Verticale Athlon64 koeler voor mAtx behuizing ?

Pagina: 1
Acties:

• kasper_vk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-04-2025
Ik ben een mAtx (desktop) systeem aan het samenstellen, de behuizing wordt zeer waarschijnlijk een AOpen H360A. Op de AOpen site word voor in deze kast een verticale cpu koeler geadviseerd, omdat dat voor een goede airflow zou zorgen i.c.m. de airflow van / door de voeding.

Nu ben ik dus op zoek gegaan (o.a. alle sites van grote merken uit de pricewatch doorzocht) naar een koeler die:
  • een Athlon 64 (3000+, venice) koel houdt
  • een verticaal gemonteerde fan heeft
  • en (het grote probleem): ook nog in een mAtx kast past (totale koeler mag maximaal 8 cm hoog zijn, de fan max 7 cm doorsnee)
Maar zo'n koeler lijkt niet te bestaan!
De Nederlandse sales afdeling van AOpen geeft geen antwoord op de vraag welke koeler dan aan deze eisen voldoet, vandaar dat ik me nu tot GoT wend.

Het totale systeem moet uiteindelijk klein (vandaar mAtx) en vooral erg stil zijn.

Mijn vragen aan jullie:
Kennen jullie een koeler die aan deze specificaties voldoet? Misschien alternatieve oplossingen?
Welke ervaringen hebben jullie gehad bij het samenstellen van een mAtx-systeem bij het zoeken van de juiste koeler? Wat heb je gekozen en waarom?

The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not 'Eureka!' but 'That's funny...'

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 10:28
stockkoeler met een crossblower erop? Papst heeft die, moet alleen geen leds iod verwachten.

Ik zie trouwens het nut van een verticale CPU fan niet. Je kunt beter een extra casefan in de achterkan maken of een zwaardere fan in de voeding

Ik denk sowieso dat je niet druk hoeft te maken, 3000+ venice wordt idle zo'n 25 - 35 graden en hij kan 80 hebben :)

[ Voor 20% gewijzigd door kalechinees op 06-09-2005 11:30 ]

• leonbong
  • Laatst online: 16:33
Kijk anders eens naar S940 koelers en dan met name de 2u varianten.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 06-09-2005 11:35 ]

• kasper_vk
kalechinees schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 11:24:
stockkoeler met een crossblower erop? Papst heeft die, moet alleen geen leds iod verwachten.
Wat bedoel je precies met een crossblower?
Ik zie trouwens het nut van een verticale CPU fan niet. Je kunt beter een extra casefan in de achterkan maken of een zwaardere fan in de voeding
Ik kan me voorstellen dat je met minder snel stromende lucht toch dezelfde koeling bereikt, wanneer je de airflow goed regelt. Als verwarmde lucht zo min mogelijk in de kast blijft, dan blijft het temperatuurverschil tussen de lucht die door de heatsink gaat en de temp van de heatsink zelf het grootst; dus de beste koeling bereik je door verwarmde lucht zo direct mogelijk de kast uit te voeren.

Extra (zware) fans zorgen wellicht voor een snellere luchtstroom, maar dus ook voor meer herrie.

Het 'probleem' met een horizontale koeler is dat de verwarmde lucht naar alle kanten in de kast geblazen wordt, waardoor een vrij groot deel daarvan weer opnieuw door de fan aangezogen word voor nog een verwarmingsronde. Met een goede airflow heb je dat veel minder --> een verticale koeler kan, in de genoemde behuizing, de warme luchtstroom van de heatsink direct via de voeding naar buiten duwen.
Ik denk sowieso dat je niet druk hoeft te maken, 3000+ venice wordt idle zo'n 25 - 35 graden en hij kan 80 hebben :)
Heb je gelijk in; maar toch --> hoe stiller, hoe beter. En met het oog op een latere upgrade is dit dan slechts uitstel van executie. Ik heb hetzelfde probleem dan weer. (ik hoop er over 1,5~2 jaar een snellere venice of een betaalbare X2 in te kunnen stoppen, zonder opeens een hoop extra herrie)

[ Voor 6% gewijzigd door kasper_vk op 06-09-2005 11:54 ]

The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not 'Eureka!' but 'That's funny...'

