[OC] Geheugen bottlenek in OC van systeem?

Pagina: 1
Acties:

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06-2025

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Systeem:
P4 HT 630J 3,0 GHz @ 3,3
Gigabyte 8I915P Duo Pro
Twinmos 2x 256 MB PC3200 Dual channel
Radeon X800XL @ 425/530
Levicom 500W Visible power voeding

Ik ben dus een beetje verslaafd aan het oc/en (zoals te zien) maar niet in extreme mate...
De voornaamste reden waarom ik denk dat mijn geheugen op zijn top draaid:
zodra ik de FSB verder dan 220 klok slaat de comp af en toe vast en een reboot als gevolg...(overclocken gebeurd via de overclock utillity van Gigabyte waar een paar voorgeprogrammeerde FSB clocks staan voor verschillende types geheugen..twinmos heeft dus 220 als max waar ik nu dus ook achter kom...als ik de fsb ook maar iets hoger leg dus bijv. op 222 met als cpu clocksnelheid dus bijv 3350 gaat het dus mis...niet perse een reboot of vastloper maar een aantal apps gaan verkeerd waardoor ze afgesloten moeten worden..)
Zou een upgrade van DDR DC naar DDR2 DC al zowiezo een goed verschil moeten zijn?of doe ik er goed aan om een ander merk te pakken?Kingston heeft bijv een max staan van 235..
Ik zat zelf te denken aan OCZ 2x 512 DDR2 PC 4200 CL4

Graag jullie gedachtes hierover...
als er iets is wat ik nog meer moet verzorgen aan info dan laat dat maar even weten..

BVD

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
het lijkt idd op je geheugen wat de bottleneck hier is, ook kun je proberen de timings wat losser te zetten ( hoger dan 2) daar zou je mee uit de voeten kunnen
Let op, het is mogelijk dat je je geheugen naar de eeuwige jachtvelden brengt ;)

• eR1k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-02 01:08
Wat voor vdimm gebruik je ?

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
volt staat nog op standaard settings kan zo even niet checken wat het is (ben op mn werk) maar ik geloof dat het 1.37 was maar pin me er niet op vast (kan ook de v voor mn cpu zijn)

hoe ga ik te werk als ik mn timings strakker wil zetten?

Verwijderd

trouwens de ocz latjes die jij aanhaald... het is best wel een prijzig merk hoor missch toch maar eerst even gaan testen met je ram voltages en timings?

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 16:31
Hmm ja als je niet een extreme OC'er bent dna is OCZ wel goed, wil je het echt goed doen neem dan een setje G.Skill, die zijn echt helemaal over top zo goed.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
(jarig!)
Heaget schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 17:00:
Hmm ja als je niet een extreme OC'er bent dna is OCZ wel goed, wil je het echt goed doen neem dan een setje G.Skill, die zijn echt helemaal over top zo goed.
Als je geen extreme oc'er bent is OCZ wel goed?
Dat is bullshit, OCZ is JUIST een TOP oc merk, ik reken mezef toch al wel tot de wat extremere overclockers en heb hier divers ocz geheugen liggen dat met kop en schouders boven de rest (bijvoorbeeld Gskill) uit steekt.
Niet dat gskill slecht is hoor maar OCZ is imo toch een slag beter.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 16:31
El Snorro schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 17:04:
[...]

Als je geen extreme oc'er bent is OCZ wel goed?
Dat is bullshit, OCZ is JUIST een TOP oc merk, ik reken mezef toch al wel tot de wat extremere overclockers en heb hier divers ocz geheugen liggen dat met kop en schouders boven de rest (bijvoorbeeld Gskill) uit steekt.
Niet dat gskill slecht is hoor maar OCZ is imo toch een slag beter.
Klonk misschien ietsje te negatief, correctie, OCZ is een heel degelijk merk maar met G.Skill ben ik zelf toch verder gekomen...

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
nah ik vindt de OCZ in de pricewatch voor 118 euro terwijl bv ook kingston geheugen (ook CL 4) voor grofweg dezelfde prijs staat...

maar dan zou ik graag 2 dingen willen weten...

1:hoe ga ik te werk als ik mn timings wil veranderen want dat is geloof ik geen standaard feature van de oc util..
2:kan ik betere resultaten behalen als ik overstap op DDR2 (niet alleen met OC maar ook met games ed.)

voor mij zou het prima zijn als ik van 3300 naar 3600 kan gaan (een %tuele toename van 20 % dus)

1 ding waar ik wel bang voor ben is mn ata controller ik heb namelijk 1 harde schijf op ata staan en 1 op sata....misschien dat dat het volgende probleem kan gaan worden :/

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-02 19:51
ik zou het voltage iets hoger zetten mischien dat je dan nog iets verder komt.En als je dan niet meer verder kunt zou ik een divider pakken of je moet hem echt 1op1 met cpu willen draaien dan zou ik voor beter geheugen gaan.

Maar waarom heb je niet gewoon in je bios overgeklokt?en als je eventueel in je bios bent zou ik kijken hoeveel volt je op je geheugen kunt zetten, want dat is handig om te weten voor de keuze welk geheugen je koopt.

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Jazekerrrrr schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 17:17:
zou ik een divider pakken of je moet hem echt 1op1 met cpu willen draaien dan zou ik voor beter geheugen gaan.

