Toon posts:

[w2k3 - sharepoint] Wat is het verschil in de versies*

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Probleem :
Moet een sharepoint opzetten als stageopdracht voor een bedrijf met ongeveer 40 man in dienst, die intern en extern documenten/apps/email willen benaderen/bewerken.

Aanwezig :
- Exchange server
- SQL server
- data server
- DC/AD

Gezocht :
Heb allerlei handleidingen etc. gevonden, weblogs afgestruind, sharepoint.pagina.nl doorgespit, google geterroriseerd, met mijn lodderig zeemans oog in boeken gekeken, maar nergens kan ik antwoord vinden op een waarschijnlijk heel simpele vraag :

Vraag :
Wat is het verschil tussen Sharepoint Portal Server en Sharepoint Services?
Subvraag :
Kun je sharepoint beter installeren op Win2k3 Enterprise of web edition?

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 09:41
Heel simpel:

Sharepoint Services is een kosteloze (downloadbare) dienst op Windows Server 2003 om met je collega's samen te werken en slim documentbeheer te doen.

Sharepoint Portal Server bouwt om de Sharepoint Services een Portal om al deze dergelijke sites en diensten via 1 centrale Portal (de naam zegt het al) te kunnen aanbieden. Er zitten dus veel meer mogelijkheden en enterprise features in. Sharepoint Portal Server kost dan ook (veel) geld.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;830320

Ik hoop je hier een eind mee geholpen te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
hanhoo schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 12:07:
Ik hoop je hier een eind mee geholpen te hebben.
uhuh! :)

maar subvraagje is me nog niet helemaal duidelijk... (pro's cons?)

Verwijderd

Topicstarter
nog een vraagje : je kunt inloggen, maar kun je ook uitloggen van de Portal??

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit lijkt me meer iets voor Software Algemeen eigenlijk :)

Windows Operating Systems >> Software Algemeen

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 12:27:
maar subvraagje is me nog niet helemaal duidelijk... (pro's cons?)
Kijk op de website van Microsoft en je ziet vrij snel dat je dan een tweede server nodig hebt voor SQL server. Of ga [google=web edition sharepoint portal server] en je ziet
Running SharePoint Portal Server 2003 on Windows Server 2003 Web Edition requires SQL Server 2000 to be installed on a separate computer
In principe is het sessiegebasseerd (browser afsluiten = uitloggen) maar
Uitloggen: [google=sharepoint log out] ==> http://www.sharepointu.co...in_and_Logout/m_73/tm.htm

Kortom: kijk even rond voor je vraagt ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op donderdag 15 september 2005 @ 12:14:
[...]

Kijk op de website van Microsoft en je ziet vrij snel dat je dan een tweede server nodig hebt voor SQL server. Of ga [google=web edition sharepoint portal server] en je ziet
[...]
sorry, daar had ik eerder een antwoord op gevonden op google... vergeten te vermelden...
ben ik dankzij google ook gekomen, maar die topic op sharepointu is niet direct een oplossing.

het probleem is een beetje dat ik onder de naam van de hoofdgebruiker ben ingelogd, maar nu onder een andere naam (met andere rechten) wil controleren wat ik met hoofdgebruiker heb aangepast.

[offtopic]Sharepoint blijft 1 grote wirwar trouwens :Y)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Ah zo. Wat ik dan deed was via Terminal Services een andere PC overnemen om te testen. Ook ka n je natuurlijk VMWare / VirtualPC hiervoor misbruiken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
is het misschien een idee dat ik zeg maar het wachtwoord verander van de hoofdgebruiker zodat ie om correcte inloggegevens gaat vragen, en dat ik dan die andere gebruiker inlog, om vervolgens het ww van de hoofdgebruiker weer te veranderen naar oorspronkelijke staat?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Hmm. Ik gok dat dat niet helpt maar dat is een gok. (Ik werk hier uit mijn hoofd, heb al een tijdje geen SPS meer draaien). Probeer het anders even :P

Probeer trouwens eerst / ook even te werken met een andere browser (Firefox, Opera) naast IE. Al weet ik niet zeker dat dat werkt denk ik dat de sessie niet wordt gedeeld met Ff. Of anders viel het me gewoon niet op toenik er mee werkte.

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 15:57:
Hmm. Ik gok dat dat niet helpt maar dat is een gok. (Ik werk hier uit mijn hoofd, heb al een tijdje geen SPS meer draaien). Probeer het anders even :P
Moet wel werken, maar in mijn geval niet mogelijk omdat ik instructies heb gevolgt (google) om passwords te veranderen, maar die optie zit er helemaal niet bij, alleen maar Manage my alerts oid.

Trouwens, ook even naar gekeken : Geinstalleerde software, kijk ik bij Sharepoint Portal, SHarepoint Services en SQL DE, en bij alle 3 geeft ie aan dat this program not properly working is...

(goed taalgebruik :P )
Probeer trouwens eerst / ook even te werken met een andere browser (Firefox, Opera) naast IE. Al weet ik niet zeker dat dat werkt denk ik dat de sessie niet wordt gedeeld met Ff. Of anders viel het me gewoon niet op toenik er mee werkte.
Firefox had ik vrijwel meteen geprobeerd, kan ik wel inloggen als wat voor user dan ook, maar bepaalde administrative opdrachten worden niet ondersteund en de layout klopt ook niet altijd...

Binnenkort na voldoende onderzoek maar ff opnieuw installeren en nu eens goed :P

Verwijderd

Topicstarter
Bovenstaand problem solved (baas heeft ivm nieuwe server het domain aangepast), ben nu wat verder, wat meer kennis, draait allemaal leuk dat SPS, maar nu :

http://portalserver moet bereikbaar zijn vanaf de clientpc's. Dat is hij niet. Wanneer ik ping naar portalserver dan krijg ik een IP terug dat een oud IP adres (192.168.4.84) is welke aan http://portalserver gekoppeld is.
  • De alternative portal URLs staan goed... (intranet en default)
  • IIS is goed ingesteld...
  • google geprobeerd...
  • geen warnings/errors gevonden in Event Viewer, dus http://www.eventid.net was niet nodig...
  • aan netbios of DNS kan het ook niet liggen... (alle opties geprobeerd :P)
Mijn vraag is dan : Hoe kan het dat op de server zelf http://portalserver wel werkt (IP 192.168.55.2) en op de clientpc's niet???

Overige opmerkingen :
  • Pingen naar 192.168.55.2 vanaf clientpc lukt ook niet
  • Clientpc's zitten in 192.168.4.* netwerk, de portal in een workgroup
  • (moet volgens mij geen r**t uitmaaken...)
euhm... misschien mogelijk topictitel aan te passen??

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2005 14:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, geen replies, ook niet nodig B)

Heb de portal opnieuw geinstalleerd en in het domein gezet.
(Handig wanneer je gebruikers uit de AD wilt gebruiken...maar lastiger met het extern toegankelijk maken van de portal)

Probleem was (denk ik) dat het vaste IP 192.168.55.2 nog vastgebakken zat in de WMSDE... De eventlist gaf aan geen connectie te kunnen maken met de locale SQL service...

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand hoe je de functionaliteit Check Out (documenten locken) ook echt visueel kunt maken zodat je in 1 oog-opslag kunt zien dat het document ook daadwerkelijk Checked Out is?
Pagina: 1