Toon posts:

Bloedhete Radeon9800XXL

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik had een paar weken geleden een Radeon 9800 XXL van een vriend van me overgenomen (de 9800 uit de Aldi pc lijn) maar ik zit met een enorm hitteprobleem. Telkens als ik F.E.A.R. demo speel krijg ik enorm last van artifacts en zwart beeld. Als ik dan m'n vinger op de videokaart leg, of op een condensatortje die helemaal niet dicht bij de core zit dan brand ik m'n vinger meteen. Toen ik de kaart net had zat de stock cooler er nog op. Ik heb deze vervangen door een Arctic Cooler maar dit haalt niet echt veel uit. Het vreemde: als ik een halfuur Doom3 op Ultra High speel dan word de kaart wel zeer heet, maar krijg ik geen last van artifacts, terwijl ik wel af en toe framedrops zie waarin ik kan zien dat de kaart het zwaar heeft. Vreemd genoeg heb ik bij F.E.A.R. demo geen last van duidelijk framedrops. Ik heb de kast altijd open staan want anders gaat het helemaal fout vrees ik. Ik zag gisteren dat ik een 250W voedinkje in m'n pc heb zitten en toen begon ik me af te vragen of de kaart zo heet kan worden omdat de voeding te zwak is? :? Ik weet het niet misschien zit ik er helemaal naast met deze theorie maar toen m'n maat deze kaart gebruikte had ie helemaal geen last van zulke extreme hitte en ook geen artifacts, en dat met de stock cooler, en hij gebruikte een 420W Tagan voeding. Kan iemand mij uit de brand helpen?

Systeem specs:

ATI Radeon 9800 XXL 8 pipes
Northwood 3.0 GH
2x512 MB Twinmos pc3200 Dual Channel
80 gig SATA
DVD spelertje
LCL lichtje
HP d530sff moederbordje :r
FSP Group Inc. :? 250 Watt voeding (Uit een 2.6 ghz medion geript)

dit is dus de setup, zou dat teveel zijn voor een 250W voedinkje? :/
P.S. de kaart is niet OC'ed.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2005 17:42 ]

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
wat heb je zelf al geprobeerd?

andere voeding al geprobeerd?
extra casefans?

en je topictitel blinkt ook niet uit intelligentie :/

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

fsp is geloof ik fortron, is best goed, maar 250 watt is ook wel heel weinig. Mss kan je een andere voeding testen, want het zou kunnen dat de 12v lijn beetje te veel heen en weer gaat tussen 11 en 13 volt ofzo omdat de voeding het niet trekt, en door die spanningspieken zou het onderdeeltje (spanningsomvormer ofzo) mss te warm kunnen worden (mss gemaakt voor 12 volt, en nu staat er 12.7 volt op).

Is de kast goed geventileerd?

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

weet je zeker dat je die nieuwe cooler er goed op hebt gezet?
kan zijn namelijk dat wanneer die niet goed op de core vast zit
hij de core ook niet goed kan coolen

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 2 casefans ingebouwd en de cooler heb ik nog een keer losgemaakt en extra strak aangedraaid om zeker te zijn dat ie goed zit. ik heb nu momenteel dit systeem in een medion kast gegooid, een mini atx, maar omdat de kaart oorspronkelijk ook uit zo'n case komt kan het toch niet zo erg zijn

• Eisenhower
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-08 09:19
mischien te veel volt door de kaart? waardoor ie daardoor warmer word? (kgok mah :P )

[ Voor 3% gewijzigd door Eisenhower op 06-09-2005 18:53 . Reden: typ0 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

HeefStan schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 17:46:
fsp is geloof ik fortron, is best goed, maar 250 watt is ook wel heel weinig. Mss kan je een andere voeding testen, want het zou kunnen dat de 12v lijn beetje te veel heen en weer gaat tussen 11 en 13 volt ofzo omdat de voeding het niet trekt, en door die spanningspieken zou het onderdeeltje (spanningsomvormer ofzo) mss te warm kunnen worden (mss gemaakt voor 12 volt, en nu staat er 12.7 volt op).

