Batterij Status Widget: Hoe goed is je batterij nog?

Pagina: 1
Acties:
  • 688 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvaruni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:09
Batterij Status is een eenvoudige widget die je kan gebruiken in Dashboard om te zien hoe goed te batterij er nog voor staat. Deze widget leest de capaciteit die je batterij nog maximaal kan bewaren en vertelt je precies hoe goed je batterij het nog doet in vergelijking met de dag dat je deze kocht. Sommige mensen op dit forum zullen deze functionaliteit herkennen van het programma coconutBattery, waarop deze widget is gebaseerd.

Aangezien dit mijn eerste widget is, wil ik met plezier jullie suggesties en opmerkingen horen en moedig ik dan ook iedereen aan om zijn mening over deze widget te geven. Om de widget ten volle te kunnen nakijken, zou ik het bijzonder leuk vinden als iedereen die deze widget probeert een screenshot maakt van de voorkant van de widget en deze screenshot hier post of deze doormailt naar kvaruni aaatt gmail.com . Een screenshot kan je makkelijk maken aan de hand van de toetsencombinatie apple + shift + 4 . Sleep dan de muis over het gebied waarvan je een screenshot wenst en de screenshot wordt bewaard op je bureaublad.

Ik zou het ook bijzonder leuk vinden mocht je eveneens doorsturen hoe jij je batterij gebruikt, welk type Mac je hebt en hoe oud hij al is. (Herlaad je de batterij van zodra je kan, wacht je tot de batterij bijna 0% is, gebruik je de batterij terwijl je aan het opladen bent...)

Ik ben voornamelijk op zoek naar mensen die deze widget willen uitproberen op een vaste Mac om te zien wat voor resultaten dat zou opleveren. Iedereen die ten slotte wil helpen bij het vertalen van deze widget naar een andere taal dan Nederlands of Engels mag gerust contact met mij opnemen via kvaruni aaaattt gmail.com of mag hier gerust antwoorden op deze post.

Totdat alle problemen uit de widget gehaald zijn en voor ik hem doorgeef aan de widget pagina van Apple, kan je de widget downloaden door hier te klikken. Veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46

The_DoubleU

Tweaker in München

Werkt zeker alleen met batterijen van je iBook/PowerBook? En niet met die van je iPod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09-2024

GSL

The_DoubleU schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 16:00:
Werkt zeker alleen met batterijen van je iBook/PowerBook? En niet met die van je iPod?
Het is een widget ;) voor OSX dus...

Afbeeldingslocatie: http://img106.imageshack.us/img106/5053/picture15pz.th.png

screenie, helaas heb ik batterij nu niet in powerbook zitten omdat hij nu als desktop aan de netstroom hangt :P (dus zelfde effect als bij "vaste" mac denk ik)

Powerbook g4 15" (laatste model dus), 1,67 GHz, 1 GB RAM..HD grootte kan je zelf ook uitrekenen B)

[ Voor 8% gewijzigd door GSL op 06-09-2005 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Afbeeldingslocatie: http://img29.imageshack.us/img29/9189/mybatt3ss.jpg

Hmm dat is wel minder, ik zal morgen eens kijken hoeveel ik in minuten nog op de accu kan werken.
Als ik de stekker er uit haal dan staat er meestal 5 uur accutijd maar of dat in de praktijk klopt.

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvaruni
@GSL: een grote dank je voor die screenshot! Op een vaste Mac levert dit nog een ander resultaat op, dus ik zal ook met jouw situatie rekening moeten gaan houden. ;) edit: De widget is aangepast en zou nu ook deze situatie goed moeten weergeven. Kan je dit eens proberen?

