Toon posts:

RAID Swapfile traag na "zware" programma's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik zit hier met een erg vreemd (en ook irritant) probleem.
Ik heb al een tijd mijn OS (windows XP professional SP2 NL) op een RAID 0 array staan in de hoop dat dit de laadtijden van windows zelf en programma's zou verminderen.
Over het algemeen is dit ook waar, ik hoef niet lang te wachten totdat windows klaar is met laden, en alles start ook retesnel op. Maarrrrrrrr......
Ik heb de neiging om mijn webbrowsers, acrobat reader en evt. andere programma's te minimaliseren en niet af te sluiten wanneer ik spelletjes ga spelen of de computer een nachtje bezig laat zijn met downloaden.

Systeemconfiguratie:
Voeding: Enermax 350Watt voeding
Proc: AMD AthlonXP 2600+
Mobo: Abit NF7 (NForce 2)
Video: Asus V8460 Ultra (GF4600 chip)
Sound: Soundblaster Live! Player
Netwerk: 3COM Etherlink XL 10/100 (3C509B-TX)
NVIDIA onboard chippie
IDE buses:
Primary Master: Western Digital WD800JB (80gb 7200rpm 8mb cache)
Slave: Maxtor 4D060H3 (60gb 5400 rpm 2mb cache)
Secondary Master: NEC ND1300A (4speed DVD brander)
Slave: LiteOn LTD163 (DVD speler)
RAID controller: Dawicontrol DC-100 (highpoint HPT370 chip)
2xHitachi Deskstar 180GXP (120gb 7200rpm 8mb cache)
in een RAID0 array met stripesize 32kb

Nu het probleem: als deze programma's een tijdje gedraaid hebben, en ik ze afsluit en weer wil browsen, film kijken, etc. dan duurt het tijden voordat windows ze weer uit de swapfile (wisselbestand) heeft gehaald.
Bijvoorbeeld: ik heb een uurtje zitten world of warcraften (of met o.a. firefox ook nog in het geheugen). Als ik nu uit mijn spel ga en weer firefox activeer, duurt het een belachelijk lange tijd voordat windows uberhaupt firefox naar voren heeft gehaald. Als er iets met het programma gedaan moet worden duurt het alleen maar langer.
Ik heb in windows taskmanager gekeken, en zie dat in deze gevallen windows met een verbazingwekkende 400kb/sec. uit de swapfile aan het lezen is!
Dit probleem heb ik niet alleen met spellen die geheugen vreten, maar ook met alle downloadprogramma's die langere tijd staan te up/downloaden met aanzienlijke snelheden. Of als ik hele grote hoeveelheden data aan het lezen en/of wegschrijven ben geweest.

Volgens mij is het geen probleem van sequentiele transfersnelheid want het kopieren van data van en naar de RAID partities gaat met snelheden die boven de 70mb/sec. uitkomen. Ook is het volgens mij geen probleem van een gefragmenteerde swapfile, aangezien ik het defragmenteren van de partitie waar de swapfile op staat ook geen verbetering geeft. Er is verder denk ik niets wat aangeeft dat het een hardwareprobleem is, aangezien ik verder geen problemen heb met crashes/hangs tijdens zware belating van mijn systeem. Ook zijn de voltages van mijn voeding niet laag, en komen er ook geen vreemde geluiden uit de harde schijven tijdens het kopieren van grote bestanden.
Alleen het trager worden van de swapfile hoe meer en hoe vaker er data gekopieerd wordt door hetzelfde programma.

Nu mijn vraag: heeft iemand anders met dezelfde kaart of chipset een zelfde soort probleem, of weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?
Alvast bedankt voor alle moeite