Thuisnetwerk met Linksys WRT54

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:51

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Topicstarter
Okay, ik ben waarschijnlijk de zoveelste, maar ik kom er echt niet uit en met de search (Google en GoT) kan ik de oplossing ook niet vinden.

Probleem:

Ik heb net een laptop en een WRT54G aangeschaft. De WRT54G zit achter een E-Tech adsl modem/router en ik heb hem in eerste instantie geinstalleerd volgens de handleiding. Dat wil zeggen: utp kabel uit desktop in de WAN poort van de WRT54G, van de WRT54G een utp kabel naar mijn desktop. Laptop natuurlijk wireless. Op deze manier kreeg ik een werkende wireless verbinding. Ook mijn desktop had verbinding met internet.
Echter ik wil ook gebruik maken van ons thuisnetwerk. Dat lukt op deze manier dus niet.
Mijn desktop krijgt automatisch een ip toegewezen, als ik dat verander naar een toegewezen ip adres (dat lijkt me nodig om op het netwerk te kunnen) kom ik niet meer bij mijn router en heb ik geen internet meer, ook geen netwerk.

Wat heb ik geprobeerd:

Hier dacht ik de oplossing gevonden te hebben. Ik heb de WRT54G een static IP gegeven (10.0.0.155, dezelfde als m'n desktop voorheen had) en de DHCP server uitgeschakeld. Ook de subnet mask en de DNS instellingen zijn hetzelfde. Als gateway heb ik het interne ip (10.0.0.2) van de E-Tech staan. Als ik nu echter de utp kabel uit de WAN haal en in 1 van de 4 ethernet poorten stop, kom ik niet meer op m'n router. Ik moet vast ergens po de WRT54G nog wat instellen, ik weet alleen niet wat of waar.
Ik heb mijn WRT54G ip nu hetzelfde als het internet ip van de WRT54G. Dat maakt schijnbaar ook niet uit. Moet ik bij advanced routing iets instellen zodat ik mijn desktop een vast ip kan geven?

En wat wil ik nou eigenlijk?

Ik wil via m'n WRT54G en een bedrade verbinding, voor zowel desktop als laptop, met het internet en het thuisnetwerk. En ik wil natuurlijk ook met mijn laptop draadloos kunnen internetten.
Ik heb bewust gekozen voor een WRT ipv een WAP, omdat ik ook de mogelijkheid wil hebben om mijn laptop via utp aan te sluiten. Of dat slim was weet ik niet :)

Dus misschien heeft een van jullie ervaring met de WRT54G en deze situatie? Of is er gewoon een netwerkkoning aanwezig die het wel snapt! :9

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-04 14:18
Enige wat ik me kan voorstellen:

WRT ip adressen uit laten delen.
Laptop krijgt adres, desktop krijgt adres.
Kun je elkaar dan pingen?
Zo ja, dan kun je ook netwerken, mits je firewall goed geconfigd is.
Kun je niet pingen? Firewall?

En anders, desktop en laptop statisch IP-adres geven, elk in zelfde range, subnetmask, default gateway is WRT, dns server is ook WRT.

Ik denk dat het zo zou moeten kunnen werken?

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Ik kon net vanaf mn WRT m'n desktop pingen, maar ik heb op mijn desktop weer even het "oude" netwerk in gebruik. Ik was weer aan het klooien geslagen en kwan niet meer op de WRT...
Ik ga het eerst eens proberen met de laptop. Met dat statisch ip.

