Ik heb wel een ideetje, ik weet alleen niet of het gaat werken.
Je neemt de foto, je desaturate hem. Duplicate één layer en hide die. Op de ander ga je werken. Je gaussian blurt het ding een klein beetje, of geeft hem een subtiele motion blur, zodat alle details wazig worden. De richting zal de penssel-streekrichting worden. Nu breng je met levels of brightness/contrast een hoog contrast aan. Geen fotokopie-zwartwit, maar wel harde grijstinten. Met Hue/Sat/Lightness óf Selective Color zorg je dat de omgeving en ook de meeste lichtgrijze vlakken puur wit worden.
Je kunt altijd de Selective Color eerst gebruiken en daarna Hue/Sat/Lightness om de overige vlakken ook een beetje uit het donker weg te krijgen naar middengrijs.
De volgende stap is het wateriger maken. Je gooit er een Noise -> Median Cut filter overheen, en dan nog een leuk artistic filter, er is vast wel iets van watercolour wat je mooie ge'median cutte vlekken nog een tikkeltje extra whobble kan geven. (lees: geen zin om PS op te starten).
Maak nu van deze vlekken een selectie, die moet niet te ruim eromheen zijn, maar ook niet in alle hoeken en gaatjes gedetailleerd. Save de selection.
Ga terug naar je gehide' layer. Zet die on top, later zul je hem op Multiply zetten. Verhoog het contrast van de layer redelijk zodat de lijnen enzo wat meer uitkomen. Pas nu filter Sketch -> Photocopy toe. Speel met de instellingen zodat je lijnen goed uitkomen. Ook nu pas je weer een Median Cut toe tot de lijntjes lekker wobbly en strak zijn. Details mogen best wegvallen, zo nodig wat hardnekkige puntjes en rommeltjes weggummen met een harde gum.
Speel nu wat met de levels. De lijnen moeten echt wat dunner worden. Lukt het niet zo, pas dan een gaussian blur toe en level nog een keer.
Nu zet je de layer op multiply. Je gaat naar Transform -> Distort, prutst er wat aan, maar je kunt ook, wat ik denk dat effectiever is, naar Filters -> Liquify gaan, en gewoon voorzichtig de lijntjes wat gaan duwen. Ze hoeven de ondergelegen lichtvlakken niet helemaal te volgen.
Nu het laatste, tis niet nodig maar denk ik wel leuker; je maakt nog een laag erbovenop aan, en je vraagt je selectie van die vlakken op. Je invert de selectie, feathert hem wat, en vult hem met wit. Zo loopt je tekening mooi over in de achtergrond. Je kunt die selectie+feather natuurlijk ook gebruiken om uit de onderliggende layers wat weg te 'deleten'. Ben je wel die informatie kwijt.
Nou goed, ik heb het dus niet geprobeerd, maar dit is uit mn hoofd, misschien kom je er een eindje mee

Dit is alles wat ik van onderstaande foto kan maken:
http://www.michaela-august.com/vineyard_victorian.jpg
Grotendeels mijn eigen stappen gevolgd, maar ik heb twee dingen gebruikt, die ik érg lekker vond werken:
- Filters, Artistic, Smudge Stick: voor het gearceerde effect in de grijze vlakken
- Filters, Artistic, Cutout: voor de zwarte lijnen. Na een lekkere Photocopy met dunne, lichte lijnen, werkt dit prima om de lijnen lekker 'wobbly' te krijgen. Het kan beter dan wat ik hier laat zien though.
[
Voor 15% gewijzigd door
Dark Blue op 06-09-2005 20:04
]
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs