[nieuws] Sony komt met Cybershot DSC-R1 met CMOS-sensor

Pagina: 1
Acties:
  • 508 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Link naar DPreview.

Quote:
Sony has today announced the groundbreaking Cyber-shot DSC-R1, this camera is unique in that it features an APS-C size 10.8 million pixel CMOS sensor coupled with a non-removable 24-120 mm equivelant lens. The R1's APS-C size sensor is also unique in providing full-time live view video for the camera's EVF (electronic viewfinder) and LCD monitor. This means that the R1 can do away with the mirror box and prism arrangement of a a traditional digital SLR and hence have a more compact integrated lens / body design. The Cyber-shot DSC-R1 will be priced at $999 when it goes on sale.
Zo, een nieuw segment van 'super' prosumercams: na de F707/F717/F828-serie prosumers komt Sony met de R1 die bijna alle eigenschappen van een dSLR heeft, maar er niet een is.

Ook een leuke extra:
Unlike digital SLRs, the Cyber-shot R1 unit’s sensor allows for a “live” preview thanks to Sony Complementary Metal Oxide Semiconductor (CMOS) technology. Until now, the extraordinary power consumption of these large sensors has limited their operation to image capture only – unable to support the benefit of a live preview. Sony’s distinctive design is employed to reduce power consumption, as well as increase image processing speeds.
Het ding is ook snel:
The new camera features a one-second shot-to-shot time, three frame-per-second burst shooting, and a shutter release time of only 7.5 milliseconds. Because it consumes 70 percent less power than Sony’s previous processing circuitry, the camera has a battery life of up to 500 shots per charge, which can vary according to use and camera settings.
Ter vergelijking: de shutter release time van de D2X is 37ms.

Verdere speciale zaken:
What makes the DSC-R1 unique

* First non-SLR camera to feature a large format sensor (APS size)
* First use of a CMOS sensor in a non-removable-lens digital camera
* First large format sensor to provide full-time live preview
* Widest range of ISO sensitivity for a non-SLR camera; ISO 160 - 3200
* First digital camera to provide a top-mounted LCD screen
* First Sony digital camera to support Adobe RGB
* First implementation of 'Auto Gamma Control' on a Sony digital camera
Dit is een goeie vingeroefening voor Sony voordat ze de stap naar een echte dSLR maken in de samenwerking met Konica Minolta :) Ben erg benieuwd naar de kwaliteit van de foto's in combo met deze sensor en lens!

specs:

Sensor: APS-C sized 10,3MP CMOS
Lens: 24-120mm, f/2,8 ~ f/4,8
Viewfinder: EVF
display: 2,0 inch
gewicht: 995 gram
img formats: RAW, JPEG
prijs: 999 dollar / euro

pics:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/r1press.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/allroundview1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/inhand01.jpgAfbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/inhand02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/lens03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/specsview1.jpg

Sensors vergeleken, links die van de F828, rechts die van de R1:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/sensorscompared.jpg

links:

DPreview preview
Steve's digicams preview
letsgodigital preview
Imaging Resource story - user report

[ Voor 13% gewijzigd door Remy op 12-09-2005 13:56 ]

LinkedIn
Instagram

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 16:35
Hopelijk is de lens ook wat beter dan van de DSC-F828. Dat is echt een hofleverancier van CA.

Punctuality is the politeness of kings

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:24

Zoefff

❤ 

Toe maar! Het zat er natuurlijk aan te komen dat de prosumer-cam's ook grotere sensoren kregen, ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit van de foto's, en dan voornamelijk op ISO waarden als 3200 :)

En natuurlijk de prijs, die zal wel schrikbarend hoog liggen :X

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Remy

Remy

Topicstarter
Zoefff schreef op donderdag 08 september 2005 @ 09:49:
...
En natuurlijk de prijs, die zal wel schrikbarend hoog liggen :X
Neuh:
http://www.dpreview.com/articles/sonydscr1/page2.asp
Price US: $999

Ik zal die even in de TS zetten ;)

LinkedIn
Instagram

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Oh, er zat nog een 2e pagina bij die preview :X

US $999,- vind ik inderdaad niet heel veel, hoewel het natuurlijk wel boven de prijs van huidige prosumer-cam's ligt, maar da's logisch.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-01 14:39

Beaves

Usque ad Finem

Zoefff schreef op donderdag 08 september 2005 @ 09:49:
Toe maar! Het zat er natuurlijk aan te komen dat de prosumer-cam's ook grotere sensoren kregen, ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit van de foto's, en dan voornamelijk op ISO waarden als 3200 :)
Ik denk dat we geen ulta lage ruiswaardes mogen gaan verwachten, want de CMOS sensor staat natuurlijk continue aan, en hoe langer een CMOS sensor aan staat, hoe warmer die wordt en hoe meer ruis die gaat produceren. Zet je dSLR maar eens op een bulb van enkele minuten, dan zie je ook veel meer ruis dan een foto met een belichting van enkele secondes. De CMOS sensor in deze Sony staat meestal nog veel langer aan voordat er een foto wordt genomen.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Hm, daar zeg je me wat ja. Dus eigenlijk snijd Sony zichzelf hiermee in de vingers? Of wellicht geven ze de optie om de CMOS uit te schakelen. Ik zou het zonde vinden om geen gebruik te maken van de voordelen (voornamelijk minder ruis) van een sensor met APS-C formaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Zoefff op 08-09-2005 10:03 ]

