Toon posts:

Hotflash ecs k7vza op Chaintech 6ata2?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik was laatst bezig met mijn computer. Ik wou even kijken of het mogelijk was mijn processor te overclocken. >:) Ik al mijn moed verzameld, proberen. Opnieuw opstarten... neej dus.. :'( pc flipt, dik gedoe. Ik mijn bios gereset. Cmos reset. Batterijtje eruit (had eerst half GoT doorgespit op mogelijkheden). Geen resultaat. De pc wil nu niet meer opstarten 8)7. Als ik hem aanzet krijg ik geen beeld (beeldscherm led blijft op no signal staan). Ik hoor 4 beeps en de pc schakelt zichzelf uit.
Dit gebeurde nadat ik mijn bios gereset heb. Ik las op GoT dat ik het misschien kan oplossen door middel van een hotflash. Nu zou ik mijn bios, indien mogelijk, van de k7vza, willen hotflashen op mijn oude moederbord, de 6ata2. Ik heb al in meerdere posts gelezen dat ik het ook door een bedrijfje kan laten doen. www.flashbios.org. Maar om het zelf te proberen is op zich ook wel een leuke sport. (En het scheelt natuurlijk weer geld O-) )

Hier de 6ata2 bios chip:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/xeo2/6ata2_small.jpg
En hier de k7vza:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/xeo2/k7vza_small.jpg

Ik heb hier ook nog een netwerkkaart liggen hierop zit ook een slot waar (volgens mij) een bios chip in moet passen... Is het mogelijk dat ik daarop mijn bios flash? of vergis ik mij hierin?
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/xeo2/netwerkkaart_small.jpg

(mocht voor meer benodigde details iemand nog grotere plaatjes willen hier zijn links naar de grotere versies:
Chaintech 6ATA2
ECS K7VZA
Netwerkkaart)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Waarom denk je dat je bios dood is? Je krijgt immers netjes beepcodes terug.
4 piepjes betekent meestal een probleem met je videokaart of geheugen:
http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gekeken naar de beepcodes ik kon echter niks vinden. Ik heb half internet en een aantal forums afgezocht. De manual van men MoBo gedownload. Stond niks in. Ik niks vinden over 4 (redelijk lange) beeps. Ik heb het opnieuw geprobeerd met ander geheugen en ook met een andere gfx kaart. Het mocht niet baten. En omdat dit gebeurde nadat ik een cmos reset heb gedaan ben ik bang dat het aan mijn Bios moet liggen. Het betreft hier een Phoenix bios (staat op de sticker op de bios chip). Hierbij kan ik niks vinden over 4 beeps wel over 3 maar niet over 4.

Oh jah dat ben ik vergeten te vermelden het MoBo is revisie 1.0 (dus geen 3.0 die je op dit moment veel meer tegen komt)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2005 18:06 ]

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:32
Wil je nu de bios van een ECS-bord flashen op een Chaintech? Dit gaat NOOIT werken!!! Je kan alleen een bios erop flashen die voor hetzelfde merk en type moederbord is gemaakt!!! Een andere bios krijg je er misschien wel op, maar dan gaat je mobo nooit van werken. Je maakt het zelfs alleen maar erger (als dat nog kan).
Modbreak:Dit is totaal geblaat. Er staat zelfs nota bene hier in de FAQ dat het kan en hoe het moet. LuukNouwen, lees die aub voor dit soort onzin vol uitroeptekens te spuien :/

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 06-09-2005 20:03 ]

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:42
LuukNouwen schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 18:12:
Wil je nu de bios van een ECS-bord flashen op een Chaintech? Dit gaat NOOIT werken!!! Je kan alleen een bios erop flashen die voor hetzelfde merk en type moederbord is gemaakt!!! Een andere bios krijg je er misschien wel op, maar dan gaat je mobo nooit van werken. Je maakt het zelfs alleen maar erger (als dat nog kan).
Hier moet je maar niet naar luisteren :)

Dion_b heeft een hele mooie thread waarin het uit staat gelegd. Uniflash benodigd en de andere plank moet je chip herkennen.

