Toon posts:

Tekst scherpte samsung 913N

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgens Tom's hardware guide wordt tekst niet scherp weergegeven op een Samsung SyncMaster 913N. Mede hierdoor kijk ik nu naar de BenQ FP937S+. Aangezien deze monitor vergelijkbare specificaties heeft zou ik graag willen weten in hoeverre ook de BenQ FP937S+ last heeft van een onscherpe weergave van tekst.

Heeft de BenQ FP937S+ daar ook last van en is de SyncMaster 913N echt zo onscherp wat betreft tekst?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het vaak gehad dat het gewoon aan de ogen lag. Als je CRT bent gewend wen je ook niet zo snel meer aan een TFT. Ik heb het dus bij een Eizo CRT gehad en ik had een Eizo 15 inch TFT scherm. Die vond ik heeeel scherp in tegenstelling tot mijn Benq en Samsung TFT.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik heb een 913N maar de tekst is gewoon pixelfijn. Je moet er alleen wel goed recht voor zitten anders lijkt er een soort wit randje omheen te zitten maar dit zie je alelen als je het vanonder bekijkt, als je het scherm op oog-hoogte hebt hoor je er geen last van te hebben (hier niet in ieder geval).

Zie ook: http://www.3d-gamers.nl/SIMG2392.JPG

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-08 08:19
cleartype doet wonderen....

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
cleartype laat tekst er rot uitzien als je er een beetje van boven of van onder op kijkt.
bovendien maakt cleartype niet scherper, het maakt juist vager voor de mensen die maar niet aan scherp beeld van TFT's kunnen wennen.
Waar THG(Tom's Hardware Guide) het zo te zien over heeft is dat de 913N iets minder scherp is omdat ie geen DVI ingang heeft, de FP937S+ heeft wel een DVI ingang en heeft dat probleem dus niet.
Waarschijnlijk valt die onscherpte bij tekst behoorlijk mee als je het met een CRT vergelijkt, want een CRT is al een beetje onsscherp omdat het aantal fofsforpuntjes ongelijk is aan het aantal beeldpunten, en hij is ook via een VGA-kabel aangesloten.

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-06 13:09
Volgens mij heeft het inderdaad met het ontbreken van DVI te maken, maar is de oorzaak niet dat het signaal over VGA zoveel slechter is dan over DVI. Ik heb bij een winkel in Duitsland (Atelco in Aken) de 913N en de 913B (zelfde monitor maar dan mèt DVI) vergeleken. Ze hadden de 913N twee keer staan (met en zonder pivot) en de ene was duidelijk scherper dan de andere. De 913B via DVI was ongeveer net zo scherp als de scherpe 913N. Ik heb toen even met de instellingen van de onscherpe 913N gespeeld (dus handmatig ingesteld in plaats van automatisch) en dat maakte het beeld een stuk scherper. Ik denk dus dat de 913N soms problemen heeft met zijn automatische instellingen. Misschien ligt dit aan de kwaliteit van het VGA signaal, maar het zou ook gewoon een probleem met sommige exemplaren kunnen zijn. Ik heb zelf de 913B gekocht en zie eigenlijk niet echt verschil in scherpte tussen de DVI en VGA aansluitingen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de 913N gekocht en kan (uit ervaring) zeggen dat er niks mis is met de scherpte van de tekst. Het ziet er gewoon fijntjes uit. Nadat ik de resolutie op 1280x1024@75Hz heb gezet wel te verstaan. Andere sets geven de tekst inderdaad wazig weer. Ik ben voor de duidelijkheid een CRT scherm gewend.
Btw bedankt voor alle feedback!

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 17:02 . Reden: typo ]

Pagina: 1