[VGA Cooling] Zalman of Arctic?

Pagina: 1
Acties:

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-01 17:47

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Topicstarter
Enkele weken terug heb ik mogen vaststellen dat de standaard cooler van mijn Sapphire Radeon 9600 Pro (ATI, 128MB) er de brui aan heeft gegeven. Ik hoop in de eerste helft van 2006 een nieuw MB, CPU en GK te kunnen aanschaffen maar in afwachting daarvan dacht ik mij een degelijke VGA cooler te kopen en zo misschien nog het beste uit mijn 9600 te kunnen halen.

Ik heb al aardig wat research gedaan hier en op andere sites en heb zo mijn keuze kunnen beperken tot de volgende 3 coolers:
- Zalman VF700-Cu (eventueel met LED, als ik die zou kunnen vinden)
- Zalman ZM80D-HP (al dan niet met optionele fan)
- Arctic ATI Silencer 2

Nu heb ik hiet op GoT gelezen dat de VF700 niet zou passen op de Sapphire 9600 Pro. Maar op de compatible list lees ik dan weer dat de combinatie ATI - Radeon 9600 Pro - Sapphire 128M wel compatibel zou zijn. Kan iemand mij hier meer over vertellen? Heeft hier iemand al ooit deze combinatie gemaakt?

Verder had ik graag geweten welke de beste keus zou zijn tussen deze 3 (of 2 als de VF700 dan toch niet zou passen). Als iemand misschien nog een betere cooler kent, laat dan ook maar horen. Elke hulp is welkom :) !

[ Voor 6% gewijzigd door fanatic_david op 07-09-2005 01:01 ]

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 16:16

Iavak

no savegame

Die Zalman Coolers kun je eventueel nog overplaatsen naar je nieuwe grafische kaart volgend jaar. Ik denk dat die 2 merken qua performance en stilte elkaar niet veel ontlopen.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02
Dan zou ik gaan voor de VF700.
De ZM80D valt zoiezo af, die is geschikt voor low budget om deze passief te koelen. Ga je een snellere kaart kopen dan moet je hier een fan bij plaatsen. De kosten zijn hoger en de koelcapaciteit is minder.
De VF700 heb ik zelf ook en die presteert perfect :)
Om even de vergelijking weer te geven.
Mijn 9800XT met een ZM-80D + fan 12V was 66 graden.
Mijn 9800XT met een VF700Alcu was 56 graden.

Scheelt degelijk veel naar mijn mening voor minder geld :)

[ Voor 29% gewijzigd door ID-College op 07-09-2005 01:12 ]

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Topicstarter
Iavak schreef op woensdag 07 september 2005 @ 01:00:
Die Zalman Coolers kun je eventueel nog overplaatsen naar je nieuwe grafische kaart volgend jaar. Ik denk dat die 2 merken qua performance en stilte elkaar niet veel ontlopen.
Ja, daar heb ik ook aan zitten denken...die Zalmans zou ik inderdaad kunnen recupereren bij de aanschaf van een nieuwe kaart. Maar op dat moment zou ik mijn 9600 Pro van de hand doen, dus er een Arctic cooler bij doen zou ook wel niet misstaan. De Arctic spreekt mij vooral aan omdat die de hitte meteen naar buiten helpt. Of tenminste, dat is toch de bedoeling.
ID-College schreef op woensdag 07 september 2005 @ 01:00:
Dan zou ik gaan voor de VF700.
De ZM80D valt zoiezo af, die is geschikt voor low budget om deze passief te koelen. Ga je een snellere kaart kopen dan moet je hier een fan bij plaatsen. De kosten zijn hoger en de koelcapaciteit is minder.
De VF700 heb ik zelf ook en die presteert perfect :)
Om even de vergelijking weer te geven.
Mijn 9800XT met een ZM-80D was 66 graden.
Mijn 9800XT met een VF700Alcu was 56 graden.

Scheelt degelijk veel naar mijn mening voor minder geld :)
Ja, idd, dat doet de ZM80D eigenlijk wel al afvallen, gezien het verschil zo groot is. Ik had er ook geen gedacht van dat deze meer voor low budget kaarten is bedoeld.

