[XP] Licentie probleem

Pagina: 1
Acties:

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06-2025
Voordat ik Microsoft bel wil ik even informeren of hier iemand het al eens mee heeft gemaakt.

Situatie: 50 nieuwe IBM thinkcenters met factory pre-installed XP Pro.
vervolgens blijkt onze terminal emulator niet goed te werken.
Na echt alles geprobeerd te hebben maar 's een re-install gedaan.
Gek genoeg werkt deze wel na een verse install van Windows .
Deze verse install wordt dan ook uitgevoerd op alle 50 pc's.
Helaas wordt dit gedaan met een XP Pro Corporate cd, welke zo van het net geplukt is.
Vervolgens komen deze pc's niet meer door de genuine windows check heen van
Windows Update.

Alle 50 pc's hebben een OEM licensesticker op de kast staan, dus legaal.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat de pc's toch de update krijgen?

[ Voor 7% gewijzigd door Deviator79 op 08-09-2005 11:46 ]

- Maar je maakt wel wat mee! -

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Als je een OEM versie van XP installeert hoort daar ook een bijhorende lic bij, netzoals voor een Volume License versie van XP. Oftewel..software en key horen bij elkaar.

Wat je wel kan doen (indien mogelijk) is in de IE tools bij tabblad Programs naar de button Manage Add-ons gaan en daar de key uitzetten die checked of je versie al dan niet legaal zou zijn (Windows Genuine Advantage key).

Natuurlijk zou ik het voor de netheid nog wel ff bij MS neerleggen wat er aan de hand is, kan je daar nooit een probleem achteraf over krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Tallguy op 08-09-2005 11:51 ]

specs | 3360wP met SE3000

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:04
Niet.

Je hebt dan wel een licentie voor Win XP pro op de sticker op de kast staan, maar
dat is nog geen Corporate editie.
Het verschil is namelijk dat de Corporate editie niet om registratie vraagt, maar als de code als illegaal bestempeld is, dan zal deze geen updates ontvangen.
Dus je kunt een legale corporate key aanvragen bij MS (is over de 10.000 euro als ik het goed heb) of de andere weer installeren en dan de keys invullen die op de kast staan.
Ja, ik weet dat het 50 pc's zijn maar goed. Met zulke aantallen is een corporate ook wel interessanter.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
NielsOveres schreef op donderdag 08 september 2005 @ 11:55:
Dus je kunt een legale corporate key aanvragen bij MS (is over de 10.000 euro als ik het goed heb) of de andere weer installeren en dan de keys invullen die op de kast staan.
Ja, ik weet dat het 50 pc's zijn maar goed. Met zulke aantallen is een corporate ook wel interessanter.
Vraag dan wel om een Volume License, want 'corporate edition' kennen ze bij Microsoft niet.

• Deviator79
NielsOveres schreef op donderdag 08 september 2005 @ 11:55:
Niet.

Je hebt dan wel een licentie voor Win XP pro op de sticker op de kast staan, maar
dat is nog geen Corporate editie.
Het verschil is namelijk dat de Corporate editie niet om registratie vraagt, maar als de code als illegaal bestempeld is, dan zal deze geen updates ontvangen.
Die andere installeren kan dus niet, IBM geeft geen media bij de nieuwe pc's!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

zet dan die check eens uit zoals ik zei

• Deviator79
Tai-Pan schreef op donderdag 08 september 2005 @ 12:07:
zet dan die check eens uit zoals ik zei
Het lijkt er op dat hij er nu wel doorheen loopt.
ok, dan weet ik wat me te doen staat..
trouwens wel apart dat het zo makkelijk te omzeilen is..

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Deviator79 schreef op donderdag 08 september 2005 @ 12:14:
[...]

Het lijkt er op dat hij er nu wel doorheen loopt.
ok, dan weet ik wat me te doen staat..
trouwens wel apart dat het zo makkelijk te omzeilen is..
Yup, het is en blijft Microsoft he >:)

Verwijderd

Je kunt toch ook elke windos installatie "sealen" en dan bij het opnieuw opstarten de code invullen die wel geldig is?

http://support.microsoft....d=kb;en-us;302577&sd=tech

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd en nooit genoeg tijd gehad om de bovenstaande link goed door te lezen dus ik kan ook helemaal fout zitten :9 :9 :9

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-03 14:05
Tai-Pan schreef op donderdag 08 september 2005 @ 11:50:
Als je een OEM versie van XP installeert hoort daar ook een bijhorende lic bij, netzoals voor een Volume License versie van XP. Oftewel..software en key horen bij elkaar.

Wat je wel kan doen (indien mogelijk) is in de IE tools bij tabblad Programs naar de button Manage Add-ons gaan en daar de key uitzetten die checked of je versie al dan niet legaal zou zijn (Windows Genuine Advantage key).

Natuurlijk zou ik het voor de netheid nog wel ff bij MS neerleggen wat er aan de hand is, kan je daar nooit een probleem achteraf over krijgen.
Je hebt dan dus nog steeds GEEN legale versie van XP. Je lost de symtomen wel op, maar het probleem niet!

Waarom zet je er niet met een image XP pro (non corperate-versie) op alle 50 bakken en dan verander je de key (daar is software voor). Het is wat werk, maar dan heb je WEL legale versies op die bakken staan. En het is nog steeds minder werk als op alle 50 bakken XP pro opnieuw te installeren van een XP-cdtje.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

LuukNouwen schreef op donderdag 08 september 2005 @ 12:57:
[...]

Je hebt dan dus nog steeds GEEN legale versie van XP. Je lost de symtomen wel op, maar het probleem niet!
Daarom zei ik ook tegen TS dat hij het wel ff moet melden bij MS :O

• Deviator79
[...]

