Toon posts:

MAC AddreS - D I S C U S S I E

Pagina: 1
Acties:
  • 623 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit op het moment nogal in discussie of je op een network adapter het mac addres kan veranderen, ik ben zelf van mening dat dit kan door bijvoorbeeld op een win 9x machine bij de adapter properties het addres te veranderen.. (mits dit mogelijk is)

nou mijn tegenstander beweert dat dit er door de fabrikant word ingebrand.. en niet uit te halen is.. het staat ook fysiek op de buitenkant..

wie heeft the final judgement

H - e - L - P

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Volgens mij zit het MAC adres VAST in de NIC. De eerste zoveel tekens zijn voor de maker en de laatste voor het type nummer.
Zou je nu 2 gelijke MAC adressen in 1 netwerk hebben, dan gaat het dus flink verkeerd. Volgens mij kun je ze nooit software matig veranderen.

Zeker weten doe ik niet.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Laat hier dan es een screenshot zien van waar je je dat MAC adres kunt wijzigen, ben wel benieuwd!

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-04 15:54

8-Track

het hangt van de netwerkkaart af, ik heb HP, 3Com en Intel NICs gehad waarvan ik het MAC adres aan kan passen. Ook heb ik een Router waarvan ik het MAC adres kan aanpassen.

Er zijn echter ook bijzonder veel NICs waar het MAC adres vast is en niet in Windows aangepast kan worden.

Op NICs die het ondersteunen, kan het MAC adres kan aangepast worden in de 'Advanced' tab van de NIC properties.

Verwijderd

Topicstarter
ja. dat heb ik ook gehoord dat bedrijven als cisco kleinere bedrijven opkopen om meer mac addressen te krijgen.. maar daar klopt dus niks van als je het mac addres zo kan veranderen toch?

neem een RTL8029AS 10mbit utp/bnc standaard kaartje en here we go
Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/umfgaatloveparade/danox/mac.JPG
dus nog steeds iemand verstand?> w h y ?

Verwijderd

je kan met linux je mac adress software matig veranderen... zelf gezien, weet ff niet welke distro het was... als je dan format is je MAC ook zo weer terug

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op maandag 15 januari 2001 21:00 schreef jelmervos het volgende:
Volgens mij zit het MAC adres VAST in de NIC. De eerste zoveel tekens zijn voor de maker en de laatste voor het type nummer.
Zou je nu 2 gelijke MAC adressen in 1 netwerk hebben, dan gaat het dus flink verkeerd. Volgens mij kun je ze nooit software matig veranderen.

Zeker weten doe ik niet.
Je hebt gelijk. het is NIET te veranderen!!! Dus ook niet softwarematig!!!

[edit]
typo

• 8-Track

8-Track

Mac adressen worden ook hergebruikt door bedrijven, omdat er relatief gezien erg weinig van zijn. Het is in pricipe (theoretisch) mogelijk dat je twee NICs met hetzelfde MAC adres in je netwerk hebt, als dat zo is moet je de kaart lekker terugbrengen naar de dealer en een andere nemen.

Verwijderd

Ik kan van m'n UMax UGate/Maxgate 3000 router het MAC adres veranderen O+

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Volgens mij zit het MAC adres VAST in de NIC.
Er zit een MAC adres vast in je netwerkaart. Dat dat ook het MAC adres is wat je netwerkkaart zal gaan gebruiken hoeft helemaal niet. Standaard nemen drivers het wel over, maar dat hoeft niet. In bijv. NetWare is het gewoon standaard functionaliteit dat je je MACs zelf kunt instellen.

Verwijderd

Topicstarter
ah ok het is dus een emulatie maar het ligt dus puur aan drivers?? Zou er niet een mogelijkheid zijn om de chip te flashen met een nieuw mac addres? en welke kaart kan dit?

Verwijderd

Mac adressen zijn uniek, in principe mag je er nooit 1 dubbel tegenkomen, gebeurt het wel is 1 van de 2 illegaal.
Ik had wel begrepen dat er tools zijn voor bep. kaarten om het Mac adres te veranderen maar origineel zijn die niet bedoeld voor gebruik buiten de fabriek van die kaarten.

Nu weet ik het weer... die achtelijke kabelmodems kijken ook naar een specifieke MAC adres.