• Big_Tower
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik heb thuis dezelfde situatie, namelijk:
  • Etech ADSL Modem/Router
  • Linksys WRT54G met hieraan:
  • Server (bedraad via UTP)
  • Desktop (Draadloos)
  • Laptops (Draadloos)
Mijn opbouw:

Etech (10.0.0.2) --- WRT54G (WAN=10.0.0.5statisch) (LAN=192.168.1.1default)
Ik laat de IP adressen voor mijn desktop en laptop via de DHCP-server van de WRT uitdelen.
Ze komen dan, als je alles default laat staan, in een range van 192.168.1.100 - 192.168.1.150
Mijn server heb ik wel een statisch adres gegeven, maar dan wel in de range 192.168.1.X

Maar je kan dan ook tussen je desktop en laptop connecten op hostname:
\\laptop\sharename
\\desktop\sharename

Op deze manier kan je ook naar je Etech om daar het een en ander in te stellen door via de webbrowser te surfen naar 10.0.0.2

Bij mij werkt het op deze manier prima.

• Mr. Happy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
Als je adsl-modem de verbinding e.d. opzet (en wrt dus alleen e.e.a. met elkaar hoeft te verbinden), dan kun je de wan-poort een willekeurig ipadres (buiten de range die je gebruikt) geven en je adsl-modem en je pc op de hub-poorten aansluiten. wat je dan wellicht nog moet doen is de dhcp-service inschakelen op de wrt...

[ Gathering of Tweakers ] [ GitHub ]

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Zo, ik heb het weer helemaal opnieuw gedaan. Heb nu via utp verbinding met internet via de WRT. Met de E-Tech lukt echter nog niet en ook het thuisnetwerk niet. Bij m'n netwerkinstellingen voor desktop en laptop heb ik: obtain ip adress automatically (van de DHCP-server van de WRT) en ligt dus in de range van 192.168.1.100-192.168.1.150. Wat doe ik nog fout? Ik heb ook de setup small home network wizard al geprobeerd, maar dat hielp ook niet.

Verwijderd

Probeer of je die WRT kunt terugbrengen naar de winkel en kunt ruilen voor de WAG354G http://www1.linksys.com/i...oduct.asp?coid=6&ipid=764

Al mijn nare ervaringen met de WRT series zijn hiermee verleden tijd en het is een modem+router+AP in 1 met verborgen aanlsuiting voor een extra vermogens antenne. works like a charm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Is voor mij even geen oplossing, fridgeman. Dit moet kunnen werken, heb alles voor elkaar. Kan ook mn huisgenoot pingen, allen kom het thuisnetwerk niet op...

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:16

tozzke

aka tozzert

ik heb een zelfde soort setup.

Sitecom DC202 V2 router welke de IP's uitdeelt, UTP naar een LAN poort van de WRT54G (van tevoren handmatig ingesteld (LAN-zijde dus) op een IP in dezelfde range als mijn sitecom router uitdeelt) en het draait perfect. Ik kan zowel internetten als op m'n lokale netwerk

• koln_nl
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-03 07:29
Weet je zeker dat je geen XP-firewall probleem hebt?
Voor het gemak even de firewall van xp op het eigen netwerk uitschakelen op desktop en laptop en proberen te connecten. Dit werkte bij mij altijd prima. Enne, zijn ze lid van dezelfde werkgroep?

Mijn setup:
laptop1 (wifi) }
laptop2 (wifi) }
desktop (wifi) } -> WRT54 -> Zyxel modem -> internet
mediadesktop (wifi) }

Vergelijk ook even of het probleem blijft bestaan wanneer je je laptop wired aasluit.

Suc6

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Zo, ik dacht dat ik die XP firewall al uit had...niet dus. Tussen mijn laptop en desktop kan ik verbinding maken, nu de rest nog.

Edit, mn laptop is zowel wired als wireless verbonden.

[ Voor 19% gewijzigd door SayWhatAgain! op 07-09-2005 18:05 ]

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Ook vaag, ik kan de anderen in het netwerk pingen, zij mij niet...ook de WRT niet. Ik kom ook op de modem. Alleen als ik de netwerk computers wil bekijken zegt ie: "bladibla, not accessible"
En ik heb al 3x xp firewall uitgezet. Kan ik die service "xp firewall/internet connection sharing" uitzetten? Of verlies ik dan ook mijn inet verbinding?

