Toon posts:

Peltier voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, voor de stroomvoorziening van de peltiers doen jullie altijd moeilijk met ATX voedingen enzo. Wat is er eigenlijk tegen een losse ringkerntransformator (300W past in een single 5.25" bay), een bruggelijkrichter en een paar condensatoren (elco's)?

Dat maakt geen herrie, is vrij compact en in meerdere delen (beter in je kast weg te werken), niet al te duur, en je kunt tenminste echt 16V of 32V over je peltiers zetten (maximale werking)

Maar zelfs wazige jappies doen dat niet. Rara, hoe kan dat? Is het omdat die alles met vloeibare stikstof doen, of is er een goede reden om geen losse trafo+bruggelijkrichter+elco's te nemen?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

Volgens mij is dat wel een idee, alleen moet je het zo maken dat die voeding ook aangaat wanneer je je aanknop indrukt, want als je het een keertje vergeet heb je een nieuwe sleutelhanger, en dat kan er 1 zijn van 1500 piek >:)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

MEGA-sticker op je Bureau of scherm : PELTIER AANZETTEN VOOR BOOTEN !!!!!!!!!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:14
Een relaytje (hoe schrijf je dat?) is natuurlijk ook een mogelijkheid...

Verwijderd

relais

• Quazie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-04 17:27
Kijk hier eens.

Een guide over peltiers, ook de voeding komt aan bod.

Mijn PC'tje

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Op zich is daar niks op tegen, ik weet alleen niet hoeveel storing zo'n ringkern trafo met zich mee brengt, en of dat nadelig is voor de werking van de computer. Maar dat is wellicht weer te ondervangen door het ding onder te brengen in de kast van een oude/kapotte voeding, of een andere blikken doos. (als het al nodig is)

Waarom niemand dat doet? geen idee. Ik snap dat er een keur aan mensen is die het niet doet omdat ze de kennis (van elektronica) niet hebben, maar ik heb het idd nog nergens gezien, en het lijkt me sterk dat _niemand_ die kennis van elektronica heeft. (Inclusief die handige Jap-Japanners.)

Verwijderd

umhh een 100 watt ringkerntrafo wordt niet zo heet, maar is wel stukken duurder dan een 200 watt AT voeding. Ik denk dat qua (kwa?) :) formaat een oud voedinkje uit een Tulip wel aardig is, die zijn lekker klein en plat en ca.150 Watt.

En de aansturing kan je of met een relais doen, wat wel een klein beetje storings gevoelig is en electronica kennis vereist. :Y)

Maar waarom niet gewoon een "Master" schakelaar in het stopcontact waar je het computer netsnoer insteekt (zo'n ding met een neon lampje+schakelaar+stopcontact)..

Je zet die schakelaar aan als de PC gaat gebruiken, druk op de "aanknop" van de PC, de extra voeding krijgt gewoon stroom uit de voedingsplug op de PC.... :P

Verwijderd

Topicstarter
Het voordeel van ringkernen is dat ze bijna niet storen. Dit komt door de constructie.

Misschien zijn ze iets duurder, maar ze zijn ook betrouwbaarder, stiller en beter weg te werken. Ja, ik wil alles in m'n kast houden namelijk.....

Aan/uitschakelen van de ringkern (en waterpomp) kan met een relais. Dat ding kost een paar gulden bij de elektronicaboer.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
het voordeel van computervoedingen is dat ze goedkoop zijn voor het vermogen wat ze leveren, en overal te koop zijn.
het probleem is dat ze niet meer dan 12 volt kunnen leveren (in ieder geval niet in grote vermogens, die nodig zijn voor peltiers). peltiers werken vaak optimaal bij 16 volt.

ik denk dat er niks tegen een normale trafo, met een gelijkrichter en wat elco's is.
Pagina: 1