[MEM] Geheugen errors oorzaak moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:43
Beste Tweakers,

De laatste tijd heb ik last van foutmeldingen die allemaal te maken hebben met geheugen. Ze begonnen met 'Error #132' in World of Warcraft. Het eerste wat werd gezegd op de fora, is dat het zeer waarschijnlijk een geheugen probleem is. Ook springt UT2004 op willekeurige momenten terug naar het bureaublad, en krijg ik nu zelfs in Windows BSOD's met meldingen als IRQ_NOT_LESS_OR EQUAL of PAGE FAULT foutmeldingen.

Ik heb echter nu mijn geheugen in een andere machine gestopt, en hier loopt het tot nu toe als een zonnetje. Het geheugen uit deze 'andere' machine in mijn eigen machine gestopt, en krijg dus nog steeds die foutmeldingen. Ik verdenk dus mijn Asus A7N8X-E Deluxe moederbord. Deze is al een paar jaar oud. Ik heb gecontroleerd op lekkende condesatoren, maar ik kan visueel niks vinden. Ik heb helaas niet nog een AMD systeem in mijn omgeving beschikbaar, dus ik kan mijn processor en/of moederbord niet omwisselen. Het lijkt mij sterk dat het aan mijn voeding ligt, de voltage lijnen liggen keurig binnen de marges.

Ik verdenk dus sterk mijn moederbord, maar wil eigenlijk ook van jullie horen dat de oorzaak waarschijnlijk bij mijn moederbord ligt. Of, als er nog andere tips zijn, hoor ik dat graag!

De relevante specs van mijn systeem:

- Asus A7N8X-E Deluxe rev. 1.01
- AMD Athlon XP 3200+
- 2x 512 MB Corsair XMS geheugen (TWINX dual channel set)
- TAGAN 480 watt

minder relevant:

- Asus X800XT PE
- Creative Audigy 2 ZS

Zou een nieuw moederbord het probleem oplossen?

Don't dream your life, live your dreams!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

staat er ook een bestandsnaam onderaan het BSOD scherm? (zoals je hier kunt zien). De code duid op een driverprobleem eerder gezegd. PAGE-FAULT duidt daarentegen weer op het geheugen zoals je al zei. Heb je toevallig Memtest86 al gebruikt om je geheugen te testen?

Je kunt ook even verder kijken in de BSOD Guide :).

[ Voor 16% gewijzigd door SleutelMan op 07-09-2005 19:47 ]

Logius | Somda | Twitter

• SilencerNL
Er staan inderdaad bestandsnamen onderin het beeld bij de BSOD's. Maar deze zijn elke keer anders, net als de foutmeldingen zelf. Ik heb er geloof ik al 5 of 6 verschillende gezien. Ook memtest86 had ik al gedraaid. (had ik moeten vermelden.. vergeten) Hierbij kwamen ongelovelijk veel fouten naar voren.

Maar ja, dat zelfde setje corsair geheugen staat nu al de gehele avond met succes te stampen in een andere pc. Denk dus niet dat het aan de geheugenmodule zelf ligt.

[ Voor 11% gewijzigd door SilencerNL op 07-09-2005 20:36 ]

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Heb je ook memtest86 gedraaid op dat andere bordje? :P

Komen de foutmeldingen@random of zie je ze na zware belasting? (Dus na flink wat WOW etc.). Zo ja dan vormt misschien de voeding een probleem...

[ Voor 13% gewijzigd door SleutelMan op 07-09-2005 22:51 ]

Logius | Somda | Twitter

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Wat je moet proberen is ander geheugen op je bordje steken en dan memtest draaien...

Ik veronderstel dat je ander geheugen in de buurt hebt, omdat je ook je geheugen in een andere pc hebt kunnen steken. Gebruik het geheugen uit die pc om dat Asus mobo mee te testen..

