Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• marijn1987
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:52
Ik zoek een proggie voor mijn PPC (HP Ipaq hx4700 icm Rikaline 6033 bt GPS ontvanger) waar ik mijn snelheid mee kan checke, maar wel een programma dat de snelheid in een soort log opslaat zodat je niet constant hoeft te kijken hoe hard je gaat (is nogal gevaarlijk als je van de berg af snowboard) :Y) .
Ik kan van alles vinden, maar geen programma dat de snelheid ook echt opslaat.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11 22:39

weebl

YARR!

Ik denk niet dat ie die snelheid nauwkeurig kan weergeven als je van een berg snowboard. Aangezien je schuin omlaag gaat, is de afstand die je voor de satteliet aflegt veel kleiner dan in het echt. Ik bedoel zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
\
 \
  \
   \
    \
     \

Deze afstand leg je werkelijk af (schuin naar beneden), terwijl de GPS dit meet:

code:
1
-------

Zo'n satteliet weet namelijk niet dat je ook nog eens omlaag gaat...

Als je gewoon met de auto over de weg rijd, is het denk ik nauwkeurig genoeg, maar in dit geval betwijfel ik het.

[ Voor 9% gewijzigd door weebl op 08-09-2005 12:02 ]

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het zal toch ook wel bekend zijn hoe lang de helling is? Als je dan meet hoe lang het duurt voordat je beneden bent kan je uitrekenen wat je gemiddelde snelheid is...

Maximale snelheid kan zo natuurlijk niet.

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 20:42
Volgens mij kan je met gps wel degelijk hoogte meten maar zit er een 50 meter afwijking in.
http://www.mio-tech.be/su...el&cat=3&id=25&artlang=en

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13:08

steveman

Comfortabel ten onder

Je kunt achteraf wel aan het rekenen gaan met de helling en de gemeten snelheid natuurlijk... cos tan sin... welke was het ookalweer?

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

je zou iets in de trand van een optische sensor op je snowboard kunnen maken.. zoiets als in een optische muis zit, maar dan voor snowboarden. dat koppel je dan aan een stukje flashgeheugen dat je uitleest met je PDA zodat je achteraf je snelheid en dergelijke kan checken en een grafiekje kan maken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Een GPS ontvanger geeft bij voldoende ontvangst wel degelijk een 3D coördinaat (x,y,z). De gemeten snelheid wordt hieruit berekend, dus ook de vertikale component wordt meegenomen.
Het opslaan van de snelheid in een log bestand kan niet rechtstreeks, omdat deze niet voorkomt in de NMEA sentences. Wel kun je de NMEA info zelf eenvoudig capturen van een (virtuele) com poort, en opslaan in een tekst bestand. Hieruit kun je later de snelheid berekenen aan de hand van verplaatsing/tijd.

• marijn1987
best wel logisch jah, dat je niet diagonaal snelheid kan meten, maar ik kan het natuurlijk wel doen met dat sin, tan of cos.

• weebl

weebl

YARR!

marijn1987 schreef op donderdag 08 september 2005 @ 13:32:
best wel logisch jah, dat je niet diagonaal snelheid kan meten, maar ik kan het natuurlijk wel doen met dat sin, tan of cos.
Ja, maar een berg is nooit helemaal recht, je hebt steile en minder steile vlakken die elkaar continue afwisselen. Dus dat word erg lastig denk ik.

• Henk007
Daar heb je geen gonio voor nodig, slechts een beetje brugklaswiskunde.
De afstand tussen 2 punten in R3 wordt gegeven door:
Afbeeldingslocatie: http://mathworld.wolfram.com/images/equations/Distance/equation2.gif

Deel de uitkomst door de tijdsduur (t2-t1) en je hebt de snelheid.
Het enige dat er nog bij komt is dat je waarschijnlijk iets van averaging of data smoothing wil introduceren, om lokale afwijkingen wat uit te middelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Henk007 op 08-09-2005 14:29 ]

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Henk007 schreef op donderdag 08 september 2005 @ 14:26:
Daar heb je geen gonio voor nodig, slechts een beetje brugklaswiskunde.
De afstand tussen 2 punten in R3 wordt gegeven door:
[afbeelding]

Deel de uitkomst door de tijdsduur (t2-t1) en je hebt de snelheid.
Het enige dat er nog bij komt is dat je waarschijnlijk iets van averaging of data smoothing wil introduceren, om lokale afwijkingen wat uit te middelen.
Hij wil toch juist weten wat z'n topsnelheid is? Anders kan ie ook wel af met een stopwacht namelijk.

Daarvoor heb je dus juist wel de cosinus nodig (aanliggende gedeeld door schuine? "cas -> cos")

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Henk007
De berekening die ik laat zien is de momentane snelheid vt. De topsnelheid wordt gedefinieerd als max(vt). Nog steeds geen gonio nodig overigens :)

[ Voor 14% gewijzigd door Henk007 op 08-09-2005 15:05 ]

• marijn1987
Damn, er komt toch iets meer bij kijken dan ik d8. wat nou als ik zo'n garmin-ding had? daar kun je wel heel precies de hoogte mee kijken, omdat daar een barometer in zit.

• weebl

weebl

YARR!

Ik weet niet wat jij tijdens je wintersport allemaal wil doen hoor, maar ik ga toch liever skieen en apres-skieen dan op zo'n manier m'n snelheid uitrekenen. Als het makkelijk was geweest met de pda, dan was het wel leuk geweest. Maar dit is me net iets teveel werk.

Helemaal omdat je een dwarsdoorsnede van de berg moet hebben wil je het een beetje nauwkeurig kunnen doen.

• Henk007
Met een Garmin is het al helemaal simpel. Die slaat de maximale snelheid gewoon op. Bovenaan de berg resetten, onderaan de helling kijken hoe hard je ging.

• weebl

weebl

YARR!

Henk007 schreef op donderdag 08 september 2005 @ 15:37:
Met een Garmin is het al helemaal simpel. Die slaat de maximale snelheid gewoon op. Bovenaan de berg resetten, onderaan de helling kijken hoe hard je ging.
Kijk die moeite zou ik nog wel willen nemen als ik geinterreseerd zou zijn in m'n snelheid, maar al die formules...pff mij te veel werk hoor.

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:40

Dogooder

dus...

kijk anders even naar gps tuner deze kan je snelheid loggen, grafiekje laten zien, tijd afstand, bla bla, nog veel meer. Mooi programma, helaas niet gratis.

Het kan overigs je 2D snelheid maar ook je 3D snelheid berekenen en loggen. Alleen is de nauwkeurigheid van de hoogte die mijn gps doorgeeft niet zo goed.

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Henk007 schreef op donderdag 08 september 2005 @ 15:04:
De berekening die ik laat zien is de momentane snelheid vt. De topsnelheid wordt gedefinieerd als max(vt). Nog steeds geen gonio nodig overigens :)
Ja, als je het interval tussen 2 en 1 maar kort genoeg kiest... maar dan zit je dus alweer te middelen!

Pagina: 1