Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

'Geen ervaring' omzetten in voordeel in sollicitatie

Pagina: 1
Acties:

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Topicstarter
Morgen heb ik een sollicitatie bij een bedrijf waar ik dan eventueel als duaalstudent terecht kan. Een duale studie houdt in dat ik in het tweede, derde en vierde jaar 3 dagen in de week ga werken bij een bedrijf in mijn vakgebied. Dit gaat ook voor studiepunten.

Ik begin nu met het tweede jaar en heb dus nog geen ervaring. Nu weet ik dat ik morgen niet de enige ben die op gesprek kom, maar ook een derdejaars student die dus al één jaar ervaring hier mee heeft. Op één of andere manier moet ik het gebrek aan ervaring dus omzetten in een "voordeel" of zo goed mogelijk dragelijk nadeel.
Uiteraard ga ik mezelf goed voorstellen als erg gemotiveerd en dergelijke en wellicht heeft de ervaren student ook een klein nadeel (problemen met vorige werkgever ofzo), maar misschien zijn er mensen die briljante ideeën hebben of zelf eens in een soortgelijke situatie hebben gezeten?

Klein voordeeltje dat ik ook heb is dat ik vandaag persoonlijk ben langs geweest bij de hoofd P&O omdat ik nog geen reactie had gehad op mijn mailtje dat ik op zijn verzoek vorige week heb gestuurd. Hij was aangenaam verrast en zegt benieuwd te zijn hoe ik mij morgen ga profileren om te proberen dat zij mij zullen aannemen ipv degene mét ervaring.

Verwijderd

Maak je geen zorgen over die werkervaring. Dat heb je niet nodig als je werkstudent of stagiair bent.

Je kunt beter je energie steken is het laten blijken van je goede karakter en eigenschappen. Motivatie, ambitie, verantwoordelijkheidsgevoel, initiatief, etc zijn veel belangrijker dan een jaar werkervaring.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:09

Cyphax

Moderator LNX
Ik weet niet of je het op je CV kan zetten (ik zou niet weten hoe) maar een bedrijf kan het als voordeel zien dat je nog onervaren bent; de kans is dat je flexibeler bent. Ervaren mensen zijn eerder "eigenwijs" :P
En dat bedoel ik niet negatief maar een onervaren iemand is misschien wel makkelijk in te passen in je bedrijf.

Saved by the buoyancy of citrus

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je bent bereid om nieuwe dingen te leren.

Alleen zorg wel dat ze goede begeleiding hebben, 2 mensen die dingen op totaal verschillende manieren uitvoeren kan lastig zijn :X (ja, ervaring John: de sticker komt aan de binnenkant, Gerrit: de sticker komt aan de buitenkant)

[ Voor 75% gewijzigd door Resistor op 06-09-2005 21:16 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 21:07:
Maak je geen zorgen over die werkervaring. Dat heb je niet nodig als je werkstudent of stagiair bent.

Je kunt beter je energie steken is het laten blijken van je goede karakter en eigenschappen. Motivatie, ambitie, verantwoordelijkheidsgevoel, initiatief, etc zijn veel belangrijker dan een jaar werkervaring.
Misschien is dat ene jaartje werkervaring inderdaad niet zo heel interessant voor dat bedrijf. Te meer omdat de kans groot is dat hij met andere systemen heeft gewerkt en dus zijn ervaring op dat punt vrij eenzijdig is.
Cyphax schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 21:13:
Ik weet niet of je het op je CV kan zetten (ik zou niet weten hoe) maar een bedrijf kan het als voordeel zien dat je nog onervaren bent; de kans is dat je flexibeler bent. Ervaren mensen zijn eerder "eigenwijs" :P
En dat bedoel ik niet negatief maar een onervaren iemand is misschien wel makkelijk in te passen in je bedrijf.
Resistor schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 21:14:
Je bent bereid om nieuwe dingen te leren.

Alleen zorg wel dat ze goede begeleiding hebben, 2 mensen die dingen op totaal verschillende manieren uitvoeren kan lastig zijn :X (ja, ervaring John: de sticker komt aan de binnenkant, Gerrit: de sticker komt aan de buitenkant)
Hmm...ja dat is inderdaad misschien ook wel een pluspunt. Eén van de voordelen van duaal onderwijs is inderdaad dat het bedrijf je kan 'vormen' zoals zij het willen. Dus ze kunnen aangeven op welke punten je meer moet letten en welke punten wellicht iets minder interessant zijn. Die andere student is op dat vlak misschien al iets gevormd door het bedrijf waar hij heeft gezeten. Met een schone lei beginnen is misschien wel een voordeel.

En de begeleiding zit wel aardig snor wat ik vandaag heb mogen vernemen. De hoofd P&O is namelijk zelf ook zo begonnen bij dat bedrijf en heeft al een heel klein beetje gezegd hoe de begeleiding in z'n werk gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door zimbab op 06-09-2005 21:28 ]

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Topicstarter
Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb de baan gekregen! Gesprek liep goed en had er wel een goed gevoel over. De andere student heeft een gesprek van ongeveer 3 kwartier gehad en ik heb er dik anderhalf uur gezeten. Volgende week kan ik aan de slag!
Pagina: 1