Heel raar netwerk probleem, please help!!!!

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31
Ok ik heb een probleem met 1 pc. Ik zal eerst even uitleggen wat ik heb draaien.
ik heb twee servers een print server(win98) met een intel isa netwerk kaart. De andere server is een NT server en dient als proxy met een no name ne2000 netwerk kaart. er zijn 3 werkstations, waarvan 2 win98 draaien met een 3com etherlink3 kaart. en een win2000 met een ne2000 kaartje. Nu is het probleem dat een pc vage dingen doet(de pc met win98 en 3com kaart) hij ziet het hele netwerkt niet, behalve zichzelf. Hij kan elke pc vinden die op 2000 of win98 draait maar hij kan de nt pc niet vinden.(de andere pc kunnen dit wel). alles draait op een tcp instelling met vast ip adress 195.168.1.x en een subnet mask van 255.255.255.128. Ook draait er ipx op zomige pc's. bestand deling staat aan op alle pc en ze loggen in op microsoft client.

weet iemand waarom de ene pc zo raar doet

Click hier niet

Verwijderd

Kan je de andere machines Pingen ?? <DOS commando PING> Hierbij zijn simpelgezegd 3 mogelijkheden.
1 hij doet het. Dat zou erg vreemd zijn.
2 hij geeft request timed out. De netwerkkaart functioneert, hij ziet idd het netwerk niet. Dan moet je de bekabeling goed controleren. Anders is wellicht die netwerkkaart niet helemaal lekker
3 Hij geeft een andere foutmelding. Network unreachable of iets anders. De netwerkkaart zelf werkt niet. IRQ problemen misschien??

Dan nog over die 3com. Is het een 3C509B?? Zo ja heb ik hier nog wat tips.
1 Zorg dat tijdens de installatie van de netwerkkaart er geen externe toegangsadapter aanwezig is. Na installatie kun je die wel weer installeren.
2 Zorg dat de Instellingen in het interne BIOS van de netwerkkaart(IRQ, I/O adressen) exact kloppen met de instellingen in windows. Reserveer desnoods de IRQ in het BIOS.
3 Experimenteer met de instellingen in het BIOS van de netwerkkaart die te maken hebben met Plug & Play aan of uit.
4 Zet in het interne BIOS de instelling die de gebruikte kabel aansluiting checkt niet op auto-detect. Gewoon instellen wat je gebruikt (UTP of BNC)

Succes ermee

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Nog ff over je subnetmask:

Als je IP adressen 195.168.1.x gebruikt, moet je eigenlijk als subnetmask 255.255.255.0 gebruiken.
Anders is je netwerk gesplitst in tweeen, namelijk:
195.168.1.0 - 195.168.1.127 (deel 1)
195.168.1.128 - 195.168.1.255 (deel 2)

Ik heb ook wel eens hele rare meldingen gehad, lag dus aan m'n subnetmask (typo :-)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Ok ik kan hem inderdaad pingen. maar ik zal die bios instellingen proberen. Het was geloof inderdaad dat type 3com kaartje.

garbage:

dat van die subnet is dat echt zo ik had namelijk op een site gelozen dat dat niks uit maakt. Maar ik zal zeker de ip adressen anders doen. ik heb deze subnet zo gebruikt omdat ik in mijn server een andere netwerk kaart heb die op 255.255.255.0 werkt. en doordit kan mijn andere netwerk kaart voor geen mogelijkheid op dat subnet draaien.

thanks voor de reply's

Verwijderd

dat van die subnet is dat echt zo ik had namelijk op een site gelozen dat dat niks uit maakt. Maar ik zal zeker de ip adressen anders doen. ik heb deze subnet zo gebruikt omdat ik in mijn server een andere netwerk kaart heb die op 255.255.255.0 werkt. en doordit kan mijn andere netwerk kaart voor geen mogelijkheid op dat subnet draaien.
Dit is complete onzin. Een subnet masker geeft dus aan net als garbage zegt hoe het netwerk in elkaar zit. Het geeft ook aan hoeveel computers er in een subnet kunnen zitten.

Mijn tip is zet voor alle netwerkkaarten het subnetmasker op 255.255.255.0 Hierdoor kan je het grootste aantal computers in een subnet duwen namelijk 254. Dan nog even een tip. gebruik voor IP nummers nooit 0 of 255. Met een 0 duidt je een netwerk aan en 255 is voor een broadcast.

Verwijderd

ok thanks. maar dat van die subnet ik heb het net weer even geprobeert ene als ik op de pc met twee netwerk kaarten subnet 255.255.255.0 kiez dan krijg ik allemaal conflicten en kan ik de kaarten niet eens meer pingen. Hoe verklaar je dat dan!
Pagina: 1