Tweakers met verstand van electrotechniek

Pagina: 1
Acties:

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:30

uibeltje

Idiotheque

Topicstarter
Goedenavond medetweak(st)ers :)

Ik heb in mijn auto een auto-alarm zitten dat afgaat zodra er een spanningsval wordt gedetecteerd van minimaal 600 mV. Als ik dus het portier open en de binnenverlichting gaat branden daalt de spanning iets en moet het alarm afgaan. Probleem is echter dat de daling niet (altijd) groot genoeg is, het alarm gaat dus bijna nooit af.
Nu wil ik er dus graag voor zorgen dat de spanningsdaling groter wordt als de binnenverlichting gaat branden. In principe zou een lampje met een hoger wattage dit kunnen verzorgen maar die bestaan niet voor die fitting :( Weet iemand hoe ik er voor kan zorgen dat de spanningsval groter wordt? (dmv weerstanden oid :?)

Verwijderd

Je zegt het zelf al, een weerstandje.

Je kunt een weerstand parrallel aan het lampje zetten om zo wat meer stroom te trekken.

| |
|--lampje---|
| |
|-weerstand-|

Willem

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Topicstarter
maakt het dan nog uit hoe groot die weerstand is? is dat te bereken wat goed werkt. Zo'n weerstand parallel erbij zetten zal ongetwijfeld warm worden, kan dat allemaal wel?

ow ja, mijn aanvraag om deze thread te moven naar SG (waar hij mi. beter past) ligt al bij de adjes :)

• LoekD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-01 09:34
Een elco zorgt altijd wel voor een mooie spanningsval. Moet je een niet al te dikke nemen, maar iets van 100uF/63Volt ofzo. Let goed op + en - trouwens, anders wordt het mistig in je autootje.

Hoe meer je drinkt, hoe korter je leeft, hoe minder je drinkt

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-12-2025

Obi

Je kunt ook gewoon een flinke schijnwerper in je auto monteren :) Gaat die extra spanning ook nog 's ergens heen...

• leo2222
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-02 16:13
Dan heb je wel een zwaar weerstandje nodig anders brand die zo door
Gewoon een zwaarder lamp er in.

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Topicstarter
Op maandag 15 januari 2001 22:27 schreef LoekD het volgende:
Een elco zorgt altijd wel voor een mooie spanningsval. Moet je een niet al te dikke nemen, maar iets van 100uF/63Volt ofzo. Let goed op + en - trouwens, anders wordt het mistig in je autootje.
en die moet ik dan neem ik aan in serie aansluiten tussen het lampie?

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Topicstarter
Op maandag 15 januari 2001 22:33 schreef leo2222 het volgende:
Dan heb je wel een zwaar weerstandje nodig anders brand die zo door
Gewoon een zwaarder lamp er in.
zwaarder lampje bestaat niet, lees mijn 1e post maar

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Nee, de Elco zet je over het lampje.
En zo als gezegd ff goed op + en - letten.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Ik zou de weerstand niet zozeer parallel zetten, maar eerder in serie met de lamp.
Wanneer je de lamp meer wilt laten trekken qua stroom, zodat de accu-spanning een beetje inelkaar zakt, moet je een behorlijk lage weerstand hebben.
De stroom die er dan doorheen gaat is dan enorm. Ik denk dat je daar zelfs een 10Watt weerstand behoorlijk mee aan het gloeien krijgt. Niet doen dus. >:)
Wat je beter kunt doen is de weerstand in serie zetten.
rekenvoorbeeld:
je hebt een 10 Watt lampje die op 12 Volt werkt.
Dan hebben we 't over een stroom van 12/10= 1.2A
Wanneer je bij een stroom van 1.2 A een spanning van >600 mV over je weerstand wilt hebben staan, dan hoeft die weerstand maar (1.2/.6)= 0.5 Ohm te zijn.
't vermogen dat er dan in de weerstand wordt opgenomen is 1.2 * 0.6 = 720 mW.
Dat is dus prima te doen met 2 weerstanden van 1 Ohm, 1/2 Watt, door die parallel te schakelen (bij parallel schakelen, kun je de vermogens bij elkaar optellen en de weerstands-waarde delen door 't aantal weerstanden (mits allemaal gelijke waarde!))
dus:
+12V ---^^^^^----*D-----| 0 V
Weerstand = ^^^^^
Lampje = *D

