Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[voorkeur] plexi of lexaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.049 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik wil in mn aanstaande koffermod een window in de dekksel maken alleen aangezien het vele vervoer ben ik bang voor krassen op me window.
nu heb ik begrepen dat lexaan veel minder kras gevoelig is als plexi glas, maar ik heb helemaal geen ervaring met case windows maken dus is het wel te doen om een window van lexaan te maken?

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:19

FlyEragon

Alien Monkeys

Ik heb zelf een lexaan sidepanel en is makkelijk te bewerken, geen problemen mee gehad. Is ook nog redelijk krasbestendig( voor normaal gebruik dan)

Verwijderd

de lexan die je bij een gamma of dergelijke koopt is vrij prijzig...

het is wel slag vast etc.. kan veel meer hebben.

dus als jij zoiets hebt van het kan wel is een Behoorlijke tik krijgen (regelmatig) neem dan lexan.
heb je zoiets van t krijgt niets te voorduren is plexi sterk genoeg..

voor krassen geen idee.. heb geen krassen op me oude plexie window die een half jaar dienst heeft gedaan...

kwa bewerkbaarheid voor een simpel window maakt het naar mijn mening niets uit

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 23:22 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
lexaan is volgens mij minder krasgevoelig omdat het zachter is. Ik heb bij de gamma lexaan gehaald (is idd erg duur!), maar het is erg buigzaam...wil je een stevige koffer maken, gebruik dan dik plexi...

U vraagt, wij antwoorden.

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
MeMoRy schreef op donderdag 08 september 2005 @ 01:57:
lexaan is volgens mij minder krasgevoelig omdat het zachter is. Ik heb bij de gamma lexaan gehaald (is idd erg duur!), maar het is erg buigzaam...wil je een stevige koffer maken, gebruik dan dik plexi...
buigzaam valt wel mee hoor, cd'schijfjes zijn ook van lexan. Moet je is kijken hoeveel moeite je moet doen om een plaatje van een halfe mm te buigen. Ik heb zelf weleens een Lexan plaatje gehad van een halve cm. nou die was dus echt niet te buigen met de hand he.

Lexan is iig vele malen sterker dan plexi. Dus mijn opinie is lexan gebruiken. Het kost wat, maar dan heb je ook wat ook ;).

moeders werkt bij GE in bergen op zoom waar die platen gemaakt worden. Dus ik weet niet wat de kosten zijn en welke maten de gamma heeft ;). Ik heb de beschikking altijd over alle soorten en maten :P.

[ Voor 4% gewijzigd door sw_reijnders op 08-09-2005 09:13 ]

Verwijderd

Maten voor plexie & lexan bij Gamma:

50*50
100*50
100*100
150*100

uit me hoofd gezegd.. 3 kleinste maten weet ik 100% zeker

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11 15:23
Ik heb een jaar stage gelopen bij een perspex/lexaan verwekings bedrijf, en ik kan je vertellen dat lexaan minder snel breekt omdat het zacht is. omdat het zacht is krast het veel sneller. (je kon met je nagel een kras erin zetten.)
Als window lijkt het mij ook minder omdat het niet echt helder is als je er schuin opkijkt zit er een soort van gloed in,
Als iemand een sterke raam wilde hebben lijmden we bijna altijd een dun laagje perspex ertegen aan tegen krassen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het licht ook aan het type he, GE heeft bijvoorbeeld ook Lexguard, kogelwerend lexaan. :)

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 08-09-2005 11:40 ]

specs

• sw_reijnders
als je het echt krasvast wil hebben moet je ook glas nemen. maar of dat nou zo verstandig is?????

plexi zal idd misschien wel krasvaster zijn. maar ook brosser. het is maar net waar je voor kiest.

de wat duurdere lexan soorten hebben ook verschillende coatingslagen om krasvastheid en chemische resistensie te verhogen.

lexan bekers gaan ook helemaal kapot in vaatwassers bijvoorbeeld.

• justinb81
De vraag was toch mbt. krassen, en niet welke fabrikanten en soorten er zijn :?

