[SUSE]At random halt met afsluiting?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GravGunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Topicstarter
Ik krijg sinds gisteravond, na mijn IDE kabel te vervangen te hebben krijg ik in een verse SUSE 9.3 PRO op willekeurige tijden een scherm met daarin halt en nog wat gebrabbel(is 1 seconde te zien) waarna het systeem zichzelf compleet afsluit.De autoupdate deed het gister tijdens install niet later kon ik wel op inet.
Kan het IDE gedoe er iets mee te maken te hebben of zit er een bug in SUSE(of een deamon erin)?

target assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 10:17

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

GravGunner schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 07:53:
Ik krijg sinds gisteravond, na mijn IDE kabel te vervangen te hebben krijg ik in een verse SUSE 9.3 PRO op willekeurige tijden een scherm met daarin halt en nog wat gebrabbel(is 1 seconde te zien) waarna het systeem zichzelf compleet afsluit.De autoupdate deed het gister tijdens install niet later kon ik wel op inet.
Kan het IDE gedoe er iets mee te maken te hebben of zit er een bug in SUSE(of een deamon erin)?
de inhoud van dat gebrabbel is essentieel. Zonder dat kan ik alleen maar zeggen:

1) ja, het ide gedoe kan er iets mee te maken hebben
2) ja, er zit zeker een bug in SUSE. Er zit altijd wel een bug in software, tenzij het LaTeX is :-)

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GravGunner

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Topicstarter
probleem met schijfzooi is opgelost...zit nu nog steeds met de halt :(
Titel is trouwens Listening to devices waarna hij afsluit.
Ook pakt hij mijn netwerkkaart niet meer.....dus geen toegang tot inet om te updaten, kan dit toevallig via een cd of iets?
of is er een mogelijkheid om mijn systeem op dat moment te freezen?

even tussen neus en lippen door vraagje: hoe stel ik mijn systeem in dat ik aan MOET melden...nu doet hij dat auto en kan ik dus niks met root instellen

[ Voor 33% gewijzigd door GravGunner op 06-09-2005 20:09 ]

target assimilated

• GravGunner

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Topicstarter
sorry voor de dubbelpost maar is bedoeld als subtiele schop ;)

ik heb nu eindelijk mijn systeem stabiel genoeg gekregen om mijn logs te kunnen bekijken.
en ik het blijkt niks met mijn controllers te maken te hebben.

ik krijg een crit value op een van mijn devices(kon niet zo snel vinden welke) deze werdt 69! graden is er in SUSE een manier om elke seconde alle temps te laten monitoren en opslaan(liefst met device tag zodat ik weet waar het gebeurt)

en ja koeling lijkt mij genoeg met PSUfan, CPUfan en een 40mm casefan, in de bios krijg ik er maar 49-50 graden uit....zou SUSE soms verkeerd uitlezen? of is er nog iets wat ik vergeet/over het hoofd zie?

EDIT:
de preciese tekst hierbij(heeft me 4 keer booten gekost :X)
18:23:20 Loki Kernel ACPI-0463: ***Warning critical Trip Point
18:23:20 Loki Kernel Critical temperature reached (69 C), Shutting Down
18:23:20 Loki Kernel ACPI-0212: ***Warning: Device is not powermanageable
18:23:20 Loki Kernel ACPI-0615: ***Warning: Unable to turn Cooling Device [Dffdd840] ON

hierna nog wat gedoe over afsluiten zelf

[ Voor 28% gewijzigd door GravGunner op 08-09-2005 20:14 ]

target assimilated

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:33
18:23:20 Loki Kernel Critical temperature reached (69 C), Shutting Down
...
18:23:20 Loki Kernel ACPI-0615: ***Warning: Unable to turn Cooling Device [Dffdd840] ON
Zou het kunnen zijn dat je cooler er niet meer goed op zit? Heb ik van de week ineens ook last van. Draai de koe op mijn server en ineens gaat hij eruit klappen. Heb nu de FSB op 100MHZ gezet en nu blijft hij onder de magische grens en klapt hij er niet meer uit.
Met nam e die laatste maakt mij erg "bang" dat de cooler inderdaad er niet goed op zit danwel niet goed functioneerd.
Misschien heb je met het los halen van de IDE kabel wel een tikkie tegen de cooler gegeven.

[ Voor 31% gewijzigd door ge-flopt op 08-09-2005 21:55 ]

• GravGunner

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Topicstarter
daar zal ik eens naar kijken

edit:
als ik na de boot meteen in de bios kijk is de temp van de CPU ~50 graad

[ Voor 60% gewijzigd door GravGunner op 08-09-2005 22:17 ]

target assimilated

• ge-flopt
Kijk eens of je het programma mbmon (motherboard Monitor) kunt installeren, daar kun je een paar temperaturen mee uitlezen en de rpm's van de fans die op hety moeder bord zitten.
Draait er overigens niets wat CPU vreet? Als hij zo snel warm wordt betekend dat:
- of dat de cooler er niet (goed) opzit
- of dat de cooler de CPU niet goed genoeg gekoeld krijgt (b.v. doordat er een koe draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GravGunner

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Topicstarter
afaik draait er niks zwaars..of het moet in SUSE standaard zitten
iig geen koe

target assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
Kijk dan eens met top. Als daar de kolom van percentage cpu usage hoog staat eens kijken welk progje het dan is. Maar ik denk dat je cooler het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17
Per ongeluk de stekker van de CPU-koeler losgetrokken tijdens het prutsen met de IDE-kabel?

Fan vastgelopen, zit de IDE-kabel er tegenaan gedrukt misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GravGunner

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Topicstarter
gister ochtend alles nog eens los gehad en opnieuw vastgezet...helemaal niks
na zo'n afsluiting temps met handje gevoeld...het enige dat warm werd was me GPU maar na een fan erop te hebben gezet en ik nog die halt kreeg kon ik de heatsink rustig aanraken, me fan ook op me schijven gericht gehad niks geen effect
zal t echt niet kunnen dat SUSE een temp verkeerd uitleest? mijn CPU kan het iig niet zijn me mobo staat op afsluiten bij een temp van 65 graad(eerst nog op 60)

EDIT:
mbmon moet nog gecompiled worden, gezien dit mijn eerste Linux bak is heb ik geen flauw idee wat ik daarvoor moet gebruiken.
En de koeler die me CPU koelt is eigenlijk voor een Athlon XP bedoeld past goed en lijkt me ook lichtelijke overkill ervoor :+ O-)

[ Voor 23% gewijzigd door GravGunner op 11-09-2005 10:30 ]

target assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
Probeer eens:
code:
1
2
3