Toon posts:

IDE schijf, SATA schijf of externe HD als backup?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nadat er al 2x een HD gecrashed is, wil ik nu alles als backup hebben. In mijn pc zit 1x een Sata schijf en 1x een IDE. Nu wil ik dus een backup'systeem' hebben met minimaal 200gb ruimte. Nu heb ik de volgende keuzes:

- IDE schijf: Een 'goedkope' IDE schijf kopen en 2x per jaar aan de pc hangen zodat ik een backup kan maken. De overige tijd hoeft deze niet aangeloten te zijn.
- SATA schijf: Een SATA schijf kopen en ook 2x per jaar aan de pc hangen. Zelfde idee als IDE schijf.
- Een externe HD kopen, zo ja: welke dan?

Kunnen IDE en SATA schijven ertegen om een aantal keer per jaar losgekoppeld te worden? Of kan ik daarmee problemen krijgen? Wat is het voordeel van SATA t.o.v. IDE (en andersom)?

Wat zien jullie als beste oplossing? Ik heb de search gebruikt, maar ik kwam niet (ongeveer) dezelfde vraag tegen.

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

SATA is pluggable, dus kan ertegen om leggemaakt te worden (wel dan in de proterties in je DeviceManager aangeven dat ie moet optimaliseren voor quick removal).

Aangezien je het echter gebruikt als backup, kan je qua kosten net zo goed een IDE schijf kopen, alleen is het ietsjes meer werk om die eraan te hangen enzo.

Qua gebruksgemak is een USB2.0 externe HDD (SATA) wel handig, vooral als je die ook via firewire kan aansluiten (dan gaat data overdracht niet ten koste van je USB). En..je kan die HDD eraan laten hangen en films ofzo opzetten en die meenemen naar je maten om daar films te kijken _/-\o_

specs | 3360wP met SE3000

Verwijderd

Topicstarter
Tai-Pan schreef op donderdag 08 september 2005 @ 12:38:
SATA is pluggable, dus kan ertegen om leggemaakt te worden (wel dan in de proterties in je DeviceManager aangeven dat ie moet optimaliseren voor quick removal).

Aangezien je het echter gebruikt als backup, kan je qua kosten net zo goed een IDE schijf kopen, alleen is het ietsjes meer werk om die eraan te hangen enzo.

Qua gebruksgemak is een USB2.0 externe HDD (SATA) wel handig, vooral als je die ook via firewire kan aansluiten (dan gaat data overdracht niet ten koste van je USB). En..je kan die HDD eraan laten hangen en films ofzo opzetten en die meenemen naar je maten om daar films te kijken _/-\o_
Kan een IDE HD er net zo goed tegen om af en toe te worden in/uitgeplugged als een SATA? SATA zou voor mij persoonlijk handiger zijn omdat mijn mobo (ASUS SLI) een externe SATA aansluiting heeft :)

En wanneer ik kies voor de IDE of SATA, hoe kan ik deze dan het beste bewaren/opslaan? (heeft (zon)licht invloed erop, metaal, etc?)

Verwijderd

Ik heb als oplossing gekozen voor een interne 2e Hdisk en een CD/DVD-burner voor periodische backup ingeval je PC wordt gestolen/ontploft of in de fik schiet.

1. Alle (belangrijke) docs en foto's copieer ik ineens naar die extra Hdisk. Altijd veilig, want een Hdisk crashed meestal net als je lang geen backup meer hebt genomen.
2. Wat heb je nog aan een backup van 1/2 jaar oud ?
3. De enige belangrijke backup is DATA, niet de programma's want die heb je op CD.(tenzij je natuurlijk de CD's niet hebt wegens illegale copietjes :-))
3. Als de disk met OS crashed, doe ik gewoon een clean install op nieuwe Hdisk, waardoor ineens alle laatste versies er terug op staan, en ik terug met een propere Windows start (performance !)
4. Als de backup-Hdisk crashed, geen probleem : nieuwe erin en mapje my docs weer overslepen naar de nieuwe disk.
5. Geen behoefte aan backup-software die alles compressed in 1 groot bestand waar je zonder die backup-software niks meer terug uit kan halen.
4. Je gaat toch niet elk jaar je PC opengooien om er effe een Hdisk in te pluggen en weer uit te halen ? Kies dan op zijn minst een externe met USB-aansluiting.

Hth..

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 12:48:
[...]

Kan een IDE HD er net zo goed tegen om af en toe te worden in/uitgeplugged als een SATA? SATA zou voor mij persoonlijk handiger zijn omdat mijn mobo (ASUS SLI) een externe SATA aansluiting heeft :)

En wanneer ik kies voor de IDE of SATA, hoe kan ik deze dan het beste bewaren/opslaan? (heeft (zon)licht invloed erop, metaal, etc?)
SATA kan er beter tegen (is er tenslotte ook op gemaakt). En het bewaren is net zoals met zoveel dingen...in een ruimte met geen magnetische storingen (dus NIET bij je speakers ofzo bewaren!) en uit grote temp verschillen (dus geen zon erop). Liefst dan ook nog in anti-statisch zakje denk ik. Eigenlijk zoals je ook tapes bewaard.

Maar..als je een DVD brander heb, kan je dat ook gebruiken zoals waterkern aangaf.

specs | 3360wP met SE3000

Verwijderd

Topicstarter
Tai-Pan schreef op donderdag 08 september 2005 @ 12:54:
[...]

SATA kan er beter tegen (is er tenslotte ook op gemaakt). En het bewaren is net zoals met zoveel dingen...in een ruimte met geen magnetische storingen (dus NIET bij je speakers ofzo bewaren!) en uit grote temp verschillen (dus geen zon erop). Liefst dan ook nog in anti-statisch zakje denk ik. Eigenlijk zoals je ook tapes bewaard.

Maar..als je een DVD brander heb, kan je dat ook gebruiken zoals waterkern aangaf.
Ik heb een DVD-brander jah....maar je moet zoveel dvd's branden voor totaal 200 gig :) Ik denk dat ik maar voor de SATA ga....heb ik mssh voor een toekomstige pc ook nog wat aan...
Pagina: 1