Waarom zet je er niet met een image XP pro (non corperate-versie) op alle 50 bakken en dan verander je de key (daar is software voor). Het is wat werk, maar dan heb je WEL legale versies op die bakken staan. En het is nog steeds minder werk als op alle 50 bakken XP pro opnieuw te installeren van een XP-cdtje.
Toch klopt het niet, er staan 50 machines, waar een xp pro licensie bij hoort.
Nou, er staat XP Pro op..prima toch? Verdedigbaar ook lijkt me?

• Deviator79
[...]

een image XP Pro?, dan moet je wel media van XP Pro hebben, en ik ben niet van plan iets aan te schaffen, aangezien ik netjes al 50 licensies heb.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Deviator79 schreef op donderdag 08 september 2005 @ 13:53:
[...]

Toch klopt het niet, er staan 50 machines, waar een xp pro licensie bij hoort.
Nou, er staat XP Pro op..prima toch? Verdedigbaar ook lijkt me?
Onze vriendjes van de BSA denken daar echter anders over.

Ik ook trouwens.
Ongelofelijk stom dat je in een bedrijfsomgeving een illegaal verkregen OS gaat inzetten zeg...

Je had namelijk van de HDD gewoon de i386 dir van de IBM preinstall af kunnen halen inclusief drivers, en die via RIS zonder problemen (afgezien van heractiveren dan) kunnen installeren.

Zo hou je je eigen OEM licenties nog in gebruik.

Waar zit dit bedrijf? regio amsterdam? Dan mag je hopen dat ze niet komen aankloppen met hun nieuwe campagne.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

BackSlash32 schreef op donderdag 08 september 2005 @ 13:58:
[...]

KNIP

Waar zit dit bedrijf? regio amsterdam? Dan mag je hopen dat ze niet komen aankloppen met hun nieuwe campagne.
Ze hebben voldoende licenties, dus worden er geen sancties ondernomen.

• Deviator79
BackSlash32 schreef op donderdag 08 september 2005 @ 13:58:
[...]

Ik ook trouwens.
Ongelofelijk stom dat je in een bedrijfsomgeving een illegaal verkregen OS gaat inzetten zeg...

waarom? ik heb toch 50 licensies? Welke cd ik gebruik is verder niet belangrijk toch?

Je had namelijk van de HDD gewoon de i386 dir van de IBM preinstall af kunnen halen inclusief drivers, en die via RIS zonder problemen (afgezien van heractiveren dan) kunnen installeren.

Sja, dat wist ik niet, vraag me af of het probleem met onze terminal emulator ervan was opgelost
Zo hou je je eigen OEM licenties nog in gebruik.

Regio A'dam ja, kom maar op,lijkt me wel eens leuk

• Arunia
Dat kun je allemaal wel doodleuk zeggen, maar de key die in gebruik is, is wel illegaal.

Het is zonde dat je die directory niet gekopieerd hebt, maar ja.

Wij vertellen je alleen maar wat legaal is en wat niet, wat je ermee doet is jouw eigen verkiezing. Ikzelf zou wel degelijk wat meer werk verzetten en op iedere pc een legale versie van Windows draaien.

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-03 18:25

Viking Kvinne

Bestla

Legaal of illegaal maakt niets uit als de TS maar Licentie's kan overleggen. Dan kan hij dus.....probleem is opgelost. De Software (Windows) is hetzelfde, even groot enz dus ik zie het probleem niet zo.

• Arunia
Ik denk toch dat MS er niet echt in gaat trappen.
Die zeggen waarschijnlijk ook dat je een Volume license gebruikt ipv de pro versie die je had
moeten gebruiken.

Er zit namelijk wel een groot verschil in die ik hierboven ook al had uitgelegd.
Maar hier nogmaals even.

Een Volume License (of in de volksmond ook wel een Corporate Edition genoemd) behoeft geen registratie via internet. Deze installeer je en hij werkt zonder vragen naar registratie. Vandaar dat deze voor veel pc's in een bedrijf gebruikt wordt.
Een Volume License schaf je aan als je een groot aantal pc's hebt waarbij je dus niet iedere keer de registratie wilt uit voeren en het z'n geld in tijd en hoeveelheid pc's meer dan waard is.

Daarentegen lijkt een pro licentie hetzelfde, maar is het dus niet helemaal.
Het verschil hierin zit em in het wel registreren per pc via het internet.
Hier betaal je dus ook minder voor.

Ik weet niet waar het omslag punt ligt voor het aanschaffen van een Volume License, maar hoe jij nu te werk bent gegaan zal in de ogen van MS strafbaar zijn. al om de simpele reden dat je dus om een mogelijkheid gebruikt waarvoor je niet betaald hebt.
Daarnaast lijkt het me verstandig dat je toch eens bij IBM te rade gaat waar de image cd's of wat dan ook gebleven zijn voor bij de pc's. Het lijkt me namelijk sterk dat je deze niet zou krijgen. Ze kunnen hoogstwaarschijnlijk op die serie pc's alleen geinstalleerd worden.

Om toch maar even te hulp te schieten bij het installeren van de pc's. Als je 1 pc geinstalleerd hebt zoals deze moet zijn in het netwerk, maak een image (niet eentje met een mini setup) en zet deze op iedere pc. Wil je het dan nog netter doen, kun je allicht bij elke pc dmv stagiaires (mwuahaha!) en een simpele insert Diskette en druk op batch-file methode de codes laten wijzigen.
Het zal wel even een taakje zijn, maar denk dat je een dag of 2 hooguit bezig bent.
Zorg wel dat je in een database bijhoudt welke pc welk nr heeft gekregen.
Daarnaast als je niet alles helemaal opnieuw installeerd en tegelijk, zal het niet al teveel werk zijn.
Pagina: 1