Je boot en als je in dos bent vrot je de ene chip erin de ander eruit. Flashen en dan alles weer terug zetten

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:43

St@m

@ Your Service

LuukNouwen schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 18:12:
das niet helemaal waar, je kunt best als het hetzelfde bios is hotflashen..
denk trouwens dat je gewoon nog een keer moet proberen te resetten hoor, lijkt me sterk dat je je bios verne*kt hebt door de fsb te verhogen ofzo :P

[ Voor 50% gewijzigd door St@m op 06-09-2005 18:17 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Is het niet gewoon dat je je CPU dood hebt gemaakt? Probeer eerst gewoon eens andere onderdelen of eens een ander mobo (om het BIOS evt. uit te kunnen sluiten).

Verwijderd

Topicstarter
jantje112 schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 18:16:
[...]
Dion_b heeft een hele mooie thread waarin het uit staat gelegd. Uniflash benodigd en de andere plank moet je chip herkennen.
Ik heb dat draadje gelezen en ik vroeg mij dus af of het mogelijk is met mijn moederbord. Omdat ik eigenlijk niet het risico wil lopen om het bios nog verder "verne*ken" zoals st@m het zegt
St@m schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 18:17:
das niet helemaal waar, je kunt best als het hetzelfde bios is hotflashen..
denk trouwens dat je gewoon nog een keer moet proberen te resetten hoor, lijkt me sterk dat je je bios verne*kt hebt door de fsb te verhogen ofzo :P
Maar ik denk niet dat mijn bios verrot is gegaan doordat ik de FSB heb verhoogt maar eerder dat het is gekomen doordat de reset misschien niet goed werkt?
The__Virus schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 18:17:
Is het niet gewoon dat je je CPU dood hebt gemaakt? Probeer eerst gewoon eens andere onderdelen of eens een ander mobo (om het BIOS evt. uit te kunnen sluiten).
Mijn CPU is zeker niet dood want als dat het geval is gebeurd er helemaal niks... dan hoor je ook geen piepjes oid. (voor zover ik dat goed gelezen heb in andere draadjes)
jantje112 schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 18:16:
Je boot en als je in dos bent vrot je de ene chip erin de ander eruit. Flashen en dan alles weer terug zetten
Dat gedoe met die netwerkkaart is denk ik onzin of weet je dat niet? (het was maar gewoon een gedachte die in me op kwam omdat ik dat ding zag zitten in m'n kast

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2005 18:46 . Reden: even wat overzichtelijker gemaakt ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 18:35:
[...]

Ik heb dat draadje gelezen en ik vroeg mij dus af of het mogelijk is met mijn moederbord. Omdat ik eigenlijk niet het risico wil lopen om het bios nog verder "verne*ken" zoals st@m het zegt
Helaas heeft ook st@m de FAQ niet al te best gelezen. Het maakt geen ene worst uit wat voor BIOS bord 1 en bord 2 hebben. Zolang het donorbord (waar je op gaat hotflashen) een 'normale' flashprocedure toelaat en het de juiste chipdichtheid en -structuur voor de chip aankan zijn er geen beperkingen :)

Ik heb vaak zat met Chaintech planken gehotflashed (ik gebruik momenteel een Chaintech MVP3 plank als standaard DIL-flashplank). Volledig standaard dus prima om te gebruiken.

Asus, Abit en Intel planken hebben vaak non-standaard EEPROM access, daar gaat het niet op (maar het ergste wat gebeurt is een melding dat de EEPROM niet herkend wordt :z )
[...]

Maar ik denk niet dat mijn bios verrot is gegaan doordat ik de FSB heb verhoogt maar eerder dat het is gekomen doordat de reset misschien niet goed werkt?
Hoe BIOSsen corrupt worden is maar de vraag. OC is zelden de oorzaak...
[...]

Mijn CPU is zeker niet dood want als dat het geval is gebeurd er helemaal niks... dan hoor je ook geen piepjes oid. (voor zover ik dat goed gelezen heb in andere draadjes)
Gevaarlijke aanname. Dode CPU kan veel verschillende symptomen geven afhankelijk van exact hoe dood het is. Maar goed, een hotflash kan ook bij dode CPU geen kwaad (het baat dan alleen verdomde weinig)
[...]

