Toon posts:

kleine vraag ivm Methanol

Pagina: 1
Acties:
  • 532 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag,
Ik vertrek binnenkort met wat vrienden op vakantie met het vliegtuig. Als brandstof voor op de campings gebruiken we methanol, omdat dat niet te veel weegt en ook goedkoper uitkomt dan gas. nu, twee van mijn vrienden hebben dit al gedaan en dat was allemaal goed verlopen, ze hadden ook de methanol in hun bagage gestoken enzo zonder problemen.
Nu zie ik op de site van ryanair dat methanol eigenlijk niet in de bagage mag. Ik lees dit wel nogal laat, want overmorgen vertrekken we :) Nu is mijn vraag: Mijn vrienden zijn vorige keer, onwetende dag het eigenlijk niet mag, ook gewoon met de methanol in hun bagage gevlogen, maar is dit eigenlijk gevaarlijk ? Is er enig gevaar gemoeid met methanol dat in een fles in je bagage steekt ? Dat kan toch niet zomaar ontploffen neem ik aan ?

bedankt,
Jan

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Zeg eens, waar heb je die methanol gehaald? (even terzijde dus :+)

Ik denk dat je gewoon kans hebt dat als je gepakt word het spul daar moet laten, houd er gewoon rekening mee.

Een methanol-tank onder druk kan gevaar opleveren in het vrachtruim waar de druk en temperatuur flink dalen, als ie scheur hoef je maar te niezen en het vliegt in de fik.... Kans is klein, maar zal vast een keer gebeurd zijn waardoor men terughoudend is tov houders onder druk.

[ Voor 14% gewijzigd door Rey Nemaattori op 07-09-2005 15:31 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
Haha, gewoon in de brico, het is een fles met vloeibare methanol. een doodgewone plastieken fles dus :) Komt hier gevaar bij kijken ?

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 15:39:
Haha, gewoon in de brico, het is een fles met vloeibare methanol. een doodgewone plastieken fles dus :) Komt hier gevaar bij kijken ?
Ze zullen niet voor niks het niet toelaten denk ik zo...
Methanol is vrij ontvlambaar als ik het goed heb...
En in een vliegtuig wat al voor kerosine zit willen ze niet een extra snel ontvlambaar goedje hebben denk ik... :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 15:20:

Is er enig gevaar gemoeid met methanol dat in een fles in je bagage steekt ? Dat kan toch niet zomaar ontploffen neem ik aan ?
OMG, dat moet je nog vragen?
Het voegt toe aan de risico's die toch al aan vliegen verbonden zijn. Methanol kan branden en kan dus een klein probleem groter maken.

Van mij mag je het meenemen, als je me je vluchtnummer maar even geeft zodat ik die vlucht niet boek.
In dezelfde lijn: waarom mag je geen benzine, vuurwerk of andere ontvlambare stoffen meenemen?

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 07 september 2005 @ 15:44:
Van mij mag je het meenemen, als je me je vluchtnummer maar even geeft zodat ik die vlucht niet boek.
In dezelfde lijn: waarom mag je geen benzine, vuurwerk of andere ontvlambare stoffen meenemen?
Overdrijven is ook een vak. Als er 200 passagiers aan boord zijn, zit er in die bagage waarsch. ook 200 maal een fles eau de toilette, 200 bussen deoderant, enz. Als de helft van die passagiers vrouwlijk is, reken dan nog maar op 200 maal de nodige chemicalieen.

Allemaal brandbaar, sommige zelfs onder druk.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat dacht ik ook.. Ik bedoel maar, methanol is toch geen hyper-reactief goedje dat ontploft door drukverschillen / temperatuurdalingen he ? Het is maar een vlucht van een kleine 90 minuten..

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Er is een kans dat dit gewoon niet mag van de verzekering van Rianair...
Mocht er iets mis gaan en ze ontdekken sporen van methanol zijn ze misschien hun dekking kwijt...
En dat kan in de miljoenen lopen, en ze moeten iemand hebben die dat voor hun gaat dokken...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 15:50:
[...]

Overdrijven is ook een vak. Als er 200 passagiers aan boord zijn, zit er in die bagage waarsch. ook 200 maal een fles eau de toilette, 200 bussen deoderant, enz. Als de helft van die passagiers vrouwlijk is, reken dan nog maar op 200 maal de nodige chemicalieen.

