Toon posts:

[excel] gegevens invoer vergemakkelijken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor mijn stage opdracht ben ik bezig om een aantal berekeningen in een excel sheet te zetten.
De formules er in zetten is best aardig gelukt, maar de afwerking geeft flink problemen. :(

Er zijn een aantal variabellen.
Buis materiaal
Buis diameter
Labda van de buis.

Dikte isolatiemateriaal
Type isolatiemateriaal
Labda isolatiemateriaal

Wat ik graag zou willen maken is het volgende

Eerst selecteer je het buis materiaal, hiermee sluit je de andere mogelijk heden uit.
Vervolgens kun je alleen de buisdiameters kiezen zijn bij het gekozen materiaal horen.

Dit laatste is al gedeeltelijk gelukt door een combobox te maken.
Maar als ik dan ook nog de buis diameters er in wil zetten gaat het mis.

Op het moment kan ik het buis materiaal samen met de labda kiezen van het materiaal.
Ook kan ik de isolatie dikte kiezen, alleen het ik dit zo gedaan dat alle mogelijke optie’s meteen in het selectie vak staan.

Wat ik graag zou willen is dat er eerst het materiaal gekozen moet worden en dan vervolgens de diameters die mogelijk zijn voor dit materiaal.

Hopelijk was het een beetje duidelijk :)

Heeft hier misschien iemand de verlossen de tip ?

Verwijderd

Zoek eens naar het aanmaken van een userform in Excel, waarschijnlijk kun je daar wel mee wat je wilt.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59
Je kan werken met excel's valideerfunctie. Als je ergens een hulplijstje maakt met in kolom 1 een lijst met de materialen en in kolom twee een verwijzing naar het lijstje "goede" diameters (in tekst), dan kan je bij je invulvelden de kolom voor de materialen laten valideren tegen het lijstje, kolom 1.
de diameters is wat moeilijker. Je kan een functie met de volgende vorm in het lijst-veld van het valideren invoeren:
=INDIRECT(V.LOOKUP("verwijzing naar ingevuld materiaal", "hulplijstje", 2e kolom, FALSE))
( in NL-Excel:
=INDIRECT(VERT.ZOEKEN("verwijzing naar ingevuld materiaal", "hulplijstje", 2e kolom, ONWAAR))

Als je een e-mail adres hebt, heb ik hier een werkend knutseltje aan de gang.

Overigens, als je een beetje thuis bent in VBA is dat inderdaad een gebruiksvriendelijker oplossing, maar lastiger te implementeren.

[ Voor 14% gewijzigd door onkl op 07-09-2005 17:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Slowchatten over mail doe je op IRC, maar niet op een forum

[ Voor 84% gewijzigd door Lustucru op 08-09-2005 16:57 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59
Slowchatten over mail doe je op IRC, maar niet op een forum

[ Voor 92% gewijzigd door Lustucru op 08-09-2005 16:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt vor de moeite :)

Nu ga ik proberen het in mijn sheet te bouwen zodat het iets moois wordt.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

En post het resultaat ook hier even, dan kan het gesprek weer centraal verder en heeft misschien in de toekomst een ander er ook wat aan. ;)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Ben er vandaag weer mee bezig geweest, helaas niet het gewenste resultaat.
Probleem 1 is dat ik de gekregen sheet niet bewerkt krijg met de waardes die ik graag wil hebben.

2e probleem is het volgens mij iets anders is dan wat ik graag wil hebben.
Het is de bedoeling dat het een zeer overzichtelijk geheel wordt, makkelijk ik gebruik.

Zoals ik het gemaakt heb op het moment werkt het geheel opzich prima, alleen moet je om de juiste gegevens in te vullen meer handelingen doen.
Je kan op het moment de leiding diamters via een link in excel zelf opvragen en dan copy pasten op de juiste plek.

Niet erg netjes maar het ( lijkt ) te werken :)
Pagina: 1