1 mailbox gebruiken met meerdere gebruikers

Pagina: 1
Acties:
  • 543 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:06
Geachte medetweakers,

Een klant van ons heeft net een nieuwe server aangeschaft, met daarop Windows 2003 SBS standard.

Op dit moment dient deze server alleen maar als file en print server. De exchange functionaliteit is nog niet uitgerold. Echter dient dit op korte termijn te gaan gebeuren.

De klant heeft echter aan mij de volgende wens (eis) geuit:

Men maakt gebruik van vier algemene email adressen:

- info@bedrijfsnaam1.nl
- info@bedrijfsnaam2.nl
- vacature@bedrijfsnaam1.nl
- vacature@bedrijfsnaam2.nl

Op dit moment worden deze emails opgehaald op 1 PC met Outlook Express 6.0. Op iedere andere PC's (4 stuks) zijn al deze vier accounts ingesteld om daarlangs email te kunnen versturen. De emails ophalen vanuit deze emailadressen gebeurd dus ook maar op 1 PC.

Verder maken de medewerkers in Outlook ook gebruik van hun eigen email adres: naammedewerkers@bedrijfsnaam1.nl

Het ophalen geschiet vanuit een POP3 box bij hun webhostingspartner.

Nu is dus de wens van de klant het volgende:

Het moet mogelijk zijn voor iedere gebruiker om het Postvak In en Verzonden Items te kunnen kijken van de mailboxen van bovengenoemde 4 emailadressen. Dus als medewerker 1 iets verstuurd via info@bedrijfsnaam1.nl, dan moet medewerker 2 dus in de Verzonden Items map van dit account kunnen zien dat de betreffende mail is verstuurd.

Als de mail wordt opgehaald, dient deze dus ook in het Postvak In van het betreffende account te komen van het email adres. Iedereen moet dit dus ook kunnen zien.

Ik heb echter (bijna) geen ervaring in Exchange 2003. Ik heb hier rondgezocht op GoT, en ben daar de volgende topics tegengekomen, die volgens mij er veel mee te maken hebben:

- [rml][ outlook] Zelfde Postvak IN op meerdere computers[/rml]
- [rml][ xp] outlook delen via netwerk[/rml]
- [rml][ Exchange] Global Mailbox ?[/rml]

Ik weet eigenlijk niet goed waar ik moet beginnen met zoeken. Wellicht dat iemand mij een duwtje in de goede richting kan geven..

Een optie mbt de email achterlaten op de server is dus geen optie. Dan weet ik zeker, dat de versturende partij meerdere reacties gaat krijgen op 1 verzonden email..

Met gaat hier werken met het volgende:

4 x Windows 2000 Pro incl. Sp4
1 x Windows '98 SE
1 x Windows 2003 SBS (dus exchange 2003)
Office 2000 Professional

Mochten jullie nog meer info verlangen, laat met het ajb weten!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Weet niet of het kan met Exchange maar ik zou gewoon er IMAP mailboxen van maken. Daar kan je gewoon met meerdere mensen op inloggen. De wijzigingen zie je dan gewoon in je outlook verschijnen.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-08 16:07
Dit kan inderdaad met Exchange. Je kunt bij een gebruiker een tweede (en derde, en....) mailbox toevoegen. Hiervoor moeten ze wel Microsoft Outlook gebruiken en via een Exchange connectie verbinding leggen met de Exchange server (dus niet middels POP3 of IMAP). Naast het zetten van de juiste rechten op de algemene mailboxen, moet bij de gebruikers ook deze mailbox toegevoegd worden in de configuratie van Outlook. Door het From veld te tonen bij Nieuw bericht, kunnen ze namens één van de algemene mailboxen mailen.

@djluc: vanzelfsprekend ondersteund Exchange ook IMAP, dus dat is ook zeker een mogelijkheid.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-06 16:18

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Afbeeldingslocatie: http://img59.imageshack.us/img59/9384/imap49nd.th.jpg

zoals je ziet is het mogelijk.

mocht je exchange draaien maak ff dit bat bestandje als je de server wil rebooten duurt het geen 15min

net stop "Microsoft Exchange System Attendant" /y
net stop "WinHTTP Web Proxy Auto-Discovery Service" /y

[ Voor 8% gewijzigd door loodgieter op 06-09-2005 17:16 ]

• nextware
mbaltus schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 16:57:
Dit kan inderdaad met Exchange. Je kunt bij een gebruiker een tweede (en derde, en....) mailbox toevoegen. Hiervoor moeten ze wel Microsoft Outlook gebruiken en via een Exchange connectie verbinding leggen met de Exchange server (dus niet middels POP3 of IMAP). Naast het zetten van de juiste rechten op de algemene mailboxen, moet bij de gebruikers ook deze mailbox toegevoegd worden in de configuratie van Outlook. Door het From veld te tonen bij Nieuw bericht, kunnen ze namens één van de algemene mailboxen mailen.

@djluc: vanzelfsprekend ondersteund Exchange ook IMAP, dus dat is ook zeker een mogelijkheid.
Ok. Ik weet, dat ik in de configuratie van Outlook, een mogelijkheid heb tot het bijvoegen van meerdere emailboxen. Als ik dat dus gedaan, kan de mailbox ook door meerdere mensen gebruikt worden ?

Ik heb na het lezen van jullie suggesties, een ideetje gekregen. Als ik nou deze vier algemene mailboxen onder 1 account, die van bijvoorbeeld "info" kan ik dan deze mailbox toevoegen aan de rest van de gebruikers. Scheelt me namelijk weer 4 mailboxen toevoegen..

• nextware
Ok, ik heb het nu zover voor elkaar, dat de medewerkers in de map Postvak In en Verzonden Items kunnen kijken.

Alleen blijft nu nog het volgende op te lossen:

Men moet ook email kunnen versturen langs het account info@bedrijfsnaam1.nl. Dat lukt ook, vanwege mogelijkheid tot het kiezen van een afzender in Outlook. Alleen als men dan een email verstuurd, komt deze terecht in de map Verzonden Items van het eigen account van de medewerkers (naammedewerkers@bedrijfsnaam1.nl ).

Echter wil de klant het zo hebben, dat deze email terecht komt in de map Verzonden Items van het info account. Ik heb daarvoor een regel aangemaakt in Outlook, maar die werkt alleen als ik intern een email verstuur. Zodra ik een email verstuur naar een extern account, werkt het niet meer :(

Weet iemand waar ik dit in kan stellen ? Ik blijf zelf ook wel zoeken, maar ik kan tot op heden niks vinden..
Pagina: 1