• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik zit nu in 6vwo en dus is het tijd voor de profielwerkstuk. We wilden eerst een hovercraft als technisch ontwerp gaan maken, maar dit was kennelijk al veel te vaak gedaan, en is natuurlijk erg standaard.

Nu kwam onze toa met het idee om een hovercraft te maken voor 1 persoon. In de trend van een skateboard of iets dergelijks.

Mijn vraag is ofzo iets mogelijk zou zijn aangezien een model hovercraft natuurlijk maar een paar honderd gram omhoog kan stuwen.

Zelf heb ik al het volgende gevonden: maar dit zijn inmense stofzuigers, en verder kan ik ook niet vinden hoe het in elkaar zit.

Afbeeldingslocatie: http://www.powerboarding.com/Airboard%2002M.jpg

Iemand een idee?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik denk dat een 1 persoons hovercraft groter is dan een skateboard.... veel groter, denk eerder aan de groote van een kart....

Een of meerdere bladblazers lijken mij overigens een goed begin ;)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• NaLiN
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

NaLiN

Muziek moet ragge

tijdje terug bij mythbuster hadden ze nog een hovercraftje gemaakt voor 1 persoon.
dat was met een surfboad en daaronder een luchtzak met aanstuwing met 2 van die bladerwegblaas motoren. dus het kan wel ;)

hallo

• Rey Nemaattori
ff rond gegoogled:

http://www.rqriley.com/pegasus.html
http://www.iit.edu/~smile/pl95m7.html
http://www.hovercraft.com/index.html

Misshcien dat er iets interesants te vinden is, overgigens zijn bouwtekeningen natuurlijk wel betaald, maar als je ze koopt voor een schaalmodel, is het een kwestie van vergroten(en dus ook een stukej wiskunde erbij, vinden ze altijd leuk ;) ), en bespaart nog geld ook :P

• mastair
En hoe zit het met magneten die afstoten van de aarde?

Zie http://frozenhoverboards.buy999.com...

Weet iemand hier iets vanaf?

edit:
LOL; dit is dus echt onzin (leek me ook al sterk)

[ Voor 19% gewijzigd door mastair op 07-09-2005 16:38 ]

Verwijderd

mastair schreef op woensdag 07 september 2005 @ 16:22:
En hoe zit het met magneten die afstoten van de aarde?

Zie http://frozenhoverboards.buy999.com...

Weet iemand hier iets vanaf?

edit:
LOL; dit is dus echt onzin (leek me ook al sterk)
Toen ik die site zag dacht ik echt "WTF" ?
Als zoiets echt zou bestaan denk je dan niet dat iedereen er een zou hebben ? :P

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Probleem wat je krijgt als je je hovercraft kleiner wilt maken dan die "stofzuiger" hierboven is stabiliteit... Denk dus niet dat je zoiets voor mekaar krijgt :)

• dkrijgsman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-12-2025
Het probleem is dat als je je hovercraft heel klein maakt, dat je meer druk nodig hebt om dezelfde draagkracht te houden (want P=F/a). Een nadeel van een grotere hovercraft is wel dat je ook meer kans hebt op lekkages.

• mastair
Osiris schreef op woensdag 07 september 2005 @ 17:30:
Probleem wat je krijgt als je je hovercraft kleiner wilt maken dan die "stofzuiger" hierboven is stabiliteit... Denk dus niet dat je zoiets voor mekaar krijgt :)
Toch bestaan ze wel, zie: http://www.futurehorizons.net/hoverboard.htm.

Alleen hier moet je wel een hoop geld betalen voor de bouwtekeningen ervan...

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Meta-tag uit titel weggehaald. Zie de policy mbt meta-tags (zoals [Technisch Ontwerp] in dit geval)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bij Top Gear hadden ze in de laatste aflevering een test van 'fun machines' (buggy's, quad's etc.) en ik meen dat ze daar ook kleine hovercrafts hadden. Ook een oud idee dus :Y)

Verwijderd

Dat ontwerp met die ionen-dinges die zich afstoot van de magnetische-dinges van de aarde lijkt wel een stuk interessanter dan die met een gewone 4-takt-motor met propeller (iedereen met geld kan dit laatste maken)

Maar is die ionen-motor nu zever (zoals secretus zegt) of niet?
Want ze hebben wel filmpjes op die site staan (die overigens makkelijk kunnen getruceerd zijn)

• Osiris
  • Niet online
mastair schreef op donderdag 08 september 2005 @ 17:00:
[...]