• Remy

Remy

Topicstarter
Sony zal daar echt wel wat op verzonnen hebben ;) Ze hebben al jaren en jaren ervaring met sensors, zowel CCD als CMOS voor verschillende merken (ze maken voor 10 grote fabrikanten sensors), dus als ze onder eigen naam zo'n cam uitbrengen zullen ze er echt wel wat voor ontwikkeld hebben om de ruis in bedwang te kunnen houden. Sowieso wordt een CMOS veel minder warm dan een CCD, dus daar heb je al een dik pluspunt bij het aan hebben van de sensor. Dus ja, ik denk dat het mee gaat vallen met die ruis, denk dat de lens meer van belang is eigenlijk :)

LinkedIn
Instagram

• dreamscape
Als je die CMOS uitzet kun je niet fotograferen. Want volgens mij is er geen echt SLR systeem ingebouwd, dus werkt hij met een EVF. Dan zul je toch een sensor moeten hebben die aan staat.

Dit is wel interessant om even uit te zoeken, want Sony heeft er iets mee uitgevoerd waardoor het ding dus wel continu aan kan blijven staan.

edit:
^^^ dusch

Collega van me was trouwens bij een persbijeenkomst van Sony, waarin ze eindelijk zelf ook toegaven dat bij de DSC-F828 je lievelingskleur toch echt wel paars moest zijn :)

[ Voor 23% gewijzigd door dreamscape op 08-09-2005 10:06 ]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Als ze inderdaad het energieverbruik drastisch hebben weten in te perken (maar die genoemde 70% kan op sensor, beeldverwerkingschip, of beide samen slaan) dan zal de opwarming van de CMOS sensor stukken minder zijn en zou het nog wel eens positief kunnen meevallen met de ruis op hoge ISO waarden. 10 Mpixel uit een APS-C maatje sensor betekent wel dat er kleine lichtgevoellige elementen op zitten, dus dat is dan weer negatief van invloed.

Wat betreft de shutter lag... De gemiddelde reactietijd "between eye and finger" bedraagt tussen de 0,2 en 0,4 seconden. Dan is 0,0075 seconde technisch indrukwekkend, maar praktisch overkill :+ Dat het beestje, net zoals de F828, ook met CompactFlash (II) overweg kan, in plaats van beperkt te zijn tot het duurdere en in capaciteit beperktere Memory Stick is ook positief.

Wait and see natuurlijk, maar de eerste indruk is zeker goed!

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Heej, Sony heeft zeker naar de eerdere posts van mij hier op GoT geluisterd: grote sensor in een camera met vaste lens. Eindelijk iemand die snapt dat daar nog een onaangeboorde markt ligt ;)
Nu de camera nog wat kleiner en goedkoper maken en ze snappen het helemaal. Voor deze afmetingen kun je net zo goed een dSLR+kitlens kopen en die kitlens vastlijmen B)

Bijzondere plaats van het LCD schermpje trouwens, zo bovenop de camera en de flitser aan de zijkant.

[ Voor 45% gewijzigd door T.T. op 08-09-2005 11:58 ]

• Remy

Remy

Topicstarter
en in capaciteit beperktere
Je hebt de ontwikkelingen rond Memory Stick niet zo bijgehouden? :) Sony heeft begin dit jaar 4GB MS Pro kaartjes op de markt gebracht: CF zit nu ook op 4GB als readily available en betaalbare opslagmedia. De 12GB kost nog $ 14,900 namelijk ;)

LinkedIn
Instagram

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Remy schreef op donderdag 08 september 2005 @ 11:10:
[...]
Je hebt de ontwikkelingen rond Memory Stick niet zo bijgehouden? :) Sony heeft begin dit jaar 4GB MS Pro kaartjes op de markt gebracht: CF zit nu ook op 4GB als readily available en betaalbare opslagmedia. De 12GB kost nog $ 14,900 namelijk ;)
Jawel hoor. Toegegeven, het is minder erg dan voorheen, maar CF blijft in absolute capaciteit en in prijs per GB gunstiger. Een blik in de T-net prijswacht:

Sandisk Ultra II 8 GB CF: 10 Benelux shops zitten onder de €700, laagste is sub €660
Sandisk Ultra III 8 GB CF: slechts 1 shop, maar sub €750
Sandisk Memory Stick Ultra II Pro 4 GB: 10 Benelux shops doen sub €600 waarvan één sub €500

( En als we bij het high-end Sandisk gebeuren blijven: sub €330 voor 4 GB Ultra II CF. )

8 GB / €660 (CF) of 4 GB / €330 vs. 4 GB / €495 (Memory Stick)

Oftewel: €82,5 per GB tegen €123,75 per GB

[ Voor 10% gewijzigd door JumpStart op 08-09-2005 11:33 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Christoph
  • Niet online
De preview ervan staat nu ook online.

http://www.dpreview.com/articles/sonydscr1/

( Iemand enig idee waarom hij een aspect ratio heeft gekregen van 3:2? )

[ Voor 32% gewijzigd door Christoph op 08-09-2005 14:19 ]

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Die schutterlag is natuurlijk wel leuk, maar hoe is die gemeten? Want ik kan me niet voorstellen dat je in minder dan 7,5ms een complete 10mpixel plaat kan klaarstomen om af te beelden op een CCD. Zeer zeker als het compleet verwerken ervan al 1 seconde duurt....

