Kan ik een 24v fan zo aansluiten op mijn voeding?? of moet daar iets tussen?? Want dan zet ik ff 4 120mm fans in mn kassie
Verwijderd
ALs je ze op 12V laat lopen, zijn ze veel stiller, en anders zet je er 10 in serie op 220V
.
Misschien dat ze op 12 V werken (is meteen een stuk stiller).
Ik heb weinig verstand van electronica, maar misschien kan je 12V lijntje in serie schakelen met een ander 12V lijntje om zo op 24V te komen. Af het werkt weet ik niet, maar zo werkt het igg wel met batterijen
.
Ik heb weinig verstand van electronica, maar misschien kan je 12V lijntje in serie schakelen met een ander 12V lijntje om zo op 24V te komen. Af het werkt weet ik niet, maar zo werkt het igg wel met batterijen
Hoe moet je dat doen, op 12v laten lopen? En ik heb ook gehoord dat sommigen hun fans schakelbaar maken, dwz een schakelaartje voor 7V/12V/uit. Hoe bouw je zo'n constructie?Op maandag 15 januari 2001 20:29 schreef Subwoofer het volgende:
ALs je ze op 12V laat lopen, zijn ze veel stiller, en anders zet je er 10 in serie op 220V.
Verwijderd
12v 5v ground
12v - ground =12volt
5v - ground =5volt
12v - 5v =7volt
Sluit je beide draadjes van je cooler op links en rechts aan en hij doet het.
12v - ground =12volt
5v - ground =5volt
12v - 5v =7volt
Sluit je beide draadjes van je cooler op links en rechts aan en hij doet het.
Als je ze op 12V probeert dan moet je gewoon de rode draad verbinden met je powerconnector's voor je cd-rom drive en hardeschijf (4 pins molex-connector)alleen dan een die leeg is.
en dan die zwarte op die zware ernaast.
Btw; 7 volt of lager kan je shaken met een 24v fan. Dit heb ik laatst nog getest op een apparaat die een variable volt en amperemeter had (via pot-weerstanden).
Ben ff de naam van dat ding kwijt
en dan die zwarte op die zware ernaast.
Btw; 7 volt of lager kan je shaken met een 24v fan. Dit heb ik laatst nog getest op een apparaat die een variable volt en amperemeter had (via pot-weerstanden).
Ben ff de naam van dat ding kwijt
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Verwijderd
men neme een 3 standen schakelaar, sluit de 12 volt aan en neem ipv de ground de 5 volt(12-5=7). voila, je hebt 12 volt, 7 volt, en een uit stand.
Ik heb ook een 24V fan [oude Pabst uit kopieermachine] lopen op 12V door 'm aan te sluiten op de gele en de zwarte draad. Werkt goed en stil...
Je kan'm ook op 17V of 24V laten lopen, door'm aan te sluiten op de gele draad en de -5V [witte dacht ik?] of -12V [donkerblauwe dacht ik?] draadjes van je mobo-connector. Je hebt dan alleen wel de kans dat je je voeding molesteert, en zelfs daarmee je mobo/proc.
Dus zeker als je er 4 wilt gaan aansluiten, zou ik adviseren gewoon voor de 12V te gaan; lekker stil, maar toch nog behoorlijk wat CFM's.
Oh ja, op 7V doet'ie idd nix...
Je kan'm ook op 17V of 24V laten lopen, door'm aan te sluiten op de gele draad en de -5V [witte dacht ik?] of -12V [donkerblauwe dacht ik?] draadjes van je mobo-connector. Je hebt dan alleen wel de kans dat je je voeding molesteert, en zelfs daarmee je mobo/proc.
Dus zeker als je er 4 wilt gaan aansluiten, zou ik adviseren gewoon voor de 12V te gaan; lekker stil, maar toch nog behoorlijk wat CFM's.
Oh ja, op 7V doet'ie idd nix...
Verwijderd
naar mijn weten is het nog altijd een Papst geweestOp maandag 15 januari 2001 20:40 schreef ro__ het volgende:
Pabst
Als je de spanning wil opkrikken moet je ff de +5v > +9v convertor van een oude netwerk kaart afslopen en de +9v uitgang (die galvanisch gescheiden is vd +5V)in serie zetten met de +12V van je PC 
Dan hebbie 21V ofwel veel wind
De meeste convertors leveren ca 100~200mA ofwel je fan mag ~0.15A*21V=~3.15W zijn.
Het opgegeven vermogen van die fan is echter bij 24V, als daar dus 4~5W staat is er geen probleem
Meerdere convertors kunnen evt ook parralel worden geschakeld voor meer stroom.
Dan hebbie 21V ofwel veel wind
De meeste convertors leveren ca 100~200mA ofwel je fan mag ~0.15A*21V=~3.15W zijn.
Het opgegeven vermogen van die fan is echter bij 24V, als daar dus 4~5W staat is er geen probleem
Meerdere convertors kunnen evt ook parralel worden geschakeld voor meer stroom.
Powered bij meergranenbrood.
Precies, het vermogen dat je power supply op de negatieve polen kan leveren is vaak niet zo groot. Ik heb lange tijd en 24V volt fan op deze manier aangesloten gehad zonder problemen, maar aan meerdere fans zou ik niet beginnen.Je kan'm ook op 17V of 24V laten lopen, door'm aan te sluiten op de gele draad en de -5V [witte dacht ik?] of -12V [donkerblauwe dacht ik?] draadjes van je mobo-connector. Je hebt dan alleen wel de kans dat je je voeding molesteert, en zelfs daarmee je mobo/proc.
De 0/7/12V configuratie maak je zo:

Meer info op www.fanbus.com
Verwijderd
hoe kan ik tussen die schakeling een ledje hangen ? het mag aangaan zowel op 7 als 12 volt het moet enkel uitgaan op de off stand 
en welke weerstand moet ik daar dan tussen zwieren ?
en welke weerstand moet ik daar dan tussen zwieren ?
Pagina: 1