• Onno
  • Niet online
omdat er relatief gezien erg weinig van zijn.
Mja, maar een stuk of 256T. :P
Zou je nu 2 gelijke MAC adressen in 1 netwerk hebben, dan gaat het dus flink verkeerd.
Dat is alleen een probleem als die twee MACs in hetzelfde (sub)net zitten. (aan dezelfde coaxlijn, aan dezelfde hub/switch, enz.)
Zodra er een router tussen zit boeit het al niet meer... :)

• 8-Track

8-Track

Je hebt gelijk. het is NIET te veranderen!!! Dus ook niet softwarematig!!!
Wel hoor, hier:
Afbeeldingslocatie: http://people.a2000.nl/aband/Ars/nic.png

En ff voor de duidelijkheid, wat je hier aanpast is wat het netwerk ziet als het MAC adres, de instelling hier zorgt er niet voor dat het MAC adres 'hard-coded' op de kaart wordt veranderd.

• a3konijn
  • Laatst online: 17-05 08:34
Hé DukeDTRO: Hoe krijg jij die optie in je tabblad??
Want ik heb ook een 8029(AS) PCI NIC en bij mij staat die optie er toch echt niet in, of heb je gewoon wat zitten rommelen met een photo-editor???

• 8-Track

8-Track

Mja, maar een stuk of 256T.
Toewijzing van MAC adressen en de regels waaraan ze verbonden zijn beperken de hoeveelheid.

Het is net als met IP addressen, door de regels waaraan IP addressering verbonden is zijn ook niet alle mogelijke combinaties te maken.
Zou er niet een mogelijkheid zijn om de chip te flashen met een nieuw mac addres? en welke kaart kan dit?
Ik ken alleen token ring NICs waarbij dit kan.

• a3konijn
8-track:

Hoe kan het dat jij zoveel instelmogelijkheden hebt onder dat tabblad advanced? Ligt dat aan je drivers, of aan je NIC?

En als het drivers betreft --> zijn dit drivers speciaal voor je netwerkkaart of zijn dit ergens algemeen verkrijgbare drivers?

• Onno
  • Niet online
Toewijzing van MAC adressen en de regels waaraan ze verbonden zijn beperken de hoeveelheid.
Dat klopt, maar toch zijn er voorlopig nog echt wel genoeg hoor.

256T... dat is voor elke mens zo'n 50.000 adressen hoor! Dat daar wat van afvalt door regeltjes maakt weinig uit.

• 8-Track

8-Track

Hoe kan het dat jij zoveel instelmogelijkheden hebt onder dat tabblad advanced? Ligt dat aan je drivers, of aan je NIC?
Ligt aan beide. :)

Dit is een 3Com 3C905B onder Windows 2000 met de standaard Windows reference WDM drivers.

Verwijderd

Topicstarter
ja er zijn nogal wat verschillende rtl8029as netwerk kaartjes op de markt.. van verschillende company's maar ik denk dat het komt D R I V E R S niemand komt namelijk met een flash versie van een NIC...

heb je hier wat aan?

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/umfgaatloveparade/danox/mac333.JPG - en -
Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/umfgaatloveparade/danox/mac444.JPG

maar hoe vraag je eigenlijk mac addressen op afstand op op een L A N |? dus dat je ziet wie welk mac heeft in je omgeving nbtstat? ?
en in de praktijk doen 2 mac addressen het naast elkaar ook.. alleen wil dat nog wel een time outje opleveren.... hehe :)

Verwijderd

Nooit van ALT + Printscreen gehoord?

• 8-Track

8-Track

Nooit van ALT + Printscreen gehoord?
En van GIF of PNG blijkbaar ook niet.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op maandag 15 januari 2001 22:19 schreef 8-Track het volgende:

En van GIF of PNG blijkbaar ook niet.
ach, je kunt toch zien wat er staat + een beetje meer, en daar gaat het toch om!

Verwijderd

er zijn zat tools onder linux om je MAC adres te veranderen, !

in principe maken dezelfde hardware adressen niet eens uit zolang het strikt intern blijft, (intern netwerk bijv)

en er mogen vanzelf geen duplica's te detecten zijn lijkt mij

correct me if im wrong ;/

Verwijderd

ff samenvatten B-)
-Mac adres is ingebrand in de kaart, als je dit wil veranderen moet je de eprom herprogrammeren of de bios van de NIC vervangen.