@Deacon: het bovenste deel van coconuBattery is belangrijk en bevat de functionaliteit van deze widget. Je batterij is nog in een uitstekende staat, met nog steeds 99% van capacitiet die je batterij maximaal kan opslaan. (verbeterd dankzij caillin_coilleach, zat ik zelf al verkeerd te kijken |:(): Je batterij is er iets slechter aan toen, maar niet uitzonderlijk slecht. Een Li-Ion batterij gaat normaal een 4 à 5 jaar mee voor deze zowieso voor de vuilbak is. Je mag er dus op rekenen dat je batterij elk jaar een 20% tot 25% van zijn capaciteit laat vallen. jou batterij heeft nog maar een kleine 20% laten vallen, dus er is niets abnormaals aan de hand! (Even tussen haakjes, het gaat hier wel over de widget en niet over het programma waarop de widget gebaseerd is. ;))

[ Voor 38% gewijzigd door kvaruni op 07-09-2005 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 21:13

wouterve

Swinger of States

Afbeeldingslocatie: http://vanerve.nl/i/widget.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vanerve.nl/i/battery.jpg

Hm, ik wist dat mijn batterij inmiddels al wel wat minder was geworden, maar 62%, da's eigenlijk niet meer zo veel. Maar goed, dat krijg je er dan ook van als je, zoals ik, je laptop vrij veel aan de netstroom hebt hangen. Als ik de batterij gebruik, dan verschilt het een beetje per situatie of ik de batterij eerst helemaal laat leeglopen voor ik hem weer aan de stroom hang; dat probeer ik af en toe in ieder geval bewust wèl te doen.

Om het risico te vermijden dat dit echt alleen maar een opsomtopic gaat worden: leuke widget, zeker! Ik denk alleen niet dat ik het ding permanent in mijn dash zal hebben hangen, tenzij ik er telkens aan herinnerd wil worden dat ik de capaciteit van mijn batterij aan het ondermijnen ben en dat ik op termijn weer eens een x-aantal euro's mag ophoesten voor een nieuwe. Maar nu ik hem in ieder geval een keer heb gebruikt weet ik dat alvast kan beginnen sparen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'kvaruni' schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 15:23 uur [i]
© Mac OSX.nl forum topic
:O

Afbeeldingslocatie: http://hosted.yourimg.com/05/249/14/MM2005PBbatteryTitanium500MHZ.jpg
m'n batterij van m'n oude PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:35
het bovenste deel van coconuBattery is belangrijk en bevat de functionaliteit van deze widget. Je batterij is nog in een uitstekende staat, met nog steeds 99% van capacitiet die je batterij maximaal kan opslaan.
Daar zit je naast :) Het _middelste_ gedeelte is hetgeen waar je je widget op hebt gebaseerd :) De "charge" is hoe vol de accu nu zit en de "capacity" is hoeveel hij maximaal kan of kon bevatten...

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvaruni
:X Kijk ik zelf al verkeerd op het programma waarbij ik meegeholpen heb om het te vertalen... en waarvan ik dan nog widget heb gemaakt...

Je hebt dus zo volledig gelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Status van mij PB batterij. Niet slecht moet ik zeggen :)

Afbeeldingslocatie: http://yilkee.com/stuff/batt.jpg

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Volgens mij is het niet de bedoeling van TS dat iedereen hier met zijn batterijinfo gaat lopen pronken :)

Ik heb nog 97% na 8 maanden gebruik :+

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Mijn batterij is nog in prima conditie, omdat-ie niet zo lang geleden omgeruild is door Apple ;) Heeft dat toch nog voordelen achteraf :) al was de oude niet bizar veel achteruit gegaan.

Widget:
Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~brugmanrc/battery_1.png

coconutBattery:
Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~brugmanrc/battery_2.png

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:31

sjaakaq

It might get loud

TS: over de nuttigheid/kwaliteit e.d. van je widget kan ik niks zeggen i.v.m. Windows PC, maar het lijkt me dat de widget tussen al het grafisch geweld van overige widgets een beetje in het niet valt. Misschien iets meer eyecandy eromheen bouwen ;)

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whollabilla
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03-2021
leokennis schreef op woensdag 07 september 2005 @ 16:25:
TS: over de nuttigheid/kwaliteit e.d. van je widget kan ik niks zeggen i.v.m. Windows PC, maar het lijkt me dat de widget tussen al het grafisch geweld van overige widgets een beetje in het niet valt. Misschien iets meer eyecandy eromheen bouwen ;)
Ik vind het juist wel handig zo, een beetje simpel zodat het niet te veel resources inneemt:P (Maar ik heb geen recht van spreken, want ik heb een WinXP/Linux PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik vind het wel een leuke widget. Volgens mij is regelmatig ontladen + laden goed voor de batterij-levensduur. Ik heb nu 83% met 483 cycles... Ding is nu zeker 1.5 jaar oud (20 maanden iig) (ibook 12" g4 800mhz).

