Toon posts:

Pinout hoofdtelefoonplug in vliegtuigen

Pagina: 1
Acties:
  • 6.595 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Deze vakantie voor de eerste keer met het vliegtuig geweest dus vandaar deze vraag. Ik wist al langer dat je in vliegtuigen een speciale hoofdtelefoonplug hebt met 2 stuks 3,5mm jack op een korte afstand van elkaar. Omdat mijn vriendin de film wilde volgen heb ik maar gewoon geprobeerd een standaard paar oordopjes in te steken en uit één van de gaten kwam gewoon muziek. Ik heb ook even kort geluisterd en ik had het idee dat het zelfs stereo was.

Daarom mijn vraag: hoe is zo'n vliegtuigplug met die 2 jacks normaal bepind en wat is het nut van deze speciale plug? Waarom die speciale plug als je ook een gewone hoofdtelefoon in kan steken en je dan gewoon (stereo) muziek te horen krijgt?

Deze vraag houd me een beetje bezig omdat Sony bij bepaalde hoofdtelefoons een vliegtuigadapter levert terwijl ik die helemaal niet nodig gehad heb.

Iemand meer info? Als die speciale plug nut blijkt te hebben zou het fijn zijn dat iemand de pinout van de plug zou kunnen achterhalen zodat ik voor een volgende keer gewoon zelf een verloopkabeltje fabriceer.

• michelkoenders
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-12-2024
ik heb hier nog nooit van gehoort maar zou het kunnen zijn dat 1 van de aansluiting voor de film is en de andere voor wat er evt nog wordt omgeroepen in het vliegtuig??

zodat als je film aan het kijken ben en er wordt tegelijk ook wat omgeroepen dat je het allebij hoort

[ Voor 24% gewijzigd door michelkoenders op 06-09-2005 12:21 ]

• brada
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:28
Allebij de aansluitingen zijn mono, als je dus je normale koptelefoon erin steekt hoor je over beide kanten gewoon hetzelfde, de ene aansluiting in het vliegtuig is voor links en de ander voor recht, als je dus een kabel kan vinden die 1 stereo 3,5mm omzet naar 2 mono 3,5mm aansluitingen kan je stereo krijgen.

Waarom heeft een computer geen versnellingen?

Verwijderd

Topicstarter
brada schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 12:23:
Allebij de aansluitingen zijn mono, als je dus je normale koptelefoon erin steekt hoor je over beide kanten gewoon hetzelfde, de ene aansluiting in het vliegtuig is voor links en de ander voor recht, als je dus een kabel kan vinden die 1 stereo 3,5mm omzet naar 2 mono 3,5mm aansluitingen kan je stereo krijgen.
Dat meende ik ook totdat ik bij sommige verloopstukjes zag dat er één stereo minijack en één mono minijack aanzat. Ook zou het dan zo moeten zijn dat ik maar aan één oortje muziek zou moeten horen (i.p.v. mono). Het mysterie is dus nog niet helemaal opgelost.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:05
michelkoenders schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 12:20:
ik heb hier nog nooit van gehoort maar zou het kunnen zijn dat 1 van de aansluiting voor de film is en de andere voor wat er evt nog wordt omgeroepen in het vliegtuig??

zodat als je film aan het kijken ben en er wordt tegelijk ook wat omgeroepen dat je het allebij hoort
Ik heb gevlogen met een Boeing 737-800 van Transavia, maar als er iets word omgeroepen komt dat gewoon door het andere geluid heen hoor :)

Ik weet ook nie waar die andere voor is :)

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 12:27:
Dat meende ik ook totdat ik bij sommige verloopstukjes zag dat er één stereo minijack en één mono minijack aanzat. Ook zou het dan zo moeten zijn dat ik maar aan één oortje muziek zou moeten horen (i.p.v. mono). Het mysterie is dus nog niet helemaal opgelost.
Het kan zo zijn dat je hooftelefoon het mono signaal dan op beide kanalen oppikt, waardoor je hetzelfde signaal op beide kanalen hebt.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
maar waarom 2 mono aansluiting, als iedere aansluiting an sich al geschikt is voor stereo geluid?

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 23:27
Op de vluchten die ik gemaakt heb kreeg ik altijd netjes een koptelefoon... Waarom zou je je eigen koptelefoon erin willen doen?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 12:27:
[...]

Dan moet je even kijken naar de layout van mono- en stereo-plugs. Een mono-plug is namelijk even lang als een stereo-plug, alleen zit er een ringetje minder in.

