Toon posts:

FPS-drop bij sissend geluid in case

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag forum enthousiasten!
Ik gebruik vaak FS2004 en heb laatste tijd een probleem.
Tijdens het vliegen gaat er om de 3 minuten een sissend geluid af in mijn case ergens terhoogte van mijn processor.
Telkens ik dit hoor gaan mijn prestaties achteruit met 13FPS dus eindig ik op 10fps is :(. In windows hoor ik het ook soms, maar dan merk ik niets aan de werking van het systeem.
Waarschijnlijk ligt het niet aan FS2004 zelf want in andere games komt het ook voor!

Is hiervoor een oplossing of zit het probleem zo diep dat ik er best een vakman bij haal?
Met vriendelijk groeten
Henri

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Je specs + je graka, + je temps astublieft!

Verwijderd

Topicstarter
-Pentium4 HT 3,2Ghz
-200GB sata seagate hd
-1Gb ddr ram
-geforce FX5500 (omega drivers)

temps weet ik niet :/ ,
10dagen geleden heb ik mijn hd geformateerd omdat ik dacht het probleem hiermee kon verhelpen, maar nu is het er weer.

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Probeer je temperaturen ff met mbm of speedfan te meten. Dit is namelijk essentiele informatie voor dit probleem.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/dax-pagehenri/vragen/speed.JPG

Ik weet niet precies welke fan mijn proc voorstelt, hier dus een image.

Als ik het sissend geluid hoor verhoogt CPUusage soms tot 100%

Het systeem is nog altijd standaard als toen ik het gekocht heb, het enige verschil is dat ik er een oude IDE 40gig hd heb bijgestoken.

• FiXeR.nl
  • Niet online
Koop betere koeling!.. het is heel warm daar!

Je 12v is 5v

[ Voor 16% gewijzigd door FiXeR.nl op 07-09-2005 16:34 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
Hang ook eens een multimeter aan de 12V van een Molex-stekkertje, zodat je tijdens zo'n sissend geluid ook de spanning in de gaten kunt houden.
De 12V lijn zal bij de meeste voedingen namelijk toenemen, wanneer de voeding erg zwaar belast wordt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Mafkees
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
FiXeR.nl schreef op woensdag 07 september 2005 @ 16:29:
Koop betere koeling!.. het is heel warm daar!

Je 12v is 5v
Dat lijkt me erg stug, dan zou je het systeem niet eens kunnen opstarten.

Ik ga ervanuit dat je zeker weet dat het uit je kast komt. Ga eens met de kast open spelen en hou in de gaten of er ook een stinkende geur of rook vandaan komt want dan is het echt foute boel.

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Jah inderdaad, die temperaturen zijn veel te hoog zie je wel. Temp1 of Temp2 is je proc temperatuur waarschijnlijk.

Zoals al vermeld, ga ff met de kast open computeren. Probeer het probleem te achterhalen waarom die temperatuur zo hoog is (bijv. warm in de kamer, of veel stof in je kast en fan)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• FiXeR.nl
  • Niet online
waarom staat er bij de 12v, dan 4.8 en bij de 5v, dan 5.07?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20

BCC

FiXeR.nl schreef op woensdag 07 september 2005 @ 17:31:
waarom staat er bij de 12v, dan 4.8 en bij de 5v, dan 5.07?
Speedfan heeft het door alle verschillende chipsets varianten en implementaties van chipsets door fabrikanten helaas niet altijd bij het rechte eind.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:01

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Idd te hoge temperaturen. Die eerste twee waarden zijn denk ik de CPU en het moederbord, en zijn veel te hoog! Ook de hdd's worden veel te warm. Controleer of je CPU koeler goed is gemonteerd (of laat dit checken door iemand die weet wat ie doet ;) ).
Zet je kast open en zet er een tafelventilator op. Kijk na een tijdje spelen wat de temps zijn. Zijn deze dan aanvaardbaar, dan weet je dat de koeling in je kast brak is.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Verwijderd

Topicstarter
Ben achter zo'n bus geweest en de temperaturen zijn gedaald
temp1: 48C OK
temp2: 61C FIRE :?
temp3: 31C DOWN
HD0:45C OK
HD1:44C UP

Nu nog testen of het sissen er nog bij is. Anders installeer ik een cooler in de zijkant van mijn case (maakt dit veel uit?)

