Kan harde schijven niet initialiseren aan Ultra133 TX2

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wim8282
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04:20
Ik heb hier een fileserver staan met een paar IDE harde schijven en 4 schijven aan een Promise Ultra133 TX2 controller. Als OS staat er Windows Server 2003 op. Alle harde schijven werken prima, behalve de Secondary Slave schijf aan die Promise controller. Welke schijf ik daar ook aanhang, driekwart van de keren kan Windows de schijf niet initialiseren en als dat toevallig al lukt dan kan ie hem niet partitioneren. Dit heb ik nu sinds een maand ofzo. Vroeger heeft alles perfect gewerkt.

Nu zou je zeggen dat er iets kapot is gegaan (de controller) maar het rare is: wanneer ik Knoppix boot dan werkt alles perfect! Kom overal aan, kan kopieren, wat ik wil maar zodra ik Windows boot dan werkt het niet meer.

Ik heb geprobeerd:
* Windows compleet eraf en opnieuw erop en SP1 erop
* Nieuwste bios (2.20.0.15)
* Nieuwste drivers (maar de Windows drivers zijn nieuwer)
* Nieuwe IDE-kabels
* 3 harde schijven (Maxtor, WD, Seagate; werken alle 3 niet)
* Jumpers staan goed
* Master/Slave omgedraaid. Het blijft de Secondary Slave schijf die niet werkt

In de tussentijd heb ik zelfs (niet vanwege dit probleem) een nieuw Mainboard met nieuwe CPU en RAM aangeschaft. Probleem blijft bestaan.

In de Event Viewer staan wel een stuk of 500 meldingen "The Driver has detected that device \device\scsi\ultra1 has old or out-of-date firmware. Reduced performance may result." Terwijl er toch het nieuwste bios inzit.

Verder staan er nog een stuk of 25x deze 2 meldingen in: "The Driver detected a controller error on \Device\harddisk2" en "The Device, \device\ide\ideport1, is not ready for access yet."

Specs:
* MSI K8T Neo-V
* AMD Athlon 64 2800+
* Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC3200 400Mhz
* Tagan TG480-U01

Als het in Knoppix niet zou werken dan zou ik meteen denken dat de controller kapot zou zijn en een nieuwe gaan halen. Maar in Knoppix werkt het prima dus nu weet ik het niet meer. Iemand ideeën?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Probeer maar es wat andere driver versies :)

Versie 2.0.0.42 (U133 TX2, datum 2003) werkt hier zeer goed, 43 geeft veel problemen

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Wim8282
Ja dat merk ik! Ik heb de oudere (2.0.0.42) drivers geinstalleerd, nu werkt alles weer perfect! Bedankt! :)

-edit - Toch niet. De meldingen van out-of-date firmware waren even weg, nu beginnen ze weer. En ik kan de schijf nu wél initialiseren maar formatteren nog steeds niet.

[ Voor 45% gewijzigd door Wim8282 op 07-09-2005 16:55 ]

• Wim8282
*kick*