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 15:13
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 11:26:
Maten voor plexie & lexan bij Gamma:

50*50
100*50
100*100
150*100

uit me hoofd gezegd.. 3 kleinste maten weet ik 100% zeker
Verbetering:

het is 100*60 CM :P

• b.art
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-11-2024
ik heb geen verstand/ervaring van perspex of lexaan.....
maar afgaande op wat ik hier lees zou ik doen wat sw_reijnders zegt: glas nemen..
niet standraad glas ofcourse, dat breekt te snel, maar veiligheidsglas met eventueel een stevige draadmetalen constructie eroverheen..

• sw_reijnders
b.art schreef op donderdag 08 september 2005 @ 14:12:
ik heb geen verstand/ervaring van perspex of lexaan.....
maar afgaande op wat ik hier lees zou ik doen wat sw_reijnders zegt: glas nemen..
niet standraad glas ofcourse, dat breekt te snel, maar veiligheidsglas met eventueel een stevige draadmetalen constructie eroverheen..
:|

hehe hmmmmmmmmmm doe maar niet :? .
als glas breekt heb je altijd scherven. Het was alleen ter illustratie dat glas niet krast.

voor een normale case kun je dr wel over nadenken. maar niet voor een koffermod

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

nog een tip..

skip de bouwmarkten en ga op zoek naar de groothandels ;)
zo zit er bij mij een groothandel in de buurt van plexi en die zaagt het op maat voor. kost je vervolgens daar ook geen drol.. ideaal dus :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-11 17:42

World Citizen

FreeReef.nl

sw_reijnders schreef op donderdag 08 september 2005 @ 09:11:
[...]

buigzaam valt wel mee hoor, cd'schijfjes zijn ook van lexan. Moet je is kijken hoeveel moeite je moet doen om een plaatje van een halfe mm te buigen. Ik heb zelf weleens een Lexan plaatje gehad van een halve cm. nou die was dus echt niet te buigen met de hand he.
First of al wtf een cd'tje is niet moeilijk te buigen. Maar als de rest wat je zecht waar is dan zou ik definitief voor plexi gaan. Want, ik ken Lexaan niet maar een CD krast verekte snel en plexi niet zo snel. Toch?

FreeReef.nl

Verwijderd

Decon Frost schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 18:54:
[...]

First of al wtf een cd'tje is niet moeilijk te buigen. Maar als de rest wat je zecht waar is dan zou ik definitief voor plexi gaan. Want, ik ken Lexaan niet maar een CD krast verekte snel en plexi niet zo snel. Toch?
Als lexaan sneller zou krassen dan hadden ze CD's wel van plexi gemaakt...

Toch? }:O

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
sw_reijnders schreef op donderdag 08 september 2005 @ 09:11:
[...]

Eventjes een misverstand uit de wereld helpen ... cd's worden geperst uit polycarbonaat, ongeveer de goedkoopste plastic die je je kunt voorstellen.

Repareren doe je zo.

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 15:13
Polycarbonaat is een andere naam voor lexan :Y)

zie dit niet als spam, maar als een voorbeeld

• Sine
  • Laatst online: 21:17
Kijk .. zo leer je nog eens wat ;)

Maar dan zou lexan eigenlijk extreem goedkoop moeten zijn ...

Repareren doe je zo.

• mjszwo
  • Niet online
Sine schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 01:43:
[...]

Eventjes een misverstand uit de wereld helpen ... cd's worden geperst uit polycarbonaat, ongeveer de goedkoopste plastic die je je kunt voorstellen.
Is dat niet hetzelfde spul als waar sommige plastic wandpanelen (om langs een muur te plaatsen) van worden gemaakt? Dat is inderdaad vrij zacht spul.

[ Voor 3% gewijzigd door mjszwo op 10-09-2005 13:00 ]

• justinb81
Caponi schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 12:57:
[...]