Toch bestaan ze wel, zie: http://www.futurehorizons.net/hoverboard.htm.

Alleen hier moet je wel een hoop geld betalen voor de bouwtekeningen ervan...
Hmm, leuk, zou dus 't proberen waard zijn, die bouwtekeningen heb je denk ik echt niet nodig..
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:34:
Dat ontwerp met die ionen-dinges die zich afstoot van de magnetische-dinges van de aarde lijkt wel een stuk interessanter dan die met een gewone 4-takt-motor met propeller (iedereen met geld kan dit laatste maken)

Maar is die ionen-motor nu zever (zoals secretus zegt) of niet?
Want ze hebben wel filmpjes op die site staan (die overigens makkelijk kunnen getruceerd zijn)
Lijkt mij totale stierenstront :) Je moet nl 9,81 Newton per kilogram zien op te wekken om iemand te laten zweven, lijkt me sterk dat een ionenmotor zo klein dat kan.. Meer een site van "als we genoeg technische babbel gebruiken geloven ze ons wel".

[ Voor 50% gewijzigd door Osiris op 09-09-2005 11:40 ]

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
(jarig!)
bij brainiac was toch zo iet laatst?

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-12-2025
Er staan zelfs foto's op de site waar de schaduw niet klopt... en ook afbeeldingen die nogal dubieus zijn omdat het eerder lijkt alsof hij het ding met zijn voeten optrekt (hij staat met sandalen op die plank en komt er niet af in het filmpje)

• Rey Nemaattori
Osiris schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:38:
Hmm, leuk, zou dus 't proberen waard zijn, die bouwtekeningen heb je denk ik echt niet nodig..
Mja, dit is dus echt een minihover craft die zich voort beweegt aan de hangt van waar je je gewichtplaatst. Nauwelijks hi-tech(a-la segway of hoe die krengen heten) maar wel heel leuk.

Ik zou er trouwens wel een paal aan maken waar je aan kan hangen anders pleur je er zo vanaf....
Osiris schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:38:
Lijkt mij totale stierenstront :) Je moet nl 9,81 Newton per kilogram zien op te wekken om iemand te laten zweven, lijkt me sterk dat een ionenmotor zo klein dat kan.. Meer een site van "als we genoeg technische babbel gebruiken geloven ze ons wel".
Nog leuker lijkt me dat als je van je board af stapt dat ding zich met ((jouw gewicht) - (board gewicht))*9.81m/s² naar de maan schiet :+

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Er zijn lieden die rond 1910 ofzo al claimden een antizwaartekracht apparaat te hebben ontwikkeld waarmee ze apparatuur die tonnen weegde simpel konden verplaatsen. Later bleek dat ze een paar kleine gaatjes in de bodemplaat van het zware apparaat hadden geboord en daar een persluchtcylinder op hadden aangesloten. Als je ondergrond maar vlak genoeg is en de druk hoog genoeg ontstaat een luchtfilm die de wrijving tussen apparaat en bodem tot een hele kleine waarde reduceert. In principe werkt een hoovercraft ook zo alleen zijn de eisen aan de ondergrond lager maar moet de luchtverplaatsing veel hoger zijn om dezelfde druk te realiseren.
Misschien een idee voor je project, neem een dikke plaat multiplex, bedek deze aan de onderkant met een gladde plaat trespa of iets dergelijks boor een paar kleine gaatjes (berekenen) en sluit een luchtcylinder aan (duikschool), op een linoleum ondergrond moet je zo best een afstand kunnen overbruggen. Misschien nog een paar ducts frezen voor de stabiliteit ?