Hierdoor krijg je mono-geluid over beide oortjes als je een stereo plug erin steekt. Omdat de aansluiting aan de binnenkant gewoon beide stukjes metaal raken. Omgekeerd werkt het geloof ik ook. Als je een mono-plug in een stereo aansluiting steekt, krijg je beide kanalen door elkaar.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-12 09:49

Fiets

A.K.A. Bambi

Gisteren nog met een MD11 gevolgen van Martinair, daar zaten in de stoelen ook 2 aansluitingen maar uit beide viel maar aan 1 kant (links) wat te horen, de rechterkant deed helemaal niks.

Als er wat omgeroepen werd ging het loeihard over de koptelefoon (ook alleen links)

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• ritsjoena
rac-on schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 12:33:
maar waarom 2 mono aansluiting, als iedere aansluiting an sich al geschikt is voor stereo geluid?
Ze hoefen natuurlijk niet geschikt te zijn voor stereo. De contacten kunnen gewoon doorlopen. Een mono radiootje krijg je ook over allebei je stereo-hoofdtelefoon schelpen. Zelfde principe.

Edit: ik bedoel dus wat ontrack zegt.

[ Voor 5% gewijzigd door ritsjoena op 06-09-2005 12:38 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dit stamt volgens mij nog uit vroeger. Sinds dat je een hoofdtelefoon op een vliegtuig hebt toen hebben ze van 2 geluiden mono 1 stereo gemaakt. Daardoor kon je vaak je eigen koptelefoon niet aansluiten en zo verdiende ze aan je.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-12 23:43
Als je in de ene een koptelefoon steekt waar geluid uit komt, wordt de ander geactiveerd en komt daar ook geluid uit. Is voor kleine kinderen die bij mama op schoot zitten.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Obliterator schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 12:37:
Op de vluchten die ik gemaakt heb kreeg ik altijd netjes een koptelefoon... Waarom zou je je eigen koptelefoon erin willen doen?
omdat een vliegtuig koptelefoon brak geluid geeft, niet lekker op je hoofd zit, er nog roos van je voorganger aan zit, je het zonde van het milieu vind, een te kort snoertje heeft enz enz enz

@OnTracK: klopt als een bus wat je zegt

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• ritsjoena
Obliterator schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 12:37:
Omdat je zelf een betere hebt? Verder levert niet elke maatschappij een koptelefoon en is het hygienischer om je eigen koptelefoon te gebruiken.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-12 18:18
Het is inderdaad 2x mono.

De meeste luchtvaartmaatschapijen delen je tijdens de vlucht hoofdtelefoons uit. Deze moeten na de vlucht weer ingeleverd worden.

Dat is gelijk de reden dat het een apparte aansluiting heeft. Een dergelijke hoofdtelefoon kan niet zonder aanpassingen op een cd speler etc, en loont dus niet de moeite om te jatten.

Bij een omroep komt het geluid gewoon over hetzelfde kanaal. (sommige systemen stoppen de muziek / geluid, andere gooien het er hard overheen)

Tegenwoordig wordt het apparte stekkertje ook gebruikt door Basic Air enzo, om hoofdtelefoons te verhuren. Maar met een simpele mono-stereo adapter kun je gewoon luisteren met je eigen hoofdtelefoon. (soms lukt het ook door een gewone stereo stekker erin te doen, maar meestal krijg je dan maar aan 1 kant geluid.)

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
In mijn vliegtuig kon je een koptelefoon voor 5 euro danwel 5 dollar kopen, geen idee wat voor een het was, volgens mij een Boeing van het een of het ander, maar daar zat ik met hetzelfde probleem.

Twee aansluitingen, maar alleen geluid uit de linker. Als je het plugje echter op een aparte manier contact laat maken, door het er half uit te halen, heb je echter aan beide kanten geluid. Het is moeilijk danwel onmogelijk om dit vol te houden echter, daar een vliegtuig en je hand beide nooit stil kunnen blijven liggen. Maar beide plugjes hadden maar geluid aan de linkerkant...

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Alle vliegtuigen waarmee ik tot nu toe heb gevlogen hadden doornormale 3,5mm plugjes. Slechts in 1 vliegtuig moest je de koptelefoon kopen, maar toen meldden ze zelfs dat je gewoon je walkman-koptelefoon kon gebruiken als je die bij je had.

Siditamentis astuentis pactum.