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Ik heb nu mijn laptop en desktop een vast ip gegeven, die eerder door de WRT is uitgedeeld (mbv DHCP server). EN nu heb ik de DHCP server op de WRT uitgezet evenals de firewall. Ik heb begrepen dat ik de Etech modem eigenlijk moet laten bridgen naar de WRT, zodat de WRT een ip van de Etech krijgt (Automatic DHCP, of zoiets). Maar ik heb geen idee waar. Het is zon oude rechthoekige Etech ADSL modem/router.

[/verkapte kick] :9

[ Voor 10% gewijzigd door SayWhatAgain! op 08-09-2005 23:45 . Reden: extra info ]

Verwijderd

Zit de DHCP pool van je E-Tech modem in het 10.0.0.x gedeelte?

Zit de DHCP pool van je WRT54G in het 192.168.0.x gedeelte?

Krijgt je WRT54G automagisch een IP adres + DNS + netmask van het E-Tech modem? (in de 10.0.0.x range)?

Krijgen je clients een IP adres van de WRT54G in de 192.168.0.x range?

Ik wil graag gestructureerde antwoorden en geen samengeklonterde brij. dus veel op de enter rammen want bovenstaand verhaal is veel te moelijk te lezen.

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Okay.
-Zit de DHCP pool van je E-Tech modem in het 10.0.0.x gedeelte?
DHCP address pool selection = system allocated en loopt van 10.0.0.3 tot 10.0.0.13

-Zit de DHCP pool van je WRT54G in het 192.168.0.x gedeelte?
Om precies te zijn in het 192.168.1.x gedeelte.

-Krijgt je WRT54G automatisch een IP adres + DNS + netmask van het E-Tech modem? (in de 10.0.0.x range)?
Nee, ik heb m een static ip gegeven in die 10.0.0.x range, omdat ik de Etech er niet toe kon krijgen om er een automatisch te vergeven. (Dus optie DHCP server, denk ik)

-Krijgen je clients een IP adres van de WRT54G in de 192.168.0.x range?
Nee, ik heb ze zelf 1 gegeven in de 192.168.1.xxx range, omdat iemand mij vertelde dat dat i.c.m. DNS server 10.0.0.2 (=ETech) en netmask 255.255.255.0 en gateway is 192.168.1.x en dan nog de mogelijkheid om de ETech een ip adres te laten geven aan de WRT, dit alles wel eens zou kunnen werken.

Hierbij je gestructureerde antwoord. Wat ik nog wel even kwijt wil, is dat ondanks dat ik niet helemaal een netwerkn00b ben, dit toch een lastig verhaal schijnt te zijn, waar meerdere mensen last van hebben. Dus als er enigszins verwarrende teksten staan, dat kan. Maar dan nog graag een beetje vriendelijkere toonaard. Het is niet dat je moet helpen, ik vraag het gewoon. En tevens ram ik niet op mijn enter, ik druk m gewoon in. Ik lees het net nog eens na, en zo'n ingewikkelde tekst is het nou ook weer niet.

Verwijderd

okee dan, ik vraag verder:

Weet de WRT dat de gateway die E-Tech is?

Krijgt een computer wel een IP adres in de 10.0.0.x range als je 'm direct op het E-Tech modem aansluit?

Ik zou zoiezo zeggen om de DNS gegevens van je provider aan te houden i.p.v. het E-Tech modem de requests te laten forwarden naar de ISP DNS server.

- Fridgeman gaat hier nog later over nadenken, nu tukken -

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Weer wat gestructureerde antwoorden :)

-Weet de WRT dat de gateway die E-Tech is?
Ja, ik heb de WRT een static ip gegeven, met als gateway de ETech.

-Krijgt een computer wel een IP adres in de 10.0.0.x range als je 'm direct op het E-Tech modem aansluit?
Die moet je dan handmatig invoeren, de ETech geeft niks automatisch. Ik zal waarschijnlijk ergens de DHCP service op de ETech aan moeten zetten? Edit: er staat een DHCP server aan op de ETech in de LAN configuratie. Maar hoe dat precies werkt? I dunno...