Is de kast goed geventileerd?
daar zitten inderdaad condensators etc. die de voltlijnen stabiel proberen te maken, ik raad TS toch eerst een nieuwe voeding aan (geen Q-Tec, sweex of dat soort troep, gewoon een goeie Forton, Tagan, Antec, Coolermaster etc.) dan kijken we verder

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Eisenhower
zou mijn Tagan 420 Watt I-X-eye het bij hem trekken?

• m9nossie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-08-2025
Ik heb ook 2 medion pc's gezien waarin die 9800 XXL's echt bizar heet werden. een paar seconde je vinger op de HS en je hebt meteen een blaar. Zelfs na vervanging van de koelers, werd de kaart nogsteeds veels te heet (artifacts in games etc).

Het lijkt wel alsof de core beschadigd raakt door de hitte, en hierdoor alleen maar hogere temps krijgt ( ;o ).

Je kan iig proberen een andere voeding in je systeem te hangen, mischien helpt het.

http://www.image-shared.com Fast and most reliable Image Hosting

• Almering
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-02-2024

Almering

Notebook niet voor games!

TIP: Rivatuner =>> lager klokken, ca. 10-20 Mhz lager scheelt veel warmte en stroom en is vaak in de prestaties niet merkbaar

Verwijderd

Topicstarter
we hebben net een Tagan 420 W voeding aan het systeem gehangen, geen verschil kwa hitte en artifacts helaas. Het lag dus niet aan de voeding.

• Eisenhower
we hebben de kaart in het volgende systeem gehangen

Tagan 420Watt I-X-eye
DFI Lanparty 250gb nforce 3 socket 754
A64 3400+ Socket 754 @ stock speeds (2.4ghz)
512MB DDR400 Kingston
120gig S-ata WDC
DVD+RW
DVD Rom
CCFL'tje

de kaart werd nog steeds warm.. wel minder warm, maar dat kan zijn omdat er een dikke 80x80x25mm eropblaast nu.

we zullen het onderclocken even proberen.. enig idee waar het nog aan kan liggen mensen?

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
Je voeding is zowieso erg zwak voor zo'n systeem. in mijn bak met 2000+@2100+, 9800SE@PRO@XT, 5 hdd's etc. houden 300 watt voedingen het nog geen dag vol (8> Je CPU vreet een stuk meer dan de mijne, maar doordat ik zoveel hdd's heb komt het wel bij elkaar in de buurt uit, lijkt me.

Probeer een leuke 350+ watt voeding. Verder denk ik dat je koeler wel eens niet goed kan zitten, word het koelblok van de silencer uberhaupt wel heet? Het blok dus, de kaart of andere onderdelen niet. En dan bedoel ik echt HEET trouwens :P ;)

[ Voor 29% gewijzigd door geez op 06-09-2005 21:23 ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

Eisenhower schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 21:11:
we hebben de kaart in het volgende systeem gehangen

Tagan 420Watt I-X-eye
DFI Lanparty 250gb nforce 3 socket 754
A64 3400+ Socket 754 @ stock speeds (2.4ghz)
512MB DDR400 Kingston
120gig S-ata WDC
DVD+RW
DVD Rom
CCFL'tje

de kaart werd nog steeds warm.. wel minder warm, maar dat kan zijn omdat er een dikke 80x80x25mm eropblaast nu.

we zullen het onderclocken even proberen.. enig idee waar het nog aan kan liggen mensen?
mss gebruikt de aldi gewoon slechte kaarten, die ati niet dumpt bij ''echte'' merken,omdat ze geen zin hebben om daar garantie opgeven, dus de bijna afvallers gaan naar de bouwmarkten,omdat daar toch nauwelijks iemand beroep doet op zijn garantie ..

let op, dit is wel erg paranoia....

http://specs.tweak.to/16495

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:11

XanderDrake

Build the future!