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Remy

Remy

Topicstarter
Dat heeft niks met het klaarstomen of verwerken te maken Ralph: puur met de reactietijd tussen indrukken van de sluiter en het 'in actie komen' van de mechanismes van diafragma etc :)

LinkedIn
Instagram

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Tja, en omdat er maar weinig mechaniek in zit, geen sluitergordijn en geen spiegel, kan die tijd dus zo snel zijn. Maar is dat wel een reele lag? Ik bedoel, je kijkt godverdomme door een EVF. Je kijkt dus naar een beeld dat al verwerkt is. Dat neemt tijd in beslag. Het moment waarop je de actie dus ziet en afdrukt kan dus veel groter zijn. De kans dat je er dus flink naast zit is volgens mij dan nog steeds flink groter dan met een dSLR.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Remy

Remy

Topicstarter
Mee eens hoor Ralph, maarja, staat zo leuk in je marketingpraatje he: blabla 10,3MP blabla CMOS blabla 7,5ms shutter lag bla ;)

LinkedIn
Instagram

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-01 16:16

Sharky

Skamn Dippy!

Ralph Smeets schreef op donderdag 08 september 2005 @ 14:51:
Tja, en omdat er maar weinig mechaniek in zit, geen sluitergordijn en geen spiegel, kan die tijd dus zo snel zijn. Maar is dat wel een reele lag? Ik bedoel, je kijkt godverdomme door een EVF. Je kijkt dus naar een beeld dat al verwerkt is. Dat neemt tijd in beslag. Het moment waarop je de actie dus ziet en afdrukt kan dus veel groter zijn. De kans dat je er dus flink naast zit is volgens mij dan nog steeds flink groter dan met een dSLR.
waarschijnlijk zit er wel een sluitergordijn in, zit ook in mijn coolpix

This too shall pass

• baslab
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dit lijkt op een product uit de samenwerking van Sony en Konica Minolta. Gezien de body en bepaalde bediening knopjes.

... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...

Verwijderd

Lijkt mij een heel interessant toestel. Beetje jammer alleen van de vormgeving. Misschien werkt het in de praktijk erg lekker, maar ik heb er nu mijn twijfels over.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Sharky schreef op donderdag 08 september 2005 @ 15:11:
[...]

waarschijnlijk zit er wel een sluitergordijn in, zit ook in mijn coolpix
Dit ding heeft een EVF, no way dat je dan een sluitergordijn wil :X

|>

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:55

DDX

jammer dat er geen movie mode opzit, toch de reden waarom ik na lang twijffelen toch voor de f828 heb gekozen ip de canon d300

(en de f828 bevalt nogsteeds)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• simon
DDX schreef op donderdag 08 september 2005 @ 15:21:
jammer dat er geen movie mode opzit, toch de reden waarom ik na lang twijffelen toch voor de f828 heb gekozen ip de canon 300d

(en de f828 bevalt nogsteeds)
zijn ook 2 totaal andere soorten camera's. Ik vind nog steeds dat je een SLR niet moet gaan vergelijken met een P&S SLR-wannebe

|>

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01 20:58

airliner

Swell

baslab schreef op donderdag 08 september 2005 @ 15:16:
Dit lijkt op een product uit de samenwerking van Sony en Konica Minolta. Gezien de body en bepaalde bediening knopjes.
quote van dpreview:
The R1 drops the split body design of its predecessors in favor of an SLR-like fixed body which is remarkably similar to that of the then ground-breaking and some consider legendary DSC-D700.
...
However it's not the body design which makes this camera unique (many have copied the DSC-D700)...
ik vind die "top mounted flip-up twist"-lcd best wel de innovatie van het jaar

[ Voor 19% gewijzigd door airliner op 08-09-2005 17:17 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:55

DDX

Simon schreef op donderdag 08 september 2005 @ 15:25:
[...]

zijn ook 2 totaal andere soorten camera's. Ik vind nog steeds dat je een SLR niet moet gaan vergelijken met een P&S SLR-wannebe
dat zal best, maar toch waren beide een optie toen ik 2 jaar geleden wou overstappen naar wat 'meer camera' (3 jaar een sony p1 gehad)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Mooi 'n cmos en 1600iso

Alleen die lens vind ik niet byzonder lichtgevoelig en hij heeft maar een klein zoombereik. Vooral omdat je natuurlijk geen lens kan verwisselen lijkt mij een 7x zoom zonder IS en bijv. 2,4-3,5 een mooiere waarde (zoals bijv. Canon Pro1)

@ airliner: btw, dat klapschermpje vind ik geen award waard

[ Voor 5% gewijzigd door Pinin op 08-09-2005 17:39 ]

www.casarodriguillo.com

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Ik vraag mij ernstig af of dit geen flop gaat worden. Voor hetzelfde geld als deze camera kan je een dslr kopen (misschien een tikje mindere lens, maar daar staan wel veel voordelen tegenover). Vooral het feit dat je nog steeds met een evf moet kloten lijkt me niet zo geweldig aanslaan. Het publiek waar deze camera is op gericht is mensen die zich echt in fotografie willen verdiepen, en dan weet je het voordeel van een ttl zoeker wel te waarderen lijkt me.
Ook het feit dat je waarschijnlijk een zooi meer ruis door de always on cmos zal niet echt al te positief werken :P.
Maargoed, voor ze zoiets beginnen te r&d'en hebben ze vast en zeker uitgebreid marktonderzoek gedaan, dus wie weet wordt het wel een dikke hit.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Verwijderd

tomleeuw schreef op donderdag 08 september 2005 @ 17:36:
Mooi 'n cmos en 1600iso

Alleen die lens vind ik niet byzonder lichtgevoelig en hij heeft maar een klein zoombereik. Vooral omdat je natuurlijk geen lens kan verwisselen lijkt mij een 7x zoom zonder IS en bijv. 2,4-3,5 een mooiere waarde (zoals bijv. Canon Pro1)

