[Mobo]64 bit pci en Athlon xp

Pagina: 1
Acties:

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 23:53
Ik heb hier al setups gelezen van mensen met een Dual Athlon MP mobo (met getweakte Athlon XP's of MP's), maar dus niet over zo'n mobo met 1 cpu.

Het zit zo, ik zou graag m'n raid controller emigreren naar een mobo met minstens 1 64 bit 66 mhz pci slot.

In het huidige systeem heb ik 1x Athlon xp 2200+ en 2x 256 mb pc 2100 ddr ram.

Kan ik in zo'n Athlon MP mobo gewoon de bestaande cpu (één dus, en geen twee) samen met het ram overhevelen? Zoeken naar een 2de gelijkaardige cpu is niet echt een optie, ik heb nl. die rekenkracht niet over, wel de bandbreedte voor fileserver en gigabit nic.

alvast bedankt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt op een MP(X) plank gewoon 1 cpu gebruiken (dan wel max 133FSB).
Sommige bordjes vereisen wel registered ECC geheugen, anderen weer niet. Dus gewoon even kijken welke mobos overweg kunnen met jouw geheugen.

Dit kan echter wel leuk in de papier lopen, een plank met een 64bit 66MHz slot is een MPX plank (anders heb je 64 bit 32MHz). Ook al zijn die dingen redelijk oud, als je zo'n geval nieuw wil kopen ben je altijd nog iets van 100 tot 200 euro minstens kwijt.

• Tom_G
Ik kan een 2de hands bordje aanschaffen voor €80, een MSI K7D-L.

Die bordjes werken dus zonder problemen met een single Athlon xp? Ik bedoel, er zijn geen tweaks (zilververf ofzo) aan de cpu nodig?

Ik heb trouwens de manual ook gevonden voor dit mobo. Er staat ergens:
Note: Registered DIMMs can be placed into DDR1~4 but unbuffered
DIMMs can be placed into DDR1~2 only.
Er kunnen dus maar 2 unbuffered dims in? Hoe weet ik welke ik heb (registered of unbuffered)? Ik veronderstel de laatste? Dat wil dus ook zeggen wanneer ik upgrad van ram geheugen wil doen, ik moet 2 nieuwe lattjes plaatsen?

[ Voor 52% gewijzigd door Tom_G op 18-09-2005 15:12 ]

Verwijderd

Je kan dat checken met CPU-Z. Hoogstwaarschijnlijk heb je idd unbuffered en non-registered. En jah blijkbaar kan je er daar maar 2 van instoppen.

Verwijderd

ik heb die K7N2 Delta-L en ik heb er een 3000+ ahtlon xp op staan en men vorige was 2000+ dus je moet er nix mee doen hoor :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
Tom_G schreef op zondag 18 september 2005 @ 15:08:
Hoe weet ik welke ik heb (registered of unbuffered)? Ik veronderstel de laatste? Dat wil dus ook zeggen wanneer ik upgrad van ram geheugen wil doen, ik moet 2 nieuwe lattjes plaatsen?
Je kunt heel makkelijk zelf zien of je unbuffered of registered hebt, de laatste heeft extra register- en PLL chips. Maar als je het zelf niet weet zul je hoogstwaarschijnlijk gewoon huis, tuin en keuken unbuffered spul hebben (er zijn geen Athlon XP desktopborden welke registered spul vereisen om te werken).

En ja, wanneer je meer dan twee DIMM's wilt gaan plaatsten zul je _alles_ door registered DIMM's moeten vervangen (registered en unbuffered werken nooit samen op één moederbord).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Tom_G
Abbadon schreef op zondag 18 september 2005 @ 19:05:
[...]

Je kunt heel makkelijk zelf zien of je unbuffered of registered hebt, de laatste heeft extra register- en PLL chips. Maar als je het zelf niet weet zul je hoogstwaarschijnlijk gewoon huis, tuin en keuken unbuffered spul hebben (er zijn geen Athlon XP desktopborden welke registered spul vereisen om te werken).