-Soms is het via de driver aan te passen welk Mac adres de NIC op het netwerk laat zien.

-Er zijn genoeg Mac adressen, maar soms is een bedrijf door zijn toegewezen reeks heen voordat ze nieuwe hebben (slechte planning of verkoopsucces...), dan wordt soms een oude reeks hergebruikt. Het is dus mogelijk 2 netwerkdevices te hebben met hetzelfde mac adres.

-binnen een broadcast domain heb je een groot probleem als je een duplicate mac adres hebt, daarbuiten maakt het niet uit.

-Mac adressen zijn eigenlijk bijzonder oninteressant. :D

CC

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op maandag 15 januari 2001 22:57 schreef chuckychesthair het volgende:
ff samenvatten B-)
-Mac adres is ingebrand in de kaart, als je dit wil veranderen moet je de eprom herprogrammeren of de bios van de NIC vervangen.

-Soms is het via de driver aan te passen welk Mac adres de NIC op het netwerk laat zien.
Bij sommige UNIX-mini's (bijvoorbeeld Sun) nemen alle NICs in het systeem het MAC-adres van de onboard NIC aan, dat moet je expliciet disabled als je dat wil. Bij alle TokenRing NICs is het mogelijk, en gebruikelijk, het MAC-adres, dat heet dan het UAA (Universally Administrated Address) te vervangen door een LAA (Locally Administrated Address).
-Er zijn genoeg Mac adressen, maar soms is een bedrijf door zijn toegewezen reeks heen voordat ze nieuwe hebben (slechte planning of verkoopsucces...), dan wordt soms een oude reeks hergebruikt. Het is dus mogelijk 2 netwerkdevices te hebben met hetzelfde mac adres.
Dan is het bedrijf in overtreding van alle regels. De duplicaten zijn over het algemeen van illegale kopieen van top-klasse NICs waarbij de kopieerder niet eens de moeite heeft genomen (te duur) om in het productie-proces het MAC-adres op te hogen.
-Mac adressen zijn eigenlijk bijzonder oninteressant. :D
Tenzij je natuurlijk een switch of een bridge bent, want dat is het criterium waarop je de pakketjes routeert.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

helemaal waar, voor zover ik weet.
Bij alle TokenRing NICs is het mogelijk, en gebruikelijk, het MAC-adres, dat heet dan het UAA (Universally Administrated Address) te vervangen door een LAA (Locally Administrated Address).
Weet jij waarom ik dat alleen maar aan de praat krijg als de adressen dan met 400 beginnen? Misschien ligt dat aan mijn spullen, maar als ik met iets anders start, dan wil het niet. Zal wel aan mij liggen, of is dat een conventie?
Dan is het bedrijf in overtreding van alle regels.
heb altijd iets geleerd over regels en waar ze voor zijn, daar doen die bedrijven ook aan geloof ik.. Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/cwm/buck.gif
Tenzij je natuurlijk een switch of een bridge bent, want dat is het criterium waarop je de pakketjes routeert.
daar moet ik toch ff niet aan denken.. over lopende band werk gesproken...
Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/cwm2/puke.gif

CC

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een bedrijf als de gasunie heeft volgens mij zijn netwerk beveiligd dmv het MAC-adres, er kan dus niet even een andere computer op de netwerkaansluiting worden aangesloten .(gehoord van mijn buurjongen, een systeembeheerder in opleiding, hoeft natuurlijk geen gelijk te hebben :))

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Verwijderd

Net als Chello in Amsterdam, waardoor ik mijn SMC Barricade router mijn Mac adres heb laten clonen.

CC

Verwijderd

Topicstarter
ja daarom lijkt mij het mac addres ook zo interresant... je kan heel makkelijk de packets krijgen van de router die die packets naar dat mac send...

[vraag mode]zou tcp/ip nu vaag gaan doen als de helft van de routers hetzelfde mac addres zouden krijgen? [/vraag mode]?

en nu is mijn vraag, wat was ook alweer het commando om een lijst van lokale mac addressen te zien in een LAN? dat is toch iets wat je met de netbios port doet?

Verwijderd

Als je een SYS wil pesten ? Verwissel wat netwerkkaarten tussen machines.
Er gebeurt meer met het MAC als je denkt.
Vroeger kon je het MAC via jumpers op de kaart instellen. Daarna kwam de vast gecodeerde MAC en nu kun je die softwarematig overrulen. De reden hiervoor is dat als er een netwerkkaart kapot gaat je hem met eenzelfde MAC kan vervangen. En dus niet allerlei zaken opnieuw moet configureren.
Uiteindelijk wordt TCP/IP,IPX etc. omgezet naar het MAC van de machine. Dit is het unieke adres. Dit gebeurd via ARP (Address Resolution Protocol) maar als je hier meer over wil weten moet je je Networking Essentials nog maar eens lezen ;)

• mvdejong

mvdejong

[quote][b]Op maandag 15 januari 2001 23:16 schreef chuckychesthair het volgende:

Weet jij waarom ik dat alleen maar aan de praat krijg als de adressen dan met 400 beginnen? Misschien ligt dat aan mijn spullen, maar als ik met iets anders start, dan wil het niet. Zal wel aan mij liggen, of is dat een conventie?
[..]

Yep, dat is een conventie, een afstemming tussen de clubjes verantwoordelijk voor de uitgiften van MAC- en UAA-ranges, zodat het ook mogelijk is om tussen Ethernet en TokenRing te bridgen, hoewel eigenlijk bridgen alleen tussen segmenten met identieke topologieen zou moeten kunnen. Vandaar dat TokenRing-drivers geprogrammeerd worden om alleen LAA's die beginnen met 4 te accepteren.
Overigens worden ook de hardware-adressen voor FDDI, en ik geloof ook ATM, afgestemd binnen deze conventies.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

aha, had er nooit echt naar gekeken, was wel de eerste keer dat ik het zag erg verbaast dat er bridges waren voor token ring<=>ethernet en zo.

Zo leer je weer eens wat.

CC

Verwijderd

Op maandag 15 januari 2001 21:17 schreef broodrooster2 het volgende:
je kan met linux je mac adress software matig veranderen... zelf gezien, weet ff niet welke distro het was... als je dan format is je MAC ook zo weer terug
alle distro hoor. nou allemaal neem ik terug, het is een functie van ifconfig

• mvdejong

mvdejong

Als de helft van alle routers hetzelfde MAC-adres zou krijgen, dan houdt Internet binnen enkele seconden op met bestaan. Dan werken namelijk alle switches niet meer (die worden compleet gek), en er is geen provider die voor de backbone nog hubs gebruikt i.p.v. switches.
Zou dan moeten worden teruggeschakeld naar hubs, dan krijgt het Internet nog maar een paar % van de huidige snelheid, want die switches staan er niet voor niets. Ook niet leuk.

Een ander voorbeeld waar instelbare MAC-adressen erg prettig zijn is voor fault-tolerante omgevingen. Twee servers die gelijk opgebouwd zijn, blaast de "actieve" van het paar zichzelf op, dan neemt de "passieve" niet alleen de IP-adressen, maar ook de MAC-adressen van zijn/haar overleden broertje/zusje over, zodat zelfs switches niet moeilijk gaan doen over het veranderde berichten-verkeer.

Een bijkomend voordeel is voor mij als beheerder van vaak zeer heterogene netwerken. Als ik problematische pakketjes op het net zie verschijnen, weet ik met minimaal opzoek-werk welke merk Ethernet-controller wordt gebruikt, en meestal ook het type. In een mix van UNIX-mini's, PC's, netwerk-printers, managed routers, switches en hubs, scheelt dat een uurtje uitzoeken wat de schuldige zou kunnen zijn.

Wat overigens bij het LAA van TokenRing wel een mooie truc is : codeer in het LAA ofwel het registratie-nummer van het stuk hardware in je beheer-database, of codeer de fysieke locatie (gebouw/vleugel/verdieping/kamer), dan loopt je er in geval van problemen direct naartoe.

Verwijderd

Op maandag 15 januari 2001 23:33 schreef chuckychesthair het volgende:
aha, had er nooit echt naar gekeken, was wel de eerste keer dat ik het zag erg verbaast dat er bridges waren voor token ring<=>ethernet en zo.

Zo leer je weer eens wat.