• alienwish
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-12 16:45
ik ben deze zomer met een boeing 737-800 op pad geweest en had een plug en gewoon aan beide kanten geluid.
ook zag ik mensen die hun eigen koptelefoon bij zich hadden.
teven eenmaal weer terug in ons koude kikkerlandje teste ik de koptelefoon op mn pc en daar deed ie het ook gewoon.
denk zelf dat t misch vroeger mono was maar bij de nieuwere boeings etc wel stereo.
als je t zeker wil weten mail gewoon met transavia of een van zn vrienden.

Verwijderd

Topicstarter
OnTracK schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 12:37:
[...]
Dan moet je even kijken naar de layout van mono- en stereo-plugs. Een mono-plug is namelijk even lang als een stereo-plug, alleen zit er een ringetje minder in.

Hierdoor krijg je mono-geluid over beide oortjes als je een stereo plug erin steekt. Omdat de aansluiting aan de binnenkant gewoon beide stukjes metaal raken. Omgekeerd werkt het geloof ik ook. Als je een mono-plug in een stereo aansluiting steekt, krijg je beide kanalen door elkaar.
Dit klopt niet helemaal. Een mono-plug heeft inderdaad één ringetje minder maar het kan niet zo zijn dat als je een stereo plug in een mono gat steekt je over beide oren geluid hoort. Als de overlap er zou zijn zoals je voorstelt zou de aansluiting bij het insteken van een mono-plug worden kortgesloten. Het extra ringetje bij een stereo-plug maakt deel uit van het groundvlak bij een mono-plug dus je zou alleen links wat moeten horen (zoals anderen ook al aangaven).

Enige manier om er dus echt achter te komen is denk ik zo'n verloopplug op de kop tikken en die eens even doorfluiten met een multimeter (welke pinnen waar mee verbonden zijn).

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32
Iedere 3,5mm jack wordt toch kortgesloten zodra je hem in een aansluiting steekt? Daarom kraakt dat ook altijd zo. Of bedoel je iets anders (ik weet hier niet echt veel vanaf ofzo :P)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

sterker nog volgens mij verkopen ze bij klm ook koptelefoons met een verloopje die je zowel in het vliegtuig als in je loopman kan gebruiken

(staat in het flying ducthman magazine) je weet wel dat magazine die in alle stoelen zit vol reclame
je kan hem ook on-board kopen

[ Voor 33% gewijzigd door Fish op 06-09-2005 20:20 ]

Iperf

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:31
In mei heb ik bij de tax-free shop op Schiphol zo'n 2x-mono-naar-stereo converterstekkertje gekocht. Kostte iets van vijf euro of zo. Deed het prima in het vliegtuig - toch wel plezierig om je eigen koptelefoon te kunnen gebruiken.

Overigens vloog ik Delta Airlines en die deelden gratis koptelefoons uit die je daarna gewoon mocht houden.

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 11:32
rac-on schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 12:39:
[...]

omdat een vliegtuig koptelefoon brak geluid geeft, niet lekker op je hoofd zit, er nog roos van je voorganger aan zit, je het zonde van het milieu vind, een te kort snoertje heeft enz enz enz

@OnTracK: klopt als een bus wat je zegt
Wat een crap :r

omdat een vliegtuig koptelefoon brak geluid geeft
Hangt per maatschappij/toesteltype af. De moderne toestellen hebben vaak moderne koptelefoons (met omgeving-geluid-onderdrukking)

niet lekker op je hoofd zit
Heb ik nog nooit last van gehad en ik heb toch zeker een gewoon hoofd...

er nog roos van je voorganger aan zit
Tegenwoordig krijg je je koptelefoons geleverd inj een plastic hoesje, wat aangeeft dat er enige aandacht aan geschonken is en dus wellicht is schoon gemaakt

je het zonde van het milieu vind
Als de koptelefoon toch al geproduceerd is, is het juikst zonde om deze neit te gebruiken, dat is pas zonde van het mileu...

een te kort snoertje heeft
Ik weet niet met welke uber-budget maatschappijen jij vliegt maar ik heb toch zeker wel 1 meter snoer...

Q: Waarom vliegtuigen en de hoofdtelefoontjes 2x een mono aansluiting hebben?
A: Stel de vliegtuigkoptelefoon heeft een normaal jack-plugje en 15% van de passagiers denkt: "Heee, das handig, een gratizzzz koptelefoon" loopt het voor maatschappijen aardig in de kosten

My 0,02$

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Pagina: 1