Allemaal brandbaar, sommige zelfs onder druk.
Tja, er zal wel onderzoek gedaan zijn naar hoe spuitbussen geconstrueerd zijn. Als je voor een persoon een uitzondering maakt, waarom niet voor iedereen? Laten we lekker allemaal een liter methanol meenemen.
Natuurlijk is overdrijven een vak, en de meeste lijstjes met verboden spullen zijn overdreven (want als er niks mis gaat gebeurt er niks). Maar wil jij graag in de buurt zijn als er wel wat mis gaat? Ik mag dan wat dogmatisch zulke lijstjes onderstrepen maar ik denk wel degelijk dat die iets toevoegen aan de veiligheid van vliegen.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik snap het. Heeft iemand een idee of dat ter plaatse te krijgen is ? (Italië)

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou het maar niet meenmenen als ik jou was, als ze er lucht van krijgen (letterlijk of figuurlijk ;)) pikken ze je eruit en mag je het uit je bagage komen halen.
/me heeft daar ervaring ermee :P Ik dacht een leeg gastankje voor een gasbrandertje mag toch wel, blijkbaar niet. Ik kreeg het gasbrandertje de laatste dag niet meer open dus ik dacht ik neem hem maar mee met het lege gastankje.

[ Voor 17% gewijzigd door Y0ur1 op 07-09-2005 16:25 ]

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 16:16:
Ok, ik snap het. Heeft iemand een idee of dat ter plaatse te krijgen is ? (Italië)
Vast wel, ga bv naar een winkel waar ze RC auto's/boten/vliegtuigen etc. verkopen en koop daar een blik met 80% Methanol/10% Nitromethaan/10% Olie o.i.d. ;)

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-01 10:49
Voor chemicalien heb je zgn "Material Safety Data Sheets", daar staan alle gevaren in bij aanraking met lichaamsdelen zoals ogen, handen; inademing, doorslikken, ontvlambaarheid etc. etc.
voor een MSDS van Methanol zie http://www.erowid.org/chemicals/alcohol/alcohol_data_sheet.shtml

dan zal je snel duidelijk worden waarom ze het liever niet aan boord van een vliegtuig hebben ;) . Spuitbussen deo, haarlak etc. zit in een goed geteste verpakking die niet zomaar kan gaan lekken (is natuurlijk nooit 100% garantie), maar hoe goed heb jij jouw flesje methanol thuis dichtgedraaid? :?

Verwijderd

Topicstarter
Wel, het is een fles die ik heb gekocht in de brico en die nooit is opengeweest, met een "kinderslot" beveiliging om het open te krijgen :)

Verwijderd

In dat geval zou ik (persoonlijk) het "risico" wel nemen.
Steek ze wel vanboven in je bagage dat je je koffer niet helemaal opnieuw moet maken als je betrapt wordt ;)

methanol heeft nl ook een ontstekingswarmte nodig, en zolang die fles niet lekt, zal dit niet het geval zijn.
Maar dat is natuurlijk jou risico (want ALS ze dan toch lekt, en ze lekt op een simpel wekkertje, en dat geeft een klein vonkje.....)

• Tinuz___
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 17:01:
Wel, het is een fles die ik heb gekocht in de brico en die nooit is opengeweest, met een "kinderslot" beveiliging om het open te krijgen :)
ik bedoelde dit retorisch, iedereen die "betrapt" wordt met een fles methanol zal beweren dat deze nog nieuw/niet geopend/zeer goed afgesloten etc. is. Daar hebben de luchtvaartauthoriteiten echter geen boodschap aan. Persoonlijk zou ik het risico niet nemen, als ze het vinden loop je waarschijnlijk een flinke vertraging op (mis je misschien zelfs je vlucht), en/of mag je een fijne boete schuiven waarvoor je in Italië een paar avondjes uit eten had kunnen gaan ipv zelf te koken 8)7
bovendien denk ik dat een flesje methanol in Italië net zo makkelijk verkrijgbaar is als in NL.

Verwijderd

Methanol is licht ontvlambaar, heeft een laag vlampunt, is giftig en wel degelijk gevaarlijk, zeker onder druk.

methanol is ook wel iets heel anders dan eau de toillette of deo.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 20:12:
Methanol is licht ontvlambaar, heeft een laag vlampunt, is giftig en wel degelijk gevaarlijk, zeker onder druk.

methanol is ook wel iets heel anders dan eau de toillette of deo.
Ethanol is licht ontvlambaar, heeft een laag vlampunt, is giftig en wel degelijk gevaarlijk, zeker onder druk.

En laat eau de toilette nu voor een groot deel uit ethanol (en ja ook methanol) bestaan.

Los daarvan gaat het hier niet om een fles onder druk, maar om een gewone fles.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 20:29:
[...]

Ethanol is licht ontvlambaar, heeft een laag vlampunt, is giftig en wel degelijk gevaarlijk, zeker onder druk.

En laat eau de toilette nu voor een groot deel uit ethanol (en ja ook methanol) bestaan.