CC
Klopt, token ring/ethernet is echter slechts een physieke layer. Een TCP packet op beide is qua inhoud identiek, dus het is een bridge. Overigens kunnen die dingen wel knap duur zijn.

• mvdejong

mvdejong

Op maandag 15 januari 2001 23:39 schreef liekens het volgende:

[..]
Klopt, token ring/ethernet is echter slechts een physieke layer. Een TCP packet op beide is qua inhoud identiek, dus het is een bridge. Overigens kunnen die dingen wel knap duur zijn.
Maar de voorwaarde is wel dat de hardware-adresseringen compatible zijn (6-bytes, met gegarandeerde uniciteit).
Ik ken bijvoorbeeld geen bridges die mijn ARCnet-segment (station-adressen van 1 byte, met DIP-switch ingesteld) zouden kunnen bridgen naar mijn Ethernet- en TokenRing-segmenten. Hoewel je natuurlijk wel een bridge zou kunnen verzinnen die een instelbaar 5-bytes prefix voor het station-adres plakt. Maar ja, ARCnet is dermate achterhaald (1.5 Mbps), dat dat wel nooit meer zal bestaan.

Verder zijn EN-TR bridges momenteel erg betaalbaar, het probleem is meer er achter te komen welk bedrijf ze nu weer met dozijnen naar de kraak verwijst. Hoe mooi TR ook is (klassen beter dan EN), de markt heeft anders gekozen. Helaas voor top-technologieen als TokenRing, FDDI, ATM enz.

Verwijderd

Precies, de technologieën moeten wel op layer 2 enigszins compatible zijn. Anders kan je altijd gewoon routen, ook geen probleem, maar natuurlijk minder transparant, en ook beperkter in je protocollen.

overigens is een heterogeen netwerk veel leuker dan een homogeen, vind ik althans. Misschien wat vaker koppijn, maar minder vaak verveeld, en das ook wat waard. Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/3dlil/square.gif

CC

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 22:21
Vroeger was ht mac adres i.d.d. vast ja. MAar omdat die dingen op raken zijn fabrikanten de oude weer gaan hergebruiken. En sinds fabrikanten levert de fabikant een mogelijkheid me om het te flashen omdat men anders mogelijk dubbele MAC adresseb kan hebben in een netwerk.

Maar ik geloof toch dat het "orginele" er in blijft.

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19

BikkelZ

CMD+Z

Wat natuurlijk de grote vraag is voor de kabelmodemende tweakers, is het ook mogelijk om je kabelmodem voor de gek te houden met softwarematig veranderde MAC-adressen?

iOS developer

Verwijderd

Nog even wat toevoegingen:

http://standards.ieee.org/regauth/oui/index.shtml
Als je hier je eerste 6 karakters van je mac-adres invult weet je de manufacturer.

Onder linux pas je zo software matig je mac aan, je kan het "spoofen" noemen.

ifconfig eth0 hw ether deadbeef0001
(wel eerst eth0 down gooien)

Nu zal je card elk arp request antwoorden met DE:AD:BE:EF:00:01

Groeten deepdown

• 8-Track

8-Track

Op dinsdag 16 januari 2001 00:15 schreef BikkelZ het volgende:
Wat natuurlijk de grote vraag is voor de kabelmodemende tweakers, is het ook mogelijk om je kabelmodem voor de gek te houden met softwarematig veranderde MAC-adressen?
Ja, want dat is precies wat ik doe met mijn kabelmodem en SMC router. De router heeft nu het MAC adres van mijn NIC en dat werkt prima. Daarvoor heb ik een hele tijd een NIC met softwarematig aangepast MAC adres gebruikt, werkte ook perfect.

Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/net4/0000007.gif

• mvdejong

mvdejong

Op dinsdag 16 januari 2001 00:07 schreef s_broekhoven het volgende:
Vroeger was ht mac adres i.d.d. vast ja. MAar omdat die dingen op raken zijn fabrikanten de oude weer gaan hergebruiken. En sinds fabrikanten levert de fabikant een mogelijkheid me om het te flashen omdat men anders mogelijk dubbele MAC adresseb kan hebben in een netwerk.

Maar ik geloof toch dat het "orginele" er in blijft.
Ik geloof niet zozeer dat ze op raken, met 3 + 3 bytes zijn er ruim 16 miljoen vendor-id's mogelijk, met elk 16 miljoen device-id's daarbinnen. Nou zijn netwerken wel populair, maar dit geeft volgens mij nog wel ruimte.

