2 netwerkkaarten voor 2 subnetten, allebei op internet

Pagina: 1
Acties:

• DarkThunderbird
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

DarkThunderbird

Sadness In The Night

Topicstarter
Ik moet een laptop hebben die de ene keer in netwerk met subnet A moet werken, en de andere keer in een netwerk met subnet B (telkens een vast IP-adres). Nu dacht ik van 2 netwerkkaarten erin te laten steken en deze te configureren, de ene voor netwerk A en de andere voor netwerk B. Dan steek ik de ene keer de kabel in netwerkkaart 1 en de andere keer de kabel in netwerkkaart 2.
Ik wil alleen vooraf weten of er geen conflicten gaan zijn en of alles direct gaat werken zoals het moet door gewoon de juiste kabel in de juiste netwerkkaart te steken. Of ik telkens direct op internet ga kunnen zonder dat er instellingen moeten veranderd worden etc.

Specs

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
zou je kunnen doen, maar volgens mij zijn er ook kleine progjes waarmee je met een muisklik kan verwisselen van ip-configuratie.
Ik zou zeggen, google ze.

• impact
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom gebruik je niet multihoming? dan kun je met 1 netwerkkaart op de twee verschillende subnetten werken.

Verder zal meerdere netwerkkaarten geen probleem zijn, dat kan zeer waarschijnlijk ook gewoon.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
zijn vast wel van die aparte proggies, je kan ook verschillende gebruikersprofielen gebruiken op je laptop...

• impact
  • Niet online
ik heb screenie voor je gemaakt, daar kun je meerdere ip's instellen.

Afbeeldingslocatie: http://impact.tweakdsl.nl/pics/ip.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door impact op 07-09-2005 19:12 ]

Verwijderd

Mooi screenshot, maar als je maar een default gateway invul kun je maar vanaf 1 netwerk internetten.
Zelfs als je 2 DGs invul betwijfel ik of het werkt. Oude windows versies gebruikten alleen DG1 en probeerden bij geen verbinding nooit DG2

Verwijderd

Heb je hier wat aan?

Net Profiles

Met deze tool kan je inderdaad meerdere profielen instellen etc...

Succes

• DarkThunderbird
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

DarkThunderbird

Sadness In The Night

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
Ik zou het liever zonder extra progjes oplossen. Het is immers voor iemand die echt heel weinig van pc's kent en voor wie het al gauw te moeilijk wordt. Zelfde reden waarom ik niet echt voor 2 gebruikersprofielen kies.

@XiSM-impact: hoe werkt dat multihoming? Hoe weet de pc dan wanneer welk ip-adres te gebruiken? Ik dacht eigenlijk dat een ip-adres steeds uniek moest zijn per netwerkkaart maar dat blijkt dus niet zo te zijn?

Specs

Verwijderd

Het gaat gewoon prima werken met 2 netwerk kaarten aangezien je slechts een gateway per netwerk kaart invuld.

De route van een netwerk kaart die niet up is staat nooit in de route tabel dus gewon 2 nics en alles werkt in een keer.

• EYE_EYE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:25

EYE_EYE

Tinkering till it sticks

IBM Laptop Kopen, zitten tools bij die de MAC addressen van routers en switches (en ID's van accespoints) onhoudt en gelijk de juiste netwerk configuratie ervoor instelt als de router/switch/accesspoint wordt gedetecteerd.

Werkt echt perfect.Nog meer idiot proef als twee kabels en netwerk kaarten (moest die nou hier in ?)

Have a great day

• impact
  • Niet online
multihoming is het toekennen van meerdere ip adressen op 1 os/kaart. Ik weet niet meer precies hoe en wat, is alweer een tijdje geleden voor me. Ook wat six10again zegt zou best eens kunnen, maar dat moet je maar even proberen. Ik heb zelf thuis geen twee routers om het even snel te testen.

Je kunt in ieder geval meerdere ip's (met bijbehorend subnet) instellen. Meerdere dns servers en meerdere gateways. Dit kun je doen bij advanced TCP-IP settings.

proporties lan verbinding -> proporties TCP-IP -> advanced

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dus niet zeker weet of het gaat werken, maar je kunt het op z'n minst proberen. Ik wel zeker dat je op die manier op verschillende subnetten kunt werken. Of ie ook automatisch de juiste gateway pakt weet ik niet, maar ik zou het eerlijk gezegd heel vreemd vinden als 'ie het niet deed.

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
zoals gezegd, IBM thinkpad kopen.... inpluggen, de boel wordt binnen een paar tellen automatish geactiveerd en klaar
Pagina: 1