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Topicstarter
Nog andere ervaringen met bovenstaande producten? Of suggesties? En vooral...kan iemand met zekerheid bevestigen dat de VF700-Cu al dan niet op mijn GK zal passen? Deze cooler draagt voor het moment namelijk mijn voorkeur weg (vanwege de blauwe LED's die goed in mijn case zouden passen :9~ ) maar dan moet ie natuurlijk wel passen.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Ik heb met allebei ervaring, in combinatie met een Geforce 6600GT. De Arctic (in mijn geval de NV5) is van plastic, licht, simpel en pastte niet op de kaart zonder er aan de moeten vijlen. Door mijn eigen fout deed mijn videokaart het daarna niet (conflict met SCSI kaart, bleek later), maar dus heb ik daarna de VF700 gekocht en pastte meteen zonder problemen op de kaart, koelt uitstekend, is een stuk degelijker en ziet er ook nog 's mooier uit.

[ Voor 4% gewijzigd door TheLunatic op 07-09-2005 19:59 ]

Mother, will they like this song?

Verwijderd

De 9600 produceert amper warmte, dus neem gewoon een willekeurig blok dat je hebt liggen. Erop lijmen met 4 drupjes secondenlijm op de hoeken en koelpasta in het midden.
Indien je een vrij groot blok hebt kan deze passief gekoeld blijven. Indien je gaat overclocken zou ik meestal een fannetje monteren.

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Topicstarter
TheLunatic schreef op woensdag 07 september 2005 @ 19:59:
Ik heb met allebei ervaring, in combinatie met een Geforce 6600GT. De Arctic (in mijn geval de NV5) is van plastic, licht, simpel en pastte niet op de kaart zonder er aan de moeten vijlen. Door mijn eigen fout deed mijn videokaart het daarna niet (conflict met SCSI kaart, bleek later), maar dus heb ik daarna de VF700 gekocht en pastte meteen zonder problemen op de kaart, koelt uitstekend, is een stuk degelijker en ziet er ook nog 's mooier uit.
De VF700 ziet er idd best degelijker uit. Meer nog...die is l33t >:) . Maar ik zit nog altijd met die Arctic in het achterhoofd omdat die de warme lucht naar buiten afvoert, wat m'n case temp ten goede zou komen.
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 20:03:
De 9600 produceert amper warmte, dus neem gewoon een willekeurig blok dat je hebt liggen. Erop lijmen met 4 drupjes secondenlijm op de hoeken en koelpasta in het midden.
Indien je een vrij groot blok hebt kan deze passief gekoeld blijven. Indien je gaat overclocken zou ik meestal een fannetje monteren.
Mja, ik heb nog wel de standaard heatsink van mijn CPU liggen (betwijfel dat ie zou passen, heb het nog niet getest) maar ik heb het niet zo voor geïmproviseerde cooling (met alle respect voor zij die het wel doen). En ja, ik wil dus 1 van bovenstaande coolers aanschaffen met het oog op overclocken.

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Topicstarter
Nog iemand?

Btw...als de VF700 dan toch zou passen op mijn GK, weet iemand dan toevallig waar ik de LED versie van deze zou kunnen vinden (in België bij voorkeur maar elders mag ook)? Ik heb de pricewatch al gecheckt maar daar staat enkel de versie zonder de LED's in :/ .

Verwijderd

Ik heb de Zalman CNPS7000B-CU LED besteld.

En zie dat daar een fanmate bij zit, ik heb geen zin in die franjes allemaal als ik hem gewoon op moederbord aansluit zonder fanmate draait ie dan op volle toeren? of moet de fanmate perse worden aangesloten>?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:16
TheLunatic schreef op woensdag 07 september 2005 @ 19:59:
Misschien komt het doordat op de site van Arctic staat dat je voor de 6600GT de NV Silencer 6 (Rev. 2)
moet gebruiken en niet de NV5, die is namelijk geschikt voor de 6800 serie.