• TrailBlazer
  • Laatst online: 17-05 12:43

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op maandag 15 januari 2001 21:24 schreef 8-Track het volgende:
Mac adressen worden ook hergebruikt door bedrijven, omdat er relatief gezien erg weinig van zijn. Het is in pricipe (theoretisch) mogelijk dat je twee NICs met hetzelfde MAC adres in je netwerk hebt, als dat zo is moet je de kaart lekker terugbrengen naar de dealer en een andere nemen.
Wat is dit voor een onzin een mac Adres bestaat uit 6 bytes dus er zijn 281474976710656 mac adressen mogelijk dat zijn er ongeveer 50000 keer zoveel als dat er aardbewoners zijn lijkt me dus onwaarschijnlijk zlefs als je een vendor specifiek nummer gebruikt enzo. Je kn ze software matig veranderen omdat sommige taiwanese eikels het niet zo nauw nemen met Unieke mAC adressen

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op maandag 15 januari 2001 23:39 schreef liekens het volgende:

[..]
Wow token ring een fysieke laag dus niet fysiek zegt iest over de spanning de vorm van connectortjes enzo Token ring is een apart protocol waar IP weer in gekapseld is

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Altijd gedacht dat het volgende de reden was waarom je een MAC kon aanpassen;

Als je 2 NIC's in je LAN had van hetzelfde type en dezelfde vendor, dan was het therorethiksch mogelijk dat ze bij een collission op EXACT dezelfde tijd gingen her-zenden (dit, omdat de wachttijd berekend wordt op o.a. iets van het MAC adres). En dan zou er weer een collission komen.
Beide kaarten wachten weer evenlang ... et voila ... vandaar dat je dus je MAC adres kunt wijzigen.
Ik denk dat het niet zozeer een kwestie van drivers is, als wel een kwestie van je OS.
Persoonlijk denk ik dat zolang het OS het aankan, elke kaart via software een nieuwe MAC gegeven kan worden.
Overigens is dat dus ALLEEN voor die sessie.
Indie je de PC uitzet, zul je dus again het MAC moeten overrulen (of er moet in de firmware v/d kaart iets zitten waar je het kan opslaan, maar dan nog overruled die kaart zijn eigen MAC IMHO).

Just my 1 eurocts

Tijd voor een nieuwe sig..

• 8-Track

8-Track

Je kn ze software matig veranderen omdat sommige taiwanese eikels het niet zo nauw nemen met Unieke mAC adressen
Je bedoelt Taiwanense eikels zoals Hewlett Packard, 3Com en Intel? Van NICs van al deze fabrikanten kan ik het MAC adres aanpassen.Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/cwm/freak3.gif
Wat is dit voor een onzin een mac Adres bestaat uit 6 bytes dus er zijn 281474976710656 mac adressen mogelijk dat zijn er ongeveer 50000 keer zoveel als dat er aardbewoners zijn lijkt me dus onwaarschijnlijk zlefs als je een vendor specifiek nummer gebruikt enzo.
Er zijn genoeg Mac adressen, maar soms is een bedrijf door zijn toegewezen reeks heen voordat ze nieuwe hebben (slechte planning of verkoopsucces...), dan wordt soms een oude reeks hergebruikt. Het is dus mogelijk 2 netwerkdevices te hebben met hetzelfde mac adres.

• Ulx
  • Laatst online: 05-12-2022

Ulx

Wizard

Ethernet kaarten hebben een ingebakken macadres, Tokenring kaarten ook, maar kun je een LAA (locally administrated address) opgeven, dit gedraagt zich als een MAC adres.

Assignment rejected by specialist

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 15:39

No13

/me was here

Ik weet alleen dat zonder mijn MAC adres aan te passen niet ken i-netten met mijn realtek kaartje (op Chello)...en aangezien ik deze onzin nu ken posten.....

Verwijderd

Is het mogelijk voor mijn toekomstige ISP (Universiteit Tilburg, via @home) om mac-addressen te achterhalen van je netwerk als je een firewall (zone-alarm) installeert met windows. Of kun je het beste iets van unix (freesco of zo) installeren? Ik mag namelijk maar met 3 pc's op het internet en daarvan moet ik de MAC-adr doorgeven en met een netwerk van 8 pc's is dat een beetje lastig.