Maar waarom heb je niet gewoon in je bios overgeklokt?en als je eventueel in je bios bent zou ik kijken hoeveel volt je op je geheugen kunt zetten, want dat is handig om te weten voor de keuze welk geheugen je koopt.
idd wil ik het 1op1 laten lopen en gebruiksgemak ;)
maar ik zal idd ff kijken op hoeveel volt het gezet kan worden

hoe bereken ik trouwens dan de verhouding tussen volt en mhz?

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 07:31
1op1 dan zou ik voor geheugen met TCCD chips gaan. Die doen veel Mhzjes (300+ in extreme gevallen) op losse timings (2,5-3-3-X/3-4-4-X) en hebben daar weinig spanning voor nodig.

Al wil je het snelste hebben dat er te krijgen is, of kan je geen hoge (260+) geheugen bus draaien dan is CH5 UTT of BH5 (UTT) ook erg geschikt mits je moederbord voldoende vdimm kan leveren (3,3 volt is wel aan te raden) Het voor deel is dat deze op 2-2-2-5 T1 vaak 250 tot 275Mhz in extreme gevallen doen.

[ Voor 16% gewijzigd door martijn_tje op 06-09-2005 19:36 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Jazekerrrrr
de tccd chips hebben inderdaar niet zoveel volt nodig dan winbond utt chips.Maar de tccd chips zijn in de meeste gevallen wel een heel stuk duurder en hebben toch ook 2,9v/3volt nodig.Daarom zei ik dat je beter even in je bios kunt kijken hoeveel volt je op je geheugen kunt zetten.

aan de hand daarvan zou je kunnen kijken wat voor geheugen je koopt.En ik dacht trouwens ook dat pentium meer profijt heeft van lagere timings bv 2-2-2-5 dan AMD of andersom.Maar dat weet ik niet zeker dus daar moet je me niet op vast pinnen.

En als je veel volt op je geheugen zet is het ook aan te raden om een fan op je geheugen te zetten anders willen ze nog wel is doorbranden.als je genoeg volt op je geheugen kunt zetten (3,3v) zou ik voor deze gaan http://www.pcgate.nl/prod..._252_255&products_id=4201

en als je dat niet kunt zou ik voor deze gaan http://www.komplett.nl/k/ki.asp?sku=304349&cks=PRL
doet 275met de timmings 2,5-4-4-8en mischien nog wel hoger en als je geld zat hebt zou ik voor deze gaan http://www.pcgate.nl/prod..._252_255&products_id=4188
maarja dat ie mijn advies dan.Anders zou je zelf nog even hier [rml][ OC] Het grote DDR geheugen OC-results topic Deel 6[/rml] kunnen kijken

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
ok bedankt voor je reactie maar helaas is mn budget maar beperkt :|

nou wil ik toch graag even een antwoord op de volgende vragen:

1:hoe ga ik te werk als ik mn timings wil veranderen want dat is geloof ik geen standaard feature van de oc util..dus welke util gebruik ik hiervoor of gaat dit via bios of iets anders...

2:kan ik betere resultaten behalen als ik overstap op DDR2 (niet alleen met OC maar ook met games ed.)

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Deathscythehell schreef op woensdag 07 september 2005 @ 09:39:

1:hoe ga ik te werk als ik mn timings wil veranderen want dat is geloof ik geen standaard feature van de oc util..dus welke util gebruik ik hiervoor of gaat dit via bios of iets anders...

Zo duur is tccd niet hoor :>
http://www.tweakers.net/aanbod/advertentie/18729

Nog een 2e erbij zoeken en je bent klaar >:)

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
ok mijn budget is ongeveer om en nabij de 100 euro dus als ik 2 van die reepjes wil hebben kom ik op 60 euro meer uit ;)

rest nog steeds mijn twee vragen....

• Jazekerrrrr
Deathscythehell schreef op woensdag 07 september 2005 @ 09:39:

1:nou bij AMD heb je een programma dat A64Tweaker heet maar dat is alleen voor AMD volgens mij maar dat weet ik niet zeker dus je zou het even kunnen proberen of het werkt.Maar als je die timings toch meteen zo wil laten zou ik ze toch in je bios veranderen maar het is wel handig om even in windows de timings te testen zodat je niet je cmos hoeft te resetten.

2:nou zoals je al merkt heb ik een AMD dus ik hou me niet zo erg bezig met ddr2.Maar ik weet wel dat de timings van ddr2 hoger zijn en dat de prestatie winst tussen ddr2 en ddr dat dat zo goed als nul komma nul is.

Trouwens voor 100 euro kun je geen overklock geheugen kopen of je moet met 2x256mb genoegen nemen.

[ Voor 40% gewijzigd door Jazekerrrrr op 07-09-2005 18:11 ]

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02 06:46
als je ddr2 neemt moet je ook een nieuw mobo kopen..
want op een mobo waar DDr opzit krijg je geen reepjes DDR2

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Het moederbord wat ik heb ondersteunt dus DDR en DDR2 (2 banks DDR en 2 DDR2) dus dat is geen probleem ;)

De timings zijn dus in het Bios te verzetten en eventueel ook met een programma'tje...
Bedankt voor het antwoord ik ga internet maar s doorpluizen op zoek naar reviews voor het OCZ geheugen wat ik in gedachte had om te kijken wat het doet....

ik denk dat ik zo voorlopig wel ff verder kom loop ik weer ergens tegenaan dan horen jullie het wel :+
Pagina: 1