Is dat niet hetzelfde spul als waar sommige plastic wandpanelen (om langs een muur te plaatsen) van worden gemaakt? Dat is inderdaad vrij zacht spul.
idd dat is lexan thermoclear. dat word gebruikt voor scheidings wanden.

als jullie meer willen weten over kunststoffen kijk dan even bij mijn oude werkgever (geen spam)
http://www.stoutperspex.nl

als je onbreekbaar lexaan wilt dat niet krast moet je "lexan margard" nemen die is gecoat met perspex.
Sine schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 12:48:

Waarom? het ligt er maar net aan wat voor een toepassing je in gedachte hebt:
krasvast en hoge lichtdoorlatendheid (glasvervanger) of onbreekbaar en krassen op de koop toenemen.

[ Voor 27% gewijzigd door justinb81 op 10-09-2005 13:28 ]

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Lexaan is toch gewoon een merk ook..? weet een van jullie mischien of plexiglas UV licht tegen houd..

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 11:55

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Sine schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 12:48:

Polycarbonaten (Lexan is een handelsnaam van General Electric Co. voor transparante dunne platen in polycarbonaat) zijn zeker niet bij de goedkoopste constructie-kunststoffen, ik heb hier een tabelletje in een boek van materiaalleer staan dat zegt dat polycarbonaten per dm³ ongeveer even duur zijn als aluminium, in afnemende prijsklasse staan daaronder Nylon, PET, ABS, PVC, PS, PE, PP (die is een factor 10 goedkoper dan polycarbonaat). Duurdere kunststoffen zijn in oplopende volgorde polyurethaan,PSU,PPS, silicones, polyamide-imide, PTFE(Teflon), PEEK en aan de top polyimides(200-500 keer duurder dan polycarbonaat)...

Polycarbonaten staat bekend voor hun slagvastheid, temperatuurweerstand en krasgevoeligheid. Acrylaten (plexiglas en perspex zijn een handelsnaam voor PMMA) zijn beter bestand tegen krassen en goedkoper, maar zijn een stuk minder slagvast. Als cd's hieruit zouden gemaakt worden krijg je goedkopere schijfjes die niet zo snel krassen, maar zijn ze wel sneller kapot als je ze laat vallen of ergens tegen stoot...

Overigens bestaan er een hele hoop polycarbonaten, afhankelijk van toevoegingen en coatings, elk met hun eigen specifieke eigenschappen en prijskaartje.
AMD 64 schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 17:51:
Lexaan is toch gewoon een merk ook..? weet een van jullie mischien of plexiglas UV licht tegen houd..
zowel plexiglas als polycarbonaat laten in hun pure vorm uitstekend UV door, met coatings kan dit verminderd worden, maar UV-blocken is geen materiaaleigenschap van een van deze producten.

[ Voor 22% gewijzigd door The Bad Seed op 10-09-2005 18:27 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

En aangezien de meeste materiaalen die beginnen met "poly" de monocuulen heel dicht op elkaar hebben zitten kan ik me dan ook goed voostelen dat het materiaal sterk is...

Als je een cd hebt en je gaat die buigen dan gaat dat vrij makkelijk. Wil je hem echter breken moet je hem echt bijna dubbel vouwen.

Doe dit maar een met plaatje plexy wat net zo dik is!

Pas op je ogen en je vingers als je zo iets gaat doen... Je kan het beste een plastic zak om je hand heen doen en in de zak cd's breken...

Verwijderd

justinb81 schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 13:25:
als jullie meer willen weten over kunststoffen kijk dan even bij mijn oude werkgever (geen spam)
http://www.stoutperspex.nl

als je onbreekbaar lexaan wilt dat niet krast moet je "lexan margard" nemen die is gecoat met perspex.
Kan dat bedrijf ook op maat leveren? Want ik zie onder lexan margard de afmetingen 3000x2000 en dat heb ik toch niet echt nodig :D
En ook plexi/lexan in een bepaalde vorm buigen?
Ik wil mijn window goed krasvast hebben en de buitenkant van m'n kast met een laagje lexan of plexi gaan 'bekleden'. Dus twee zijplaten van +/- 6mm ofzo, en de boven en voorkant uit een geheel en dan gebogen, 4 mm.
De zijplaten rond ik dan de randen van af en overlappen de boven en voorkant.

