Toon posts:

Oude 486 monitor aansluiting ?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een oude IBM 486 ValuePoint op speurders.nl gekocht, en toen ik even een monitor erop wou aansluiten kwam ik erachter dat het niet dezelfde aansluiting had, wat ik eigenlijk al wel had kunnen voorspellen :P

Maar nu heb ik dus een vraag, welke standaard is dit ?
Het is net hetzelfde als normale VGA aansluitingen, alleen mist het 1 gaatje 8)7
hier is een nogal onscherpe foto, maar door de lichtreflecties kun je denk ik wel zien waar het gaatje mist.

Afbeeldingslocatie: http://img374.imageshack.us/img374/2074/010100786ni.th.jpg

Kan ik hier nog een 'gewone' monitor aansluiten door eventueel een adapter of iets dergelijks ?
Of zal ik naar een oude monitor moeten zoeken ?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:22

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Dat is een gewone VGA aansluiting, maar "vroeger" hadden monitoren die pin nog niet (nodig). Als je daar met iets scherps een gaatje in maakt, zodat de pin van jouw monitor erin past, dan zal 'ie IMO gewoon beeld gaan geven :)

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is grappig, dat zei mijn moeder voor de grap.
"Oh, het mist een gaatje" "Maak er dan een"

Maar ik wacht misschien toch wel op een second opinion voor ik zoiets probeer :P

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 22:41
Veel van de wat oudere monitoren missen sowieso al een paar pinnen, dus je kan ook een wat oudere monitor aansluiten

SRK35ZS-W

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Normale VGA aansluitingen zijn 15 pins, deze heeft er 14. Waarschijnlijk een trucje om je te verplichten IBM schermen aan te sluiten op deze machine. Hij mist pin 9 die eigenlijk nutteloos is, je moet dus een aangepaste kabel hebben. Of er een pin uitknippen.

http://pinouts.ru/data/VGA15_pinout.shtml

Later wordt pin9 gebruikt 9 als optionele +5V output van de vga kaart.
VESA DDC
VESA Display Data Channel is a method for integrating digital interface to VGA conenctor to be able the monitor and grapahics card to communicate. There are two different levels of DDC: DDC1 and DDC2.

DDC1
DDC1 allows the monitor to tell it"s parapeters to the computer. The following VGA card connector pins had to be changed to allow DDC1 fuctions:

pin new function
9 Optional +5V output from graphics card
12 Data from display
14 Standard vertical sync signal which works also as data clock
15 Monitor ID3
When grpahics card detects data on data-line it starts to read the data coming from the monitor syncronous to vertical sync pulse. Vertical sync pulse frequency can be increased up to 25 KHz for the time of the data transfer if a DDC1 compliant monitor is found (be sure not to send those high frequencies to non DDC1 monitors!).

DDC2
DDC2 allows bidirectional communication: monitor can tell it"s parameters and computer can adjust monitor settings. The bidirectional data bus is a syncronous data bus similar to Access Bus and is based on I2C technology. Tho following pins had to be changed to to enable DDC2 to work:

pin new function
9 Optional +5V output from graphics card
12 Bidirectional data line (SDA)
15 Data clock (SLC)
The signals in the data bus are standard I2C signals. The computer provides 15 kohm pullup for the SDA and SLC lines. Monitor must provide 47 kohm pull-up on SCLK line.

[ Voor 78% gewijzigd door KaMiKaZe op 06-09-2005 19:59 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
dus een pin maken zal ook gaan ?
Dat is mooi, maar zal ik wel moeten oppassen om niks te vernielen door te diep te steken etc.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Je kan dat gaatje maken, dan breek je in ieder geval die pin niet af. Er zit verder niets achter als het goed is. PC uit en met naald oid een opening maken die groot genoeg is voor de pin.

[ Voor 3% gewijzigd door KaMiKaZe op 06-09-2005 20:06 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
Jep, en hij werkt :)

Ik vvond dit trouwens wel grappig : ik had geen toetsenbord en muis eringeplugd dus dan geeft hij een error van "ERROR : No keyboard found etc..."press ESC to continue..."

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 20:28:

Ik vvond dit trouwens wel grappig : ik had geen toetsenbord en muis eringeplugd dus dan geeft hij een error van "ERROR : No keyboard found etc..."press ESC to continue..."
Die error krijg je ook nog bij moderne PC's hoor ;)

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:33
die pin is dacht ik voor de herkening van de monitor. Dus de pin waar tegenwoordig je pc de info van de monitor uitleest

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 20:28:

dit is al zo lang ................................. kijk met bus / ps2 snap ik dat niet
daarbij kan het namelijk schadelijk zijn om ze er zo in stoppen / uit te trekken

maar met usb, geen probleem :P.

@jantje112: lees anders ff de hele thread, zo lang is ie niet

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2005 20:33 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
[b]MadMarky schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 20:30Die error krijg je ook nog bij moderne PC's hoor ;)
Nope... dan is het "keybord not found: press F1 to continue" :+

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1