Toon posts:

[DIY] Seas Odin MK3 als center speaker?

Pagina: 1
Acties:
  • 401 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Allereerst wil ik zeggen dat ik totaal nieuw ben op het gebied van "doehetzelf" speakers. Ik heb een beetje rondgekeken op diyaudio en HTforum. Daarbij kwam ik terecht op de Seas Odin MK3 speaker. Het ontwerp van deze speaker spreekt me erg aan.

Aangezien ik niet €300,- per luidspreker van Seas wil uitgeven dacht ik deze te gaan vervangen voor Scanspeak luidsprekers.

Nu kwam ik op de volgende speakers bij Speakerland:
Tweeters:
D2905/9500 28 mm geweven dome, dynamisch lineair € 104,-
of
D2905/9900 Revelator 28 mm geweven dome, de absolute referentie € 168,-

Woofers:
18W/8544P 18 cm black kevlar konus + phasekegel € 190,-
of
18W/8546(-01) 18 cm extreem goede kevlar konus (met zwarte coating) € 159,-

Misschien weten jullie een beter/goedkoper merk?

Maar dan zijn we er nog niet.
Dit is een gebied waar ik echt geen verstand van heb helaas, maar ik weet niet wat voor filter ik moet gebruiken/maken. Hoe en waar kan ik hier meer informatie over vinden? Misschien dat jullie een ontwerp klaar hebben liggen?

Wat ik wil is een goede centerspeaker met een superstrak geluidje, mooie vormgeving voor een niet al te hoge prijs.

Alvast bedankt voor je hulp!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

eu, geen 300 euro/spraker, maar wel 104+2x159+filer en hout :? Goedkopere merken zijn er natuurlijk zat te vinden. Kijk eens naar de nieuwe Peerless HDS Exclusive serie. Erg goed en een stuk goedkoper. Bedenk btw wel dat je zelf een filter zal moeten maken, en dat je er dan niet omheen komt om het een en ander te meten!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, laat ik het iets preciezer zeggen. Ik heb geen zin om 2x€ 261,- voor de woofers uit te geven en € 293,- voor een tweeter van Seas. Het mag best wel wat kosten, maar als er een betere (lees goedkoper) luidspreker is dan Scanspeak ga ik natuurlijk voor die!

Ik heb even gekeken naar Peerless luidsprekers en de prijzen daarvan vallen erg mee. Het betreft dan de HDS-182 (pp) voor €82,50. Ik weet niet of je deze bedoelt en deze in de zelfde kwaliteitsklasse liggen als die van de genoemde Scanspeak luidsprekers.

Waar kan ik informatie vinden over het maken van filters?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik doel eigenlijk op de HDS 180 Exclusive. De nieuwe serie van Peerless. Is zelfs goedkoper dan de oude (72 euro). Ik ga ze zelf ook gebruiken. een testje is hier te vinden (ook van vele andere woofers): http://206.13.113.199/ncd...rless_HDS_exclusive_7.htm . Of ze in de zelfde kwaliteitsklasse liggen is altijd moeilijk te zeggen, aangezien er zoveel parameters zijn waar je rekening mee moet/kunt houden.

Je zou ook kunnen overwegen om de Odin met de Seas L18 (zelde woofer als de W18 maar met ander ali conus) woofer te maken (die ook in die test staat), en de niet millenium tweeter, die ook erg goed is.

Wat betereft filter: Is altijd het moeilijkste van de geheele speaker. Is het fiter niet goed, klinkt het nergen naar, ook al heb je units van 10.000 euro. Echt een bron voor filters heb ik niet, maar met google kom je wel een heel eind (in ieder geval voor de theorie).

Btw, dit ding kun je niet als liggende center gebruiken met de filterconfiguratie zoals deze bij de Odin gebruikt is. Afstraalpatroon ligt dan op zijn kant, en dat is niet gewenst. Betere optie is dan om een 2.5-weg filter te maken.

