Intel Core 2 Duo E6600 2.4ghz, Asrock Conroexfire-eSata2, Antec Lifestyle Sonata II, Kingston 4gb DDR2-533, Jetway 8800GT 512mb, Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2, NEC 16x Dual-layer, Samsung TFT 730BF, Logitech X-540 5.1, Creative Audigy SE 7.1
Zit er te weinig of teveel koelpasta op??
Verwijderd
koeler eraf halen, en met een dun laagje AS5 opnieuw installeren
-> 9 kansen op 10 dat dit de oorzaak is. Heb al vaker gezien hoe gul men kan zijn in de winkel met koelpasta...
(zo niet, dan zit je koeler er niet goed op, maar dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen, natuurlijk)
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Ik heb mijn kast wel helemaal in mijn bureau ingebouwd. Hij staat helemaal aan de rechterkant onder tegen het bureau aan en ik heb de lades (op wieltjes) daar tegenaangeschoven. Dus de kast zit zeg maar helemaal ingebouwd. Is dit een probleem?
Mijn CPU is nou 64 graden en mijn kast 46 graden.
Intel Core 2 Duo E6600 2.4ghz, Asrock Conroexfire-eSata2, Antec Lifestyle Sonata II, Kingston 4gb DDR2-533, Jetway 8800GT 512mb, Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2, NEC 16x Dual-layer, Samsung TFT 730BF, Logitech X-540 5.1, Creative Audigy SE 7.1
Ook zonder casefan hoort het ding nog niet zo heet te worden. Check dus eerst eens of de koeler goed zit etc. Controleer ook eens hoeveel volt er op de CPu staat. Misschien dat dit (door een brakke voeding of moederbord) te hoog is. Athlon draait geloof ik op 1.75 volt. Als dit veel hoger is dan zit er iets niet goed. Je zou sowieso wel kunnen proberen om het in het bios ietsje lager te zetten. Lager voltage scheelt behoorlijk en meestal blijft de PC nog wel stabiel. Probeer es 1.7 volt of 1.65 (in zo laag mogelijke stapjes proberen en telkens testen of windows nog volledig opstart).
[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 12-09-2005 23:24 ]
Mijn CPU core voltage staat op 1.65 ingesteld (heb ik niks aan veranderd). Ik zal even wachten tot de koelpasta binnen is en dan zal ik de koeler er eens afhalen en kijken of hij idd misschien niet goed gemonteerd zit.Palomar schreef op maandag 12 september 2005 @ 23:23:
Bij zulke temperaturen maakt het merk koelpasta ook niet meer uit. Dat zorgt hoogstens voor een paar graden verschil.
Ook zonder casefan hoort het ding nog niet zo heet te worden. Check dus eerst eens of de koeler goed zit etc. Controleer ook eens hoeveel volt er op de CPu staat. Misschien dat dit (door een brakke voeding of moederbord) te hoog is. Athlon draait geloof ik op 1.75 volt. Als dit veel hoger is dan zit er iets niet goed. Je zou sowieso wel kunnen proberen om het in het bios ietsje lager te zetten. Lager voltage scheelt behoorlijk en meestal blijft de PC nog wel stabiel. Probeer es 1.7 volt of 1.65 (in zo laag mogelijke stapjes proberen en telkens testen of windows nog volledig opstart).
Verband je dan zowat je klauwen dan zit je koeler niet goed
Koelpasta scheelt maar 3graden of zo!!
dus ff checke
Tubes....It's what make music music!
Je wil een zo dun mogelijk laagje (dus zo goed als doorzichtig) wat de microscopisch kleine oneffenheded opvult en dus zorgt voor een beter contact die/koelblok. En het verschil kan hierbij zeker wel meer als 3 graden zijn.
Is de heatsink nog lekker fris dan zit 'ie niet goed, want de warmte wordt niet overgedragen.
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
ja, goeiemorgen het woordje NIET waar komt dat vandaandreeke schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 09:10:
Verbrand je je klauwen dan zit ie wel goed....
Is de heatsink nog lekker fris dan zit 'ie niet goed, want de warmte wordt niet overgedragen.
Tubes....It's what make music music!
Verwijderd
1. Zorg dat er voldoende (maar ook niet teveel) koelpasta op je processor zit.
2. Zorg dat het koelblok goed en stevig gemonteerd is.
3. Zorg dat je een goede caseflow hebt (dus 1 fan blaast verse lucht erin, en 1 zuigt de warme lucht eruit)
4. Een casefan tegen de zijkant van de kast aanhangen (naar de kant van de processor gericht) die lucht naar binnen blaast wil ook nog wel eens een paar graden helpen.
Ik hoop dat dit je wat helpt.
Success!
Maar ik heb geen casefan om lucht naar binnen te blazen. Daarom dacht ik, wat kan je beter hebben, koude lucht naar binnenblazen of warme lucht naar buiten.Banshee schreef op woensdag 14 september 2005 @ 00:12:
Het mooiste is naar buiten, ben je gelijk een groot deel van je warmte in je kast kwijt.
En over airflow, als je alleen 1 uitgang hebt in die afgesloten computerkastruimte (
Nee, heb mijn CPU koeler nog niet bekeken. Ik krijg vandaag of morgen de koelpasta binnen en dan ga ik hem er opnieuw op zetten/kijken wat er mis is.Gamo schreef op woensdag 14 september 2005 @ 09:03:
Heb je je CPU koeler nu al correct geplaats/weet je waarom hij zo warm werd?
