 13:41 ]

no animals were harmed during the production of this message

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 13:37:
Na deze tegenslag heb ik nog wat op het net rondgezocht en kwam ik bij de oplossing om een
full backup te nemen. Hiervoor heb ik de backup tool van windows2000 gebruikt (accesoires > system tools > backup) en bij backup gekozen voor (zie fig.):
Is die backup wel helemaal gelukt dan? :) Staat er misschien iets in je eventlog of iets dergelijks? :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op donderdag 08 september 2005 @ 13:42:
[...]
Is die backup wel helemaal gelukt dan? :) Staat er misschien iets in je eventlog of iets dergelijks? :)
Ik heb deze website gebruikt als handleiding om m'n backup correct uit te voeren:
http://www.msexchange.org/articles/MF020.html

Er stond iig. niets verkeerd in de eventlog die ik na de backup kon raadplegen.

Verwijderd

Topicstarter
Caeruleus schreef op donderdag 08 september 2005 @ 13:39:
edit: Ik zit even te kijken naar je screenshot, volgens mij moet je eentje hoger zijn dus bij "microsoft exchange" ipv "microsoft exchange server"
als ik kies voor 'microsoft exchange' krijg ik een boxje die vraagt: 'type the name of the server to query'. als ik de naam van onze server ingeef/of browse via networkplaces, krijg ik: no entries found in de table.

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op donderdag 08 september 2005 @ 13:39:
Als er veel logs files opstapelen op je Exchange server is di meestal een teken dat je Exchange (!!) backup niet meer loopt.
Windows Operating Systems >> Software Algemeen
Ik heb sterk m'n twijfels of dit wel ooit gewerkt geeft 8)7 :?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je moet alle databases in je First Storage Group backuppen, dus niet alleen de mailbox store(s) maar ook de public store. Dan worden je log files gepurged.

Overigens: als je zo weinig verstand hebt van Exchange heb je ook niks aan die transaction log files; kun je ze net zo goed handmatig wegmieteren.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op donderdag 08 september 2005 @ 13:52:Je moet alle databases in je First Storage Group backuppen, dus niet alleen de mailbox store(s) maar ook de public store. Dan worden je log files gepurged.

Overigens: als je zo weinig verstand hebt van Exchange heb je ook niks aan die transaction log files; kun je ze net zo goed handmatig wegmieteren.
Beide mailbox stores en Public folder stores zitten in de backup opgenomen.

het is niet omdat ik en de rest van het bedrijf geen verstand heeft van exchange dat we hierdoor
zonder pardon die log files moeten verwijderen. Moest exchange ooit crashen kunnen we beroep
doen op iemand die wel de juiste kennis heeft en die log files knn dan wel goed van pas komen..

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals backup uitgevoerd en er is terug 9 GB vrij, blijkbaar is het deze maal gelukt en zijn de logfiles geflushed..

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op donderdag 08 september 2005 @ 13:52:
Wij zitten op het bedrijf met precies hetzelfde probleem als de TS.
Wij draaien hier Exchange 5.5 met dezelfde mbdata map met daarin de logs.
Alleen toen ik daar nog stage liep(nu werk ik er) deed mijn stage begeleider gewoon de logs van 2 weken en ouder gewoon verwijderen.
Exchange draait nog steeds goed dus in principe kan je ze wel verwijderen

Wat je ook kan doen, een hardeschijf bijkopen(80GB ofzo) en dan formatteren en mounten in de map van mbdata, zodat je weer 80GB meer hebt om je Logs op tezetten.
Wel iets duurdere oplossing maar je kan voorlopig weer een tijdje vooruit.

