[XP Home] Installatie xp loopt uit op BSOD

Pagina: 1
Acties:

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-03 17:31

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
De situatie:

Gisteravond ben ik bezig geweest om een aantal onderdelen te vervangen in mijn pc met de gedachte om vandaag windows xp opnieuw te instaleren. De vervangen onderdelen met de onderdelen die hiervoor in de plaats zijn gekomen:
  • Abit NF7-S rev. 2.0 > DFI Lanparty nF4 SLI D
  • AMD Athlon 2500+ > AMD Athlon 64 3500+
  • Coolermaster HHC61L socket A > Zalman 7000Cu socket 939
  • Saphire Radeon 7000 64 mb AGP > Asus Geforce 7800 GT 256 mb PCI-E
  • 2*256 mb pc3200 Kingston valueram > 2*512 mb pc3200 OCZ Platinum EL series
  • Diskette drive beige > diskette drive zilver
Wel in het systeem, maar niet vervangen:
  • Nec 2500A DVD brander (wordt later deze week nog wel vervangen door een 3540A)
  • JMLS DVD speler
  • Maxtor Diamond 9 series IDE 60gb HDD (dus nog met data erop)
  • Maxtor Diamond 10 series S-ATA 200gb HDD (dus nog met data erop)
  • Zalman ZM400B-APS voeding (400 Watt)
  • Thermaltake Shark case incl. 2 120mm fans
Alles netjes aangesloten op moederbord en alles voorzien van stroom.

De poging tot installatie
Vandaag dus alles nog even na gelopen en alles zat goed aangesloten en vast dus ik de pc aangezet en ik gooi de schijf van Windows XP Home erin. Instussen krijg ik een foutmelding in het post scherm dat mijn geheugen in single channel mode staat en dat ik dat dus om moet wisselen naar andere banken.
Oke, gedaan en weer proberen te booten. Vervolgens start naar mijn verbazing de nog geïnstaleerde Windows (staat op IDE schijf) op om aan te melden, wat ik vervolgens ook doe. Windows start heel langzaam op (ongeveer 1,5 minuten) en alles is nog precies zoals ik het gelaten heb. Vervolgens start winamp automatisch (heb ikzelf ingesteld) en begint mp3's af te spelen die op de S-ATA schijf staan.
Ik krijg vervolgens een foutmelding van de videokaart dat er nog een Ati driver is geïnstaleerd en geen nVidia. Die klik ik weg om vervolgens dus het configuratie scherm te openen. Maar voordat ik daar kom krijg ik een BSOD waar ik me vervolgens aan irriteer :O, maargoed dan maar weer rebooten.

Vervolgens wil ik toch even alles checken of alles goed zit aangesloten dus kijk ik in het post scherm en in de bios of alles staat aangegeven. Alles staat keurig netjes aangegeven en alle volt waarden en tempraturen kloppen. Dus mijn conclusie dat er geen verdere problemen zijn met de hardware.

Omdat ik toch al Windows XP weer wilde installeren op de IDE schijf liet ik de pc dit keer booten vanaf de dvd brander. De installatie procedure begint en gaat verder totdat ik moet aangeven dat ik Windows wil installeren, herstellen of weg wil uit de setup. Uiteraard kies ik voor instaleren aangezien ik van menig ben later de schijf weer te herpartitioneren. Dus beeld geeft onderin het beeld aan "Ogenblikje, even geduld". Dit duurde wel 10 minuten dus ik ram op de reset knop om het nogmaals te proberen.
Zelfde procedure gevolgd en kom weer bij hetzelfde scherm uit en wil weer Windows installeren. Dit keer komt ie wel verder, maar krijg ik na een minuutje weer een BSOD :X .