Verwijderd

kalechinees schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 11:24:

Een Venice core mag max 65graden worden van AMD

• kalechinees
@kasper_vk:

De standaard koeler die in het plaatje te zien is voldoet toch ook? Of zit deze sideblower er helemaal niet bij? Dit is idd de meest ideale oplossing voor deze kast.
Die standaard koeling is btw een heatsink met de koeler aan de zijkant

Je zou eventueel een heatsink kunnen modden zodat ie hetzelfde doet. Alleen een beter heatsink en misschien een grotere fan.

Het probleem bij deze kast is dat er geen directe intake in de kast zit.
Een oplossing zou kunnen zijn dat je een gat in de zijkant maakt met evt intakefan en airduct.

Een verticale fan zou er trouwens waarschijnlijk niet eens inpassen. Die zijn meestal juist hoger dan standaard coolers (ivm heatpipes + fan)

[ Voor 6% gewijzigd door kalechinees op 06-09-2005 12:30 ]

• kasper_vk
kalechinees schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 12:28:
@kasper_vk:

De standaard koeler die in het plaatje te zien is voldoet toch ook? Of zit deze sideblower er helemaal niet bij? Dit is idd de meest ideale oplossing voor deze kast.
Die standaard koeling is btw een heatsink met de koeler aan de zijkant
Dat zou inderdaad de beste oplossing zijn, maar er zit dus geen koeler standaard bij :| Op zich wel logisch, maar dan zou ik dus verwachten dat er op zijn minst 1 zo'n koeler door een grote koeler fabrikant geleverd wordt. Niet dus, lijkt het.
Je zou eventueel een heatsink kunnen modden zodat ie hetzelfde doet. Alleen een beter heatsink en misschien een grotere fan.

Het probleem bij deze kast is dat er geen directe intake in de kast zit.
Een oplossing zou kunnen zijn dat je een gat in de zijkant maakt met evt intakefan en airduct.
Klinkt als een aardige oplossing, maar ik heb 0,0 ervaring met case-modding en eerlijk gezegd hoop ik dat zo te kunnen houden. Ik blijf in de naïve veronderstelling dat case-fabrikanten dit soort problemen in het design al verholpen / geminimaliseerd zouden moeten hebben.
Een verticale fan zou er trouwens waarschijnlijk niet eens inpassen. Die zijn meestal juist hoger dan standaard coolers (ivm heatpipes + fan)
Dat is inderdaad de conclusie die ik tot nu ook getrokken had; een vericale koeler heeft meestal een minimale fan-diameter van 9(,2) cm; in deze case past er maximaal één van 7cm. (is dat trouwens uberhaubt een gebruikelijke maat :?)

Omdat ik voorlopig dus geen oplossing hebt die aan alle bovenstaande eisen voldoet, heb ik voorlopig mijn zinnen gezet op de Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC.
Waarom: temperature controlled (i.c.m. CnQ dus lekker stil) en past in de behuizing. Maar dus geen geweldige airflow.

[ Voor 10% gewijzigd door kasper_vk op 06-09-2005 13:32 ]

• kalechinees
http://www.aopen.nl/products/cooler/AC48SH.htm
http://www.aopen.nl/products/cooler/ACP4SP.htm

bovenste is ook nog eens k8 compatible :) wel ff goed zoeken he :)

• kasper_vk
Hulde aan kalechinees _/-\o_

Nu maar hopen dit ie een beetje betaalbaar te krijgen is, aangezien hij niet in de pricewatch staat...
maar we gaan kijken!

Pagina: 1