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Een topic over een zweefgeval op elektriciteit: [rml]Object dat vliegt volgens het Biefeld-Brown effect [ deel 2][/rml]

Mijn advies: ga experimenteren.
Maak ronde hovercrafts met verschillende diameters, en ga kijken hoe de verhouding omvang/lift is. Daarmee kan je verder rekenen, en kijken hoe groot hij moet zijn voor alles wat je wil optillen (passagier + voortstuwing + besturing + nog meer)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12-2025

TheBorg

Resistance is futile.

Met dat princiepe kun je maar een paar gram optillen. Dat zwevende skateboard is gewoon een vette hoax.

• stfn345
Zoals eerder gezegd, Bij mythbusters wisten ze redelijk goed werkende machines te maken van 2 bladblazers of 3 stofzuigers die ipv zogen, bliezen

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 17:23:
[...]

Toen ik die site zag dacht ik echt "WTF" ?
Als zoiets echt zou bestaan denk je dan niet dat iedereen er een zou hebben ? :P
kijk eens goed naar het achtergrondje... komt dat niet bekend voor van Back to the Future? :+

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
(jarig!)
Op Cycle Vision, een wedstrijdevenement voor human powered vehicles, heb ik eens een mensaangedreven hovercraft gezien die je makkelijk zelf kunt nabouwen. Of het ook goed hoveren was met het ding weet ik niet. Een linkje heb ik wel kunnen vinden.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

benoni schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 16:57:
Op Cycle Vision, een wedstrijdevenement voor human powered vehicles, heb ik eens een mensaangedreven hovercraft gezien die je makkelijk zelf kunt nabouwen. Of het ook goed hoveren was met het ding weet ik niet. Een linkje heb ik wel kunnen vinden.
site doet et niet bepaald goed...

• benoni
  • Niet online
(jarig!)
't Is geen bloedmooie site, maar rendert best netjes in Safari. Firefox al geprobeerd?

Oja, bij de internationale records listing van de IHPVA is nog geen categorie voor human powered hovercrafts, da's eigenlijk wel jammer.
Zie wel dat het sprintrecord voor gestroomlijnde fietsen inmiddels op 130 km/u staat... woOot!

Verder is er via een Google search met 'human powered hovercraft' best veel te vinden.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

benoni schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 17:13:
[...]

't Is geen bloedmooie site, maar rendert best netjes in Safari. Firefox al geprobeerd?

Oja, bij de internationale records listing van de IHPVA is nog geen categorie voor human powered hovercrafts, da's eigenlijk wel jammer.
Zie wel dat het sprintrecord voor gestroomlijnde fietsen inmiddels op 130 km/u staat... woOot!

Verder is er via een Google search met 'human powered hovercraft' best veel te vinden.
ik draai Mozzie FF 1.06... krijg allemaal PHP errors... meldingen dattie bepaalde scripts niet kan vinden.

• benoni
  • Niet online
(jarig!)
FireWurX schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 17:15:
...ik draai Mozzie FF 1.06... krijg allemaal PHP errors... meldingen dattie bepaalde scripts niet kan vinden.
PHP errors? Dan lijkt 't me niet dat 't aan de browser ligt. Misschien heeft de site een probleem met deeplinken, moet je eerst naar www.hoverfiets.nl.

Ik heb nog een ander leuk project gevonden: Steam Boat Willy (project University College London Union's Human Powered Flight Society)

[ Voor 15% gewijzigd door benoni op 10-09-2005 17:35 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

benoni schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 17:22:
[...]

PHP errors? Dan lijkt 't me niet dat 't aan de browser ligt. Misschien heeft de site een probleem met deeplinken, moet je eerst naar www.hoverfiets.nl.

Ik heb nog een ander leuk project gevonden: Steam Boat Willy.
ah jah nu doettie et :)

• Rey Nemaattori
benoni schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 17:22:
"Ontwerp een voertuig dat u 25 meter over een recht parcours kan verplaatsen op alleen spierkracht. Dit geschied zonder gebruik te maken van wielen of contact van de ledematen met het oppervlak."

Een paar stelten? 8)7

• benoni
  • Niet online
(jarig!)
Voordat je het hele topic op stelten zet... daar kun je beter subtiel mee omspringen :Y)
http://www.flickr.com/photos/18307416@N00/31314801/
Pagina: 1