Wat betreft de DNS; ik zou dus eigenlijk in mn WRT en in mn netwerkaarten de DNS server in moeten stellen zoals in de ETech?

-SayWhatAgain! hoopt dat Fridgeman goed geslapen heeft-

• svdvlist2
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een soortgelijke constructie maar dan met een speedtouch 510v4.

Ik heb de speedtouch met de LAN-poort verbonden met de LAN-poort (geen WAN) van de linksys WRT54G. De dhcp server van de wrt54g heb ik uitgeschakeld en de speedtouch fungeert dus als dhcp server. Op de linksys zijn 2 PC's bedraad aangesloten en 2 wireless. Alle 4 de pc's krijgen hun IP dus van de speedtouch (dus ook de draadloze).

Speedtouch 510v4 --> Linsys WRT54G --> 2 LAN
--> 2 WIFI

Speedtouch 510v4: dhcp server met ip 10.0.0.138 (range 10.0.0.150 t/m 10.0.0.154)
Linksys WRT54G: dhcp uitgeschakeld en static ip van 10.0.0.201
2 LAN PC's: verbonden met Linksys wrt54g en krijgen ip van speedtouch 10.0.0.150 t/m 10.0.0.154
2 WIFI PC's: connecten met linksys wrt54g en krijgen ip van speedtouch 10.0.0.150 t/m 10.0.0.154

Om het ff compleet te maken is er nog een printserver met IP 10.0.0.202. Deze is verbonden met de speedtouch 510v4. Dat ding ooit eens op ebay gekocht en geen idee welk merk het is. Ik heb daarvan zowel de adslmodem als de dhcp-server gedsabled. Uiteraard via de LAN-poort aangesloten.

Ik kan dus op alle PC's internetten en heb allerlei gedeelde mappen. Verder is er ook een gedeelte printer die verbonden is via de pc (totaal dus 2 printers)

Persoonlijk denk ik dat jou probleem bij de aansluiting via de WAN poort zit ipv via de LAN poort. (Ben daar namelijk zelf ook een ochtend zoet mee geweest voordat ik dat doorhad ;-)

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Dat laatste denk ik dus ook, maar ik krijg het niet voor elkaar dat de ETech een ip-adres aan de netwerk pc's geeft. En je hebt je WRT een ip gegeven buiten de range van de Speedtouch?

• svdvlist2
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb ik de linksys config aangegeven dat hij ip 10.0.0.201 is + DHCP server helemaal uitgeschakeld. Mijn WRT fungeert dus als hub. Dus geen static ip voor de wrt via de speedtouch!!
DHCP server van de wrt uitgezet en lan <---> lan verbinding met de speedtouch. Ik zie net dat de adress pool van de speedtouch van 10.0.0.150 t/m 10.0.0.200 gaat. Vandaar de 10.0.0.201 voor de linksys.

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 14:18
SayWhatAgain! schreef op woensdag 07 september 2005 @ 15:08:
Okay, ik ben waarschijnlijk de zoveelste, maar ik kom er echt niet uit en met de search (Google en GoT) kan ik de oplossing ook niet vinden.

Probleem:

Ik heb net een laptop en een WRT54G aangeschaft. De WRT54G zit achter een E-Tech adsl modem/router en ik heb hem in eerste instantie geinstalleerd volgens de handleiding. Dat wil zeggen: utp kabel uit desktop in de WAN poort van de WRT54G, van de WRT54G een utp kabel naar mijn desktop. Laptop natuurlijk wireless. Op deze manier kreeg ik een werkende wireless verbinding. Ook mijn desktop had verbinding met internet.
Echter ik wil ook gebruik maken van ons thuisnetwerk. Dat lukt op deze manier dus niet.
Mijn desktop krijgt automatisch een ip toegewezen, als ik dat verander naar een toegewezen ip adres (dat lijkt me nodig om op het netwerk te kunnen) kom ik niet meer bij mijn router en heb ik geen internet meer, ook geen netwerk.

