Toon posts:

Pc valt steeds uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Afgelopen zondag ben ik met mijn vriendin naar de PCdiscount beurs geweest in Utrecht en heb hier samen met haar een nieuwe behuizing gekocht zonder voeding.
Het merk/type van de kast weet ik niet meer, het is er eentje met een doorzichtige sidepanel met in t midden een fan met 4 ledjes.

Met het verhuizen van de oude naar de nieuwe kast is niks fout gegaan. Echter bij het opstarten van de kast vielt ie binnen enkele seconden weer uit.
Nog een paar keer geprobeerd en hij starte Windows op en weer viel hij uit, het komt er dus op neer dat hij op geheel random tijden uitvalt. In de oude kast was dit helemaal niet het geval.
het raarste is nog dat waneer je het deurtje van de frontpanel open of dicht doet hij ook soms aangaat.
Gaat ie niet aan als je hem open doet dan gaat hij wel aan als je het deurtje weer dicht doet.

Ik dacht eerst dat er ergens kortsluiting gemaakt werd of iets dergelijks, ik heb zover ik weet alles nagekeken of er iets kortsluiting maakte en vond helemaal niks.
Ook heb ik de frontpannel eraf gehaald om te kijken of alle kabeltjes daar wel goed zaten.
Alles zat gewoon netjes op zijn plek en in de kabels zaten geen knikjes of scheurtjes.
Nadat ik de frontpanel er weer op had gezet startte hij in 1x Windows op naar 2 minuten viel hij weer uit. Deurtje weer opengedaan om bij de powerknop te komen, sprong de kast weer vanzelf aan. Weer bleef hij steeds uitvallen dan naar 3 seconden dan na 30 en dan weer naar een paar minuten.

Toen is naar de voeding gekeken... een Aopen 300Watt voeding, naar mijn mening goed genoeg voor het systeem met 1 fan met ledjes en 1 klein blauw ledje op de doorzichtige voorkant van de kast te verlichten.
Toch maar een andere voeding erin gezet, een Q-tec 300 Watt.
De pc bleef nu een kwartier draaien.
Maar weer viel deze uit. (tijdens het spelen van The Sims 2).
hierna viel die weer uit op de haverklap en steeds weer op een ander moment.
de kast maar verder met rust gelaten. nog steeds valt ie wel is uit. dan is het na 8 uur en de andere keer ben je een halfuur bezig om hem op te starten omdat hij steeds uitvalt.

De hardware van de pc is:

Moederbord: MSI 815EP-pro
Processor: PIII 1000MHz
Geheugen: 512MB SD-RAM 2x128 1x256MB allemaal op 133MHz
CD-Speler: Aopen 52 speed
CD-Brander: Aopen 16x12x40
Grafischekaart: Asus Geforce 3 ti500 64MB
HDD: Maxtor 40GB
en verder een floppydrive :P

Aangezien de specs van dit systeem niet al te hoog liggen verwacht ik eigenlijk niet dat het aan de voeding kan liggen. Maar tog raar dat hij met de Aopen 300Watt helemaal niet wou en met de Q-tec 300Watt wel.
Zou het probleem opgelost zijn met een 400Watt? :?
Of zijn er nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd heb gezien?

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ik gok toch dat iets nog kortsluiting veroorzaakt, waarbij ik het moederbord verdenk. De Aopen voeding is inderdaad meer dan genoeg voor dit systeem en de Qtec zou misschien zelfs moeten volstaan. Om kortsluiting uit te sluiten, zou je de pc ook eens buiten de kast kunnen opbouwen op bijvoorbeeld een stuk hout of anti-statisch moederbordzakje. Hierop plaats je het moederbord met de bijbehorende onderdelen (denk aan de processor, het geheugen en de insteekkaarten). De hardeschijf en de voeding leg je er naast. Werkt het systeem dan wel goed, dan zat er toch iets niet helemaal lekker in je kast.

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Strikie

Athletics

Het klinkt toch alsof de pc ergens kortsluiting maakt, soms zit er een los schroefje onder het moederbord klem.
Deze hoor je niet rammelen maar zorgt wel voor kortsluiting, heb je ook de afstandbusjes gebruikt onder het moederbord?

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

kijk ook even of je powerbutton in orde is, of die blijft hangen of probeer daar je oude powerbutton aan te hangen(moet los kunnen geloof ik) i.v.m. dat aangaan als je met het klepje zwaait...

Simplicity is de bom...

Verwijderd

Topicstarter
Ja die afstands busjes heb ik gebruikt.
de powerbutton heb ik nagekeken en deze blijft niet hangen.
Vrijdag ben ik pas weer bij mijn vriendin en dan kan ik pas kijken of er idd iets onder het moederbord zit en hem even op een stuk hout of wat dan ook te draaien, ik denk wel dat dit moet werken aangezien hij het altijd gedaan heeft.
Dat de voeding het niet was dacht ik ook wel. Vind het alleen wel raar dat hij het met een slechtere voeding beter doet maar dat kan ook komen omdat de voeding wa kleiner is en door het gerommel in de kast de plaats van kortsluiting ofzo is verschoven.
Bij mijn eigen kast heb ik wel rubbere ringetjes gebruikt tussen de backplate van de kast en de afstandsbusjes gedaan, dat heb ik bij haar pc niet gedaan, maar zower ik weet hebben de meeste pc's die rubbertjes niet...
Maar ik snap nog steeds niet hoe het kan dat hij aangaat met het openen van het deurtje :? iemand daar nog ideeen op?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:48
check eens of je stekkerdoos wel ~230 v geeft

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Ja stekkerdoos geeft gewoon 230 volt, heb ook meerdere stekkerdozen en stopcontacten geprobeerd.
Pagina: 1