Toon posts:

[Autocad2005]Dubbele lijnen wissen.

Pagina: 1
Acties:
  • 775 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Alooha!

Ik zit hier op school met een plattegrond uit een of andere database in DWG formaat en heb deze netjes geopend in mijn acad. Maar tot mijn grote spijt is het wederom een plattegrond met 150 layers en elke lijn ongeveer 10 keer overgetrokken.

Dit werkt niet zo handig in combi met sketchit en 3dmax ed.

Dus ik wil alles op 1 layer ( dat is geen probleem ) maar het probleem dat alle lijnen 10 keer getrokken zijn zorgt er voor dat ik in sketchit geen vlakken kan toekennen.

De vraag is nu, hoe zorg ik er voor dat een dubbel ( driedubbel / 10dubbel ) getrokke lijn in autocad gereduceerd wordt tot 1 lijn in autocad?

Ik heb wat speurwerk gedaan: op got is er 1 topic te vinden met 2 reply's ofzo, zonder uitkomst ( Autocad en dubbele lijnen. ). En op internet zijn verschillende programma's te koop ( a 500 euro ) zoals: http://www.wia.nl/PROfirst_Algemeen.htm

Ik neem toch wel aan dat het ook zonder zo'n programma moet kunnen ?

Ik wist niet zeker WG of SA, don't hate me

• MarcyDarcy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-12 21:49
Ik kon zo snel nog geen oplossing bedenken waarbij je alleen de 'toplaag' kunt selecteren, maar een manier om het op te lossen is eerst een nieuwe layer aan te maken met een kleur die nog niet gebruikt wordt. Maak die layer current en daarna ga je handmatig alle lijnen 1x aanklikken (dan pak je wel alleen de bovenste lijn van de 10). Nadat je zo de hele tekening handmatig hebt aangeklikt en in die nieuwe layer hebt staan, kun je die layer uit zetten en kun je in 1x al het andere verwijderen.

Niet de meest charmante oplossing maar het werkt wel. Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
MarcyDarcy schreef op donderdag 08 september 2005 @ 16:35:
Ik kon zo snel nog geen oplossing bedenken waarbij je alleen de 'toplaag' kunt selecteren, maar een manier om het op te lossen is eerst een nieuwe layer aan te maken met een kleur die nog niet gebruikt wordt. Maak die layer current en daarna ga je handmatig alle lijnen 1x aanklikken (dan pak je wel alleen de bovenste lijn van de 10). Nadat je zo de hele tekening handmatig hebt aangeklikt en in die nieuwe layer hebt staan, kun je die layer uit zetten en kun je in 1x al het andere verwijderen.

Niet de meest charmante oplossing maar het werkt wel. Succes :)
Helaasch voor mij overdreef ik niet toen ik zei dat er 150 layers waren :) Het is een stuk plattegrond van Eindhoven en er staan een kleine miljoen lijnen op. Ik heb helaas geen geld om de electriciteitsrekening te betalen die nodig is om al die lijnen apart te gaan selecteren :') Bedankt voor je reply, maar het werkt alleen bij weinig lijnen. Ik ben echt op zoek naar een functie of programma die alles in 1 keer goedzet.

• MarcyDarcy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-12 21:49
Dat vreesde ik al :)
Ik heb hier geen AutoCad bij de hand om het te testen maar als het mogelijk is om alle onderliggende lijnen samen te voegen tot 1 lijn zou je misschien succes hebben het commando:
- Polyline edit, hiermee veranderen losse lijnen in een polyline
type in: pe of pedit
Misschien dat je zodoende een window kunt gebruiken om alleen de bovenliggende lijnen te combinen of dat AutoCad zo slim is om gelijk ook de onderliggende lijnen mee te nemen. Dat weet ik niet precies

zie ook hier

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-12 14:44

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Indien je Autocad2004 hebt(daar zit het iig in), laadt de lisp-routine overkill. Deze staat in de directory express in de autocaddirectory. Dan overkill inkloppen in de commandobar, en de rest volgt als vanzelf.
Oja, selecteer nu niet in 1 keer al je miljoenen lijnen, wat dat trekt je pc waarschijnlijk niet.

Sorry let niet, zal dus ook wel in Acad2005 zitten

[ Voor 10% gewijzigd door Lolhozer op 09-09-2005 21:30 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Topicstarter
MarcyDarcy schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 21:08:
Dat vreesde ik al :)
Ik heb hier geen AutoCad bij de hand om het te testen maar als het mogelijk is om alle onderliggende lijnen samen te voegen tot 1 lijn zou je misschien succes hebben het commando:
- Polyline edit, hiermee veranderen losse lijnen in een polyline
type in: pe of pedit
Misschien dat je zodoende een window kunt gebruiken om alleen de bovenliggende lijnen te combinen of dat AutoCad zo slim is om gelijk ook de onderliggende lijnen mee te nemen. Dat weet ik niet precies

zie ook hier
Dit soort truukjes heb ik al eens geprobeerd, maar t werkt allemaal niet, autocad is niet echt een heel slim programma B)
Lolhozer schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 21:28:
Indien je Autocad2004 hebt(daar zit het iig in), laadt de lisp-routine overkill. Deze staat in de directory express in de autocaddirectory. Dan overkill inkloppen in de commandobar, en de rest volgt als vanzelf.
Oja, selecteer nu niet in 1 keer al je miljoenen lijnen, wat dat trekt je pc waarschijnlijk niet.

Sorry let niet, zal dus ook wel in Acad2005 zitten
Ik heb helaas 2005 :( En kan de map express niet vinden. Dus ik ben bang dat dit niet gaat lukken. Misschien eens tijd om 2004 terug op te graven.

edit: ik zie nu je edit, maar ik zie nog steeds geen map express in de autocadfolder :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 21:35 ]

• Lolhozer

Lolhozer

Dan staat die nog op je Autocad-cd. ff installeren, is een aparte keuze bij het hoofd-installatiemenu. Iig wel bij Acad 2004

Waarom? Omdat het kan!!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:22
voor het verwijderen van dubbele lijnen zijn heel veel verschillende routines.
De meesten zijn door bedrijven en tekenaars zelf gemaakt.
De makkelijkste oplossing daarvoor is of de er lijnen met de zelfde begin en eindpunt in de tekening zitten.
Misschien moet je op internet even zoeken naar zo'n lisp routine.

Je zou ook gewoon in de layer manager alle layers kunnen bevriezen en dan 1 voor 1 ff aanzetten.
Kijken in welke layer alles zit en dan de rest purge.

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-12 23:30
Express tools is dat toch ?
Zit gewoon bij Acad2005 en is inderdaad een keuze bij de installatie.

• Lolhozer

Lolhozer

Lolhozer schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 21:37:
Dan staat die nog op je Autocad-cd. ff installeren, is een aparte keuze bij het hoofd-installatiemenu. Iig wel bij Acad 2004
Dan staat ie trouwens nog steeds niet in het express-menutje, maar dna moet je hem gewoon apart laden.

Waarom? Omdat het kan!!

Pagina: 1