Ik denk dat een grote zoomlens teveel ten koste zou gaan van de compactheid. Je praat namelijk wel over een objectief dat een APS-C sensor moet belichten.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

airliner schreef op donderdag 08 september 2005 @ 17:07:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Het grote voordeel van een side flipping scherm is, onder andere, dat je het ding zo kan orienteren dat je van onderaf de EVF kan zien. Ideaal voor boven publiek uit schieten, over de hoofden heen dus. Dat is juist iets waar ik m'n (geleende) Powershot G3 veel voor gebruikte. Dat kan met deze lay-out van Sony niet, daarvoor draait het scharnier niet ver genoeg en zit de eye cup in de weg. Alleen in Portrait orientatie zou het nog kunnen.

... Alhoewel, je zou het met wat camera acrobatie, de cam ondersteboven houden, het nog wel in landscape voor elkaar krijgen 8)7

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01 20:58

airliner

Swell

daar moet ik je gelijk in geven, maar geef toe het is origineel... alleen moet het nog wat verder uitgedacht worden

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01-2025

Algurgazan

Ome Bob

tomleeuw schreef op donderdag 08 september 2005 @ 17:36:
Mooi 'n cmos en 1600iso

doordat je een veel grotere sensor hebt (dan bijv. een pro1) kan je ongeveer zonder ruis tot veel hogere iso waarden gaan, zodat de canon ineens niet meer in het voordeel is, dus in principe is die lens zo gek nog niet. (op het dpreview forum kon iemand met meer verstand van de materie dan ik dat nog wat beter uitleggen, maar dat is het idee in ieder geval)

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Fraai apparaat van Sony! Enkele sterke punten vindt ik het feit dat de viewfinder een stuk van de body zit, prettiger voor je gezicht en het feit dat ze er ook een kantelbaar schermpje op hebben. Kan me voorstellen dat een hoop mensen dit een leuke camera vinden. Hopelijk issie een stuk sneller dan b.v. de F717 want men-o-men wat is dat ding langzaam t.o.v. hetgeen waar ik nu mee spelen mag.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Verwijderd

Modbreak:Geen spam a.u.b.

[ Voor 98% gewijzigd door Zoefff op 12-09-2005 13:48 ]

Verwijderd

er staat wat meer nieuwe info op dpreview:
http://www.dpreview.com/articles/sonydscr1/

• Remy

Remy

Topicstarter
Noise vergelijkingspage - Zo, die R1 doet het nog heel best tov de 20D :o ! zeker tot ISO 1600 vind ik dat heel netjes, voor een bèta-model :) Ben benieuwd naar de uiteindelijke prestaties van een 1.0 productiemodel :9

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Tonio schreef op donderdag 08 september 2005 @ 17:51:
Ik vraag mij ernstig af of dit geen flop gaat worden. Voor hetzelfde geld als deze camera kan je een dslr kopen (misschien een tikje mindere lens, maar daar staan wel veel voordelen tegenover).
dit vraag ik me ook af....

dit apparaat is groter dan de gemiddelde SLR (D70/20D/300D) en aan de noise tests van dpreview te zien is de ruis niet te vergelijken met SLR's, al is het verre van slecht en zeker stukken beter dan de CCD die ze in de 828 hebben toegepast. De grotere sensor komt DOF ten goede met als nadeel dat ze de camera niet kleiner kunnen maken vanwege de lens/brandpunt afstand, en nu zit je dan met een vaste lens. Ik zie het dan ook als een wanhoops poging om toch een graantje mee te pikken van de SLR markt, maar ik denk dat het daarvoor te laat is.

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Remy schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 09:59:
[...]
Noise vergelijkingspage - Zo, die R1 doet het nog heel best tov de 20D :o ! zeker tot ISO 1600 vind ik dat heel netjes, voor een bèta-model :) Ben benieuwd naar de uiteindelijke prestaties van een 1.0 productiemodel :9
Ik vind het wel meevallen, op ISO 1600 is de ruis bij de Sony te vergelijken met de ruis bij ISO 3200 van de 20D, niet echt vergelijkbaar dus :) Al is de 20D natuurlijk wel een van de camera's die weinig last van ruis hebben, als je de Sony met een Olympus vergelijkt zal de Sony het denk ik nog winnen ook :)

Wat me hier weer opvalt is dat Canon als een van de weinige niet alleen de ruis weghaalt, maar ook veel detail in de foto over laat, iets wat andere, Sony hier ook, maar ook Nikon doet dat, niet doen. Die passen zulke agressieve algorithmes toe dat de foto erg soft wordt op hogere ISO waardes.