• Mafkees
  • Niet online
Als je die naar buiten laat blazen dan trekt hij idd de warme lucht ervandaan. Ik zou hem dan persoonlijk ter hoogte van je processor plaatsen.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-12 00:03
word dat sissende geluid niet veroorzaakt door een spoel ? die gaat trillen bij te weinig stroom :?
krijg je wel echt ~230 v uit je stopcontact ?

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
het sissen is over, en geen FPS drops meer, maar alles heeft nog steeds te warm.
Ik zou hardeschijf-koelers plaatsen, zou dit de andere temperaturen dan ook naar beneden helpen of enkel die van de hd's?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
Als je de HDD's gaat koelen, kunnen die het systeem in elk geval niet meer verwarmen.
Of dat iets uitmaakt bij een open kast... ik betwijfel het.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Mafkees
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op woensdag 07 september 2005 @ 20:11:
word dat sissende geluid niet veroorzaakt door een spoel ? die gaat trillen bij te weinig stroom :?
krijg je wel echt ~230 v uit je stopcontact ?
Ook al krijg je het juiste voltage uit je stopcontact dan kan het ook nog altijd een brakke voeding zijn die niet voldoende stroom levert :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-12 23:53

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Eigenlijk zijn alle temperaturen veel te hoog. Fabrikanten van hardeschijven geven meestal een maximale bedrijfs temp. op van 50 graden daar ga jij overheen. Tevens is het duidelijk dat de processor waarschijnlijk onder belasting veel te hoog wordt, aangezien hij standaard deze temperaturen al haalt. Kun je eens aangeven wat je allemaal genruikt om alles koel te houden en welke behuizing gebruik je? Want ik weet niet of dit even een kwestie is van een fannetje bijplaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 07-09-2005 23:24 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.taeknival.is/NR/rdonlyres/21701BC3-3441-4B2F-9AB2-CB19A0AAAB83/1416/FSC_Scaleo_T.jpg

dit is mijn kast

De enigste cooler die er standaard inzat is die op de processor.
De graka en andere delen heben enkel koelribben.

Wat raden jullie mij aan om te veranderen qua koeling: dus hoeveel extra koelers én waar... .

• FiXeR.nl
  • Niet online
Eigenlijk zouden standaard pc's niet te warm mogen worden.. Je kunt ook met de winkel iets overleggen!

Verwijderd

Topicstarter
FiXeR.nl schreef op donderdag 08 september 2005 @ 15:20:
Eigenlijk zouden standaard pc's niet te warm mogen worden.. Je kunt ook met de winkel iets overleggen!
ja dat vind ik ook! Maar met de winkel kan ik niets meer overleggen want ik heb het garantie-label moeten doorknippen om mijn kast open te doen, toen ik mijn 2de hardeschijf erbij stak |:( .

Dus graag wat tips over welke koeling ik best steek en waar

Verwijderd

Dat je je garantielabel hebt doorbroken wil niets zeggen, elke consument heeft het recht zijn apparaat te openen en eens van binnen te kijken. Anders moet je daar eens dreigen met de Consumentenbond, dan heb je zo hulp >:).