En ja, wanneer je meer dan twee DIMM's wilt gaan plaatsten zul je _alles_ door registered DIMM's moeten vervangen (registered en unbuffered werken nooit samen op één moederbord).
Ok thx.

Ik zou dus ook makkelijk bvb 2x 512 MB ddr 400 mhz ram kunnen plaatsen (zo'n value ram bvb)? Draait het ram geheugen dan automatisch op een lagere klok (266 mhz veronderstel ik).

Is al een tijdje geleden dat ik gereageerd heb, maar het vorige aanbod voor zo'n msi k7d master was ik kwijt omdat de koper het mobo aan iemand anders verkocht :(

Nu heb ik terug kans voor zo'n mobo, vandaar even deze vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door Tom_G op 13-11-2005 14:27 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tom_G schreef op zondag 13 november 2005 @ 14:26:
[...]

Ok thx.

Ik zou dus ook makkelijk bvb 2x 512 MB ddr 400 mhz ram kunnen plaatsen (zo'n value ram bvb)? Draait het ram geheugen dan automatisch op een lagere klok (266 mhz veronderstel ik).

Is al een tijdje geleden dat ik gereageerd heb, maar het vorige aanbod voor zo'n msi k7d master was ik kwijt omdat de koper het mobo aan iemand anders verkocht :(

Nu heb ik terug kans voor zo'n mobo, vandaar even deze vraag.
Het zal idd gewoon terugklokken. Zelf heb ik een tijdje PC3200 gebruikt in mijn dual bak (maar toen ik dat kon ruilen tegen 2 PC2100 ECC registered dimmen heb ik dat dus gedaan :P).
Het klokt dus gewoon terug.

• Tom_G
Ik heb even in de FAQ gekeken en het heeft dus ook geen performance issue, maw ze blijven even snel werken. Klopt mijn redenering?

Overigens ben ik toch niet van plan meer dan 2 DIMM's op dat bord te gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Tom_G op 13-11-2005 15:14 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tom_G schreef op zondag 13 november 2005 @ 15:13:
Ik heb even in de FAQ gekeken en het heeft dus ook geen performance issue, maw ze blijven even snel werken. Klopt mijn redenering?

Overigens ben ik toch niet van plan meer dan 2 DIMM's op dat bord te gebruiken.
Het zal gewoon gaan draaien als PC1600 (als je een 100FSB cpu gebruikt) of PC2100 (als je een 133FSB cpu gebruikt). Dus wat dat betreft zit er geen verschil tussen PC2100 of PC3200 mem gebruiken op dit ding.

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 19:49
Is er iets bekend over A64 planken met pci-x? of pci-64

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Voor zover ik weet zijn er nog geen planken met S939 en PCI-X (danwel PCI-64). Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat ze er komen (ze zijn er wel voor de opteron overigens).
Als je kijkt naar serverbordjes zit je al snel op single/dual opteron mogelijkheden wil je ook PCI-X hebben.

• Tom_G
arnoman schreef op maandag 14 november 2005 @ 00:16:
Is er iets bekend over A64 planken met pci-x? of pci-64
Wat ik wel gezien heb, zijn Pentium IV borden met PCI-X

Wanneer je een nieuwe oplossing zoekt voor kleinschalig en thuisgebruik lijkt dit me het beste betaalbaar.

Toen ik op zoek was naar een mobo met PCI-X heb ik trouwens ook een aanbod gekregen van een mini ATX bordje voor een Pentium M (link)
Maar dit is ook weer een duurdere oplossing dan een PIV (vooral de cpu zelf dan).

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 19:49
Ik ben idd wel bekend met die gigabyte pci-x p4 boarden

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 22:04
Voordeel van hypertransport is dat je eigenlijk iedere denkbaar combinatie kan maken, maar ja als er maar een chip is de AMD 8131 PCI-X bridge. Heb je niet veel keuze en zal het gauw niet standaard worden ook met PCI-E, en het ontwerpen van een plank :+.
Pagina: 1