Los daarvan gaat het hier niet om een fles onder druk, maar om een gewone fles.
Methanol en ethanol zijn niet meer brandbaar bij een bepaald percentage in water. Eau de toilette is relatief veilig itt pure methanol.

Verder is methanol lang niet zo gevaarlijk als ethanol.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 22:02:
[...]
Methanol en ethanol zijn niet meer brandbaar bij een bepaald percentage in water. Eau de toilette is relatief veilig itt pure methanol.
Ik weet niet precies wat het percentage is van eau de toilette, maar ik kan je verzekeren dat after shave (zelfde categorie) uitstekend brandt.
Dat zou ik toch maar even om draaien, zeker als we toxiciteit erbij gaan betrekken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Gooi 1 druppen methanol of ethanol bovenop 30000 liter water en steek 'm aan. Wedden dat ie zal branden? :)

Maar goed, beetje onzindiscussie. Waar het mij om ging.. iemand reageerde hier zo van 'vertel mij welke vlucht je op zit, dan ga ik wel met een andere vlucht', alsof we het hier hebben over het meenemen van instabiel dynamiet ofzo.

Natuurlijk zijn er goede redenen voor vervoer van dit soort stoffen op deze manier te verbieden. Al was het alleen al omdat je het over een fucking grote groep mensen hebt en je daar altijd een idioot tussen zal vinden die z'n electrische aansteker in de sporttas naast de fles methanol opslaat etc.

Dat neemt echter niet weg dat het echt niet onveilig is als jij een normale, goed afgesloten, fles methanol in je handbagage hebt. Dan gaan zeggen dat je wel in een ander vliegtuig gaat zitten, is echt sterk overdreven.

Overigens is wat mij betreft de discussie academisch, daar het sowieso onzin is dit soort spullen mee te nemen naar het buitenland; aangezien je het daar wel kunt kopen.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 23:02 ]

• Zip McOccup
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01 10:50
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 22:59:
Gooi 1 druppen methanol of ethanol bovenop 30000 liter water en steek 'm aan. Wedden dat ie zal branden? :)

...
Ethanol = alcohol (als in dranken). Ik denk dat als je dat in 30000 liter water gooit, het niet echt gaat fikken. Sterker nog, van het opdrinken zul je niet eens echt dronken worden :+

Verwijderd

Sjaak90210 schreef op donderdag 08 september 2005 @ 13:54:
[...]

Ethanol = alcohol (als in dranken). Ik denk dat als je dat in 30000 liter water gooit, het niet echt gaat fikken. Sterker nog, van het opdrinken zul je niet eens echt dronken worden :+
Wel redelijk dood, van dat water.

Verwijderd

Sjaak90210 schreef op donderdag 08 september 2005 @ 13:54:
En of het gaat branden. Ethanol drijft namelijk op water. Je krijgt dus gewoon een druppeltje wat bovenop het water ligt, en in de brand vliegt.

• Rey Nemaattori
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 15:54:
Ja, dat dacht ik ook.. Ik bedoel maar, methanol is toch geen hyper-reactief goedje dat ontploft door drukverschillen / temperatuurdalingen he ? Het is maar een vlucht van een kleine 90 minuten..
Methanol ontbrandt vrij snel omdat het belachelijk vluchtig is, tis idd niet zo dat het echt snel ontbrand, maar het ontstekingspunt is bij 85 graden, niet zo gek heet....

http://www.google.nl/sear...on+point+methanol&spell=1
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 22:02:

de meeste aftershaves & parfums hebben een alcohol percentage van 60 tot 80%

Angezien ik samen met de hele vrienden groep een keer onze vingers hebben verbrand door het dopen ja je topping en een glas goldstrike en dan bij een kaars te houden, weet ik wel zeker dat het brand(en goed ook). Neej niet zo lekker als pure methanol(onzichtbare vlam, van goldstrike zag je um nog wel...) maar toch goed genoeg om de rest van de bagage(kleding etc) in de fink te zetten en dan is het hek van de dam.....
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 14:46:
En of het gaat branden. Ethanol drijft namelijk op water. Je krijgt dus gewoon een druppeltje wat bovenop het water ligt, en in de brand vliegt.
Ja maar dan moet je de ethanol er voorzichtig inlegge, laag je hem er invallen van een hoogte zal deze als snel een beetje mengen => verminderde brandbaarheid. Ondanks dat ethanol lichter is dan water, mengen ze allebei redelijk goed(ooit gehoord dat je je bier moet schudden voor gebruik zelfs na maanden staan?)

[ Voor 59% gewijzigd door Rey Nemaattori op 08-09-2005 15:09 ]

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Where do I buy Methanol?

Dove io compro Metanolo?