Wat heb ik geprobeerd:

Hier dacht ik de oplossing gevonden te hebben. Ik heb de WRT54G een static IP gegeven (10.0.0.155, dezelfde als m'n desktop voorheen had) en de DHCP server uitgeschakeld. Ook de subnet mask en de DNS instellingen zijn hetzelfde. Als gateway heb ik het interne ip (10.0.0.2) van de E-Tech staan. Als ik nu echter de utp kabel uit de WAN haal en in 1 van de 4 ethernet poorten stop, kom ik niet meer op m'n router. Ik moet vast ergens po de WRT54G nog wat instellen, ik weet alleen niet wat of waar.
Ik heb mijn WRT54G ip nu hetzelfde als het internet ip van de WRT54G. Dat maakt schijnbaar ook niet uit. Moet ik bij advanced routing iets instellen zodat ik mijn desktop een vast ip kan geven?

En wat wil ik nou eigenlijk?

Ik wil via m'n WRT54G en een bedrade verbinding, voor zowel desktop als laptop, met het internet en het thuisnetwerk. En ik wil natuurlijk ook met mijn laptop draadloos kunnen internetten.
Ik heb bewust gekozen voor een WRT ipv een WAP, omdat ik ook de mogelijkheid wil hebben om mijn laptop via utp aan te sluiten. Of dat slim was weet ik niet :)

Dus misschien heeft een van jullie ervaring met de WRT54G en deze situatie? Of is er gewoon een netwerkkoning aanwezig die het wel snapt! :9
Je bent echt niet duidelijk sorry, wat is je thuisnetwerk??

De situatie moet zo

ETECH>WRT54G> PC'S (Bedraad of wireless)

De etech is verbonden met het het internet, de utp die hier uitkomt steek je in de WRT54G in de WAN poort! de pc's die je bedraad wilt hebben sluit je dan aan op de WRT54G !!
Hiervoor moet de ETECH DHCP SERVER AAN HEBBEN.. .DE WRT54G krijgt dus een ip van de etech.. DE WRT54G moet op de wan poort dus DHCP client zijn en aan het eigen netwerk dus poort 1 t/m 4 ook weer dhcp server zijn voor de pc's die je er op aansluit.

De WRT54G staat default goed ingesteld dus je had niks hoeven wijzigen alleen de beveiliging voor je wireless.

Wat je beter had kunnen doen was gewoon een alles in een apparaat kopen, want nu plaats je eigenlijk 2 routers(met mini firewalls)achter elkaar.. (Beetje overbodig)

Tevens schrijf je dat in de handleiding staat dat je je desktop op de wan poort van je WRT54G moet aansluiten.... ??? Waar haal je deze info vandaan??

[ Voor 5% gewijzigd door mangahuisman op 15-09-2005 08:34 ]

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Mijn thuisnetwerk bestaat uit mijn pc's en die van mijn huisgenoten.
De situatie is zoals jij het aangeeft. Op de ETech staat DHCP server aan, maar op de 1 of andere manier krijgt de WRT niet automatisch een ip van de ETech. Dus heb ik de WRT een static ip gegeven die in de range van de DHCP server van de ETech zit.
Vervolgens heb ik de DHCP server van de WRT uitgezet vanwege een tip van iemand met dezelfde setup.. Dus de pc's aangesloten op de WRT heb ik ook handmatig een ip gegeven, nu uiteraard in de range van de WRT.

Beter een all in one kopen was geen optie, omdat ik die WRT op mijn kamer wil hebben en de huidige modem ergens anders in het huis staat (vlakbij de telefoonaansluiting). Overigens staan alle firewalls op de WRT uit.

Over het laatste: dat staat er gewoon niet. Er staat: ik heb de utp kabel uit mijn desktop genomen (die dus naar de ETech gaat) en die vervolgens in de WAN poort van de WRT geprikt. Precies zoals jij aangeeft dat het moet.
Pagina: 1