Toon posts:

Internet delen zonder tussenkomst van router ?

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zal even mijn situatie uitleggen :
Ik heb beneden een router en die stuurt een wireless signaal naar boven waarmee ik dus met mijn laptop internet.Nu heb ik een oude pc (Win95) gekocht en daarmee wil ik wel wat experimenteren, maar omdat hij geen cd drive heeft om data te lezen wil ik graag een netwerk verbinding.
Nu heb ik wel een netwerk kunnen maken met alle computers die direct op de router zijn aangesloten maar hoe kan ik internet delen met deze oude pc die geen WiFi kaart heeft en bij mij in de kamer staat ? ?
Ik heb de faqs al een beetje doorgelezen maar daar staat hoe ik dat met een router moet doen.
Ik wil dus mijn laptop aansluiten op de oudere pc.

Wat voor soort kabel heb ik nodig ? Kan ik het met zo'n LAN kabel doen ?
Sorry als dit in een FAQ stond, en alvast bedankt.

EDIT : Ik heb het inderdaad wat vaag uitgelegd, onderaan is nog een schema te vinden etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 19:08 ]

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 03:47
Als je nou zelf al kunt bedenken dat dit heel goed in een FAQ zou kunnen staan, waarom lees je die FAQ dan niet gewoon?

^ Wat hij zegt.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wtf bedoel je in vredesnaam? Waarom niet gewoon die ouwe PC naast de rest van 't netwerk in de router? :?

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik ook twee pc's aansluiten met één UTP-kabel?

Dankzij Erkens kan je hier lezen hoe:
• Monteer aan beide kanten van de CAT5(e) kabel 2 stekkers volgens onderstaand schema.
• Je gaat één probleem krijgen met het aansluiten aan de PC kant, namelijk als je PC1 aangesloten hebt, kan je PC2 niet aansluiten aangezien de pc's nooit zo dicht op elkaar staan. Daarom zou je daar een UTP-verlengstuk tussen kunnen zetten, waarna je er weer een normale kabel aan vast kan maken. Als je niet zo'n verlengstuk hebt en/of geen zin om die te kopen zou je de mantel van de kabel een flink stuk kunnen strippen en dan met een stuk tape de aderparen bij elkaar houden.
• Aan de kant van de hub/switch hoef je verder niets te doen, aangezien deze poorten (bijna) altijd direct naast elkaar zitten.
• Voor de duidelijkheid: deze operatie doet niets af aan de performance van je 100Mbit-netwerk. Enkel gigabit over CAT5E is niet mogelijk, dat gebruikt namelijk 4 paren.
Hiervoor kan je het volgende schema gebruiken
Dit heb ik al wel gezien, maar ik vroegf me af of er geen simpelere manier was , zonder cross-cables of iets dergelijks te moeten kopen

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:39

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 18:37:
[...]

Dit heb ik al wel gezien, maar ik vroegf me af of er geen simpelere manier was , zonder cross-cables of iets dergelijks te moeten kopen
Maar je HEBT toch al een netwerk gemaakt zeg je :? Hoe heb je dat dan gedaan?

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op woensdag 07 september 2005 @ 18:36:
Wtf bedoel je in vredesnaam? Waarom niet gewoon die ouwe PC naast de rest van 't netwerk in de router? :?
Omdat ik hem in mijn kamer will hebben en niet beneden.

Verwijderd

Topicstarter
_Ernst_ schreef op woensdag 07 september 2005 @ 18:40:
[...]

Maar je HEBT toch al een netwerk gemaakt zeg je :? Hoe heb je dat dan gedaan?
Oh een netwerk, eeh, ik bedoelde een werkgroep.
Maar ik kon er dan wel bestanden mee delen.

Nu heb ik dus geprobeerd een UTP kabel (zo heet zo'n kabel toch ?) aan te sluiten aan de pc en laptop en beiden de werkgroep naam hetzelfde gemaakt, maar dit werkte niet.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 18:40:
[...]

Omdat ik hem in mijn kamer will hebben en niet beneden.
Ik vroeg niet wáárom je een onduidelijk verhaal hebt opgehangen, ik vroeg wat je in vredesnaam bedoelt te zeggen.. Teken het eens uit ofzo wat je bedoelt? :? Een schema ofzo, want ik snap niets van je geblaat..

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 18:37:
[...]

Als er een andere manier was zou dat dan niet in de FAQ staan denk je?

1. Je gebruikt een cross-cable tussen beide pc's
2. Je gebruikt straight cables tussen router en pc's

Makkelijker gaat het niet worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Tropos op 07-09-2005 18:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Eh, ik heb even een primief schema gemaakt, ik weet niet of dit het echt duidelijk maakt maarja..
Mijn vraag is dus :

Hoe kan ik bij punt A een verbinding met beide PC's maken met een UTP of andere kabel (de makkelijkste manier) zodat ik internet deel en files kan sharen.

Afbeeldingslocatie: http://img197.imageshack.us/img197/3610/untitled1xb1.jpg

Even een verduidelijking.
De PC beneden heeft dus een draadverbinding met de router, de router stuurt dan WiFi door naar boven waar ik hem ontvang en mijn broer hem ontvangt.
En nu wil ik dus met een andere pc rechtstreeks verbinden zodat ik internet en files kan delen.

• martieadams
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03-2025
Je wilt je laptop dus als router gebruiken? zoek daar maar op met google dan kun je denk ik wel veel resultaten zien. Dit is goed te doen als je zelf iets meer moeite doet en in het vervolg je vraag beter en duidelijker formuleert. Weet zelf niet welke kabel type je hiervoor moet gebruiken maar dat kun je vast wel zelf vinden..

succes

[ Voor 48% gewijzigd door martieadams op 07-09-2005 19:04 ]

Learn to forget...

Verwijderd

Topicstarter
8)7

Ik had aan die optie helemaal niet gedacht, maar ik denk wel dat ik het zo ga doen, ik ben er al veel documentatie over tegen gekomen, maar die heb ik overgeslagen :P

Bedankt

Verwijderd

Zorg in het vervolg graag dat je *duidelijk* bent in wat je bedoelt. Zoals je ziet kom je nergens als we constant moeten vragen hoe/wat je bedoelt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.