Suc6 d'r mee

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Topicstarter
2 mogelijkheden dus:

1. elco over lampje
2. weerstand(en) in serie met lampje

bedankt iig, gaat de voorkeur nog uit naar 1 van bovenstaande mogelijkheden? Of hebben beide hetzelfde (even goede)effect?

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-02 22:12

SG

SG surft naar info hardewaren

en spanningsval detectie kabel van het alarm komt dan tussen weerstand en lampje anders detecteerd ie de extra spannings val niet.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Topicstarter
Op maandag 15 januari 2001 22:59 schreef SuperG het volgende:
en spanningsval detectie kabel van het alarm komt dan tussen weerstand en lampje anders detecteerd ie de extra spannings val niet.
het alarm meet de spanningsval op de + richting het lampje

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-02 22:12

SG

SG surft naar info hardewaren

waar heb je die kabel van het alarm aangesloten?
Die moet ver van de accu het liefst zo dicht mogelijk bij het lampje worden aangesloten,
voor de beste spanningsval.
0,5 Ohm( TD-er ) is zeer klein en kan hierdoor ook via kabel weerstand gerealiseerd worden door dicht bij het lampje te monteren.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Topicstarter
Direct na de zekering, vanaf deze zekering gaat de draad direct door naar de binnenverlicting (ca 2 meter schat ik). Dichter bij is nagenoeg niet mogelijk denk ik, en de zekering kon ik makkelijk bijkomen om de boel aan te sluiten.

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Topicstarter
Ik gooi deze weer ff omhoog om te controleren of ik het goed ga doen.
Dit is dus de bedoeling:
Afbeeldingslocatie: http://gemeente.nl.fortunecity.com/drenthe/593/schakeling.jpg
als ik het goed begrepen heb.

Worden die weerstandjes dan niet warm? Ze moeten er wel tegen kunnen dat de verlichting lang brandt in de auto.

* uibeltje had toch beter moeten opletten bij natuurkunde.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:04

scorpionv

This space for rent

In serie is dus compleet fout heh. Dan wordt de stroom alleen maar minder, omdat de weerstand in je circuit meer wordt. Parallel kan, maar dat is een beetje zwak omdat er dan erg veel stroom getrokken moet worden om een behoorlijke spanningsdip te krijgen. De suggestie over de elko lijkt met het meest handig. Pak gewoon een lekkere grote en zet die parallel aan je lampje en er zal even een spanningsdip optreden, die hopelijk het alarm triggert. (hangt er vanaf hoe de responsietijd van je alarm is).

Fun while it lasted: World Community Grid!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Topicstarter
Op donderdag 18 januari 2001 22:23 schreef scorpionv het volgende:
In serie is dus compleet fout heh. Dan wordt de stroom alleen maar minder, omdat de weerstand in je circuit meer wordt. Parallel kan, maar dat is een beetje zwak omdat er dan erg veel stroom getrokken moet worden om een behoorlijke spanningsdip te krijgen. De suggestie over de elko lijkt met het meest handig. Pak gewoon een lekkere grote en zet die parallel aan je lampje en er zal even een spanningsdip optreden, die hopelijk het alarm triggert. (hangt er vanaf hoe de responsietijd van je alarm is).
Plat gezegd: Een elco over het lampie heen zetten. :? Wat voor waarde raadt je aan?

