Asus V9999GE Unlocken & geheugenschade?

Pagina: 1
Acties:

• 84n44n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11-2012
Misschien een gek vraagje...

Ik heb niet zo lang geleden, een week of 3 denkik, een Asus V9999GE (en meteen ook een 400W voeding) in mn PC gestoken, en onmiddelijk geunlockt (geen problemen overigens, BF2 en HL2 draaiden als een trein), dus 16 pipelines, 6 shaders.

Even iets uitleggen; ik heb 2 windows XP installs, die volledig onafhankelijk zijn van elkaar (delen zelfs geen bootfiles, allemaal dankzij GRUB :) ) en Fedora Core 3. Een WinXP is voor de familie, een andere is voor mij, enkel voor games, zelf gebruik ik FC3 voor alles behalve gamen.

Ik heb dus in windows-gaming de kaart unlocked. Een paar dagen geleden gaat het mis, want windows-familie begint zo goed als willekeurige BSODs te geven. Fedora blijft echter goed werken. Willekeurige BSODS duiden meestal op een geheugenprobleem, en dat was ook deze keer het geval... één van mn 512MB sticks zat vol met errors. Inmiddels zijn ze beide vervangen (dual channel, dus ik heb er liefst 2 dezelfde).

DE VRAAG is nu: kan het unlocken van deze gfx kaart op een of andere manier het werkgeheugen beschadigen? Het klinkt nogal vreemd, maar bij RivaTuner stond er toch ergens "may damage hardware" of iets dergelijks.

Ik wil het gewoon zeker weten voor ik mn kaart opnieuw unlock, zodat mn nieuwe stickjes nog even kunnen blijven dienen :)

Alvast bedankt.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik denk het niet...
Die waarschuwing is waarschijnlijk alleen bedoeld voor je videokaart en niet voor de rest...
Maar ik kan me vergissen... :)
Die games-windows had verder nergens last van??

[ Voor 15% gewijzigd door ShellGhost op 06-09-2005 10:00 ]

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:43

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Het komt mij niet als logisch over. Het enige risico dat je met unlocken van je Graka loopt is dat je pipes gaat gebruiken die stuk zijn, en dus vernaaid beeld geven. Het is niet zo dat je met voltages oid loopt te spelen. Het ergste wat er gebeurt is dat er iets meer data verwerkt word in je gpu en dat hij daarom iets warmer word, en in het geval van een een flash is de unlock definitief, je gaf al aan alles weer teruggezet te hebben, dus schade is er niet. Ik denk niet dat ram hieronder invloed van staat.

Dus nee, ik denk dat het puur toeval was.

Misschien dat windows een deel van het geheugen aansprak dat stuk was, en Fedora niet? Ik heb me laten vertellen (ben geen expert, dus pak me er niet op) dat Alternatieve besturingssystemen vaak veel minder belastend voor je geheugen zijn, en er ook veel efficienter mee omgaan.

• 84n44n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11-2012
Hmm, bedankt voor de replies :)

FC3 is inderdaad veel efficienter wat betreft geheugengebruik... mijn swap-partitie is nog nooit gebruikt sinds ik FC3 voor het eerst installeerde, en dat was december vorig jaar :)

Er is mij nog iets te binnen geschoten; de elektriciteit is hier een paar keer uitgevallen door een slechte kookplaat. Misschien ligt het daaraan. Of misschien heb ik iets geraakt toen ik de kaart plaatste... wie zal het zeggen. iig kan ik nu de kaart weer unlocken zonder kopzorgen, bedankt!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:43

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

84n44n schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 11:58:
Hmm, bedankt voor de replies :)

FC3 is inderdaad veel efficienter wat betreft geheugengebruik... mijn swap-partitie is nog nooit gebruikt sinds ik FC3 voor het eerst installeerde, en dat was december vorig jaar :)

Er is mij nog iets te binnen geschoten; de elektriciteit is hier een paar keer uitgevallen door een slechte kookplaat. Misschien ligt het daaraan. Of misschien heb ik iets geraakt toen ik de kaart plaatste... wie zal het zeggen. iig kan ik nu de kaart weer unlocken zonder kopzorgen, bedankt!
Statische elektriciteit is al vanaf 300 volt in staat een geheugenmodule te beschadigen, terwijl het lichamelijk lichaam pas gevoelig is voor schokken vanaf 1000 volt. Je zou 600 volt kunnen afleveren aan je ram zonder dat je het ooit doorhebt :P

Maar ik heb het nog nooit meegemaakt, en ik knutsel al best lang. Stroomstoringen kunnen funest zijn voor je apparatuur, al ligt dat ook aan de kwaliteit van je voeding. Ik heb eens een blikseminslag gehad met als een gevolg een stroompiek, waarbij 1 systeem om zeep ging (video/geluid,netwerkkaart stuk) maar mijn eigen systeem had geen schrammetje.