Hoe groot zijn jouw Transaction logs btw??(bij ons rond 5 MB)

[ Voor 23% gewijzigd door degroot op 08-09-2005 16:23 ]

www.degroot-it.nl

Verwijderd

Ja da's een goed plan, gewoon transactielogs verwijderen..... Niet dus. Gewoon zorgen dat je backup goed draait en dat je geen file level antivirus software hebt draaien die je mdbdata folder scant. Wil je toch handmatig gaan verwijderen, dan staat dat mooi uitgelegd in http://support.microsoft.com/kb/240145.
Verder zijn de transaction logs van JET (oftewel de engine die exchange gebruikt) ALTIJD 5 mb.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:22

mrsar

waar een sar is,is een wodka

wat je ook nog kan proberen (al is dit ook maar tijdelijk) is een offline defrag (mocht dat mogelijk zijn,in het weekend ofzo,ff de mail ergens ander op laten vangen (queue))
de db van exchange houdt namelijk dezelfde grootte als jij bv useraccounts verwijderd(en dus de mail)
als je de offline defrag doet dan zal deze ruimte echt fysiek vrijgemaakt worden :)
maar zoals je waarschijnlijk zelf al begrijpt zal deze vanzelf weer groeien bij het ontvangen van mail
ik doe dit 1x per 3 maanden ofzo omdat ik iedere maand accounts verwijder en weer toevoeg en daardoor toch wel mailboxen van tussen de 200mb en 1 gig(max) vrijkomen en deze ruimte dus gebruikt blijft bij exchange,soms scheelt dit wel eens enkele gigs aan ruimte :) en dat is altijd fijn,ik zit hier btw met 150 mailboxen ofzo

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Verwijderd

Topicstarter
misschien een domme vraag maar ik vroeg me af waarom er geen ruimte op onze server vrij komt wanneer ik m'n mailbox volledig backup naar een pst file en daarna alle mails van +1 jaar oud verwijder?
Ik dacht dat exchange de mail data bijhield alsook lokaal op ieder werkstation? of ben ik verkeerd?

iig. thx voor alle helpvolle replies! 8)

• degroot
  • Niet online
Als jij vanaf ieder werkstations van een mailbox een .PST bestandje maakt, blijft exchange zelfde grootte.
Wat je doet is namelijk gewoon een extra kopie van die mailbox maken, je haalt dus niks van de server af.
Exchange kan lokaal niks uithalen voor je, wel over het netwerk

www.degroot-it.nl

Verwijderd

Topicstarter
degroot schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 12:14:
Als jij vanaf ieder werkstations van een mailbox een .PST bestandje maakt, blijft exchange zelfde grootte.
Wat je doet is namelijk gewoon een extra kopie van die mailbox maken, je haalt dus niks van de server af.
Exchange kan lokaal niks uithalen voor je, wel over het netwerk
en als je mails delete worden deze dan niet uit exchange gehaald? ik veronderstel dat deze mails uit een database moeten gehaald worden?

• degroot
  • Niet online
Als je een mailtje gewoon delete blijft deze volgens mij nog gewoon in de database staan.
Dan moet je ze ook nog even uit de map "Verwijderde Items" halen.
Doe je gewoon shift+delete dan zijn ze volgens mij wel echt uit de Exchange database.
Maar correct me if i'm wrong

www.degroot-it.nl

Verwijderd

Topicstarter
degroot schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 15:21:
Als je een mailtje gewoon delete blijft deze volgens mij nog gewoon in de database staan.
Dan moet je ze ook nog even uit de map "Verwijderde Items" halen.
Doe je gewoon shift+delete dan zijn ze volgens mij wel echt uit de Exchange database.
Maar correct me if i'm wrong
ik heb ze ook uit de map "verwijderde items" gehaald..

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:00

_nethack

We're all MAD here

Zelfs nadat je ze uit je verwijderde items map hebt weggehaald worden ze nog enige tijd (geloof standaard 1 maand) bewaard door Exchange.
Je kunt het wel handmatig eerder verwijderen meen ik, moet ergens in de system manager.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07-2025
Je kan bij Exchange installen hoelang hij de mail bewaard na verwijderen (tenminste bij exchange 2000).

Dat er geen schijfruimte vrij komt klopt, deze wordt pas weer vrij gegeven na een defrag, zoals eerder uitgelegd in dit topic.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:56

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Eventueel kun je met ESEutil je Exchange databases defragmenteren en comprimeren. je hebt hiervoor wel minstens zoveel schijfruimte voor nodig als dat je database groot is.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Pagina: 1