Dan heb je een 3-dubbele vergelijking:

- Corsair op A7N8
- Ander op A7N8
- Corsair op ander mobo

Aan de hand van die drie uitslagen kan je dan een vrij duidelijke conclusie trekken...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• SilencerNL
Ik heb gister avond nog even wat getest met Memtest86:

Corsair geheugen on A7N8X = errors
Ander geheugen op A7N8X = errors
Corsair geheugen op ander mobo = goed

Het is dus niet mijn geheugen. Daar ben ik van overtuigd. Mijn voeding zal het ook niet zijn. Ik heb de voltages namelijk gemeten met een multimeter. die voltages lagen er heel mooi bij (mag ook wel met zo'n voeding ;) )

Zou mijn processor misschien roet in het eten gooien? Of krijg je dan niet zulke foutmeldingen? Gelukkig is een A7N8X niet zo duur meer, dus het is niet echt een ramp als ik een nieuwe moet kopen. Ik wil alleen wel de overtuiging dat het mijn probleem oplos zodat ik zometeen niet met 2 goed werkende mobo's zit :)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Tja als je met twee soorten mem op je moederbord fouten genereerd in memtest en op een ander moederbord niet dan zou ik het moederbord verdenken. Je zou alleen nog de cpu kunnen testen, maar ik geloof toch eerder dat het je moederbord is :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Draai jou moederbord dual channel anders zou je dat is uit moeten zetten , en kijken of het dan nog fouten geeft.Sommige borden van asus pikken niet alle soorten geheugen , in dual channel.
Maar ik weet niet of jou bord dit dus ondersteunt?

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Staan je geheugentimings op AUTO? heb dit mobootje al een hele tijd geleden gehad en weet niet meer of dat in te stellen was :)

Als ik het zo lees verdenk ik ook je mobo. Ik weet wel dat mn corsair mem geen reet te overclocken was op mn Asus mobo. Goede combo met een Asus mobo is Kingston geheugen :)

Instagram / YouTube

Verwijderd

8)7 Ik had niet goed gelezen 8)7 het ging om een dual channel kit.
Waarschijnlijk draai je ze dus ook in dual channel, probeer eens niet dual te draaien en dan te testen met memtest.
Als hij dan geen fouten geeft kan je mobo niet overweg met je geheugen in dual channel

• SilencerNL
aramdin schreef op donderdag 08 september 2005 @ 11:27:
Staan je geheugentimings op AUTO? heb dit mobootje al een hele tijd geleden gehad en weet niet meer of dat in te stellen was :)

Als ik het zo lees verdenk ik ook je mobo. Ik weet wel dat mn corsair mem geen reet te overclocken was op mn Asus mobo. Goede combo met een Asus mobo is Kingston geheugen :)
Ik heb al verschillende instellingen geprobeerd. Het heeft altijd met strakke timings gedraaid. Nadat ik die errors kreeg, heb ik de instellingen auto, optimal en manueel hoge timings geprobeerd. De problemen blijven. Heb ook mijn bios gereset naar default... Mocht ook niet baten. Ik ben toch bang dat ik maar eens opzoek moet gaan naar een andere A7N8X :'(

• SilencerNL
Update:

Ik heb inmiddels een andere moederbord kunnen proberen, helaas heeft het probleem zich niet opgelost.

Foutmelding:
Tot nu toe crashed de pc niet meer in Windows, maar alleen als ik een 3D game speel. Ik krijg een geheugen foutmelding in WoW (error # 132), en andere spellen zoals Rollercoaster Tycoon 3 lopen gewoon vast na een tijd, UT2004 stuurt mij terug naar de desktop zonder foutmelding.

Tot nu toe geprobeerd:
Ik heb tot nu toe het geheugen verwisseld, moederbord verwisseld, geluidskaart eruit gehaald, maar dit heeft geen van allen tot een oplossing geleid.

Wat ik nog ga doen:
Ik heb nog de mogelijkheid om mijn videokaart te vervangen met een TI4200, om te kijken of het dan nog steeds crashed. Helaas kan ik niet zo makkelijk mijn processor vervangen.

Waar zou het aan kunnen liggen? Ik ben op dit moment een beetje het spoor bijster :/

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Check voor de zekerheid je harddisk eens...
Dan kan je die ook weg strepen...

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Heb je al geprobeerd het geheugen bankje voor bankje te testen? Probeer het setje, ondanks dat het een dual channel kit is, eens in single channel te draaien (modules dus zo ver mogelijk van de CPU af). Het feit dat 2 verschillende soorten modules fouten geven op je A7N8X geeft al wel aan dat je bord niet lekker meer functioneert. Met welk bord heb je hem vervangen/getest?