Dat gedoe met die netwerkkaart is denk ik onzin of weet je dat niet? (het was maar gewoon een gedachte die in me op kwam omdat ik dat ding zag zitten in m'n kast
Iirc zul je vinden dat de een een DIL-32 is en de andere een DIL-28

Maar mocht het wel overeenkomen, dan zal Uniflash allicht wel werken :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoorde net van mijn neefje dat het mijn bios waarschijnlijk is _/-\o_ . Hij zei dat als je 4 piepjes hoort het je bios is... hier zou dat ergens moeten staan. (http://forum.tweakzone.nl/topic/12901)
Morgen ga ik Hotflashen (ik heb alleen nog een problem met men diskettestation die niet goed werkt maar leen ff eentje van een vriend |:( ) ik moet ook nog even de bestandjes voor een bootdiskette hebben want als ik er eentje maak via het formatteren krijg ik een verkeerde. (nog even zoeken op internet schijnt een site te zijn die ze heeft... als iemand die weet hou ik me aanbevolen! O-) )

Jullie horen van de resultaten!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom kutten met een onbetrouwbare floppy?

Beste manier om te flashen (en dus ook om te hotswappen) is met een HDDtje - gewoon een of ander oud ding, MSDOS bootfiles (IO.SYS, MSDOS.SYS en COMMAND.COM) erop, uniflash.exe erop en de BIOSfile in kwestie, booten vanaf C: in BIOS instellen en klaar is kees :z

Oslik blyat! Oslik!

• St@m
  • Laatst online: 14:43

St@m

@ Your Service

dion_b schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 20:10:
[...]

Helaas heeft ook st@m de FAQ niet al te best gelezen. Het maakt geen ene worst uit wat voor BIOS bord 1 en bord 2 hebben. Zolang het donorbord (waar je op gaat hotflashen) een 'normale' flashprocedure toelaat en het de juiste chipdichtheid en -structuur voor de chip aankan zijn er geen beperkingen :)
Ik bedoelde dus gewoon, je bios moet wel op het andere mobo passen.. en ja ik zei "hetzelfde bios" maar ik dacht dat het wel duidelijk zou zijn..
Ga je dit trouwens in elk topic doen? :P zou wel een goeie zaak zijn, ik geef ook niet altijd (zie mijn antwoord) het helemaal correcte antwoord..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 23:50:
Waarom kutten met een onbetrouwbare floppy?

Beste manier om te flashen (en dus ook om te hotswappen) is met een HDDtje - gewoon een of ander oud ding, MSDOS bootfiles (IO.SYS, MSDOS.SYS en COMMAND.COM) erop, uniflash.exe erop en de BIOSfile in kwestie, booten vanaf C: in BIOS instellen en klaar is kees :z
Cdtje gaat niet werken? Ik zit niet zo heel dik in de oude HDDtjes namelijk :P lol
Eind van de middag of vanavond ga ik het eens even proberen.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

St@m schreef op woensdag 07 september 2005 @ 01:28:
[...]

Ik bedoelde dus gewoon, je bios moet wel op het andere mobo passen.. en ja ik zei "hetzelfde bios" maar ik dacht dat het wel duidelijk zou zijn..
Definieer "passen"? - fysiek passen is niet de enige eis (mobo moet type en grootte EEPROM aankunnen). 'Hetzelfde BIOS" klinkt dan weer veel nauwer, namelijk dezelfde BIOS image (dus dezelfde file, dus dezelfde mobo), of misschien zelfde merk BIOS programma (AMI, Award, Phoenix etc...). Bedoelde je dat niet? Nauwkeurig zijn :o
Ga je dit trouwens in elk topic doen? :P zou wel een goeie zaak zijn, ik geef ook niet altijd (zie mijn antwoord) het helemaal correcte antwoord..
Daar waar ik het 100% zeker weet (en in dit geval ben ik arrogant genoeg dat te denken :+ ) zal ik dat zeker doen (evenals mijn collega-moderatoren; we zijn er niet alleen om slotjes te zetten hoor ;) ) - maar meestal is het niet zo zwart-wit - of gewoon niet iets waar ik even zeker ben van m'n eigen zaak (offtopic: dat constante geneuzel met timings en al dan niet dual channel enzo :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 23:50:
..., MSDOS bootfiles (IO.SYS, MSDOS.SYS en COMMAND.COM) erop, uniflash.exe erop en de BIOSfile in kwestie,...
Als ik dit bestand run: Driver Free Disk For Bios Flashing | Alt1 | Alt2 | Alt3 (zie http://www.bootdisk.com)
Dan krijg ik alleen COMMAND.COM en AUTOEXEC.BAT, is dit juist of moet ik ook IO.SYS en MSDOS.SYS er nog bij hebben? En zou ik deze van bijvoorbeeld een Windows 98 opstartdiskette kunnen kopieren? Ik heb hier dus nog een oude windows 98 opstartdiskette is het mogelijk alle drie de bestanden vanaf deze diskette te kopieren? of krijg ik dan bestanden die niet werken omdat ik zelf Windows XP Pro op mijn pc heb staan?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 20:10 ]

