windows xp start soms niet op

Pagina: 1
Acties:

• schobbejak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-02-2023
Mijn compter (aldi 2ghz p4, 3,5 jaar oud) start soms niet meer op, bovendien had het apperaat al langer problemen;
-ik kom nog wel in de bios
-ik heb er 2 hd's in waarvan hij er soms 1 niet ziet (windows staat daar niet op)
-de schijf wordt dan ook ook niet gezien in de bios
-installeren van sp2 lukt niet - computer crasht dan
-computer crasht meestal ook bij herinstallatie windows
-computer reboot spontaan (gemiddeld 1 keer per dag)
-internet explorer crashed vaak (ook na verse windows installatie)
-elke keer als ik de computer opnieuw opstart lees ik dat de computer herstelt is van een ernstige fout
-als ik firefox installeer crashed die nog vaker dan internet explorer
-als ik programmas download zijn ze vaak corrupt
-als ik rarfiles download kan ik ze nooit succesvol unrarren (file is altijd corrupt)

Het zal wel aan de hardware liggen, maar ik weet niet waar, dus daarom post ik de vraag hier.
Weet iemand waar dit aan ligt?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:04
Ik ga er vanuit dat het de HDD controller (Harddisk controller).
Je Harddisk valt soms weg, als dit gebeurt loopt je pc zeker weten vast.
Overigens kan het zijn dat de Hardeschijf zelf misschien wel aan z'n eind is.

Verwijderd

ik denk persoonlijk dat 1 (of alle2) van de hd's zn laatste liedje heeft gezongen.
De problemen die je geeft (veel corrupte files, veel crashes) kan te maken hebben met defecte sectors in je hd

• schobbejak
is de enige manier om dat te testen, het moederbord vervangen?
-ik denk overigens niet dat de hd die soms niet meer gedecteerd wordt, op zijn einde is, hij is 2 jaar oud, en heeft niet bijzonder veel werk verricht.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:04
Doordat je hardeschijf uitvalt loopt je computer vast.
Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad. Ik had een stuk of 4 10GB schijfjes uit oude schoolpc's in mijn pc hangen (naast nog 4 andere schijven). Op een gegeven moment vielen ze zomaar uit (ze waren dus wel al aan hun einde), waardoor mijn pc vast liep.

Aangezien bij jou een HDD soms niet gedetecteerd wordt, ga ik er vanuit dat jij hetzelfde probleem hebt. Het kan de schijf zijn, maar ook de controller. Je zou, als je dat hebt liggen eens een andere schijf daarop aansluiten. Loopt de pc nog steeds vast, dan lijkt het mij de controller.

Overigens als je de pc open maakt, kun je controlleren of de condensatoren niet zijn gaan lekken of bol staan. Condensatoren zijn die recht opstaande cilindertjes met een kruisje bovenop.
Je kunt vrij snel zien of ze bol staan of al lekken.
Is dit het geval, dan kun je je pc afschrijven. Of je moet heel erg goed met een soldeerbout zijn, maar die condensatoren zijn ook niet echt goedkoop.
Geheugen e.d. als je het goedkoop wilt doen kun je vaak nog wel gebruiken dan, maar dit is weer off topic.

• schobbejak
Ik bedenk me nu ook dat ik eens een keer windows wilde installeren op een nieuwe schijf in de computer, en dat dat niet lukte door veel crashes en sectorfouten(?). Het zal dan wel aan de controller liggen. Bedankt voor jullie hulp. Als ik het goed begrijp zou een nieuw moederbord het euvel dus moeten verhelpen?
Vreemd, want het moederbord is nog maar anderhalf jaar oud (was al eens vervangen omdat ik de vorige stuk had gemaakt)
Pagina: 1