Ik inmiddels zwaar geïrriteerd :(
Dus ik denk aan het probleem dat sommige van de maxtor schijven hebben met de nForce4 mobootjes en trek de kabel van de S-ATA HDD eruit om het nogmaals te proberen, maar weer bij de installatie een BSOD. Dus maar alle hardware op CPU+MEM+VGA na eruit getrokken en weer opgestart. Dit gaat zonder problemen tot de pc wil booten wat uiteraard niet kan, dus daar zit het probleem dus niet. Ik wer alles netjes aansluiten in de hoop dat het dit keer wel lukt, maar helaas, het mag niet baten :X .

Het probleem
Mocht het dus nog niet duidelijk zijn, ik krijg Windows XP niet geïnstaleerd. Ik kom niet verder dan het scherm waar ik kan kiezen op welke partitie ik Windows wil instaleren. Dit wisselt trouwens heel erg en is dus niet altijd tot dit punt. Proberen weer op te starten in de oude Windows levert ook een BSOD op.

Ik heb twee verschillende BSOD gekregen en de instructie opgevolg, maar het werkt allemaal niet. Ondere deze BSOD heb ik gekregen: 0x0000000A IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en nog eentje, maar die staat niet in de lijst van de Faq.

Wat heb ik allemaal al gedaan?
Staat allemaal al hierboven beschreven. Ik heb nog geen andere OS'en geprobeerd te installeren omdat ik die niet tot mijn beschikking heb. Met de search en de faq's kwam ik ook niet echt verder .

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ook die reepjes RAM al eens omgewisseld? Misschien dat er eentje niet helemaal lekker is?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Zal ik even proberen ... hang on ....

edit 1:De huidige Windows proberen in te levert een BSOD op die snel weer weg is en een reboot oplevert.

edit 2: De instalatie is nu bezig met formateren .... Fingers crossed.

[ Voor 81% gewijzigd door Just_I op 06-09-2005 22:12 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Heeft niet geholpen, maar ik ben een stuk verder gekomen bij de installatie. Dit keer kwam de BSOD pas bij het formateren van de tweede partitie.
Iemand nog een oplossing?

edit: BSOD was PFN_LIST_CORRUPT .... code is 0x00000004F

[ Voor 15% gewijzigd door Just_I op 06-09-2005 22:34 ]

Verwijderd

Er zijn idd veel vreemde problemen met de nf4 bordjes. Wat je in ieder geval nog even kunt proberen, is je moederbord bios updaten. Ik heb niet hetzelfde mobo (maar wel de nf4 chipset) als jij maar dit was bij mij een van de grote boosdoeners mbt nf4 / SATA / ide problemen.

Vooral met sata / ide combinaties wil dit nog wel eens vaak de mist ingaan.

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Als ik OSR online moet geloven zou het wel eens aan brak geheugen kunnen liggen of aan een driver die niet mee wil werken.

Morgen al ik meer tijd heb zal ik proberen of een nieuw bios werkt, geheugen verwisselen en kijken of er drivers zijn die gewist moeten worden.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan (eventueel) ook nog de reepjes een voor een proberen.
Mocht je dan bij eentje een BSOD krijgen, is (IMO) dat geheugen brak... Test voor de zekerheid dan nog wel het tweede reepje... :)

Wat leveren zoekresultaten van de Knowledge Base van Microsoft je op, als je zoekt op de stopcode of de melding? :?

[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 07-09-2005 16:52 ]

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Heb je geen dual channel geheugen nodig op een socket 939 moederbord? Overigens ben ik Memtest86 v1.51 aan het draaien die op het moederbord zit dus zal ik dat leter even testen.

Die Knowledge base van MS heb ik ook al nageken op de BSOD messages, maar daar heb ik verder niks aan gehad.

[ Voor 24% gewijzigd door Just_I op 07-09-2005 16:53 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Just_I schreef op woensdag 07 september 2005 @ 16:51:
Heb je geen dual channel geheugen nodig op een socket 939 moederbord?
Waarom zou dat nodig moeten zijn? Het is een modus die de prestaties van het geheugen verhoogt, maar 'verplicht' is het niet. ;)

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
GJ-tje schreef op woensdag 07 september 2005 @ 17:04:
[...]
Waarom zou dat nodig moeten zijn? Het is een modus die de prestaties van het geheugen verhoogt, maar 'verplicht' is het niet. ;)
Oké, ik zal het nu proberen.