• SilencerNL
BredeP schreef op maandag 26 september 2005 @ 09:11:
Heb je al geprobeerd het geheugen bankje voor bankje te testen? Probeer het setje, ondanks dat het een dual channel kit is, eens in single channel te draaien (modules dus zo ver mogelijk van de CPU af). Het feit dat 2 verschillende soorten modules fouten geven op je A7N8X geeft al wel aan dat je bord niet lekker meer functioneert. Met welk bord heb je hem vervangen/getest?
Ik heb in een aantal posts hierboven al aangegeven dat het niet aan het geheugen ligt, aangezien dit zelfde geheugen zonder problemen draaid in een ander systeem. Het geheugen uit dat ander systeem, geeft in mijn systeem dezelfde problemen...

Het bord heb ik vervangen met een nieuwe A7N8X-E Deluxe. Het zou geen compatibiliteits probleem moeten zijn, aangezien het wel lekker heeft gedraaid. Ook staat het geheugen op de lijst van compatible geheugen van ASUS.
ShellGhost schreef op maandag 26 september 2005 @ 09:10:
Check voor de zekerheid je harddisk eens...
Dan kan je die ook weg strepen...
Tja, ik kan inderdaad de hardeschijf nog omwisselen. Zou het kunnen dat deze 'corrupte' data verstuurd, en deze "memory cannot be read/written" foutmeldingen veroorzaakt?

[ Voor 11% gewijzigd door SilencerNL op 26-09-2005 09:58 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Silencer_NL schreef op maandag 26 september 2005 @ 09:57:
[...]

Ik heb in een aantal posts hierboven al aangegeven dat het niet aan het geheugen ligt, aangezien dit zelfde geheugen zonder problemen draaid in een ander systeem. Het geheugen uit dat ander systeem, geeft in mijn systeem dezelfde problemen...

Het bord heb ik vervangen met een nieuwe A7N8X-E Deluxe. Het zou geen compatibiliteits probleem moeten zijn, aangezien het wel lekker heeft gedraaid. Ook staat het geheugen op de lijst van compatible geheugen van ASUS.

[...]

Tja, ik kan inderdaad de hardeschijf nog omwisselen. Zou het kunnen dat deze 'corrupte' data verstuurd, en deze "memory cannot be read/written" foutmeldingen veroorzaakt?
Het zou zo maar kunnen, misschien dat windows ipv je geheugen je swapfile bedoeld?
Maar je harddisk checken kan nooit kwaad, al is het alleen maar om te kijken of hij het niet stiekum is...

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 15:13
Het kan ook zijn dat deze modules wat meer stroom nodig hebben. Dus kijk eens in het BIOS of je het DDR Voltage wat omhoog kunt gooien.

Verwijderd

Misschien een domme suggestie, ben er ook niet meer zo in thuis als voorheen...

Maar je geeft aan dat het probleem zich nu alleen voordoet tijdens het draaien van 3D games. Is het misschien mogelijk dat het geheugen van de videokaart bedoeld wordt? of gaat windows hier niet over?

mijn suggestie: probeer het eens met een andere videokaart.

• SilencerNL
ShellGhost schreef op maandag 26 september 2005 @ 10:00:
[...]

Het zou zo maar kunnen, misschien dat windows ipv je geheugen je swapfile bedoeld?
Maar je harddisk checken kan nooit kwaad, al is het alleen maar om te kijken of hij het niet stiekum is...
Goed punt, hier heb ik nog niet aan gedacht!
wouterhelm schreef op maandag 26 september 2005 @ 10:08:
Het kan ook zijn dat deze modules wat meer stroom nodig hebben. Dus kijk eens in het BIOS of je het DDR Voltage wat omhoog kunt gooien.
Tja, dat zou misschien kunnen, maar het systeem heeft een lange tijd wel goed gewerkt, dus dit lijkt mij niet het geval. Maar, ik houd het in het achterhoofd.
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 10:19:
Misschien een domme suggestie, ben er ook niet meer zo in thuis als voorheen...

Maar je geeft aan dat het probleem zich nu alleen voordoet tijdens het draaien van 3D games. Is het misschien mogelijk dat het geheugen van de videokaart bedoeld wordt? of gaat windows hier niet over?

mijn suggestie: probeer het eens met een andere videokaart.
Dat was ook mijn volgende actie, de videokaart vervangen met een andere. Ik had zelf ook het idee dat het misschien het videokaart geheugen is, aangezien het alleen maar in 3D games voorkomt.