Het laat goed zien waarom iemand hier boven zo slecht scoort met 63% -> slechts 80 cycles over 18 maanden...

[ Voor 29% gewijzigd door Q op 11-09-2005 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:23

BaT

Heb nog niet de widget, heb wel net coconut geval geinstalleerd. Heb me PowerBook nog maar 4 maandjes, nog 100% capacity na 32 cycles. Ik laad me PowerBook altijd vol, en dan drain ik hem tot 4%, alvorens ik hem weer oplaad. Zoals eerder gezegd, lijkt me dat dit de batterij op ten duur ten goede komt. Maar ja, heb hem nog maar 4 maanden ... dus we zien wel (8>

Product Owner - Connec2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:35
Dan ben ik genaaid met een minder goede batterij ;_; Heb'm net een maand of anderhalf (15 cycli) en ik zit op 92 procent... Was eigenlijk al de eerste week zo...

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Q schreef op zondag 11 september 2005 @ 19:30:
Ik vind het wel een leuke widget. Volgens mij is regelmatig ontladen + laden goed voor de batterij-levensduur. Ik heb nu 83% met 483 cycles... Ding is nu zeker 1.5 jaar oud (20 maanden iig) (ibook 12" g4 800mhz).

Het laat goed zien waarom iemand hier boven zo slecht scoort met 63% -> slechts 80 cycles over 18 maanden...
Doe je dat laden/ontladen nog op een speciale manier, of gewoon stekker eruit en doorwerken tot hij uit zichzelf in slaap valt?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• b0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-07 22:21

b0p

Ik heb mijn iBook nu 14 maanden (199 loadcycles) en mijn batterij heeft nog 97% van de originele capaciteit.

Ik werk zelf bijna altijd op netspanning met mijn iBook. Vroeg me laatst of dat juist niet schadelijk zou zijn voor mijn batterij in verband met "overladen" (bij mijn Nokia telefoon wordt hiervoor in het boekje gewaarschuwd). Niet dus...

Specs: 1,98 m | 83 kg | mt 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is nu kort samengevat het beste voor je batterij?

- Batterij gebruiken tot je iBook aangeeft dat hij aan de lader moet en dan volledig opladen?

- Batterij gebruiken tot je iBook niet meer aan wil en dan aan de lader, volledig opladen?

Kun je die huidige batterij capaciteit opkrikken of krijg je die nooit meer omhoog als hij al minder is dan de originele capaciteit?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2006 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:41
Volgens Apple is het het beste om de batterij eens per maand volledig leeg te trekken, dus tot dat hij in de slaapstand valt, en dan vervolgens weer helemaal op te laden. Als dit je al een keer is gebeurd in die maand is het niet aan te raden aangezien het ook niet goed is voor je batterij als je het te vaak doet. :)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar hoe krijg ik nu de capaciteit van de accu weer omhoog van 91% naar eventueel 100%? Of is dat niet meer mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Ik denk dat dat niet meer mogelijk is .
het is wel bekend dat als je bepaade baterijen in de vriekist legt alvorens het opladen , maar of het dan permanent is ... geen idee.

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 00:22:
Maar hoe krijg ik nu de capaciteit van de accu weer omhoog van 91% naar eventueel 100%? Of is dat niet meer mogelijk?
Kan niet. Op een gegeven moment is de batterij gewoon af. Ik werk nu al met mijn 2e na 2 jaar (ibook 12" 800 mhz g4).

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Als ik je widget download en installeer zie ik alleen die bovenste batterij? (Ben nog niet zo thuis in de widgets op de mac)

Afbeeldingslocatie: http://www.hongens.nl/files/battery1.png

Enne, die klopt wel, de accu van deze iBook gaat nog maar een kwartiertje mee ofzo.. Hoe deze accu is gebruikt durf ik niet te zeggen, heb deze iBook pas vorige week in handen gekregen.

[ Voor 16% gewijzigd door axis op 23-02-2006 18:36 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Pagina: 1