Net een uurtje Memtest gelopen en wat blijkt, in de test komen na een volledige passage van de test (1 uur) 53 errors voor tussen de 612m en de 1024 mb. Oftewel, de tweede reep geheugen klopt niet helemaal (toch?). Toch nog even geprobeerd verder te gaan, maar bij het vervolg van de setup weer een BSOD.
Nu heb ik dus de tweede reep geheugen verwijderd en de installatie weer gestart die vooralsnog voorspoedig loopt ( al 15 minuten _o_ )

edit: Windows is nu volledig geïnstalleerd, maar ik heb nu dus maar een reepje geheugen tot mijn beschikking. Morgen maar even naar de zaak bellen waar ik de spullen heb aangeschaft om voor vervanging te zorgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Just_I op 07-09-2005 18:11 ]

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Ja ik weet dat dit topic al een ouwe koe is, maar het heeft een vervolg.

Na ruim 2,5 maanden heb ik mijn geheugen weer terug, een van de reepjes was kaduuk en is vervangen. Ik dus vanavond de handel geïnstaleerd en pc geboot, een BSOD na het windows laadscherm. Dus ik denk, GVD, toch niet weer een kapot reepje he :( .

Memtest86 (zit op het mobo) gedraaid voor 1,5 uur, maar dit keer geen errors. Bij het boot scherm wordt het geheugen ook gewoon herkend. Dus ik een reepje verwijderd en nog een keer booten. En verrek, de pc start gewoon op :/ . Iemand enig idee wat hier de oorzaak van is? Zou het een instellingen van de BIOS kunnen wezen die niet goed staat, en zo ja, welke?

Specs staan in de TS (alleen brander is inmiddels vervangen).

[ Voor 6% gewijzigd door Just_I op 30-11-2005 18:56 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

1,5 uur is wat kort voor memtest86 - ik heb ooit eens gehad dat m'n geheugen pas na een uur of 10 als corrupt werd gezien :)

• Milenko
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01-2024
misschien wil je dual channel draaien met twee niet precies identieke reepjes dat wil ook nog wel eens voor problemen zorgen kijk ff naar de serienummers

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Milenko schreef op donderdag 01 december 2005 @ 09:55:
misschien wil je dual channel draaien met twee niet precies identieke reepjes dat wil ook nog wel eens voor problemen zorgen kijk ff naar de serienummers
Als het goed is zijn de reepjes gesckit voor dual channel, maar ik denk dat dat er weinig mee te maken heeft. bij het post scherm wordt er ook aangegeven dat dual channel gebruikt wordt. Overigens had ik dit probleem ook met mijn matched pair in het begin.

1,5 Uur is idd niet zo heel lang voor een memtest, maar ik heb nu even niet de tijd om een langere test te draaien. Overigens had de test 4 volledige passes.

Verwijderd

Het is een heel verhaal en heb niet alles gelezen, maar heb je al gekeken in de log die XP aanmaakt tijdens de install ? Kan je veel info uithalen..

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Mja, waar zou ik die ergens moeten vinden?

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-03 07:52
heb je al eens geprobeerd om enkel je pc op te starten met het nieuwe geheugen?
probeer anders eens even niet dual channel te gaan, maar probeer de eerste & de derde geheugenbank eens... (misschien is de 2e geheugenbank kapot...)

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Dat heb ik voorheen wel gedaan, maar als ik de reepjes in ban 1 en 3 stop dan kreeg ik een waarschuwing dat het geheel niet in dual channel draait. Dit staat ook aangegeven in de handleiding van het mobo, dat dual channel in bank 2 en 4 moet.

Pagina: 1