Als de videokaart het niet blijkt te zijn, ga ik de HDD vervangen. Ik draai nu trouwens op RAID 0, ik heb nog een 40 GB ATA hardeschijf, die ik solo ga proberen.

bedankt voor de tips tot nu toe, ik hou deze topic op te hoogte!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

Het lijkt me niet dat al die andere dingen die genoemd worden van toepassing zijn, aangezien de TS zegt dat er bij Memtest een heleboel errors naar voren komen. Dat lijkt mij toch duidelijk genoeg, dat het ook echt het geheugen is dat de foutmelding veroorzaakt.

Maar om het een en ander uit te sluiten kan het opzich geen kwaad om alles na te lopen, het is toch vrij apart dat een ander mobo dezelfde problemen geeft.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Smarty77
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 17:03
Ik heb deze foutmeldingen vaak gehad met USB rand apparaten! Vaak van HP.... heb je misschien een HP printer, deze laad een hpxxxxxxxxxx programma in je startup folder van je start menu... Deze haalde ik dan weg en daarmee was ook het probleem opgelost.

• SilencerNL
2e Update

Inmiddels ben ik nog geen steek verder. Ik heb mijn videokaart vervangen door een ander, een andere hardeschijf gebruikt (zonder RAID opstelling), maar dit heeft het probleem nog steeds niet opgelost.

Wat ik inmiddels heb gecontroleerd / vervangen met een ander apparaat:
- Geheugen
- Videokaart
- Moederbord
- Hardeschijf
- Geluidskaart eruit gehaald

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om mijn processor te vervangen. Ik begin toch steeds meer in die richting te kijken, aangezien ik de andere componenten reeds heb vervangen. Het probleem is echter dat ik geen zin heb om een nieuwe processor te kopen, en er daarna achter te komen dat het ook niet de processor is die mijn problemen veroorzaken, en dus 130 euro door de plee spoel (dus ook gedaan met mijn moederbord, die staat nu te koop ;))

Tijdens het test proces heb ik verschillende malen mijn pc opnieuw geinstalleerd. Het moet dus wel een hardware probleem zijn. Ik heb elke keer de nieuwste drivers geinstalleerd.

Ik ben zo'n beetje ten einde raad :'( , hebben jullie nog advies?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Heb je je DDR-voltage nou al omhoog gegooid?
En al memtest gedaan met het nieuwe bord?
Toch verdenk ik weer je moederbord, omdat het geheugen gewoon niet goed werkt. Probeer eens een compleet ander merk, een MSI ofzo. En dan dat geheugen (op 2,7V). Wat bedoel je met nieuwste versies? Geen beta's mag ik hopen? Dus alleen WHQL-drivers? Dat kan namelijk ook een probleem zijn.

• SilencerNL
The__Virus schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 17:00:
Heb je je DDR-voltage nou al omhoog gegooid?
En al memtest gedaan met het nieuwe bord?
Toch verdenk ik weer je moederbord, omdat het geheugen gewoon niet goed werkt. Probeer eens een compleet ander merk, een MSI ofzo. En dan dat geheugen (op 2,7V). Wat bedoel je met nieuwste versies? Geen beta's mag ik hopen? Dus alleen WHQL-drivers? Dat kan namelijk ook een probleem zijn.
Ik heb net ruim 4 uur lang memtest86 gedraaid, en die gaf geen enkele error. Maar het was voor mij ook al duidelijk dat het het geheugen niet de veroorzaker is. Ik heb na die test de voltage op 2,7V gezet. Ik moet hem echter nog testen of ik nogsteeds die errors krijg.

Een compleet ander moederbord gaat niet zo makkelijk. Het is niet zo dat die dingen hier aan de boom groeien. Ik zal eens kijken of ik een ander merk hier ergens kan lenen van iemand, maar ik denk dat dat best moeilijk wordt. De drivers die ik gebruik zijn uiteraard de WHQL drivers.

• SilencerNL
De oplossing

Nadat ik de tests met memtest86 had afgerond, heb ik, op aanraden van The__Virus, de voltage van mijn geheugen verhoogd naar 2,7v. Ik heb nu al 4 uur probleemloos kunnen spelen, geen BSOD's meer.

The__Virus, bedankt voor je tip! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door SilencerNL op 08-10-2005 09:03 ]

Pagina: 1