[ Voor 52% gewijzigd door voodooless op 07-09-2005 16:58 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 00:55

Jag

Ik snap nou niet precies wat je van plan bent. Je hebt een ontwerp gevonden en dat wil je ook maken. Alleen dan niet met de gebruikte drivers en filter (en BR afstemming kan je dan ook niet overnemen). Je hebt dan gewoon een compleet nieuw ontwerp nodig dat niets meer te maken met de Seas Odin Mk3 :P.
Als je nieuw bent zou ik toch voor een bestaand ontwerp gaan en dan ook gewoon echt dat model bouwen. Filter ontwerp is niet iets dat je overnight leert en bovendien heb je er meetapparatuur voor nodig.

En nog een ding: je moet niet voor zelfbouw gaan met de gedachte dat het goedkoper is, dat valt vaak tegen. Bovendien is het gewoon veel werk om zo'n project tot een goed en mooi einde te brengen, je moet het vooral doen omdat je het leuk vindt.

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op woensdag 07 september 2005 @ 17:17:
Ik snap nou niet precies wat je van plan bent. Je hebt een ontwerp gevonden en dat wil je ook maken. Alleen dan niet met de gebruikte drivers en filter (en BR afstemming kan je dan ook niet overnemen). Je hebt dan gewoon een compleet nieuw ontwerp nodig dat niets meer te maken met de Seas Odin Mk3 :P.
Als je nieuw bent zou ik toch voor een bestaand ontwerp gaan en dan ook gewoon echt dat model bouwen. Filter ontwerp is niet iets dat je overnight leert en bovendien heb je er meetapparatuur voor nodig.

En nog een ding: je moet niet voor zelfbouw gaan met de gedachte dat het goedkoper is, dat valt vaak tegen. Bovendien is het gewoon veel werk om zo'n project tot een goed en mooi einde te brengen, je moet het vooral doen omdat je het leuk vindt.
Zoals je in dit topic kan lezen wordt hier dezelfde combinatie besproken (Odin/Scanspeak). Hier heb ik het id vandaan.

Ik ga sowieso niet voor zelfbouw omdat het goedkoper is. Ik wil namelijk gewoon een projectje om me bezig te houden voor een aantal weken. Toen kwam k op het id om een centerspeaker te gaan maken. Deze moet toch hoognodig vervangen worden voor een nieuw exemplaar. Natuurlijk kan ik gaan voor een goede speaker voor hetzelfde geld of zelfs goedkoper, maar daar is de lol snel vanaf. Nu heb je echt iets om trots op te zijn :+ (mits het goed gelukt is).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 17:56:Ik ga sowieso niet voor zelfbouw omdat het goedkoper is. Ik wil namelijk gewoon een projectje om me bezig te houden voor een aantal weken.
Klinkt als een duur grapje om gewoon "ff" mee bezig te zijn. En een paar weken... als je het goed wil doen ben je daar wel iets langer dan een paar weken mee bezig. Bouwen is een ding, maar tunen is heel wat anders en kost ook gewoon flink tijd (en geld als je geen apperatuur en onderdelen hebt).

Wil je op dat tunen besparen, dan moet je gewoon een kant en klaar ontwerp nemen. Er zijn er meer dan genoeg te vinden, dus dat zal het probleem niet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 07 september 2005 @ 18:53:
[...]

Klinkt als een duur grapje om gewoon "ff" mee bezig te zijn. En een paar weken... als je het goed wil doen ben je daar wel iets langer dan een paar weken mee bezig. Bouwen is een ding, maar tunen is heel wat anders en kost ook gewoon flink tijd (en geld als je geen apperatuur en onderdelen hebt).

Wil je op dat tunen besparen, dan moet je gewoon een kant en klaar ontwerp nemen. Er zijn er meer dan genoeg te vinden, dus dat zal het probleem niet zijn.
Jah dat klinkt als een beter id. Ik heb namelijk geen apparatuur om dingen te "tunen". Over wat voor soort dingen praat je dan?