Als je een paar review's leest kom je tot de conclusie dat arctic goede stille coolers maakt die ook nog goedkoper zijn de menig zalman.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 03:35

Nox

Noxiuz

Wat ikzelf vind over die dingen, ze zijn log en groot. de zalman steekt geen stukken buiten je kaart. bovendien is die op 5v ook vrij stil en koelt hij ook nog goed.

misschien wat duurder, maar ik denk dat je die ook later nog op een nieuwe graka kan doen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 15:38:
Ik heb de Zalman CNPS7000B-CU LED besteld.
Zou ik ff mogen weten waar je die hebt besteld? Ik ben namelijk aan het uitzoeken waar ik de LED versie van de VF700 zou kunnen vinden en vermits jij daar een LED versie van weliswaar een andere Zalman hebt besteld...
Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 15:38:
En zie dat daar een fanmate bij zit, ik heb geen zin in die franjes allemaal als ik hem gewoon op moederbord aansluit zonder fanmate draait ie dan op volle toeren? of moet de fanmate perse worden aangesloten>?
Ik kan me vergissen maar ik denk dat je die fanmate er gerust vantussen kunt laten. Je fan zal dan idd op volle toeren draaien (MB levert 12V).
noksiejus schreef op donderdag 08 september 2005 @ 17:01:
misschien wat duurder, maar ik denk dat je die ook later nog op een nieuwe graka kan doen.
Idd :)

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Topicstarter
Thx :) ! Dat is de eerste (online) shop waar ik hem zou kunnen kopen na eBay (daar is ie wel goedkoper maar acht ik minder betrouwbaar inzake garantie e.d.)
Nu zou ik nog van iemand de bevestiging moeten hebben dat ie weldegelijk op mijn GK zou passen...

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Topicstarter
Ik heb ondertussen dan toch maar de Arctic besteld. De ZM80 van Zalman had ik al snel geëlimineerd maar ik was nog steeds aan het twijfelen tussen deze Arctic en de VF700.

- de VF700, althans de LED versie, is moeilijk te vinden (de non-LED versie daarentegen is makkelijker te vinden maar ik wou absoluut de LED versie omdat ie goed zou passen in het "theme" van mijn case)
- de VF700 is een stuk duurder dan de Arctic (vooral kwestie transportkosten)
- niemand kon mij blijkbaar verzekeren dat de VF700 op mijn kaart zou passen (hier was namelijk nogal wat onduidelijkheid over)

Dat is min of meer waarom ik voor de Arctic heb gekozen. Er is nog meer maar daarmee ga ik jullie niet vervelen lol.

Jullie zijn alvast bedankt voor jullie reacties. Ik zal eventueel mijn ervaringen met de Arctic hier even komen posten eens ik hem heb ;) .

Verwijderd

Hallo

Ik heb me laatst de Zalman VF700-Cu gehaald, en ik moet zeggen @ 5V hoor je hem helemaal NIET ( of je moet echt met je oor ertegen gaan hangen dan. Dus ik zou zeggen koop je die 8)

Evil_D

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

chrisborst schreef op donderdag 08 september 2005 @ 16:40:
[...]

Misschien komt het doordat op de site van Arctic staat dat je voor de 6600GT de NV Silencer 6 (Rev. 2)
moet gebruiken en niet de NV5, die is namelijk geschikt voor de 6800 serie.

Als je een paar review's leest kom je tot de conclusie dat arctic goede stille coolers maakt die ook nog goedkoper zijn de menig zalman.
Ik bedoelde natuurlijk ook de Silencer 6, die voor de 6600GT bedoeld is. En waarin ik dus moest vijlen om 'm passend te krijgen.

Mother, will they like this song?

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 16:57:
Hallo

Ik heb me laatst de Zalman VF700-Cu gehaald, en ik moet zeggen @ 5V hoor je hem helemaal NIET ( of je moet echt met je oor ertegen gaan hangen dan. Dus ik zou zeggen koop je die 8)

Evil_D
Mja, ik heb de Arctic al besteld. Als ik mij de VF700 ooit aanschaf zal het voor m'n volgende GK zijn.
Pagina: 1