Verwijderd

Volgens mij gaat het toch niet helemaal goed: Als je wilt dat er een grotere spanningsval is als je het lampje aanzet moet je de weerstand parallel aan het lampje zetten. Immers, dan gaat er meer stroom lopen zodra je deur opengaat. De totale weerstand (lampje en weerstand) is immers kleiner. Dit is hetzelfde als dat je een zwaarder lampje ( met meer Watt) erin zou prikken. En je zegt dat die niet bestaan, maar daar geloof ik geen klap van. (Dit klinkt bot, ik bedoel het aardig..) Als je naar een goed autohandel gaat (NIET de Halfords ofzo, maar een zaak waar ze ook uitlaten enzo verkopen) hebben ze heus wel zwaardere. Er zit toch zo'n buislampje in? Hebben ze heus wel...

Maarre, gewoon een weerstandje parallel.En voor de weerstand: hoeveel Watt is dat lampje dat je nu hebt? Stel 5W.

Dan heb je nu bij 12 Volt: P=U*I en U=I*R
5=12*I I=5/12 Amp. => R=5 Ohm.

Als je er 2 Ohm van maakt heb je 6 Amp lopen (U/R=I). Dan is je inschakelspanningsval een stuk lager (dat kan ik niet berekenen helaas...).

Om er 2 Ohm van te maken moet je er een weerstand van 3.3 neem 4 Ohm parallel mee zetten. Nou, als je die van een Wattje of (P=I^2*R= 5/12^2 * 4 =) 0.7 neem 1 Watt neemt moet het goed gaan...

Succes...

(Zo, ben benieuwd of ik iets fout gedaan heb, zijn er hier elektro-goeroe's?)

Verwijderd

Goed gedaan hoor ..

• LoekD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-01 09:34
Probleempje echter is, als je 6 A door een 2 W weerstandje jaagt, fikt ie er na ongeveer 1 seconde helemaal uit....
:)

Hoe meer je drinkt, hoe korter je leeft, hoe minder je drinkt

Verwijderd

In serie geschakkelde weerstanden werkt absoluut niet. Zo wordt de weerstand alleen maar groter en dat zorgt in deze wereld niet voor een hogere spannings daling. Ik heb zelf ook een alarm in mijn Bak gebouwd, en toen kon ik ook kiezen om hem via die spannings daling aan te sluiten om zo het alarm af te laten gaan als de deuren worden geopend. Maar wat is als het lampje kapot is, dan komt er nooit een spanning val. Dus ben ik verder gaan kijken en toen kwam ik erachter dat het alarm ook een negative trigger had. Aangezien het deurcontact gewoon aarde doorverbind met het lampje heb ik die kabel aangesloten op de negative trigger van het alarm. Dus nu als de deur, kofferbak of motorkap open wordt gedaan terwijl het alarm aanstaat, gaat het dus af. Volgens mij kun je het ook anders doen als je persee met spanningsval wil werken. Het lampje word op de + aangesloten continue. De andere kant wordt via het de schakelaar van de deur verbonden met de -. Zolang er geen stroom loopt staat er op beide uiteindes van het lampje 12 volt. Dus wat je kunt doen is de spanningsval sensor op dat uiteinde monteren van het lampje waar door het deurcontact de - op komt. Wanneer de deur dan opengaat, zal er een stroom vloeien en wordt de weerstand een verbruiker en zal dus een verschil spanning over zich krijgen. Aangezien je de "spanningsval sensor" op het "koude" uiteinde van het lampje hebt gehangen zal deze spanning vallen tot 0 volt gegarandeerd. Dus daar heb je denk ik genoeg aan. Zo kan het in iedergeval. Het is niet moeilijk, en werkt zeer zeker, totdat het lampje kapot is.

Mzzl

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp is het mogelijk om de draad die de spanningsvaldraad van het alarm aan te sluiten op de - van het lampje (waar indien het lampje uit is geen spanning op staat). Als ik dan een deur open komt daar +12 V op te staan. Dan zou het dus werken met een spanningsstijging ipv daling. Ben benieuwd of dit gaat werken, ga het zo wel ff proberen.
Andere goede ideeen zijn nog steeds welkom :) aangezien er al heel veel mogelijkheden zijn besproken maar sommige mensen elkaar tegenspreken blijft het voor mij lastig. En ik wil de boel natuurlijk wel heel houden :)
iig allemaal bedankt voor jullie moeite ;)
Pagina: 1