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gewoon software matig routertje installeren in combinatie met NAT, dan lijkt het of je met 1 compu aan het internetten bent, er wordt maar 1 IP doorgegeven en 1 mac-adres. Je kunt hier met zoveel compu's achter zitten als je zelf wilt.

@home maakt het geen donder uit wat voor een netwerkkaart aan de kabelmodem hangt, gelukkig maar ;), anders moest ik ook met software gaan kloten, mijn 486 router heeft namelijk geen pci...

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Verwijderd

Dat is nu net het probleem. Via de universiteit krijg je een apart segment waarop ze zeggen dat ze extra gaan controleren dmv mac-adr. Je mag dus met 3 pc het net op, maar dan moet je alle adressen doorgeven. Ze komen het volgende week aansluiten. Voordeel is wel dat het en goedkoper is (:)45 p/maand en met afgeknepen op 512 kb/s :) of eventueel 1024 voor het dubbele tarief). Zal het wel eens proberen met Winroute.
Bedankt

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op dinsdag 16 januari 2001 12:18 schreef 8-Track het volgende:

[..]
Je bedoelt Taiwanense eikels zoals Hewlett Packard, 3Com en Intel? Van NICs van al deze fabrikanten kan ik het MAC adres aanpassen.[afbeelding]
[..]

[..]
Dit kanz ijn omdat inderdaad soms software op mac filtert denk ik mar zij geven echtgeen gelijke mac's uit en misschien vindt systeembeheer het ahndig om de mac aan te passen als een soort nummer plan dat ze weten waar een gecrashte computer staat

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Ik heb mn MAC adres zelf verandert met een proggie dat ik van de maker van mn kaart heb gekregen (realtek).... toch mooie service voor zo'n goedkoop kaartje :)

• a3konijn
T.T.: Ik heb ook een Realtek kaartje, zou je mij kunnen zeggen, waar ik dat bestandje kan vinden, of zou je het eventueel kunnen toesturen??

Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
www.realtek.com.tw

[inzicht mode]** gaat er bij moeilijk in dat zoveel providers hun klanten controleren op hun ip gekoppeld aan hun mac addres.. het leven kan soms zo makkelijk zijn **[/inzicht mode]

• PieterJ
  • Laatst online: 15-05 16:55
Op dinsdag 16 januari 2001 12:18 schreef 8-Track het volgende:

[..]
Je bedoelt Taiwanense eikels zoals Hewlett Packard, 3Com en Intel?
Ik het het meegemaakt in een batch van 10 computers. Leverancier: Fujitsu/ICL, onboard LAN chip van Intel. 2*2 hadden het zelfde MAC address. 1 dag aan het zoeken geweest waar al mijn problemen vandaan kwamen. Het moest de dag erna naar een klant. :(

Reactie achteraf maak maar en call aan, dan ruilen we de mobo's wel om.

Verwijderd

ff off-topic, maareh wat heb je eraan om je MAC adres te wijzigen? Je isp herkent je pc toch via je mac adres. Deze moet bij de isp geregistreerd zijn anders kan je niet eens op het net, of heb ik het mis?

Verwijderd

Op dinsdag 30 januari 2001 11:13 schreef Silvershadow het volgende:
ff off-topic, maareh wat heb je eraan om je MAC adres te wijzigen? Je isp herkent je pc toch via je mac adres. Deze moet bij de isp geregistreerd zijn anders kan je niet eens op het net, of heb ik het mis?
Als je een andere netwerkkaart wilt gebruiken om te internetten en als de provider niet mee wil werken...of als je nooit naar de helpdesk kunt bellen omdat je bij openingstijden aan het werken bent :)

Verwijderd

er zijn 3com kaartjes waar je met een dosproggie het macadres kan veranderen. Net als het irq enzo.

hc

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 04:51
[off-topic] Als je een Compaq E500 met dockingstation hebt, dan pakt hij niet Macadres van de dock, maar een willekeurige die al op het netwerk bekend is. LEUK! 2 pc's krijgen dan ook automatisch het zelfde IP adres! (via DHCP) Hoe lang denk je dat het duurt voordat je daar achter bent? Het koste ons 2 dagen om uit te vinden hoe het kon dat als 1 van de Laptops aangezet werdt, er ineens andere pc's netwewrk problemen kregen. [/off-topic]

inmiddels is een pach beschikbaar, moesten ze toen nog wel maken toen wij verhaal gingen halen. :o