[ Voor 18% gewijzigd door Beaves op 13-09-2005 11:08 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 10:17:
[...]

dit vraag ik me ook af....

dit apparaat is groter dan de gemiddelde SLR (D70/20D/300D) en aan de noise tests van dpreview te zien is de ruis niet te vergelijken met SLR's, al is het verre van slecht en zeker stukken beter dan de CCD die ze in de 828 hebben toegepast. De grotere sensor komt DOF ten goede met als nadeel dat ze de camera niet kleiner kunnen maken vanwege de lens/brandpunt afstand, en nu zit je dan met een vaste lens. Ik zie het dan ook als een wanhoops poging om toch een graantje mee te pikken van de SLR markt, maar ik denk dat het daarvoor te laat is.
ik denk niet dat je het kunt zien als een wanhoops poging. Je spreekt niet over een merk als Ricoh. Een grote naamsverlies middels een wanhoops poging zal Sony niet te snel riskeren. Het oogt meer als een poging om te werken met een nieuwe cmos, en te kijken hoe het publiek hier op reageert. De dSLR's van Sony en Konica zullen echt wel spoedig van de band rollen

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 11:45:
De dSLR's van Sony en Konica zullen echt wel spoedig van de band rollen
hadden ze er dan niet verstandiger aan gedaan om dat meteen te doen ?

Verwijderd

Ik ben een van de gelukkige mensen die de R1 in mijn handen hebt kunnen houden...

Van alle plaatjes had ik de camera kleiner verwacht, hij is haast groter dan de 828, die eigenlijk een veel slankere body heeft. Hij weegt ook vrij veel...

Verder is het een mooi princiepe, 24 mm dat is op een dSLR camera onbetaalbaar ( 14mm voor Canon, iets minder voor Nikon ) en met lichtsterktes waar ook zeker niet over geklaagd mag worden.

Waar wel over geklaagd mag worden is de zoeker en het lcd scherm, deze hebben een enorme vertraging, wat de hele camera sloom doet overkomen. Ze zeiden dr wel bij dat het een working model ofzo iets maar dat dit waarschijnlijk zo zou blijven.

Leuk is dat de zoeker automatisch aanschakelt als je je oog er voor houd, maar waar niet over na gedacht is dat het beeldschermpje bovenop zich ideaal leent om plat op de camera gedraait te worden en de camera tegen je buik te houden... Met als ironisch gevolg de de camera het beeldschermpje uitschakelt om de zoeker te activeren.

Ze hebben me ook plaatjes laten zien van de cam... Die waren met 1 woord GEWELDIG !

Almetal denk in dat Sony een mooie camera op de markt gaat zetten, die geweldige plaatjes schiet, maar dat er toch een aantal (te ?) grote nadelen aanzitten in vergelijking met een dSLR.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 12:00:
[...]

hadden ze er dan niet verstandiger aan gedaan om dat meteen te doen ?
Ze hebben mij bij Sony duidenlijk gemaakt dat dit een product is voor een andere doelgroep. Welke kan ik me niet meer herinneren :P

• Remy

Remy

Topicstarter
DCResource heeft een preview online gezet: http://www.dcresource.com...dsc_r1-review/index.shtml

Hier een gallery met pre-prod shots van de R1. Die 1e shots zien er heel behoorlijk uit, de lens presteert best netjes naar mijn idee :)

LinkedIn
Instagram

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat er voor deze camera zeker een markt is en dan wel in professionele gebied, hierbij doel ik niet op fotograven maar wel binnen bedrijven waar regelmatig een foto gemaakt moet worden van een produkt tot een receptie. En daar is dit wel erg goed voor, alles in een dus geen gezoek naar lensen flitsers etc. en toch een plaatje van grote kwaliteit. Los van de particulier die hier blij mee is omdat een dSLR toch al gauw sjouwen wordt lensje flitsertje filtertje erbij.
(ps ik heb zelf lang genoeg met veel genoegen de F828 gehad en met een dSLR fotograveren is echt anders en kan je niet zomaar vergelijken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-01 07:28
Leuk is dat de zoeker automatisch aanschakelt als je je oog er voor houd, maar waar niet over na gedacht is dat het beeldschermpje bovenop zich ideaal leent om plat op de camera gedraait te worden en de camera tegen je buik te houden... Met als ironisch gevolg de de camera het beeldschermpje uitschakelt om de zoeker te activeren.
Gelukkig kan je die automatische detectie ook uitschakelen zoals in de preview van DPreview is te lezen.

Overigens zou ik best dit ding willen. Ondanks z'n relatief hoge prijs voor een compact-camera, is hij gewoon ideaal voor mensen die wel fatsoenlijk willen fotograferen, maar geen zin hebben om losse lenzen te kopen en mee te slepen. Ik ken een aantal mensen die nu een Canon 300D hebben en die alleen de kitlens gebruiken en ook de voordelen van zo'n spiegelreflex totaal niet benutten (en dus gewoon snapshots maken). Dergelijke mensen zouden denk ik veel beter af zijn met zoiets als Sony nu heeft geïntroduceerd omdat ze dan gewoon een volledig pakket hebben wat goed is (even er van uit gaande dat de lens ook fatsoenlijke resultaten levert). Voor m'n vader bijvoorbeeld zou dit apparaat ideaal zijn (die vind fotograferen leuk, maar heeft geen zin/tijd om zich te verdiepen in alle lenzen en zo.