HeefStan schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 21:48:
[...]

mss gebruikt de aldi gewoon slechte kaarten, die ati niet dumpt bij ''echte'' merken,omdat ze geen zin hebben om daar garantie opgeven, dus de bijna afvallers gaan naar de bouwmarkten,omdat daar toch nauwelijks iemand beroep doet op zijn garantie ..

let op, dit is wel erg paranoia....
tja ik zou het zo niet zeggen, maar het beschrijft het wel op een mogelijke manier. De 9800XXL bestaat eigenlijk niet... Net als nVidia 6610 die ze ook gebruiken, of in mijn laptop, een FX 5300go? Het blijkt dat mijn laptop's gpu een hoog geclockte FX 5200 Ultra is...
vertrouw Aldi videokaarten niet :/

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
te slechte voeding zou voor lockups zorgen.... als hij echt zo extreem warm wordt, dan zou ik waterkoeling overwegen... bedenk 60 graden komt vaker voor, maar daar brand je je vingers ook al aan! Heb je geen monitoring tool?
Ik denk echt dat je iets moet verzinnen voor de warmte... waarschijnlijk heeft je GPU een probleem (Vss short), maar juiste koeling zou hem nog wel bruikbaar kunnen maken.

U vraagt, wij antwoorden.

• Eisenhower
De kaart is in principe een MSI 9800pro die Geflasht is vanaf aldi uit met een XT Bios (de core's doen ook 400/400..800DDR)

Waterkoeling zou geen oplossing zijn omdat deze kaart nu in een media center pc komt te zitten waar voornamelijk TV op word gekeken.

Deze kaart word binnenkort toch vervangen door een x800xt van alternate.

zou het helpen om ram heat sinks te installeren op de kaart?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:38

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Toch lijkt het er verd8 veel op dat je de koeler er niet goed op het zitten :?

Heb je gekeken of:

• De pasta niet te dik en niet te dun is aangebracht :?
• De koeler het uberhaubt wel doet :?

Je kan proberen je RAM te koelenm op je kaart, maar feit blijft dat je CORE te heet wordt. Dus dan kom je toch meestal terug op je cooling van je kaart :)

Xbox Live ID:Notna8310

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:23
Je kan makkelijk checken of de koeler wel goed zit: Als de koeler koel blijft en de kaart bloedheet wordt dan is er iets mis.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Eisenhower
inderdaad, wij dachten ook dat het de core was!

die blijkt het dus ook te zijn maar we hebben een dikke arctic cooler erop gezet, en daarna nog een keer deraf gehaald om hem te re-mounten.

Afbeeldingslocatie: http://media.hardwareanalysis.com/articles/small/11302.jpg
Deze Arctic Cooler hebben we er op op het moment.

Zelf heb ik ook een product van Arctic in me pentium 4 multimedia systeem zitten, namelijk de Actic Freezer ( CPU Cooler ) en daar ben ik dik tevreden over, bijna geen geluid te horen! dus ik denk echt dat de kaart te heet word.

ik zal hem vanmiddag eens gaan stressen met 3Dmark05 en kijken of daar nog wat uit komt.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
offtopic:
??? uit het feit dat jij een [merknaam] product promoot, concludeer jij dat de kaart te heet wordt??? :?
lol

U vraagt, wij antwoorden.

• Eisenhower
MeMoRy schreef op woensdag 07 september 2005 @ 10:26:
offtopic:
??? uit het feit dat jij een [merknaam] product promoot, concludeer jij dat de kaart te heet wordt??? :?
lol
lees goed, ik bedoel ermee te zeggen dat de kaart dusver te heet word, dat zelfs een product van een groot koel fabrikant het al niet meer kan coolen. en dat daarmee mischien de kaart de geest gaat geven..

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-08 23:09
ik heb ook een aldi pc en me pa heeft een ati 9800 xl origineel en ik ook een alleen later eringezet. en we speelden beide met een voeding van 250 watt. soepeltjes, dus daar zal t niet aan liggen volgens mij

• Eisenhower
te laat vriendelijke vriend, morgen heeft romaniak zijn gehele nieuwe pc binnen :)
Pagina: 1