OSX <> Windows XP Pro Netwerk Probleem

Pagina: 1
Acties:

• boom1001
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 14:52
Ik heb mijn hd gedeeld en in 2 stukjes gehakt. Bij de ene staat OSX geïnstalleerd en op de andere komen al mijn download dingetjes, foto's, back-up, enz.
Nu heb ik ook een pc staan met windows xp pro erop die ik zo nu en dan gebruik.

Deze 2 zijn via een router met elkaar verbonden en vormen hierdoor dus een klein netwerkje. Allemaal heel erg leuk. Maar nu zit ik met een vraag. Als ik via mijn pc inlog op mijn mac mini kan ik zonder pardon op de OSX partitie komen en gewoon gaan rommelen in de programma mappen en de bibliotheek map enz enz. Dit is eigenlijk niet wat ik wil. Graag zal ik willen weten hoe ik alleen op mijn 'download' partitie willen komen en dat hij niet mijn OSX patitie kan benaderen via de PC.
Bij Windows Xp geef je gewoon aan dat je een map, partitie wilt delen, ik weet niet of er voor Mac OSX ook zoiets is?

Ik heb natuurlijk al de zoek functie gebruikt hier en google is ook al op de hoogte van mijn vraag. Ik kon niks vinden. Misschien is het allemaal vrij simpel en kijk ik er misschien helemaal overheen. Maar laten we het er maar dan op houden dat ik nog maar net een jaartje bezig ben met OSX :)

Even voor de duidelijkheid. Ik gebruik:
1 Mac mini met OSX 10.3.9
1 AMD64 met Windows XP Pro
1 SiteCom DC-202 v5

Vriendelijk bedankt alvast

Joost

Verwijderd

Wanneer je Apeltje-I doet bij een map dan kun je daar de bevoegdheden instellen. Als het goed moet het daarmee lukken.

• joerideturck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08-2022
Ik gebruik zelf het programma SharePoints voor het instellen van mijn shares. Hiermee kan je andere mappen en partities delen zonder dat je je OS X partitie moet delen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik weet niet of Samba voor OS X te krijgen is (maar OS X is een BSD-variant, dus ik veronderstel van wel), daarmee kan je aangeven welke mappen je kan delen. En het kan ook met Windows-clients overweg.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• boom1001
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 19:08:
Wanneer je Apeltje-I doet bij een map dan kun je daar de bevoegdheden instellen. Als het goed moet het daarmee lukken.
Kun jij mij misschien uitleggen hoe jij dat dan hebt gedaan? Mij lukt het zo 123 niet.

Joost

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 14:51
Borromini schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 19:25:
Ik weet niet of Samba voor OS X te krijgen is (maar OS X is een BSD-variant, dus ik veronderstel van wel), daarmee kan je aangeven welke mappen je kan delen. En het kan ook met Windows-clients overweg.
Het is niet te "krijgen" maar volledig geïntegreerd in het OS.

• boom1001
Heb verschillende dingen geprobeerd....
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 19:08:
Mijn 'OSX' partitie staat met de zelfde bevoegdheden als mijn 'download' partitie dus dan zal hij ze allebei moeten herkennen als ik bij Windows XP inlog op de Mac....
joerideturck schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 19:18:

Ik gebruik zelf het programma SharePoints voor het instellen van mijn shares. Hiermee kan je andere mappen en partities delen zonder dat je je OS X partitie moet delen.
Is opzich een goed alternatief, maar het moet toch makkelijker kunnen??? (tis tenslotte Mac OS X) :)

Ik hoop dat iemand toch nog een oplossing weet voor dit probleempje? Want ik ben er nog niet achter gekomen.

Joost

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

De shares bij OS X zijn fixed, er is geen gui voor om aan te passen.

Je kan smb.conf op de commandline aanpassen, de NIM gebruiken of een 3rd party tool als sharepoints.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er is geen andere mogelijkheid dan sharepoints te gebruiken, of zelf je smb.conf aanpassen. Ik heb het volgende aan de smb.conf toegevoegd om het sharen van /Music te bewerkstelligen:

code:
1
2
3
4
5
[music]
comment = Muziekjes!
writable = no
path = /Music
guest ok = Yes

Er zijn nog tig opties die je hierbij kan instellen, die kan je op deze pagina vinden: http://www.samba.org/samba/docs/man/smb.conf.5.html

Je smb.conf staat trouwens in /etc/smb.conf en kan je bewerken door in de terminal het volgende te typen:

code:
1
sudo pico /etc/smb.conf

edit: oh ja, als je een andere partitie wil sharen moet je /Volumes/partitienaam gebruiken, als je het correcte pad zeker wil weten sleep je de betreffende partitie naar een leeg terminalwindow, dan krijg je het pad te zien en die kan je dus kopieeren en plakken naar de smb.conf

[ Voor 20% gewijzigd door Wortelsoep op 07-09-2005 16:12 ]

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 07:56
Kijk, daar heb ik wat aan.
Ik kan nu wel een gebruiker aan een aparte map koppelen, maar kan ik ook een speciaal password hieraan hangen voor de toegang voor elke map apart?

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat kan, ik weet alleen niet precies hoe dat nou in z'n werk gaat. Maar dat is wel terug te vinden in de Samba-manual.
Pagina: 1