Toon posts:

[XP] Data sharen en beveiligen (WXPPro/Home)*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Projectje bij een klein bedrijfje zonder veel centjes:
Is er software om computers in een werkgroep beter te beveiligen ? De pc's staan allemaal in een werkgroep. Het is een situatie waarin 2 mensen werken met een laptop en ze hebben 1 centraal systeem waar de printers aanhangen die gedeeld worden. Het gaat er om dat de mensen hun data centraal opslaan zodat het gedeeld en toegankelijk is.

Situatie:
2 x Acer (WXP Home) WLMI laptop met draadloze internet verbinding.
1 x Centraal systeem (Acer pc met 2 x 160G in raid1 met XPPro)
Adsl router verzorgd internet (dhcp)
Linksys draadloze router fungeert als draadloze internet router
Inkjet en laser printer aangesloten op centraal systeem en gedeeld

Nu is het zo dat ik het centrale systeem laat fungeren als "server" dus daar slaan de mensen hun data op en zijn bepaalde mappen geshared. Van deze "server" uit ga ik backuppen op tape.
Er is geen geld voor een server licentie dus heb ik het zo gedaan. De routers zijn goed beveiligd met wachtwoorden, ipadressen veranderd en de linksys met wpa incryptie.

De laptops connecten draadloos met de linksys en komen zo op de server terecht waar de shares staan. Het hele werkgroep gedeelte is natuurlijk niet echt safe. Is er software waarmee ik dit wat beter kan beveiligen, een soort van active directory simulatie ofzo.

Ik moet dit eerdaags ook op een ander project doen buiten onze vestiging dus heb ik met bovenstaand projectje vast een leuke test. Ik zit dan buiten het domein en moet ik ook een soortgelijke situatie gaan creeren. Hier zal het gaan om 4 werkplekken die centraal bij data moeten kunnen en er gaat een adsl lijntje naar het net.

Hoe pak ik zo'n projectjes het beste aan want onze gedachte is dat het omslagpunt voor het aanschaffen van een server op meer dan 5 werkplekken ligt. Dus ik mot wat.

Ik wacht met spanning op jullie reacties.

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

iig de NTFS erop zetten met de juiste rechten. Als mensen eigen persoonlijke data hebben die alleen zij mogen lezen kan je nog met de Encryptie aan de slag van XP.

Rechten op de printer zetten voor Printing only (of eventueel met Manage erbij) een optie?

Laptops toch voorzien van ICF maar die zo instellen dat die niet aanstaat als ze op het LAN zitten.

Verder eventueel password policies gaan gebruiken.

specs | 3360wP met SE3000