• vehjt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09-2024
ik moet mijn mac-adres ook verandere :S
mijn broertje en ik hebbe dezelfde mac-adres in 1 netwerk...
heel erg frustrerend... we hebbe beide windows Xp Pro..
iemand een sugestie.. al die verschillende
"meningen" :P

Forensische IT

• Osiris
  • Niet online
Dude, je beseft je wel dat je een topic van meer dan 3 jaar oud omhoog schopt?

Anywayz, over je vraag: Kijk eens in je aparaatbeheer bij je netwerkkaart. Vaak is het via de driver gemakkelijk te regelen..

• vehjt
...srry btw :$
maare ik zit daar net ff te kijke.. alleen kan je daar
gewoon wat invulle :|?

Forensische IT

• Osiris
  • Niet online
Ik zou gewoon je eigen MAC-adres pakken en het achterste getalletje met 1 te verhogen ofzo.. Waarschijnlijk bestaat die ook al, maar waarschijnlijk niet in je eigen subnet :)

• vehjt
thnx a lot
ik probeer et ff :) maar ik zal iig
nie meer op dit deze topic poste ;)

Forensische IT

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:00

Super_ik

haklust!

effe uitleg geven dan:
op je nic zit een soort processor die t verkeer van isa<=> netwerk regelt. in die proc zitten een aantal registers. waar oa de data instaat. 6 van deze registers bevatten het MAC-adres van de kaart. ergens anders op je nic zit een ROM. door bepaalde registers aan te spreken is deze ROM (meestal serieel) uit te lezen. zodra een nic dus gereset wordt zijn zn registers leeg. de driver/software leest dan de rom uit. en zet het mac adres in de registers.
het mac zit dus inderdaad in de kaart gebrand. maar je kunt het dus wel veranderen.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• vehjt
k... nog 1 post dan ..
het mac-adres kan dus wel veranderd worde...oke
maar hoe :|
super_ik? :)

Forensische IT

• Osiris
  • Niet online
RinkyBoy schreef op 21 september 2004 @ 19:53:
k... nog 1 post dan ..
Probeer dit eens: [google=change mac address xp]

Ik zie op de 1e pagina al zo'n 4 à 5 bruikbare links :)

Deze pagina lijkt me vooral handig :) (wel ff compleet doorlezen mocht het in eerste instantie niet lukken ;))

[ Voor 22% gewijzigd door Osiris op 21-09-2004 19:58 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:00

Super_ik

haklust!

RinkyBoy schreef op 21 september 2004 @ 19:53:
k... nog 1 post dan ..
schrijf zelf een driver :P

hebbik ook gedaan, inclusief tcp/ip-stack

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• vehjt
hahahaha
ik ben niet super_ik (A)
;) toch bedankt allemaal... ik heb et
thnx very mutch

Forensische IT

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05 09:22

M14

mac-adress zit er hardwarematig in gebakken. Er zijn schijnbaar wel laptops waarbij je in de bios het mac-adress kunt veranderen. Dat is hardwarematig.

Er zijn ook manieren om een mac-adress te 'spoofen'. Hiervoor mag je in de faq kijken :)
--> FAQ Network Troubleshooting

[ Voor 4% gewijzigd door M14 op 21-09-2004 20:10 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• LynXz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-04 12:11
MAC adres veranderen?

download SMAC: http://www.klcconsulting.net/smac/

Verwijderd

Als je terug had gelezen had je kunnen lezen dat mac adressen op bepaalde kaarten softwarematig aangepast kunnen worden.

Op de eigenscappen van je netwerkverbinding, dan configureren, gevanceerd, networkadress, daar kan je een waarde invullen die dan gebruikt zal worden (Voor realtec en mijn 3-com gigabit lom)

• vehjt
BooS heeft gelijk...
althans dat is de manier waarop
ik mijn asus mobo heb aangepast

Forensische IT

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 18:14
Oud topic, en op te lossen door zelf een beetje te zoeken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.