fancontrol aan of uit bij nieuwe cpu koeler?

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 15:14
Ik zie door de grote-topic bomen het bos niet helemaal meer. Zelf merk ik weinig verschil, maar misschien dat dat er wel is?

Ik heb een p4p800 moederbord met n 2,6c P4. Hierbij heb ik laatst een Zalman CNPS7000B-AlCu gekocht en daar zit zo'n handmatige controller bij van Zalman. Deze heb ik ook aangesloten, maar nu heeft mn p4p800 ook een Q-Fan fancontrol achtig iets? Ik vroeg me af of dit kwaad kan als ik dit uit zet? Misschien dat ie dan wat minder geluid maakt. Een kapotte processor heeft niemand wat aan, dus vandaar de vraag

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Die kan je gerust uit zetten...
Zolang je fan blijft draaien is er niks aan de hand...
Je zal alleen wel een beetje moeten opletten dat je cpu niet te warm wordt, want dan moet je de fan iets harder zetten...
Q-Fan zou dat namelijk dan automatisch voor je gedaan hebben, das alles...

• darkrain
  • Laatst online: 07:53

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

De controller van zalman doet dat ook zelf.

Tweakers Discord

Verwijderd

Haal die Zalman Fanmate er maar tussenuit en installeer Speedfan (even zoeken op internet).
Speedfan is freeware en is in staat het toerental van je koeler te regelen al naar gelang de processor temperatuur. Gebruik geen Q-fan als je Speedfan gebruikt.

• ShellGhost
  • Laatst online: 16-12-2021
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 11:48:
Haal die Zalman Fanmate er maar tussenuit en installeer Speedfan (even zoeken op internet).
Speedfan is freeware en is in staat het toerental van je koeler te regelen al naar gelang de processor temperatuur. Gebruik geen Q-fan als je Speedfan gebruikt.
Waarom zou je die Fanmate er tussen uit halen en over gaan op software monitoring??

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 13:57
ShellGhost schreef op woensdag 07 september 2005 @ 11:50:
[...]

Waarom zou je die Fanmate er tussen uit halen en over gaan op software monitoring??
handmatig (fanmate) vs automatisch (kan je in speedfan instellen op welke temp hij op hoeveel procent dient te draaien).

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02 06:46
speedfan werkt niet op dat mobo(praat uit ervaring)

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

Verwijderd

De meeste moederboren werken wel met Speedfan. Lees wel even de instructies voor het configureren door. Er komen ook regelmatig nieuwe versies van Speedfan uit dus het is helemaal niet gezegd dat Speedfan niet zou kunnen werken op jouw moederbord (chipset). Op alle systemen waar ik Speedfan opgezet heb werkte het gewoon. Mijn advies; gewoon proberen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Qfan is een technologie die het voltage van de cooler aanpast naar gelang de temperatuur van de processor. wordtie te warm, dan gaat de fan vanzelf harder draaien.
door de Zalman Fanmate er tussen te laten limiteer je simpelweg het maximum toerental.
ShellGhost schreef op woensdag 07 september 2005 @ 11:50:
[...]

Q-fan is een optie in de bios, niet in software.

[ Voor 35% gewijzigd door McKaamos op 08-09-2005 13:42 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Je kan speedfan altijd eens proberen, maar gooi de fanmate niet weg. Zelf heb ik onlangs een nieuw moederbord gestoken (ander was ineens kapot), op het vorige werkte speedfan perfect. Op het nieuwe Asus bord is het onmogelijk om speedfan in te stellen dat de fansnelheid wordt aangepast. De fan draait volop eenmaal boven 40%, op 40% een stuk minder (dus stiller) onder de 40% staat die stil.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

waarom loopt iedereen nu te blaten over speedfan? is toch nergens voor nodig, als je bios het kan regelen dmv Q-Fan? 8)7
als je het door de bios kan laten doen, doe dat dan. extra software kost alleen maar processorkracht en geheugen. ook geeft het meer troep op je scherm. (window/blokje in taskbar of een icon in de tray)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Met Q-fan kan je geen temperatuur instellen, dan zit je vast aan de temperatuurinstelling die je MB fabrikant heeft gekozen (meestal 50 graden C). Met Q-fan is het een alles of niets regeling, de fan staat stil of draait op volle snelheid.

Met Speedfan kan je instellen bij welke temperatuur de fan of volle snelheid moet gaan draaien (b.v.40 graden C). Met Speedfan kan je in minimum toerental instellen wat je fan minstens moet draaien. Er is dus altijd enge koeling van je CPU. Je kan zelfs het maximum toerental instellen als je dat zou willen. Er is dus helemaal geen reden om de Zalman Fanmate te gebruiken.
De Speedfan software gebruikt nauwelijks CPU tijd. Ik kan het in iedergeval niet terugvinden op mijn systeem.

Door het verschil in werking wordt je CPU altijd gekoeld en zal de fan alleen bij zware belasting op maximum toerental gaan draaien. Resultaat is een stil(er) systeem.

Om Speedfan goed te laten werken moet je Q-fan in de BIOS uitschakelen.

Ook ik heb Q-fan eerst geprobeerd en was verbaasd over de slechte werking. Vervolgens Speedfan tegengekomen en aangenaam verrast over de mogelijkheden en het functioneren.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2005 16:00 ]

• Bolis
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
darkrain schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 16:34:
De controller van zalman doet dat ook zelf.
De fanmate kan je alleen controlleren met de hand en het geeft ook een verlies van 1v. Gewoon de fanmate ertussen uithalen en eventueel op een andere fanaansluiten of bewaren :Y)
Pagina: 1