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-12 23:53

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zijn er nog uitsparingen (in het front of aan de achterzijde) waar je fan's kunt plaatsen? Misschien dat er nog wel plek is voor een extra intake en outtake fan, maar dat deze niet standaard fabriek af geplaatst zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Om in de eerste plaats een goede airflow in je kast te krijgen, moet je zorgen voor een intake-fan aan de voorkant van de kast en een outtake-fan aan de achterkant van de kast. Welke maat je nodig hebt moet je zelf even uitvogelen, maar ik meen 120mm voor en 80mm achter maar ben hier niet zo zeker van. Verder moet je even kijken of je cpu-fan wel degelijk goed vast zit, mocht dit niet het geval zijn even proberen vast te zetten. Blijft je het probleem houden dan meer even terug naar de winkel.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v155/MDWillington1976/Electronics/airflow.jpg

succes ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Xadeon op 08-09-2005 17:25 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Verwijderd

Topicstarter
dat zou wel heel handig zijn, maar de plaats waar de lucht naar binnen zou komen kan zeker niet vooraan zijn want daar zitten led's en de on/off button. achteraan kan er wel een fan geplaatst worden.

Zal met deze methode de hoeveelheid stof niet vermeerderen? Je zuigt alles aan dat er in de kamer rondvliegt he :? .

• FiXeR.nl
  • Niet online
Ga terug naar de winkel en zorg dat zij er iets aan doen, het is tenslotte garantie dat hij geen rare taferelen gaat vertonen!

• timmersr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-10-2024
Het sissende geluid zou het opstarten/verhogen/verlagen van de rpm van de ventilator kunnen zijn die bij een bepaalde temperatuur begint te werken (temp monitoring vanuit het BIOS)

Kijk eens naar de instellingen in het BIOS.

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12 15:33
Als je Siemens belt voor Support vragen ze ook wel eens om de kast open te maken. Bij mijn oom lag de processor koeler los in zijn kast, die heeft ie zelf bevestigd. Hij heeft later Siemens gebeld en die was hem daar wel dankbaar voor scheelde weer een monteur aan huis.

Dus denk niet dat ze moeilijk over dat labeltje doen.

There is no knowledge, that is not Power!

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik eens gelezen in de handleiding, dus daarom. Maar ik zal het proberen en meedelen hoe het verliep ;) .
er staat nu juist een tafelwaaier op mijn mobo en dergelijk gericht en de temperaturen dalen enorm, maar dit is echt niet om aan te zien >:)

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 16:27:
dat zou wel heel handig zijn, maar de plaats waar de lucht naar binnen zou komen kan zeker niet vooraan zijn want daar zitten led's en de on/off button. achteraan kan er wel een fan geplaatst worden.
Hoe zeker weet je dit, heb je de kast al aan de binnenkant bekeken? En waar monden die 3 gaten aan de voorkant op uit? Ik meen dat je aan de voorkant bij die 3 gaten een klep moet verwijderen.
Zal met deze methode de hoeveelheid stof niet vermeerderen? Je zuigt alles aan dat er in de kamer rondvliegt he :? .
Hoeveelheid stof vermeerderen? uhm ja duh maar dat is niet zo veel, en lmao zoveel zuigkracht hebben die fans nou ook weer niet stof blijf je toch houden met of zonder fans. En eens in het jaar even je kast open halen en stofvrij maken kan niet teveel gevraagd zijn. Het gaat hier om de koeling van je systeem, dus even prioriteiten stellen.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 17:09:
[...]

ja dat vind ik ook! Maar met de winkel kan ik niets meer overleggen want ik heb het garantie-label moeten doorknippen om mijn kast open te doen, toen ik mijn 2de hardeschijf erbij stak |:( .

Dus graag wat tips over welke koeling ik best steek en waar
Ik zou toch eens even met de winkel gaan overleggen, ze zullen je allicht een gedegen advies kunnen geven en wellicht wel meer. Om er een extra fan bij te plaatsen vind ik eigenlijk maar onzin dat zou niet nodig moeten zijn. Dat is niet een oplossing voor het probleem maar meer een workaround, er zit gewoon iets niet helemaal goed dat lijkt met logisch.
Pagina: 1