Misschien wat moeilijk voor te stellen, maarja, anders mail je maar als het wat specefiek wordt? atar [at] xs4all.nl

• sw_reijnders
The Bad Seed schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 18:19:
[...]

Polycarbonaten (Lexan is een handelsnaam van General Electric Co. voor transparante dunne platen in polycarbonaat) zijn zeker niet bij de goedkoopste constructie-kunststoffen, ik heb hier een tabelletje in een boek van materiaalleer staan dat zegt dat polycarbonaten per dm³ ongeveer even duur zijn als aluminium, in afnemende prijsklasse staan daaronder Nylon, PET, ABS, PVC, PS, PE, PP (die is een factor 10 goedkoper dan polycarbonaat). Duurdere kunststoffen zijn in oplopende volgorde polyurethaan,PSU,PPS, silicones, polyamide-imide, PTFE(Teflon), PEEK en aan de top polyimides(200-500 keer duurder dan polycarbonaat)...

Polycarbonaten staat bekend voor hun slagvastheid, temperatuurweerstand en krasgevoeligheid. Acrylaten (plexiglas en perspex zijn een handelsnaam voor PMMA) zijn beter bestand tegen krassen en goedkoper, maar zijn een stuk minder slagvast. Als cd's hieruit zouden gemaakt worden krijg je goedkopere schijfjes die niet zo snel krassen, maar zijn ze wel sneller kapot als je ze laat vallen of ergens tegen stoot...

Overigens bestaan er een hele hoop polycarbonaten, afhankelijk van toevoegingen en coatings, elk met hun eigen specifieke eigenschappen en prijskaartje.

[...]

zowel plexiglas als polycarbonaat laten in hun pure vorm uitstekend UV door, met coatings kan dit verminderd worden, maar UV-blocken is geen materiaaleigenschap van een van deze producten.
KIJK!!! iemand die zn huiswerk gemaakt heeft. Helemaal correct.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 22:35:
[...]

En aangezien de meeste materiaalen die beginnen met "poly" de monocuulen heel dicht op elkaar hebben zitten kan ik me dan ook goed voostelen dat het materiaal sterk is...
even tussendoor :)
Poly komt van polymeer. Dit zijn moleculen die uit vele monomeren zijn opgebouwd en hierdoor lange ketens vormen als molecuul. Dit wil niet zeggen dat ze dicht op elkaar zitten. Deze ketens kunnen ook vertakken en zodoende erg ver van elkaar liggen.

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
[b][message=24154105,noline]The Bad Seed schreef op zaterdag 10 september 2005 @

Met polycarbonaat, bedoel je Lexaan?. Want ik zoek een doorzichtig materiaal wat UV licht tegen houdt..

• sw_reijnders
AMD 64 schreef op maandag 12 september 2005 @ 12:40:
[...]

Met polycarbonaat, bedoel je Lexaan?. Want ik zoek een doorzichtig materiaal wat UV licht tegen houdt..
De kunststof is polycarbonaat en de merknaam van General Electric is Lexan

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
sw_reijnders schreef op maandag 12 september 2005 @ 12:54:
[...]

De kunststof is polycarbonaat en de merknaam van General Electric is Lexan
Wel raar dan eigenlijk, ik hoorde namelijk dat "lexaan" Uv licht tegen houft. Ik moet dit weten omdat ik een projector aan het bouwen ben (zoals zoveel mensen denk) maar een tft scherm kan niet tegen UV licht (de randen van het scherm) ik ging er vanuit dat het wel UV licht tegen hield. vaag is dit :P

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ter vervanging van het breekdeksel van een thermaltake waterblok zit er nu een lexaan blok op van 10 mm dik (origineel deksel was ook 10 mm)

Hier zitten nu ook G1/8 schroefdraad in gemaakt om de koppeling in vast te zetten.

Dit kan zonder problemen in Lexaan (heb het blok nog niet uitgetest). Of krijg je op den duur hetzelfde effect als het origineel (barsten in het materiaal en op den duur dus lekkage)

Als ik het zo lees, moet het gewoon goed gaan, omdat het materiaal "flexibel en slagvast" is.
Pagina: 1