Als de helft van alle routers hetzelfde MAC-adres zou krijgen, dan houdt Internet binnen enkele seconden op met bestaan. Dan werken namelijk alle switches niet meer (die worden compleet gek), en er is geen provider die voor de backbone nog hubs gebruikt i.p.v. switches.
Zou dan moeten worden teruggeschakeld naar hubs, dan krijgt het Internet nog maar een paar % van de huidige snelheid, want die switches staan er niet voor niets. Ook niet leuk.
Een ander voorbeeld waar instelbare MAC-adressen erg prettig zijn is voor fault-tolerante omgevingen. Twee servers die gelijk opgebouwd zijn, blaast de "actieve" van het paar zichzelf op, dan neemt de "passieve" niet alleen de IP-adressen, maar ook de MAC-adressen van zijn/haar overleden broertje/zusje over, zodat zelfs switches niet moeilijk gaan doen over het veranderde berichten-verkeer.
Een bijkomend voordeel is voor mij als beheerder van vaak zeer heterogene netwerken. Als ik problematische pakketjes op het net zie verschijnen, weet ik met minimaal opzoek-werk welke merk Ethernet-controller wordt gebruikt, en meestal ook het type. In een mix van UNIX-mini's, PC's, netwerk-printers, managed routers, switches en hubs, scheelt dat een uurtje uitzoeken wat de schuldige zou kunnen zijn.
Wat overigens bij het LAA van TokenRing wel een mooie truc is : codeer in het LAA ofwel het registratie-nummer van het stuk hardware in je beheer-database, of codeer de fysieke locatie (gebouw/vleugel/verdieping/kamer), dan loopt je er in geval van problemen direct naartoe.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large