Toon posts:

MySQL doet niks en toch hoge load

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een pentium 4 3ghz met 1gb geheugen geinstalleerd met Fedora core 3 en MySQL.

De server is nog niet in gebruik en de database is daarom ook nagenoeg leeg. Er is in iedergeval amper activiteit. Show processlist geeft ook geen records terug. Toch is de load van de server wanneer mysql draait zo'n 30 a 40%! Wanneer mysql niet draait is de load grotendeels gewoon 0%.

Als ik ps aux doe zie ik:
code:
1
2
USER     PID     %CPU     %MEM     VSZ      RSS       TTY     STAT   START    TIME      COMMAND
mysql    30649    18.6    14.6    274912    149860    pts/1    Sl    Sep04    751:53    /usr/libexec/mysqld --defaults-file=/etc/my.cnf --basedir=/usr --datadir=/var/lib/mysql --user=mysql --pid-file=/var/run/mysqld/mysqld.pid --skip-locking --socket=/var/lib/mysql/mysql.sock

De mysqlversie was Ver 4.1.11 en ik heb geupgrade naar 4.1.1.12 maar dit heeft het probleem niet opgelost. Het is gewoon een default installatie dus ik heb verder geen enkele config file ofzo aangeraakt....

heeft iemand een idee?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een load van 40%? Je bedoelt dat de cpu voor 40% bezet is of zo? Want een load van 40% kan ik me niks bijvoorstellen. Wat zegt uptime als output?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
uhm ik dacht altijd dat de output van uptime in % was.... de output is dus continu rond de 0.30 a 0.40 wanneer mysql draait. Als mysql uit is dan is de load continu rond de 0.00 en de 0.01.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2005 20:38 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 20:36:
uhm ik dacht altijd dat de output van uptime in % was.... de output is dus continu rond de 0.30 a 0.40 wanneer mysql draait. Als mysql uit is dan is de load continu rond de 0.00 en de 0.01.
Dat is geen percentage, nee. Hoeveel % cpu mysql gebruikt kun je o.a. in top zien.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:02

Sjonny

Fratser

naast het geneuzel over load en procenten ook nog iets wat je kan proberen om echt erachter te komen waarom mysql zoveel verbruikt:

$ strace -f -p [pid van mysqld]

normaal gesproken als ie niets doet zie je een select() of een poll() (ligt er aan welk proces je bekijkt)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Verwijderd

Topicstarter
Sjonny schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 21:07:
naast het geneuzel over load en procenten ook nog iets wat je kan proberen om echt erachter te komen waarom mysql zoveel verbruikt:

$ strace -f -p [pid van mysqld]

normaal gesproken als ie niets doet zie je een select() of een poll() (ligt er aan welk proces je bekijkt)
Als ik dat doe krijg ik een ENORME lijst... er kwam erg vaak de file /etc/resolv.conf invoor... daar stond een dns server in die niet meer werkte, en nadat ik die eruit had gegooit was 't probleem opgelost... ? vaag :)

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Vaag?? Nee hoor, mysql staat elke keer te timeouten op een niet bestaande dns server. Daardoor krijg je een IOWait en dus je load. Niet vaag dus....
Pagina: 1