Firmpete on Aerie Peak

• Rey Nemaattori
Grasmaaier45 schreef op woensdag 07 september 2005 @ 15:39:

En ik maar zoeken naar brico's in de buurt van Arnhem 8)7

Ennieweejz, wat kost dat spul? ik heb namelijk ongeveer een litertje of 20 nodig O-) , blanke metanol/alcohol is ook goed(lieverzelfs ivm verminderde giftigheid) Spiritus is een no-go vanwege de blauwe kleurstof

[ Voor 10% gewijzigd door Rey Nemaattori op 08-09-2005 15:22 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Rey Nemaattori schreef op donderdag 08 september 2005 @ 15:14:
[...]

En ik maar zoeken naar brico's in de buurt van Arnhem 8)7

Ennieweejz, wat kost dat spul? ik heb namelijk ongeveer een litertje of 20 nodig O-) , blanke metanol/alcohol is ook goed(lieverzelfs ivm verminderde giftigheid)
Methanol & 'verminderde giftigheid"? Ik weet niet wat je er mee van plan bent, maar je beseft wel dat je blind wordt van methanol? :?

• Tinuz___
[...]
Ethanol en water zijn beiden polaire stoffen, die lossen prima op in elkaar.

• Rey Nemaattori
Osiris schreef op donderdag 08 september 2005 @ 15:20:
[...]

Methanol & 'verminderde giftigheid"? Ik weet niet wat je er mee van plan bent, maar je beseft wel dat je blind wordt van methanol? :?

Blind? van 20 liter? Dood!
Daarom heb ik ook liever gemethyleerde alcohol, daar zit zo weining methanol in dat je nauwelijks schade ondervangt van eventuele dampen(net als bij spiritus). Van pure methanol zou ik waarschijnlijk na een dag half dood neervallen van die shit die ik geinhaleerd heb....
Ik ga het niet aansteken of als brandstof gebruiken, maar als koelmiddel in mijn waterkoeling...hoewel het dan eigenlijk (m)ethanolkoeling word. :+ Tword sowieso 2:1 gemengd met
(gedestileerd)water, maar zelfs dan is het mengsel waarschijnlijk veels te giftig en te vluchtig.....

1:1 Spiritus:dest. water, leverde teleurstellende resultaten op: vastvriezen in de tank bij -10/-15 graden(hij kan tot onder de -40...), waarbij mijn pomp beschadigd raakte, mijn cpu dus bijna het loodje legde en ik een hele avond bezig ben geweest de zaak te ontdooien. Daar komt nog bij dat mijn dure, 50 euro kostende MCW waterblok een dikke blauwe laag aan de binnenkant heeft wat minstens 3 graden kost of 50 euro voor een nieuw blok....

Als je me aan blanke ethanol/alcohol kan helpen(niet voor consuptie he, ander betaal ik duizenden euros :+) is dat natuurlijk stukken beter dan ook maar een liter methanol gebruiken.....

@TS sorry dat ik je topic een beetje kaap. Maar het lijkt me duidelijk dat je, wil je problemen vermijden je het beter thuis kan laten, of in iedergeval er vanuit moet gaan dat als ze je pakken, je hem dus op het vliegveld moet laten zowel heen als terug.......

[ Voor 5% gewijzigd door Rey Nemaattori op 08-09-2005 15:38 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
offtopic:
Gewoon je WC-setje buiten vullen met methanol? Of kun je niet gewoon spiritus gebruiken, waarbij je met actieve koolstof (norrit) het blauwe eruit hebt geadsorbeerd?

Verwijderd

Mr. Liu schreef op woensdag 07 september 2005 @ 22:51:

[...]

Dat zou ik toch maar even om draaien, zeker als we toxiciteit erbij gaan betrekken.
[/q]Oeps, typo :|

Verwijderd

[...]

Ethanol drijft helemaal niet op water hoor, ethanol is in alle verhoudingen mengbaar met water.
Rey Nemaattori schreef op donderdag 08 september 2005 @ 15:03:
[...]

Methanol ontbrandt vrij snel omdat het belachelijk vluchtig is, tis idd niet zo dat het echt snel ontbrand, maar het ontstekingspunt is bij 85 graden, niet zo gek heet....

http://www.google.nl/sear...on+point+methanol&spell=1
Ontstekingspunt?

Brandgevaarlijke stoffen worden geclassificeerd op vlampunt hoor.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Er is een lijst voor het transport van zogenaamde Dangerous Goods (de DAGO lijst). Producten die hier opstaan (zal methanol ongetwijfeld opstaan). Mogen niet zonder speciale veiligheidsmaatregelen vervoerd worden door de lucht.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Dit hoort niet echt in W&L thuis. SG is een beter alternatief, maar omdat het antwoord intussen al wel gegeven is sluit ik dit topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.