Verwijderd

@dion_b

Weet je ook of het mogelijk is om een P4C800(Intel 875,socket 478) bioschip te flashen in een A7N8X(nforce2,socket A)?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 19:49:
[...]

Als ik dit bestand run: Driver Free Disk For Bios Flashing | Alt1 | Alt2 | Alt3 (zie http://www.bootdisk.com)
Dan krijg ik alleen COMMAND.COM en AUTOEXEC.BAT, is dit juist of moet ik ook IO.SYS en MSDOS.SYS er nog bij hebben? En zou ik deze van bijvoorbeeld een Windows 98 opstartdiskette kunnen kopieren? Ik heb hier dus nog een oude windows 98 opstartdiskette is het mogelijk alle drie de bestanden vanaf deze diskette te kopieren? of krijg ik dan bestanden die niet werken omdat ik zelf Windows XP Pro op mijn pc heb staan?
IO.SYS en MSDOS.SYS hebben per default de attributen -r -h -s (dus read-only, hidden en system). Als je verborgen en/of systeembestanden niet weergeeft, zie je deze ook niet ;)
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 20:01:
@dion_b

Weet je ook of het mogelijk is om een P4C800(Intel 875,socket 478) bioschip te flashen in een A7N8X(nforce2,socket A)?
Ik citeer mezelf:
Asus, Abit en Intel planken hebben vaak non-standaard EEPROM access, daar gaat het niet op (maar het ergste wat gebeurt is een melding dat de EEPROM niet herkend wordt :z )
:z

Dus nee, waarschijnlijk niet (ik heb nog niet op een A7N8X geprobeerd, maar op een A7V266-C gaat het iig niet). Zoals ik aangeef, het kan geen kwaad te proberen - maar als het niet lukt moet je op zoek gaan naar een donorplank dat gewoon de standaardinterface gebruikt. MSI, Chaintech, ECS (jawel :P ) en andere merken die als een beetje 'goedkoop' te boek staan werken vaak het beste (standaard=goedkoper dan rare proprietary oplossingen)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik heb het net geprobeerd maar kom niet verder dan het opstarten van Uniflash,daarna kan ik geen keuze maken in een Uniflash,lijkt wel als deze vast is gelopen maar dat stond ook al in het tekstbestand dat Nforce2 borden het waarschijnlijk niet doen.

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 07 september 2005 @ 22:57:
IO.SYS en MSDOS.SYS hebben per default de attributen -r -h -s (dus read-only, hidden en system). Als je verborgen en/of systeembestanden niet weergeeft, zie je deze ook niet ;)
Ik zie command.com niet in mijn diskettestation als ik gewoon via verkenner ernaartoe ga. Maar als ik via uitvoeren/cmd dan A: dir werk zie ik wel command.com en autoexec.bat maar geen IO.SYS en MSDOS.SYS, deze staan er dus wel op?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 07:42:
[...]