Ok, dan ga ik denk ik meteen even mijn casefan omdraaien.Gamo schreef op woensdag 14 september 2005 @ 09:03:
En over airflow, als je alleen 1 uitgang hebt in die afgesloten computerkastruimte () dan zou ik voor een outtake gaan, aangezien je met een intake alleen lucht binnenvoert die zich vervolgens laat opwarmen en geen kant meer uitkan.
Als er geen goede toe/afvoer is kan dat zeker een probleem zijn, zeker als de casefan de lucht aanzuigt en de voeding de lucht uitblaast.Wou T schreef op maandag 12 september 2005 @ 22:56:
Ik heb mijn kast wel helemaal in mijn bureau ingebouwd. Hij staat helemaal aan de rechterkant onder tegen het bureau aan en ik heb de lades (op wieltjes) daar tegenaangeschoven. Dus de kast zit zeg maar helemaal ingebouwd. Is dit een probleem?
Het verschil tussen standaard siliconen pasta en AS5 is al meer dan 3 graden, neem je Vloeibaar metaal dan scheelt het nog eens 3-5C tov AS5, als je dan ook nog het verschil met teveel pasta erbij neemt haal je de 15C wel.silitek schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 09:02:
Koelpasta scheelt maar 3graden of zo!!
Er zitten waarschijnlijk genoeg kieren/gaten in je kast waar lucht door aangezogen kan worden (je zou evt gaten aan de achterkant een beetje af kunnen plakken zodat je niet teveel warme lucht aanzuigt).Wou T schreef op woensdag 14 september 2005 @ 08:54:
Maar ik heb geen casefan om lucht naar binnen te blazen.
En hoe kan ik het beste de koelpasta aanbrengen? Ik las ergens dat je een halve rijstkorrel moet hebben en dat uit moet smeren met een pinpas ofzoiets?
je koeler zit goed, dat kun je duidelijk zien aan het feit dat je mobo temp ook 46 graden is, dit komt zeer duidelijk doordat je kast helemaal ingebouwd is...lijkt me simpelWou T schreef op maandag 12 september 2005 @ 22:56:
Ik heb vorige week Arctic Silver 5 gekocht, maar nog niet binnen.
Verwijderd
Inderdaad, bij elke pasta komt het erop neer om een flinterdun laagje aan te brengen die de ganse core bedekt. Als je een heatspreader over de core hebt (maar ik denk het niet met jou cpu) dan hoeft niet de ganse heatspreader bedekt maar alleen het centrum)Wou T schreef op woensdag 14 september 2005 @ 12:22:
En hoe kan ik het beste de koelpasta aanbrengen? Ik las ergens dat je een halve rijstkorrel moet hebben en dat uit moet smeren met een pinpas ofzoiets?
Dus gewoon een heel klein beetje pasta op het midden van de core doen en in een dun laagje opensmeren. De pasta is dan ook alleen nodig om de onregelmatigheden van de core op te vullen waardoor het contactopp met de heatsink groter wordt. Alle pasta die er te veel op zit verwijderen, want gaat toch alleen maar isoleren. Vervolgens de heatsink juist installeren.
Mijn kasttemperatuur is 30°. De jouwe zit daar 50% boven. Groot verschil dus. Dat je pc in een 'kast' staat zal hier ongetwijfeld mee te maken hebben. Voor de rest: ik volg de restWou T schreef op maandag 12 september 2005 @ 22:56:
Ik heb vorige week Arctic Silver 5 gekocht, maar nog niet binnen.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
niet elke pc heeft de 'kast-sensor' op dezelfde plek. Mijn oude mobo had gewoon ergens ene sensortje, terwijl mn nieuwe mobo een sensor in de northbridge had. Zonder airflow werd die temp. met mn oude mobo zo'n 30 graden, terwijl die nieuwe over de 50 ging (zelfde kast e.d.).Borromini schreef op woensdag 14 september 2005 @ 12:44:
[...]
Mijn kasttemperatuur is 30°. De jouwe zit daar 50% boven. Groot verschil dus. Dat je pc in een 'kast' staat zal hier ongetwijfeld mee te maken hebben. Voor de rest: ik volg de rest.
- De casefan was verkeerd om gemonteerd. Hij blies lucht naar binnen in plaats van buiten. Die heb ik omgedraaid.
- De koeler was goed geinstalleerd, maar ik vond dat er veel te veel op (en naast!) de core zat. Daarom heb ik een dun laagje AS5 aangebracht en de koeler weer gemonteerd. Toen heb ik de pc aangezet en begon hij te piepen. Even de koeler eraf gehaald en weer erop gedaan en toen was het goed.
Idle is mijn CPU 40 graden en de kast 35 graden.
Stressed (bij spelen games) kom ik op zo'n 50 graden.
Dus daar ben ik wel tevreden mee!
Bedankt voor jullie hulp!
Nogmaals, de koeler was goed gemonteerd, maar er zat teveel koelpasta op en ook naast de core.Metal schreef op donderdag 15 september 2005 @ 15:59:
Mooi dat het gelukt is maar ik zou toch even gaan klagen bij die winkel.. Als iemand die bij een pcwinkel werkt niet eens een cooler kan monteren is het wel een prutser..
Verwijderd
Als je het zelf doet doe je het altijd beter. Ga er zeker niet van uit dat het goed gedaan is omdat ze het in de winkel hebben gedaan.
Heb ook al een paar keer meegemaakt dat fans ondersteboven gemonteerd waren...