Edit: zouden de andere fabrikanten (Canon, Nikon, Olympus,...) nu ook nog komen met een antwoord op dit apparaat in de vorm van een non-dSLR? Canon heeft de inmiddels redelijk antieke Pro1 nog steeds in zijn assortiment. Veel mensen zeggen dat Canon geen prosumers meer op de markt zal brengen omdat deze markt is vervangen door dSLR, maar de Pro1 is op de markt gebracht toen de 300D er volgens mij ook al was, zelfde geldt voor de D70 en Coolpix 8700/8800 (D70 was er tegelijk of eerder dan de Coolpixen)... Ik denk dat ik een opvolger voor de Pro1 met een zelfde CMOS-sensor als in de Sony DSC-R1 gelijk zou kopen :P (en ook weer twijfelen of een dSLR dan misschien niet beter is :P )

[ Voor 22% gewijzigd door Martin Sturm op 05-10-2005 10:40 ]

• dreamscape
Ik heb gemerkt dat die sensor, die bij DPreview ook de 'belly detector' werd genoemd, niet in de fout gaat met zwarte kleding. Kortom: dan kun je wel gewoon de camera voor je buik houden. Raar maar waar.

Ik heb er een paar dagen mee mogen spelen en ik vind 't wel een leuk dingetje. Maar hij is groot, lomp en zwaar. Ik zou liever een spiegelreflex kopen met een simpel telelensje er bij. Desnoods met zo'n 18-200 alles-in-één lens en gebruik je de mogelijkheden van de verwisselbare lens niet eens.

Dan ben je net zo veel kwijt, maar heb je wel een optische spiegel- of pentaprismazoeker.
En dan heb je een sensor die niet de hele tijd aan blijft staan. Ik vind 't ruisniveau van die R1 - gezien zijn prijs - toch erg hoog.

En de bediening is net niet intuïtief genoeg. Er zitten twee draaiwielen op en een joystickje en het is niet altijd duidelijk welk ding je kunt gebruiken om net die wijziging te maken die je wil maken.

• Martin Sturm
Ik heb er een paar dagen mee mogen spelen en ik vind 't wel een leuk dingetje. Maar hij is groot, lomp en zwaar. Ik zou liever een spiegelreflex kopen met een simpel telelensje er bij. Desnoods met zo'n 18-200 alles-in-één lens en gebruik je de mogelijkheden van de verwisselbare lens niet eens.

Dan ben je net zo veel kwijt, maar heb je wel een optische spiegel- of pentaprismazoeker.
En dan heb je een sensor die niet de hele tijd aan blijft staan. Ik vind 't ruisniveau van die R1 - gezien zijn prijs - toch erg hoog.
Op dpreview blijkt dat de hoeveelheid ruis nog helemaal niet zo slecht is.. maar goed. Het voordeel van een EVF/LCD-zoeker is dat je wel beter in kan schatten hoe je instellingen uit gaan pakken op het uiteindelijke resultaat.. zelfs je scherptediepte is grotendeels van te voren te zien. Overigens heb je met zo'n 18mm-200mm lens die je noemt (volgens mij) minder groothoek dan die Sony..en de prijs is denk ik ook iets hoger (maar dat weet ik even niet zeker).

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:21

mphilipp

Romanes eunt domus

airliner schreef op donderdag 08 september 2005 @ 17:07:
Leuk en handig, maar innovatief? Nee...het is en blijft een flip 'n twist scherm wat anderen ook hebben. De plaatsing is anders, maar het geeft je geen extra mogelijkheden. De Minolta A1/A2 hebben een beperkt kantelbaar scherm, maar een EVF die je naar boven kunt kantelen. Volgens mij is dat ook redelijk uniek, en in de praktijk ook retehandig. Maar innovatief is het pas als ze dat kunstje op een dSLR kunnen bouwen >:)

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
mphilipp schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 11:14:
[...]

Leuk en handig, maar innovatief? Nee...het is en blijft een flip 'n twist scherm wat anderen ook hebben. De plaatsing is anders, maar het geeft je geen extra mogelijkheden. De Minolta A1/A2 hebben een beperkt kantelbaar scherm, maar een EVF die je naar boven kunt kantelen. Volgens mij is dat ook redelijk uniek, en in de praktijk ook retehandig. Maar innovatief is het pas als ze dat kunstje op een dSLR kunnen bouwen >:)
Moet je eens kijken naar de hoekzoeker VN voor de dynax serie van minolta. Die kan omhoog, naar achter, opzij, etc gedraaid worden, en ook nog eens 2x vergroten. Ding kost zo'n 130-200e in nederlandse webshops.
Hier staat die iig op het verlanglijstje :P

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:21

mphilipp

Romanes eunt domus

Tonio schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 13:21:
[...]
Moet je eens kijken naar de hoekzoeker VN voor de dynax serie van minolta. Die kan omhoog, naar achter, opzij, etc gedraaid worden, en ook nog eens 2x vergroten
Dat is zo'n periscoop achtig ding toch? Dus alleen in een rechte hoek, niet welke kant je maar op wilt (schuin ofzo). Evengoed een handy dandy ding. Op een oude analoge Canon van een vriend heb ik het helemaal bont gezien: zoeker kon je er gewoon af schuiven en dan iets anders op monteren, hoekzoekers enzo. Volgens mij kon er ook nog iets op met een matglas voor brildragers.

Hoekzoekers zijn ook niet nieuw dus...