Ik zie command.com niet in mijn diskettestation als ik gewoon via verkenner ernaartoe ga. Maar als ik via uitvoeren/cmd dan A: dir werk zie ik wel command.com en autoexec.bat maar geen IO.SYS en MSDOS.SYS, deze staan er dus wel op?
Geen idee. Als je gewoon dir doet kijk je namelijk niet naar hidden of system files. Om het niet te erg met de paplepel in te gieten (beetje zelfwerkzaamheid mag ook wel...), kijk eens met dir /? naar de beschikbare opties om WEL die bestanden te bekijken :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt! Ik post deze reactie vanaf het moederbord waarvan ik het BIOS geflashed heb! :) Iedereen heel erg bedankt voor de medewerking! Met name dion_b en m'n neefje (die me toch de laatste duw in men rug heeft gegeven om te gaan hotflashen _/-\o_ ) Ik ben blij met jullie support anders had ik het nooit zelf gekunt en gedurft :) gelukkig wel gedaan... geeft wel een kick als je hem zelf weer aan de praat krijgt natuurlijk... tis altijd leuk om een beetje met je pc te rommelen :)

De diskette bevatte btw niet COMMAND.COM, IO.SYS en MSDOS.SYS maar COMMAND.COM, IBMBIO.COM en IBMDOS.COM. Deze bestanden voldoen dus ook voor een bootfloppy!

Ik ben alleen nog even op zoek naar een bios voor mijn Chaintecht 6ata2 (deed volgens mij even iets fout tijdens het flashen |:( 8)7 Jah schiet mij maar door men hoofd :X
Op de site van chaintech zelf is deze niet meer te krijgen (ook niet op de former website) de links naar de bestanden zijn dood... Ik hoop dat iemand misschien nog ergens een biosbestand heeft staan of weet waar ik hem anders vandaan kan halen (een ander en passend bios is ook prima)!

bios inmiddels als gekregen van men neefje

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2005 16:46 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 16:03:
Het is gelukt! Ik post deze reactie vanaf het moederbord waarvan ik het BIOS geflashed heb! :) Iedereen heel erg bedankt voor de medewerking! Met name dion_b en m'n neefje (die me toch de laatste duw in men rug heeft gegeven om te gaan hotflashen _/-\o_ ) Ik ben blij met jullie support anders had ik het nooit zelf gekunt en gedurft :) gelukkig wel gedaan... geeft wel een kick als je hem zelf weer aan de praat krijgt natuurlijk... tis altijd leuk om een beetje met je pc te rommelen :)
Feli :P

Achteraf eigenlijk heel simpel :z
De diskette bevatte btw niet COMMAND.COM, IO.SYS en MSDOS.SYS maar COMMAND.COM, IBMBIO.COM en IBMDOS.COM. Deze bestanden voldoen dus ook voor een bootfloppy!
Uhuh, wat je daar hebt is niet een MS-DOS, maar een IBM PC-DOS floppy. Functioneel volstrekt identiek ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 08 september 2005 @ 17:42:
Feli :P
Achteraf eigenlijk heel simpel :z
Haha thnx :) achteraf wel jah ;) maarja ik wou dus wel weten of het mogelijk was. Om de boel nou nog verder te slopen... Gelukkig is het gelukt WHOEJ :*)
dion_b schreef op donderdag 08 september 2005 @ 17:42:
Uhuh, wat je daar hebt is niet een MS-DOS, maar een IBM PC-DOS floppy. Functioneel volstrekt identiek ;)
Haha jah weet ik veel ;) ik werk nooit meer met DOS en zeker niet met Bootfloppy's :P (gelukkigerwijs)

• KneoK
  • Laatst online: 27-05 12:52

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 20:49:
[...]

Haha thnx :) achteraf wel jah ;) maarja ik wou dus wel weten of het mogelijk was. Om de boel nou nog verder te slopen... Gelukkig is het gelukt WHOEJ :*)

[...]

Haha jah weet ik veel ;) ik werk nooit meer met DOS en zeker niet met Bootfloppy's :P (gelukkigerwijs)
Mwoah, ik vind een beetje (of zoals ikzelf heb, een boel) DOS ervaring toch helemaal niet verkeerd hoor. Het helpt in ieder geval bij het snappen van het principe van een bootflop (en je dus waar dan ook zelf gewoon een bootflop kunt maken) ;)

Gefeliciteerd verder met je geslaagde hotflash poging !
Pagina: 1