Toon posts:

Twee netwerken (actief directory en andere internet verbindi

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleempje met het instellen van de netwerk verbindingen van een paar computers. De bedoeling is dat deze computers het internet op gaan via een andere netwerk verbinding dan de rest van de gebruikers in het actief directory. Het bedrijf heeft twee internet verbindingen beschikbaar nu zit op verbinding 1 het gebruikers netwerk van het bedrijf. Op de tweede verbinding zit alleen maar een webserver met diverse websites. Nu zijn er drie computers in het netwerk die een goede toegang toe het internet nodig hebben. Het plan is dat deze via internet verbinding 2 het internet op moeten. Deze computers zijn al uitgerust met een tweede netwerkkaart. Als de computer met beide netwerken verbonden is gaat de computer via netwerk 1 (internet verbinding 1) het internet op, maar dat willen we juist niet. Wanneer we de verbinding verbreken met netwerk 1 gaat de computer via de juiste weg het internet op, maar dan hebben we natuurlijk weer geen verbinding met onze actief directory server. Weet iemand hoe we simpel kunnen aangeven via welke verbinding het internet op willen??

Groeten,

Roy Dekker

Afbeeldingslocatie: http://dekker.dbasound.nl/members/roy/situatie.jpg

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Default Gateway naar de tweede NIC laten verwijzen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Ik test het morgen even uit.

Maar kan dat wel als het IP adres van netwerk 1 (internet verbinding 1) word toegewezen door DHCP?

Trouwens het IP adres van de netwerkadpater die aan internet verbinding 2 zit is handmatig toegewezen.

• Tybo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08-2025

Tybo

010101011110010101??

Ik denk dat ik een oplossing heb. Je moet wel een beetje knoeien met de leases van je dhcp-server.

Op je huidige lease van de DHCP-server moet je de mac's van de 3 clients instellen zodat deze geen DHCP krijgen (van de eerste lease).
Een nieuwe (tweede) lease op de DHCP-server instellen en op deze lease de juiste default gateway (dus die van internetverbinding 2) instellen.

zou moeten werken

SvennieG

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Brahiewahiewa schreef op woensdag 07 september 2005 @ 21:15:
Default Gateway naar de tweede NIC laten verwijzen
Dat werkt toch niet dan in zijn eigen AD LAN? Dan weten zijn PC's toch niet meer hoe ze bij de servers kunnen komen? :?

specs | 3360wP met SE3000

• nickbear
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56
Tybo heeft gelijk, maar niet helemaal.

Reserveer inderdaad voor deze 3 mac adressen, 3 vaste ip adressen op de DHCP lease van je AD/DNS Server. Zorg dat je "Default gateway" wel inschakeld, maar geen IP nummer uitdeeld hiervoor. Hij zal dus alleen IP/SUBNET/DNS doorkrijgen maar geen GATEWAY.

Nu zorg je dat NIC2 automatisch een gateway krijgt toegewezen van je 'webserver router'.

Nu zal je computer maar 1 gateway kennen, en dat is dus diegene die jij bedoeld. Succes ermee.

[edit]

Als je de opstelling van Tybo zou gebruiken, zou je dus helemaal geen DHCP lease krijgen bij je AD/DNS server waardoor je hier dus helemaal geen gebruik van kan maken. Dit was niet de bedoeling volgens mij.

[ Voor 21% gewijzigd door nickbear op 08-09-2005 15:36 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 02:38

leuk_he

1. Controleer de kabel!

En als al dat geknoei met dhcp niet lukt dan stel je voor die die 3 pc de ip adressen toch statisch in op die 3 pc's?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• nickbear
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56
Leuk he: Dat kan inderdaad ook ja, maar het liefst houd je alles centraal natuurlijk.

[ Voor 44% gewijzigd door nickbear op 08-09-2005 17:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mensen bedankt, ik heb het probleem opgelost. Brahiewahiewa gaf een een goed antwoord wat simpel toe te passen was.

Groeten,

Roy Dekker
Pagina: 1