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Remy

Remy

Topicstarter
Remy schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 09:31:
DCResource heeft een preview online gezet: http://www.dcresource.com...dsc_r1-review/index.shtml

Hier een gallery met pre-prod shots van de R1. Die 1e shots zien er heel behoorlijk uit, de lens presteert best netjes naar mijn idee :)
En ook DC Watch heeft een gallery online: hier. Zo te zien doen zowel de lens als de sensor het heel behoorlijk :o Zie bv de zonnebloemfoto oa :)

Dit shot is op ISO 3200 en voor die ISO 3200 vind ik het heel erg meevallen. Ben benieuwd of deze sensor ook in de D200 terecht komt en zoja, of ze die ISO noise nog wat beter kunnen temmen: zou erg koel zijn :)

LinkedIn
Instagram

• PeterVL57
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04-2024
..... en ZOOM heeft een korte review geplaatst, .......voor de liefhebber. Als ik de score goed begrijp hebben ze er , behalve de wat donkere zoeker, eigenlijk niks op aan te merken, alleen vinden ze 'm een beetje duur.

[ Voor 11% gewijzigd door PeterVL57 op 21-10-2005 18:46 ]

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-12-2025

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Remy schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 09:31:

Naar mijn mening staat de ruisonderdrukking véél te agressief, zelfs bij buitenfoto's is er geen detail @ 100% , maar komt alles "wolkig" over :/

Verwijderd

Niet de meest hoogstaande reviewsite, maar op fotocentraal staat een review van de R1:
http://www.fotocentraal.nl/review.php?id=171

• simon
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 11:11:
Niet de meest hoogstaande reviewsite, maar op fotocentraal staat een review van de R1:
http://www.fotocentraal.nl/review.php?id=171
wat een kritiekloos reviewtje, slaat werkelijk nergens op. Een 9,2... werkelijk bagger verkoop verhaal.

|>

• devvy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 20:55
Op dcresource zijn nu productie-shots van de R1 (nog geen test van een productiemodel).

http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_r1-review/gallery.shtml

Ik vind de foto's er over het algemeen toch heel behoorlijk uitzien!

https://photune.blogspot.com/

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Remy schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 09:03:
[...]
Dit shot is op ISO 3200 en voor die ISO 3200 vind ik het heel erg meevallen. Ben benieuwd of deze sensor ook in de D200 terecht komt en zoja, of ze die ISO noise nog wat beter kunnen temmen: zou erg koel zijn :)
Ik vind het anders tegen vallen, als ik naar de 300D kijk en vooral de 20D, dan doen die het toch vele malen beter. Ook omdat er bij die camera's wel detail genoeg overblijft. 'Iedereen' kan zoveel noise onderdrukking gebruiken zodat ISO 3200 bruikbaar is, maar als je daardoor supersofte foto's krijgt heeft het nog geen nut.

Natuurlijk is de prestatie wel top vergeleken met andere camera's met een vaste lens. (Een point and shoot kan je de Sony niet echt noemen ;))

[ Voor 15% gewijzigd door Beaves op 04-11-2005 14:44 ]

Verwijderd

Ik wil voorop stellen dat ik helemaal geen kont van fotografie af weet. Mijn pa is echter op zoek naar een nieuwe camera en zijn oog is (zonder dat daar een goede reden voor is) op de R1 gevallen. Nu ik dit topic zo lees, zijn er een aantal nadelen genoemd, maar komt de R1 over het algemeen als een prima camera uit de bus.
Kunnen jullie dat beamen? Of zijn er wellicht andere modellen waar ik ook beter wat info over kan verzamelen?

Verwijderd

Er is een update van de review op image resource:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/R1/R1A.HTM

• devvy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 20:55
Voor de luie mensen onder ons: De lens van de R1 komt er erg goed uit.

https://photune.blogspot.com/

Verwijderd

Zag vandaag op schiphol dat de R1 leverbaar is voor 899,-.
Just some info... :)

• Remy

Remy

Topicstarter
En DPReview heeft de review klaar :)

LinkedIn
Instagram

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Overtuigend. Zelf werk ik veel met een DSC-F828 en ken ik de beperkingen van de DSC-F828. Spijtig dat ze het scharniersysteem niet gehouden hadden, dat had ik veel liever gezien als het kantelbaar LCD-scherm. Maar dat zou de camera vermoedelijk 100-200€ duurder maken. Echter ben ik tevreden over de mogelijkheden, gebruiksgemak en degelijkheid van Sony cams. De F828 bv. voelt mega solide aan en ik betwijfel of de R1 minder daarin zou zijn. Helaas dat de R1 nog steeds last heeft van noise, had het liever gezien met een 8MP en minder noise, maar ja. Ik wacht in ieder geval op de R2, heb de F828 nog maar pas :)

• Martin Sturm
De noise in de R1 is natuurlijk al een enorme verbetering met andere prosumer/fixed lens-camera's. Er is ook te lezen dat de ruis op 800 ISO acceptabel is, en ik kan je verzekeren dat dit bij bijvoorbeeld een Canon Powershot Pro1 absoluut niet is. Zelfs op 400 ISO is de ruis al onacceptabel. Ik ben wel benieuwd of de 'concurrentie' hier op gaat reageren.. of Canon nu ook met een prosumer komt met CMOS-sensor (denk het zelf niet).