Weet je toevallig een paar sites waar ze paketten verkopen?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 19:10:
Jah dat klinkt als een beter id. Ik heb namelijk geen apparatuur om dingen te "tunen". Over wat voor soort dingen praat je dan?
Je hebt in ieder geval een meetmic, mic-preamp en meetsoftware nodig. Dan heb je alles om een simulatie te maken (heb je ook software voor nodig). Het liefst wil je echter gewoon realtime met filter componenten spelen, en daar zou je dus een hele verzameling van moeten hebben. Ik simuleer het altijd, maar wil sowiso heel anders gaan filteren in de toekomst, dus dat maakt voor mij dat probleem kleiner. Meest ideaale is gewoon nog om met echte componenten te spelen. Je kunt natuurlijk ook met je speaker naar speakerland oid gaan en dan door/met hun een filter samenstellen.
Weet je toevallig een paar sites waar ze paketten verkopen?
een kleine selectie:
- http://www.speakerland.com
- http://www.speakerenco.com
- http://www.intertechnik.de/
- http://www.lautsprechershop.de/

Echte center zijn er echter niet zo gigantisch veel te vinden, zeker niet in de wat hogere prijsklasse, maar hier en daar is wel wat te vinden.

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-02 23:25
kijk eens naar de seas froy.
ik heb 'm hier ook als center en die is ook een stuk goedkoper.
http://www.seas.no/kit/Froy.pdf

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tja..

Je kan een bestaand ontwerp aanpassen, maar dit is geen aanpassen meer, dit is een compleet nieuw ontwerp. Dat hoeft niet peperduur te zijn:

Ik heb mijn center destijds zelf ontworpen.

De tweet is een celeritas bandtweet van 130 euro oid,
De woofers zijn 2 visaton w100sc8 drivers van eh... 20 euro per stuk
Filter ed. was denk ik 35 euro en hout... eh. 6 euro?

Je kan heel goed goedkope en duurdere elementen combineren hoor, zolang ze maar in je straatje passen.

Wise enough to play the fool

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Motorfret schreef op woensdag 07 september 2005 @ 23:29:
kijk eens naar de seas froy.
ik heb 'm hier ook als center en die is ook een stuk goedkoper.
http://www.seas.no/kit/Froy.pdf
Die is eigenlijk ook niet geschikt om op z'n zei te leggen...

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op donderdag 08 september 2005 @ 01:02:
[...]

Die is eigenlijk ook niet geschikt om op z'n zei te leggen...
Maakt dat veel uit dan of je hem op zn kant legt of niet?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zoals ik al eerder zei: het afstraalpatroon van een MTM D'appolito is zo dat ie netjes in de breedte een goede afstraling heeft. Draai je hem om, dan is de afstraling in de hoogste erg goed. Dat is niet iets dat je graag wil. Je zult zo'n center dus anders moeten filteren.

Verwijderd

Topicstarter
hmm.. Ik zit nu hard te twijfelen om nou een center te gaan maken cq. ontwerpen of er een te kopen. Ik loop natuurlijk een groot risico als k er zelf een ga ontwerpen. Heb het tenslotte nog nooit gedaan. Eens moet de eerste keer zijn natuurlijk, maar daarbij gaat het waarschijnlijk meer geld kosten omdat ik het onderschat.

Waarschijnlijk ben ik dus goedkoper uit en krijg betere kwaliteit als ik er een koop nietwaar? Nu heb ik een beetje rond zitten kijken naar center speakers. Daar kwam ik op de volgende speaker: KEF Q9C voor maar €249,- (adviesprijs: €450,-). Kan iemand mij vertellen hoe deze speaker bevalt?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ga luisteren! Voor dat geld denk ik echter wel dat je een betere DIY center kunt krijgen (en dan bedoel ik gewoon een bouwpaket). Is alleen nog de vraag of het eindresultaat mooier gaat worden ;)

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 08-09-2005 19:42 ]

Pagina: 1