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Inderdaad, dat is dan wel weer een voordeel. Ook omdat het toestel erg solide in de hand zit en "aanvoelt" als een dSLR. Zelf vind ik de F828 een erg fijne cam die solide is en zijn werk goed doet, alleen spijtig van de kleine sensor. De sensor is zowat het enige punt van kritiek dat ik op de camera kan geven. Wat dus verbeterd is in de R1. Maar daar zit dan geen laser grid focus bij, alsmede een kantelende body.

[ Voor 8% gewijzigd door Phuncz op 06-12-2005 16:55 ]

Verwijderd

Martin Sturm schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 16:07:
De noise in de R1 is natuurlijk al een enorme verbetering met andere prosumer/fixed lens-camera's. Er is ook te lezen dat de ruis op 800 ISO acceptabel is, en ik kan je verzekeren dat dit bij bijvoorbeeld een Canon Powershot Pro1 absoluut niet is. Zelfs op 400 ISO is de ruis al onacceptabel. Ik ben wel benieuwd of de 'concurrentie' hier op gaat reageren.. of Canon nu ook met een prosumer komt met CMOS-sensor (denk het zelf niet).
Vooralsnog is er geen opvolger van de Pro1 aangekondigd en de R1 is natuurlijk ook al een tijdje geleden aangekondigd.....

De beperking van een dergelijke APS-C camera zit hem natuurlijk in het zoombereik van de lens. Wil je de lens acceptabel van grootte houden, dan heeft hij een "beperkt" bereik. Veel prosumer gebruikers zijn een groter bereik gewend.

Verwijderd

Is er hier al iemand die deze camera heeft?

• audi-80
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-08-2025

audi-80

Voorsprong door techniek

Ik heb deze camera besteld, ik ben erg benieuwd :9~
Ik heb er ook nog een kabel afstandsbediening bij besteld.

Ik heb bij nog een ander bedrijf ook nog de HVL-F32X flitser ervoor besteld.
En die kan ook nog op mijn DSC-V1. :)

De nederlanse gebruiksaanwijzing van de camera en flitser heb ik al bij sony gedownload.
Kan ik die alvast doorkijken :)

[ Voor 22% gewijzigd door audi-80 op 10-01-2006 20:35 ]

Soms is het beter iets moois te verliezen dan het nooit gehad te hebben.

Verwijderd

Hallo,
Kabelafstandsbediening? Kan ik niet vinden, Waar oh waar?

Groet........

• audi-80

audi-80

Voorsprong door techniek

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 09:45:
Hallo,
Kabelafstandsbediening? Kan ik niet vinden, Waar oh waar?
De RM-VD1
Afbeeldingslocatie: http://www.alifax.fr/_images/alifax-sony/img_prod/002428_g.jpg

Verwijderd

Er is nog niet zo veel geschreven over deze nieuwe Sony R1
Ik zal hier geen spam verspreiden, maar er is nu wel een Nederlandstalige gebruikersmailgroep.
Mail me even als je daarin geïnteresseerd bent: -spam-

Euhm, je zegt eerst niet te spammen, maar geeft vervolgens wel een adres om contact op te nemen als je in de gebruikersgroep wilt? Misschien wat indirecter, maar het is ook gewoon spam :P

[ Voor 33% gewijzigd door Zoefff op 14-01-2006 22:28 ]

• audi-80

audi-80

Voorsprong door techniek

Zo, mijn camera en a.b. zijn binnen :)

Hij ligt fijn in de hand, maar is best wel zwaar. (ben een DSC-V1 gewend)
In het begin is het wel ff schikken als de flister openklapt :o
De bediening werkt fijn is is erg makkelijk (naar mijn mening)
Het schermpje kan iets naar achteren kantelen zodat je er toch voldoende zicht op hebt als je de camera hoog houd.

Hopen dat het dit weekend een beetje fatsoenlijk weer word :P

Edit: Ik heb ff wat bij mijnalbum geupload.
(ik ben aleen niet nog niet zo'n goede fotograaf)

[ Voor 15% gewijzigd door audi-80 op 17-01-2006 21:43 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik ben benieuwd !!

Verwijderd

Mooie ab audi-80, nu ff zoeken waar ie t goedkoopst is.........
B)

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 14:56
Weet iemand of er ook een hoogwaardig telelens voor deze camera beschikbaar is (2 of 3 maal zoom) :?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:38
Sony heeft een 1.7x telelens

http://www.sonystyle.com/...apixels_8&ProductSKU=DSCR1&TabName=acc&var2=

$399

en als je op deze pagina even ong. 60% naar beneden scrollt zie je hoe dat er dan uit ziet :X

[ Voor 39% gewijzigd door Ramon op 09-04-2006 23:17 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 14:56
Dank je voor je bijdrage Ramon. Op dit moment heb ik de 505V van Sony (jaja, alweer 5 en een half jaar geleden gekocht. De meeste doen volgens mij korter met hun digitale fotocamera (de korte levenscyclus kom de heren fabrikanten trouwens goed uit!!)) waar ik vroeger een slechte telelens voor had (ook van Sony en waarschijnlijk bedoelt voor de videocamera) maar daar had ik last van chromatische abberatie (= de kleurenzweem op de grens tussen donker en lichte kleuren).

Straks dus even lezen hoe het gesteld is in kwalitatieve zin met deze telelens. Zijn er trouwens ook andere merken die een (kwalitiatief goede) telelens hebben voor deze vatting maar dan met een groter bereik?
Pagina: 1